Centrum biurowe Poleczki Park w Warszawie to wyjątkowe miejsce pracy oraz spotkań. Na 83 000 m2 powierzchni biurowej rozłożonej na sześć budynków najemcy mają do dyspozycji pełną infrastrukturę pozwalającą na komfortową pracę. Od restauracji przez sklepu i piekarnie aż po przedszkole, usługi kurierskie i autobus. UBM Develpment Polska sp. z o.o. zadbał o wszelkie możliwe udogodnienia dla wszystkich pracujących w tym kompleksie biurowym. Vienna, jeden z budynków kompleksu Poleczki Parki, wzbogacił się niedawno o innowacyjną salę szkoleniową. Budynek, w którym odbywały się prace, był już w pełni zasiedlony, a pierwsze duże wydarzenie – międzynarodowa konferencja – zostało zaplanowane na pierwsze dni czerwca.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]P[/fusion_dropcap]ierwsze duże wydarzenie zostało zaplanowane na pierwszy tydzień czerwca i wymagało przystosowania do jego potrzeb nieco już wysłużonej sali konferencyjnej. Co istotne, od pierwszych rozmów, na których zaprezentowano wstępne założenia projektowe, do daty „go live” miało upłynąć jedynie sześć tygodni. Oznaczało to, że odliczając czas na realizację dostaw sprzętu, wybudowanie wszystkich stałych elementów i montaż urządzeń, proces projektowy musiał zostać zakończony w ciągu dwóch pierwszych tygodni trwania przedsięwzięcia. Do realizacji ambitnego zadania wybrano Professional Integrated Solutions sp. z o.o. W założeniach projektowych inwestor wskazał, że sala konferencyjna nie będzie miała jednego dominującego układu. Jej rolą miało być zarówno efektywne przeprowadzanie dużych konferencji (jak choćby wspomnianej wyżej konferencji międzynarodowej), realizacja szkoleń dla mniejszej grupy uczestników, aż po organizację konferencji prasowych. Dodatkowo przewidziano funkcję podziału sali na dwa niezależnie funkcjonujące pomieszczenia.

