Systemy rezerwacji sal znane są już od dawna. Jednak, podobnie jak wszystkie inne elementy systemów AV w ostatnich latach, również te rozwiązania przeszły przyspieszoną ewolucję. Wraz z hybrydowym stylem pracy, który na dobre zagościł się już w korporacyjnych biurach, producenci systemów rezerwacyjnych wprowadzili zupełnie nowe funkcje. Wśród najbardziej popularnych są te, które efektywnie zwiększają komfort pracy hybrydowej, czyli możliwość zarezerwowania biurka nim pracownik pojawi się w biurze, możliwość wyłączenia niektórych miejsc w celu zapewnienia dystansu społecznego czy zgłaszanie konieczności dezynfekcji miejsca pracy.
Ogromna większość firm wprowadzając pracę hybrydową, określa maksymalną liczbę pracowników w biurach. Każdy z nich musi z odpowiednim wyprzedzeniem zarezerwować sobie miejsce pracy. Oznacza to, że nim jeszcze pojawi się w biurze, już wie, przy którym biurku usiądzie, w jakiej sali konferencyjnej będzie odbywało się wideo spotkanie, a nawet na którym miejscu parkingowym powinien zaparkować swój samochód. Tak przynajmniej może wyglądać scenariusz dnia pracy, jeśli zarządzanie wszystkim, co można zarezerwować, powierzy się rozwiązaniu touchONE od czeskiego producenta CUE.
Naturalnie pierwszym, a zarazem najbardziej widocznym elementem systemu rezerwacyjnego, jest ten, który odpowiada za dostępność sal spotkań. Producent oferuje panele w trzech wielkościach przekątnych – 7, 10 i 12 cali, za pośrednictwem których użytkownik może nie tylko zarezerwować pomieszczenie, lecz także zamówić catering, zgłosić awarię sprzętu w sali oraz zweryfikować, czy sala została zdezynfekowana po poprzednim spotkaniu. Panele zamknięte zostały w nowocześnie wyglądającej, aluminiowej obudowie i wyposażone w wielokolorowe wskaźniki stanu sali. Co naturalne, system rezerwacji w pełni integruje się ze wszystkimi popularnymi kalendarzami – Office 365, Exchange, G Suite czy IceWarp. Rezerwacje użytkowników mogą być automatycznie potwierdzane lub zwalniane na podstawie informacji z czujników zajętości podłączanych do modułu controlCUE-versatile.
Jeden taki moduł jest w stanie obsłużyć do ośmiu sal. CUE oferuje także aplikację do rezerwowania sal touchONE-assist. Za jej pośrednictwem użytkownik może, między innymi, szybko wyszukać i zarezerwować salę o pożądanych parametrach, sprawdzić na planie piętra, gdzie sala się znajduje i podejrzeć najbliższe, już dokonane rezerwacje. Aplikacja dostępna jest w wersji dla przeglądarek desktopowych oraz na systemy iOS i Android. Potwierdzanie spotkań możliwe jest też za pośrednictwem opcjonalnego czytnika NFC, kompatybilnego z normą ISO 14443A.
CUE touchONE jest niezwykle elastyczny, wystarczy bowiem do sieci LAN systemu dodać player touchONE-sign by wyświetlić plan piętra na dużym, dotykowym monitorze, na przykład zlokalizowanym przy recepcji biura. Taki wayfinder pomoże błyskawicznie odnaleźć się gościom firmy. Z kolei player touchONE-overview umożliwi wyświetlenie agendy wszystkich (lub wybranych) spotkań na wielkoformatowym wyświetlaczu. I tym razem player obsługuje dotyk, a więc i możliwość przewijania czy wyboru i wyświetlenia szczegółów pojedynczego spotkania. Najciekawszy jednak jest system z założenia służący do rezerwacji biurek. Uruchomienie tej funkcji wymaga dodania touchONE-concentrator.
Jeden koncentrator pozwala na udostępnienie w systemie 100 możliwych do zarezerwowania pozycji. Najczęściej są to oczywiście biurka, lecz system świetnie sprawdzi się na przykład w garażach podziemnych. Do wyboru są trzy typy interfejsów użytkownika. Pierwszy to po prostu kod QR umieszczany w miejscu, które zostanie udostępnione do rezerwacji – na przykład wspomniane miejsce parkingowe. Jest to rozwiązanie najbardziej efektywne kosztowo, niewymagające żadnego hardware’u, a więc zasilania czy zasięgu Wi-Fi, użytkownik jedynie skanuje kod QR w aplikacji touchONE-assist, potwierdzając wcześniej dokonaną rezerwację. Kolejny interfejs to prosty, zasilany przez PoE interfejs touchONE-desk-55. To urządzenie, oprócz potwierdzenia czy zakończenia zaplanowanych wcześniej rezerwacji, umożliwia rezerwację anonimową.
Trzeci i najbardziej zaawansowany interfejs oferowany jest w formie wyświetlacza dotykowego o przekątnej 4,3 cala. Na urządzeniu stan zajętości biurka prezentowany jest zielonym lub czerwonym podświetleniem. Jeżeli polityka firmy na to pozwala, panel może też wyświetlać kto i na jak długo zarezerwował dane miejsce. Zarówno touchONE-desk-55 jak i touchONE-4 mogą współpracować z sensorem obecności podłączanym bezpośrednio do interfejsu i umieszczanym pod blatem biurka. Obecność takiego sensora pozwoli na automatyczne zwalnianie rezerwacji, na którą użytkownik się nie pojawił, czy raportowanie wykorzystania poszczególnych miejsc. Oba interfejsy mają też możliwość prezentacji kodu QR – niezbędnego do współpracy z aplikacją touchONE-assist.
CUE w swoim portfolio ma też rozwiązania do sterowania systemami AV, nie dziwi więc, że touchONE może stać się częścią większego ekosystemu. Informacje wysyłane z touchONE mogą wyzwalać zmiany stanu urządzeń systemu AV, włączenia określonej sceny świetlnej, regulacji temperatury w pomieszczeniu czy zmiany nastaw systemu klimatyzacji. Wszystkie te parametry mogą być personalizowane pod konkretnego użytkownika lub w zależności od planowanej liczebności i długości spotkania. Możliwa jest też praca w przeciwną stronę – na przykład włączenie monitora w sali spotkań może spowodować potwierdzenie spotkania na panelu przed salą.
Na pozór to „tylko” system rezerwacji, a potrafi zorganizować życie firmy w niezwykły sposób. W standardowym scenariuszu pracownik jeszcze w domu rezerwuje swoje miejsce parkingowe, biurko oraz salę spotkań by potem móc skupić się na wykonaniu swoich zadań. Inne, trochę mniej standardowe wykorzystanie touchONE to choćby rezerwacja narzędzi w firmowym warsztacie, przyrządów do ćwiczeń w obiektach fitness, pomieszczeń w salonach SPA czy Wellness lub rowerów w przyhotelowej wypożyczalni. Tylko od pomysłu integratora zależy, jak użyte zostaną możliwości oferowane przez touchONE.
TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje