Dziś, kiedy tej austriackiej firmie niewiele brakuje do pięćdziesiątego jubileuszu, można zaobserwować, że popularność firmy jest wypracowana nie tylko przez samą markę, ale i sieć partnerów, działających na całym świecie. Firma AV Stumpfl niejednokrotnie była doceniana i nagradzana za swoje koncepcje i produkty w szerokim spektrum urządzeń AV. Aktualnie w większości tego typu urządzeń liczą się dwa dość istotne założenia. Pierwszym z nich będzie rygor pracy 24/7, a drugim to możliwość pracy zgodnie z założeniami digital signage. Czy Pixera mini wpisuje się we wspomniane założenia? Zamierzam się o tym przekonać.
Wielokrotnie odnosiłem się już do idei digital signage, dlatego wyjaśnię tylko powierzchownie, co może kryć się pod tym terminem. Digital signage może obejmować każdą formę wyświetlania treści za pomocą urządzeń cyfrowych. Może to być reklama, komunikaty, audycje telewizyjne, menu, rozkład jazdy, a nawet komunikaty dla personelu – jednym słowem wszystko, co ma absorbować uwagę przechodnia czy osoby, która ma stać się odbiorcą danej treści. Komunikaty te mogą być generowane zarówno w otoczeniu publicznym, jak i w strefach prywatnych. Znaki graficzne i sposób ich generowania za pomocą nowoczesnych urządzeń mają być widoczne i ich skuteczność ma gwarantować przyciąganie uwagi. Sama technologia obejmuje kluczowe elementy, które to w odpowiednim zestawieniu mają za zadanie spełniać wspomniane założenia digital signage. A będą to wszelkiego rodzaju odtwarzacze, wyświetlacze i projektory, systemy zarządzania treściami i mediaserwery, a także i inne urządzenia do projektowania samych treści. Kiedy to zacząłem analizować wyposażenie i przyglądać się Pixerze mini, to doszedłem do wniosku, iż w stu procentach wpisuje się ona w założenia digital signage. Zatem czym jest Pixera mini? To nie tylko samo, fizyczne urządzenie ale i też bardzo rozbudowane oprogramowanie, które jest wykorzystywane w całej serii.
Zatem opanowując jedno z urządzeń, operator nie będzie miał problemu, aby pracować i na innych zestawach. I tu nie bez powodu użyłem słowa „zestaw”, ponieważ Pixera została zaprojektowana w taki sposób, aby działać również w tzw. „systemach rozproszonych”, a sama seria jest dosyć rozbudowana. Prócz Pixery mini firma oferuje również modele oznaczone jako one, two, two RT, four oraz four RS. Wspomniane pozostałe modele różnią się głównie mocą obliczeniową, zatem różnice będą, rzecz jasna, w samych zastosowanych procesorach. Na pokładzie wersji mini znajduje się Intel Core i5. Urządzenie jest dość małe i dzięki temu można je ulokować właściwie w dowolnym miejscu. Użytkownik, nabywając Pixerę mini, otrzyma obudowę o wymiarach „połówki” racka 19”. Wracając do wyposażenia to warto wspomnieć, że procesor z rdzeniami 6/6 jest taktowany z prędkością 2,8 GHz. Wersja mini ma 8 GB pamięci RAM, a pojemność dysku będzie zależała od tego, co zażyczy sobie sam użytkownik. Nie tylko rodzaj dysku jest tutaj definiowalny. To samo dotyczyć będzie np. liczby i rodzaju złącz wyjściowych. Pixera mini może mieć dwa lub cztery wyjścia. Jest też w stanie obsłużyć na jednym z nich standard 4K 4096×2160. W wariancie, kiedy to będą używane wszystkie cztery wyjścia Pixera mini będzie pracować w standardzie HD 1920×1080, 60fps, czyli 375 MB/s.
Architektura i realna praca
Oczywiście każdy użytkownik ma inne przyzwyczajenia i nawyki dotyczące struktury oprogramowania w danym mediaserwerze. Logika pracy z tym softwarem została podzielona na trzy główne sekcje, odpowiadające za wyświetlanie, skalowanie i kompozycję. Software ten ma pewien wspólny element ze sterownikami oświetlenia DMX, choć to dosyć zaskakujące porównanie. Mam tu na myśli bazę urządzeń projekcyjnych oraz wyświetlaczy LED, czyli podobnie jak w sterownikach oświetlenia mamy do dyspozycji tzw. biblioteki urządzeń wykonawczych innych producentów. Implementując daną konfigurację, czyli definiując z jakimi urządzeniami projekcyjnymi będzie użytkownik miał do czynienia, sam proces mapowania czy skalowania stanie się szybszy i intuicyjny. Pixera zawiera nie tylko bazę urządzeń wykonawczych. Każdy operator otrzymuje do dyspozycji sporą bazę materiałów audiowizualnych do tworzenia projektów z wykorzystaniem linii czasu i warstw. Bardzo istotnym elementem jest też dopracowanie Pixery pod innym względem. Mam tu na myśli moduł synchronizacji. Zabieg ten zapewnia idealną (co do klatki) synchronizację na wszystkich wyjściach urządzenia.
Choć to najmniejsze urządzenie z tej serii, to i tu nie zapomniano o zachowaniu rygorów jakości. Pixera mini może odtwarzać pliki zgodnie z standardem HDR (high dynamic range) oraz z zachowaniem tzw. głębi bitów o wartości 10. Praca z tworzeniem jednego obrazu, czy to za pomocą ścian LED-owych, czy też projektorów, nie będzie nastręczać problemów. Pixera ma zaawansowane narzędzia do dzielenia i dystrybuowania poszczególnych części obrazu dla różnych odbiorników. Poza aspektami wizualnymi nie można zapominać również o dźwięku. Pixera mini obsługuje oczywiście dźwięk w wariantach wielokanałowych. Ważna będzie też możliwość budowania treści powiązanych z interakcjami odbiorców. Za pomocą modułu control, operator jest w stanie stworzyć przeróżne kombinacje związane z automatyką. Zastosowanie czujników ruchu czy innego rodzaju sensorów pozwala na uruchamianie dodatkowych treści, wyświetlaczy, a także na dowolne kreowanie dźwięku w stosunku do wyznaczonych stref i przestrzeni.
Wiele płaszczyzn i rozwój
Wspomniałem na początku, że firma AV Stumpfl to nie tylko oblicze samej marki, ale i owocna współpraca pomiędzy partnerami. Takim przykładem może być kooperacja z VIOSO. Pixera oczywiście może pracować z oprogramowaniem Vioso – Autocal, ale i też z Autocal Plus. Dodatkowo, zanim potencjalny użytkownik zdecyduje się na dany wariant, to i na tym polu marka AV Stumpfl wychodzi naprzeciw swoim klientom. Każdy może skorzystać z czytelnie opracowanego konfiguratora, dostępnego na stronach firmy. Ta opcja umożliwia stworzenie własnego media serwera w oparciu o dostępne warianty.
TEKST: Paweł Murlik, „AVIntegracje”