Z całą pewnością najgorętszym trendem w obszarze broadcastu i technologii audio video w całej okazałości jest IP. Możliwość przesyłania wielokanałowego dźwięku i sygnałów wideo, także tych w wysokiej rozdzielczości 4K czy w standardach HDR i Dolby Vision, w oparciu o przełączniki sieciowe zapewnia olbrzymią elastyczność, pozwala na swobodne rekonfigurowanie systemu w zależności od potrzeb danej chwili, daje zupełnie nowe możliwości niedostępne w przypadku klasycznego podejścia do tematu i obniża, często bardzo znacząco, całościowy koszt wdrożenia i użytkowania instalacji. Wiele do powiedzenia w obszarze technologii IP ma firma Lawo, chociaż kojarzona przede wszystkim z przetwarzaniem, transmisją dźwięku i konsoletami audio, to również bardzo mocno działająca w obszarze produkcji i transmisji sygnałów wideo.
Jakie najnowsze urządzenia i jakie unikatowe technologie znajdziemy w jej ofercie? Jakie dają możliwości i jak wygląda nowe podejście do produkcji sygnałów w radiu czy telewizji? O tym wszystkim mogliśmy posłuchać w trakcie kolejnej edycji spotkania Lawo IP Media Day, zorganizowanego przez wyłącznego dystrybutora rozwiązań producenta, firmę LP Systems.
Jako pierwsi na scenę 15 maja, krótko po godzinie 10:00 wkroczyli szef sprzedaży firmy Lawo, Craig Newbury i członek zarządu LP Systems, Jarek Kierkowski, którzy opowiadali o tym jak wygląda rynek dzisiaj. Klienci z branży broadcastowej szukają przede wszystkim rozwiązań w pełni skalowalnych, efektywnych z punktu widzenia całościowych kosztów użytkowania, ale równocześnie dających dużą elastyczność i możliwość obsługi wszystkich najnowszych protokołów transmisji. Dodatkowo muszą one pozwalać na stworzenie systemu odpowiadającego dokładnie potrzebom klienta, wykluczając sytuację, w której dostarczone zostanie przeskalowane rozwiązanie lub takie, które nie będzie pozwalało na realizację koniecznych działań w wozie transmisyjnym, stacji radiowej czy studiu telewizyjnym. W odpowiedzi na tę nową sytuację rynkową i potrzeby klientów, firma Lawo cały czas intensywnie rozwija portfolio oferowanych produktów. Wiele z nich zostało w trakcie majowego spotkania bardzo dokładnie omówionych. My także przyjrzymy się im bliżej.
Na pewno najbardziej aktualnym i najistotniejszym dla całej branży procesem, jest stopniowe odchodzenie od rozwoju rozwiązań sprzętowych na rzecz oprogramowania i dystrybucji w oparciu o protokół IP.
Daje to możliwość znacznie bardziej elastycznego zarządzania dostępnymi zasobami. Jednostki centralne umieszczone w studiu, zazwyczaj w jego aparaturze, będą widoczne w całej sieci i dostępne z każdego miejsca kompleksu produkcyjnego, a także spoza niego, w przypadku produkcji zdalnych. Co więcej, same źródła sygnału i panele przyłączeniowe umożliwiające ich wprowadzenie do sieci mogą znajdować się jeszcze w innym miejscu.
Takie rozwiązanie umożliwia wygodne zarządzanie wszystkimi sygnałami audio i wideo oraz pozwala na wyposażenie każdej reżyserni w konsoletę, która będzie najlepiej odpowiadała jej potrzebom, dając dostęp tylko do tych kanałów i parametrów, które są potrzebne w danym miejscu.
Firma Lawo dostarcza innowacyjne rozwiązania i systemy, które odpowiadają potrzebom nowoczesnej architektury produkcji mediów, dając możliwość obróbki sygnałów audio, wideo jak i zarządzania całą siecią. To, co jest również siłą systemów producenta, oprócz olbrzymiej mocy obliczeniowej umożliwiającej obsłużenie nawet najbardziej złożonych produkcji, jest łatwość konfiguracji oraz prosta i efektywna obsługa.
Twoja brama do świata IP
Kolejny panel poprowadził „nasz człowiek” w międzynarodowej strukturze Lawo. Specjalistka od zaawansowanych rozwiązań broadcastowych – Małgorzata Witaszek, pracująca na stanowisku Solution Architect, która skupiła się na możliwościach i koncepcji jednego z najnowszych rozwiązań producenta, a więc urządzenia .edge.
To wszechstronna platforma do routingu i konwersji sygnałów z SDI do IP. Cały ekosystem .edge składa się z kilku elementów: ramy .edge FRAME o wysokości zaledwie 2U, która ma miejsce na cztery karty processingowe i cztery karty wejść i wyjść, które mogą zapewnić maksymalną konfigurację wynoszącą nawet 192 złącza SDI, z możliwością elastycznego wyboru, czy będą to wejścia, czy wyjścia. Każda z kart .edge Processing Blade jest wyposażona w cztery złącza 25 Gbps SFP28 i dwa QSFP28 o prędkości 100 Gbps oraz dwa złącza SFP o prędkości 1GbE służące do sterowania. System oferuje obsługę sygnałów najwyższej jakości UHD oraz wspiera standard ST2110.
Po wykupieniu odpowiedniej licencji, każda z kart processingowych może obsłużyć również najnowszy standard kompresji JPEG XS, który zgodnie ze swoją nazwą zapewnia ekstremalnie niskie opóźnienia, bardzo małe strumienie danych w transmisji, znakomite parametry, gwarantujące, że transmitowany obraz po zdekompresowaniu będzie miał dokładnie taką samą jakość jak oryginał. .edge obsługuje również transmisję strumieni PROXY, celem których jest oszczędne na przepustowości wytworzenie głowic multiviewerów czy innych aplikacji podglądowych.
Co bardzo istotne w kluczowych aplikacjach broadcastowych, karty te mogą być wymieniane w locie. Co więcej, modułowa konstrukcja ramy pozwoli na umieszczenie nowszych kart, spełniających w przyszłości rosnące wymagania.
Ostatnim elementem platformy są karty wejściowo-wyjściowe .edge REAR I/O PLATE. Na pokładzie każdej z nich znajdziemy 48 złącz HD-BNC obsługujących zarówno sygnały SD, HD, 3G, jak i 12G. Instalując łącznie cztery takie karty, w ramie o wysokości zaledwie 2U, jesteśmy w stanie obsłużyć, aż 192 sygnały SDI! Warto zaznaczyć, że wśród 48 złącz istnieje pula 24 złącz, która może zostać wykorzystana dowolnie, zarówno na wejścia, jak i wyjścia SDI – wszystko zależy od potrzeb użytkownika. Dodatkowo, zgodnie z założeniem producenta, złącza są w stanie przetworzyć sygnał 12G, a ich ograniczenie wynika jedynie z fizycznej przepustowości interfejsów sieciowych.
Aby móc dynamicznie dopasować konfigurację platformy .edge i zmaksymalizować opłacalność jej użycia względem potrzeb użytkownika. Producent przygotował program licencji stałych, czasowych i elastycznych, określających między innymi liczbę dostępnych strumieni, które możemy obsłużyć i ich konfiguracji. Podstawowa licencja to osiem wejść i osiem wyjść SDI, natomiast w największym wariancie otrzymujemy konfigurację 32/16.
Licencje stałe, raz kupione dają dożywotni dostęp do danej konfiguracji (czasowe, przez miesiąc lub rok, a flex, to pula tokenów, które można dowolnie przydzielać w miejsce licencji. Gdy rezygnujemy z funkcjonalności, token wraca do puli, w celu dalszego wykorzystania. Dzięki temu możemy kupić urządzenie .edge, które na co dzień będzie udostępniało mniejszy zestaw portów SDI, ale tym samym również będzie odznaczało się niższymi kosztami zakupu. Z kolei w sytuacji realizacji dużego projektu, będziemy mogli skorzystać z dowolnego modelu licencyjnego umożliwiającego obsłużenie odpowiednio większej liczby źródeł wejściowych czy podanie sygnałów do zadanej liczby urządzeń odbiorczych.
Korporacyjny serwer dla świata broadcastu
Jak już wspomniano – rozwój samego sprzętu chwilowo, przynajmniej do kolejnego przełomu technologicznego, zastopował. Dostępne na rynku rozwiązania i tak już są komputerami, a o sile danego rozwiązania i jego możliwościach decyduje oprogramowanie.
Dlatego działy R&D skupiają się w swojej pracy nie tyle na nowych urządzeniach, co przede wszystkim na tworzeniu nowych aplikacji i otwieraniu kolejnych drzwi. I na tym polu również firma Lawo ma wiele do powiedzenia. Mowa tutaj przede wszystkim o platformie zarządzającej HOME. To rozwiązanie do zarządzania systemami i produkcji sygnałów audio i wideo, które zarówno może pracować w chmurze jak i on-premises, zainstalowane na standardowym serwerze biurowym i umieszczone we własnej serwerowni w naszej organizacji. Co najważniejsze, niezależnie od tego, z której wersji korzystamy, użytkownik może być w pełni pewny bezpieczeństwa całej produkcji.
Jednak HOME to nie tylko rozwiązanie do zarządzania konfiguracją sygnałów czy monitorowania pracy całego systemu, ale za sprawą elementu o nazwie HOME Apps, mamy cztery różne narzędzia.
HOME Multiviewer umożliwiający w oparciu o filozofię Drag & Drop, łatwe tworzenie nawet największych, najbardziej rozbudowanych układów podglądu, z układem maksymalnie 64 Picture in Picture, identyfikacją tally, alarmami, zegarami, metadanymi, informacjami OSD czy miernikami poziomu. Multiviewer obsługuje SMPTE ST2110, NDI, SRT z obsługą kodeków JPEG XS i H.265/H.264.
Kolejnym rozwiązaniem dostępnym w ramach pakietu HOME jest HOME UDX Converter z funkcją processingu HDR, skalerem i dwoma wyjściami.
Aplikacja Home Stream Transcoder pozwala na kompresję i dekompresję sygnału. Jednak najważniejszą funkcją jest umożliwienie operatorom konwersji każdego z przychodzących strumieni wideo w danym formacie, na dowolny inny, obsługiwany format wyjściowy (np. dla potrzeb podania ich do starszych urządzeń wideo nieobsługujących najnowszych formatów).
Ostatnim z narzędzi wideo dostępnym w ramach pakietu jest Home Graphic Inserter. Dzięki temu rozwiązaniu możemy dodać dowolną grafikę HTML 5, zarówno 2D, jak i 3D do nadawanej treści.
Ponadto klient sięgając po platformę HOME otrzymuje również dostęp do jednego serwerowego rozwiązania audio. Jest to narzędzie o nazwie HOME mc2 DSP app, będące w istocie programową wersją procesora A_UHD Core udostępniającego olbrzymie możliwości w zakresie przetwarzania sygnałów audio, ale z możliwością uruchomienia go na klasycznym serwerze.
Wraz z platformą HOME producent zaprezentował również platformę licencjonowania o nazwie Lawo Flex, która pozwala na elastyczne dopasowanie licencji w zależności od potrzebnej w danej chwili konfiguracji.
Wspominaliśmy o niej przy okazji omawiania blade .edge. Lawo Flex nie ogranicza się wyłącznie do jednego urządzenia. Wspomnianą pulę tokenów można przydzielać w dowolne miejsce systemu, wymagające licencji. Niezależnie, czy jest to HOME App, czy urządzenie fizyczne z określoną funkcją, czy wymaganą liczbą wejść wyjść. Takie podejście daje pełną elastyczność w zakresie obsługi i pozwala znacząco obniżyć koszty nie tylko na początkowym etapie realizacji wdrożenia czy inwestycji.
Jeden, by zarządzać wszystkimi
Chwilę przed południem na scenę wkroczył Filip Vojsovic, inżynier ds. sprzedaży rozwiązań, który opowiadał o rozwiązaniach VSM. Już kilka lat temu marka ta została kupiona przez Lawo, a stworzone przez nią rozwiązania goszczące w wielu studiach i wozach transmisyjnych na całym świecie są obecnie rozwijane i sprzedawane jako część oferty niemieckiego producenta.
Czym właściwie jest system VSM? Virtual Studio Manager (VSM) to rozwiązanie, które pozwala na sterowanie wszystkimi parametrami, monitorowanie całego sprzętu produkcyjnego znajdującego się w naszym studiu lub w wozie transmisyjnym, z jednego lub wielu miejsc, w łatwy, efektywny sposób. Z użyciem platformy możemy sterować zarówno poszczególnymi parametrami systemów audio, wideo jak i całymi zestawami urządzeń, poprzez tworzenie i wywoływanie kompletnych presetów.