Możliwość ustawienia stołów konferencyjnych w absolutnie dowolny sposób oznaczała konieczność wyznaczenia dużej liczby przyłączy AV w całej powierzchni sali. Tradycyjne rozwiązanie oparte o matrycę wideo byłoby niezwykle kosztowne, a przy tym trudne w obsłudze.
Uproszczenie systemu przesyłu sygnałów AV przy zachowaniu bardzo dużej elastyczności sali uzyskano przez wykorzystanie transmisji Video-over-IP. Wybrane dwadzieścia przyłączy w stołach zostało wyposażonych w gniazda HDMI, pod blatami przygotowano natomiast przestrzeń do wstawienia nadajników Kramer KDS-EN6, z których sygnał przesyłany był standardowym okablowaniem Cat.6 do reżyserki, a stamtąd, również za pośrednictwem kabli Cat.6 i odbiorników KDS-DEC6, docierał do wyświetlaczy. Sercem tak zaplanowanego systemu jest przełącznik L3 SG-300 od Cisco. Łącznie w sali dostępnych jest dziesięć enkoderów KDS-EN6 i siedemnaście dekoderów KDS-DEC6, każdy zdolny do przesłania lub odebrania sygnału w rozdzielczości nawet 4K/60 Hz, mamy więc świetną jakość obrazu i dźwięku przy bardzo małym opóźnieniu. Jest to też rozwiązanie bardzo korzystne cenowo – tradycyjne podejście do komutowania takiej liczby sygnałów wymagałoby matrycy o rozmiarze 32 × 32, w której znacząca liczba wejść i wyjść byłaby niewykorzystana.
Podstawową funkcjonalnością sali jest jednak prowadzenie konferencji. Wspomniana wcześniej elastyczność możliwa do uzyskania była jedynie przy użyciu bezprzewodowego systemu konferencyjnego. Wybór padł na system Televic, dostarczony przez Percon Polska. Ten najważniejszy element sali składa się z łącznie pięćdziesięciu pulpitów dyskusyjnych, w tym czterdziestu sześciu pulpitów delegatów Confidea DI oraz czterech pulpitów przewodniczących Confidea CI. Wszystkie one łączą się z jednym z dwóch Access Pointów Confidea WCAP+, dzięki czemu możliwe jest stworzenie dwóch całkowicie niezależnych od siebie systemów konferencyjnych. Bezprzewodowe pulpity Confidea CI/DI wyposażone są w akumulatorki litowo-jonowe zapewniające 28 godzin nieprzerwanej pracy. Naładowanie urządzenia od 0 do 100% zajmuje jedynie cztery godziny. Każdy pulpit ma też wejście słuchawkowe mini-jack 3,5 mm, a pulpity przewodniczących dodatkowo przyciski do sterowania konferencją. W każdym pulpicie mamy też głośnik mutowany automatycznie, gdy aktywowany jest mikrofon, a także wyświetlacz wskazujący aktualnie używany kanał oraz ustawioną głośność. Dźwięk z pulpitów może być przekierowany zarówno do nagłośnienia sali, jak i poprzez jednostkę centralną Televic Plixus MME do stanowiska tłumaczy symultanicznych Lingua ID/MM. W reżyserce dostępny jest komputer z zainstalowanym oprogramowaniem CoCon Discussion oraz CoCon Interpretation. W reżyserce zainstalowane są też monitory podglądowe dla tłumaczy, na których wyświetlany jest obraz z kamer zainstalowanych w każdej części sali konferencyjnej. Tłumaczenie może być przekazywane do pulpitów i odsłuchiwane przez słuchawki podłączone do opisanego wcześniej gniazda mini-jack. System można rozbudowywać, dodając dodatkowe pulpity Confidea lub moduły oprogramowania CoCon. Bezprzewodowa technologia systemu miała kluczowe znaczenie przy wyborze rozwiązania. Moderator dyskusji bowiem nie zawsze siedzi w tym samym miejscu. Dodatkowo niebagatelne znaczenie miała pewność działania i niezawodność rozwiązania. Referencje firmy Televic, który dostarcza swoje rozwiązania do wielu prestiżowych miejsc, takich jak siedziba ONZ w Genewie czy Parlament Europejski w Brukseli (dla którego Televic jest dostawcą od 1993 roku), nie mają sobie równych.
Co ważne – system jest przygotowany do dalszej rozbudowy o kolejne elementy do tłumaczeń symultanicznych. W przypadku gdy uczestników znacząco przybędzie, wystarczy doinstalować w sali w transmiter Lingua T i promienniki podczerwieni Lingua RAD, by wyposażeni w odbiorniki Lingua R6 słuchacze mogli w pełni uczestniczyć w konferencji.