VSM może przejąć kontrolę zarówno nad procesorami DSP, multiviewerami, mikserami wideo, konsoletami audio, systemami łączności, wszelkimi systemami komutacji i dystrybucji sygnałów, może sterować maszynami playoutowymi, playerami audio i wideo, EVSami, a także transparentami, UMD czy lampkami tally. Ciekawostką jest, że udało się również uzyskać preset pozwalający nawet na regulację klimatyzacji w reżyserni.
Wszystko dzięki architekturze systemu pozwalającej zarówno na sterowanie urządzeniami poprzez protokół TCP/IP, Ember+, RS-422/RS-232, a także porty GPIO.
Sercem systemu VSM jest pracująca na serwerach VSM aplikacja vsmStudio, która jest kompleksowym narzędziem do administrowania.
Przy jej pomocy dokonujemy wyboru, jakimi parametrami w którym z urządzeń będziemy zarządzać. Możemy wykreować layout każdego z wirtualnych lub fizycznych paneli, a także złożone zestawy funkcji obejmujące wiele urządzeń, które będą wywoływane przy pomocy jednego przycisku.
Ponadto, w zestawie aplikacji VSM znajdziemy również vsmGadgetServer, niezależną aplikację, która pozwala na konwersję protokołów pomiędzy vsmStudio i sprzętem firm trzecich oraz vSNMP, przy pomocy której możemy w zaawansowany sposób monitorować stan pracy wszystkich urządzeń pracujących w ramach systemu.
Drugim ważnym filarem całej platformy VSM, obok oprogramowania, są poszczególne moduły i komponenty systemu, przy pomocy których możemy stworzyć kompleksowe rozwiązanie najlepiej odpowiadające naszym potrzebom.
Do dyspozycji użytkownika są fizyczne panele kontrolne, zarówno w orientacji poziomej, jak i pionowej, w formacie rack lub obudowie umożliwiającej ich ustawienie na biurku, w różnych konfiguracjach przycisków z wbudowanym wyświetlaczem TFT i kolorowym podświetleniem ułatwiającym orientację w przygotowanej konfiguracji. W ofercie znajdują się również panele łączące przyciski i pokrętła (które mogą być wykorzystywane np. do regulacji poziomu głośności monitorów odsłuchowych w reżyserce, ale którym również może zostać przypisana dowolna inna funkcja), a także panele z samymi pokrętłami. Ponadto, całym systemem można sterować również z poziomu komputera, tabletu czy telefonu poprzez sieć LAN i WLAN, przy pomocy aplikacji vsmWebPanel. W ramach systemu VSM dostępne są również interfejsy: SmartHub będące mostem pomiędzy różnymi elementami systemu i protokołami sterowania, interfejsy GP-I/O dające możliwość sterowania różnymi elementami w oparciu o porty GPIO, a także wyświetlacze UMD, zarówno w formacie 19” jak i ½ 19”, na których można wyświetlać np. zegary, timing programu, informacje o źródle wyświetlanego obrazu czy wybranej kamerze.
Co szalenie istotne, cała platforma zapewnia pełną redundancję, dzięki temu, że w ramach jednego klastra mogą pracować aż cztery serwery. Architekturę systemu można wzbogacić o rozproszone klastry serwerów.
A co słychać w audio?
Lawo jest jednym z dwóch producentów, którzy zdominowali rynek broadcastowy w zakresie miksowania dźwięku. Konsolety z serii mc2, systemy dystrybucji, zrządzania i transmisji sygnałów audio producenta cieszą się ogromną popularnością. Na co dzień pracują one w niezliczonej liczbie wozów transmisyjnych, studiów telewizyjnych i radiowych, a w przeszłości były wykorzystywane również m.in. przy produkcji oficjalnego sygnału międzynarodowego w trakcie Mistrzostw Świata w Katarze, w trakcie Eurowizji czy w ramach produkcji sygnału kolejnych odsłon Igrzysk Olimpijskich.