Wideo spod znaku Philips
Sala wyposażona jest w ścianę wideo składającą się z monitorów bezszwowych Philips BDL5588XC/02 w układzie 4 × 2. Również tutaj zadbano o pełną elastyczność wyświetlania obrazu – każdy monitor otrzymuje obraz z przypisanego odbiornika Kramer KDS-DEC6, dzięki czemu to użytkownik decyduje, jak dużą część ściany zajmie jego prezentacja. Jak się okazało, w praktyce najczęściej wykorzystywane layouty to jeden duży obraz na całej ścianie lub dwie niezależne prezentacje obok siebie, w układzie 2 × 2. Monitory są też w innych miejscach sali. Naprzeciwko ściany wideo pracują dwa monitory LCD Philips 65BDL3000Q/00 o przekątnej 65”, ich głównym zadaniem jest powtórzenie obrazu z głównego wyświetlacza sali, ale możliwe jest również wyświetlenie treści z dowolnego nadajnika niezależnie od innych wyświetlaczy. Kolejne monitory znalazły się na podłodze. Zainstalowane na niskich wózkach Chief MFQUB wyświetlacze o przekątnej 55” Philips BDL5530QL pozwalają na komfortowe odczytanie treści prezentacji dla tych użytkowników, którzy nie siedzą twarzą do monitorów na jednym z końców sali. Ponieważ monitory nie wychodzą ponad krawędź stołu, uczestnicy konferencji mogą widzieć się nawzajem. Dzięki wydzieleniu dużej liczby przyłączy w puszkach podłogowych i stworzeniu z nich sieci Video-over-IP, monitory podłogowe ustawić możemy w dowolnym miejscu sali, uzyskując bardzo dużą widoczność treści wideo.
Projekcja razy dwa
Istotnym elementem prezentacji treści wideo są projektory NEC P554U. Te elementy systemu pomyślane zostały jako alternatywne, niezależne od pozostałych miejsca prezentacji obrazu, z opcjonalną funkcją wspomagania wyświetlania prezentacji na ścianie wielomonitorowej. Współpracują one z ekranami projekcyjnymi o szerokości roboczej 260 cm, których kaseta została zlicowana z sufitem, idealnie wpasowując się w architekturę sali.
Dźwięk w wersji rozszerzonej
Spełnienie wszystkich wymagań zamawiającego było możliwe tylko poprzez współpracę Integrated Professional Solutions z wszystkimi pozostałymi branżami. Dużym wyzwaniem było zainstalowanie w nietypowym suficie podwieszanym czterdziestu bezramkowych głośników Apart CMX20DT. Za ich pomocą stworzono dwie strefy audio, napędzane wzmacniaczami Apart Revamp 4120T. Źródłem dźwięku są, oprócz przyłączy stołowych, mikrofony Audio-Technica serii 2000 w wersji doręcznej i nagłownej. Zgodnie z wymaganiami klienta, każdy mikrofon można przypisać do dowolnej strefy. Za efektywną pracę mikrofonów odpowiadają miksery Audio-Technica ADTM-0604 posiadające funkcję redukcji echa. Dźwięk z mikrofonów, podobnie jak wszystkie pozostałe sygnały audio, przed podaniem na wejścia wzmacniaczy, przetwarzany jest w DSP Apart Audiocontrol12.8. Suma z mikrofonów przekazywana jest dodatkowo na wejście audio systemu wideokonferencyjnego oraz do kostki dziennikarskiej.
Sterowanie – czyli Kramer w centrum wszystkiego
Salę wykorzystuje na co dzień wielu pracowników z najróżniejszych pionów organizacyjnych. System AV musiał być więc jak najbardziej przyjazny. W zależności od sta-nu ruchomej ściany panele Kramer KT-107 zainstalowane przy wejściach do sali pokazują tylko te elementy, które są aktualnie dostępne. Dotyczy to nie tylko obrazu i dźwięku, lecz również rolet i oświetlenia. Sceny świetlne zaprogramowane przez dostawcę systemu DALI wywoływane są w jednym z dostępnych menu panelu dotykowego. Wiele ustawień (na przykład podział nagłośnienia na strefy i routowanie mikrofonów, rozdział lub łączenie sterowania roletami i oświetleniem) przestawianych jest automatycznie, w zależności od stanu ruchomej ściany, przez procesor Kramer SL-280. W ten sposób sala gotowa jest do pracy nim jeszcze użytkownik się w niej pojawi. Czasem jednak zachodzi konieczność uruchomienia funkcji, do której nie ma dostępu z panelu ściennego. Na takie przypadki zaprojektowano bezprzewodowy panel dotykowy, zawierający wszystkie możliwe funkcje sterujące. Panel, dający dostęp do absolutnie wszystkich funkcji systemu, dostępny jest w oddzielnym pomieszczeniu i przeznaczony dla obsługi technicznej eventów. Sala konferencyjna wyposażona została dodatkowo w system Yealink VC-800. Jego użycie umożliwia łączenie się z oddziałami ARiMR rozsianymi po całej Polsce.
Podsumowanie
Zadowolenie z jakości dostarczonych urządzeń oraz pracy gotowego systemu nie tylko inwestora, lecz również jego gości jest głównym powodem, dla którego ta przestrzeń konferencyjna będzie częstszym gospodarzem międzynarodowych konferencji. Po uruchomieniu sali nieustannie docierały do integratora sygnały, że sala użytkowana jest w zasadzie nieustannie, a większość urządzeń jest w pełni wykorzystywana. Innowacyjne rozwiązania, w tym po raz pierwszy użyty na taką skalę system Video-over-IP od Kramera oraz najwyższej jakości system konferencyjny Televic, stawiają salę stworzoną na zlecenie UBM Develpment Polska sp. z o.o. w szeregu najbardziej nowoczesnych centrów konferencyjnych z wbudowaną funkcją future ready.

TEKST: Andrzej Pawluś, AVINTEGRACJE
ZDJĘCIA: IPS

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl

Tagi:

Televic