Pomimo tego, że już dzisiaj Lawo ma niezwykle interesującą i bogatą ofertę rozwiązań z obszaru audio, producent nie spoczywa w rozwoju już istniejących produktów, ani wprowadzaniu nowych. Kilka istotnych premier rozwiązań audio od Lawo miało miejsce na tegorocznych targach NAB w Las Vegas, a w trakcie Lawo IP Media Day 2024 opowiadał o nich jeden z najlepszych specjalistów od dźwięku w Lawo – Massimiliano Salin.
Pierwszym z najnowszych modeli uzupełniającym ofertę mikserów audio producenta, jest konsoleta produkcyjna mc2 36 Mk II – najmniejszy model z serii mc, stworzony zarówno z myślą o pracy live, broadcaście, jak i realizacji nagrań.
Dzięki wbudowanemu A__UHD Core, konsoleta jest w stanie obsłużyć nawet 256 kanałów audio z pełnym processingiem, zarówno w 48, jak i 96 kHz. Co jest szczególnie ważne z punktu widzenia współczesnych systemów broadcastowych, urządzenie oferuje natywną obsługę AudioOverIP oraz możliwość sterowania poprzez protokół Ember+.
Maksymalnie system może obsłużyć 864 kanały. Na pokładzie konsolety dostępne są lokalnie trzy redundantne interfejsy IP, 16 wejść mikrofonowo-liniowych, 16 wyjść liniowych, 8 wejść i wyjść AES/EBU, światłowodowy port SFP MADI oraz port umożliwiający zrealizowanie 8 relacji GPIO.
Sam pulpit sterujący jest wyposażony w enkodery dotykowe, przyciski funkcyjne z podświetleniem Button-Glow, kolorowe wyświetlacze w technologii TFT, umożliwiające również zrealizowanie podglądu LiveView oraz duże ekrany dotykowe o przekątnych 21,5”.
Konsoleta jest wyposażona również w zaawansowany miernik głośności umożliwiający precyzyjny monitoring zarówno na pojedynczych kanałach jak i na szynach wyjściowych.
Dodatkowo odnosząc się do zmian dziejących się w broadcaście i dotykających również obszaru audio, warto zwrócić uwagę na to, iż Lawo ma w swojej ofercie bardzo wiele różnorodnych rozwiązań będących bramą pomiędzy klasycznymi systemami basebandowymi i systemami IP. Mowa tutaj o urządzeniach A__UHD Core i Power Core, które pozwalają na obsłużenie olbrzymiej liczby kanałów audio. Power Core oraz seria A__Line są urządzeniami umożliwiającymi konwersję sygnałów liniowych, mikrofonowych, MADI, AES/EBU, Dante, na format AES67/Ravenna, które od razu będą dostępne w sieci opinającej całe studio.
W trakcie majowego spotkania wiele miejsca poświęcono również rozwiązaniom radiowym. Mowa tutaj między innymi o mającej również swoją premierę na targach NAB w Las Vegas konsolecie new crystal.
Została ona stworzona oczywiście do pracy w systemach AudioOverIP, ale w połączeniu z procesorem Power Core może ona obsługiwać sygnały wejściowe i wyjściowe praktycznie w każdym ze stosowanych w świecie audio formacie: AES67, MADI, analog, AES/EBU i Dante.
Cała konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, aby zapewniała maksymalną funkcjonalność i wydajność pracy na możliwie jak najmniejszej przestrzeni. Dzięki temu, nowego modelu można z powodzeniem używać również tam, gdzie jest ograniczona ilość miejsca. Konsoleta jest dostępna w wersjach z sześcioma, ośmioma i czternastoma faderami, a dodatkowo pulpit może zostać uzbrojony w ekrany dotykowe (Virtual Extensions) zwiększające możliwości obsługi i dające możliwość wglądu w większą liczbę parametrów na raz.
Nowa konsoleta może być używana w dwóch różnych scenariuszach. Pierwszym z nich jest samodzielna praca w połączeniu z Power Core, a w drugim może być stosowana jako kontroler dla systemu, którego sercem będzie zewnętrzny procesor A__UHD Core lub jako dodatkowy kontroler dla systemu z konsoletami mc2, co daje zupełnie nowe możliwości w zakresie konfiguracji i obsługi.
Co jest detalem, który jednak z pewnością doceni wielu odbiorców, konsoleta zyskała również nowy wygląd i jest dostępna teraz w dwóch wersjach kolorystycznych: jasnej i ciemnej.
Warto wspomnieć również o zaprezentowanym niedawno przez firmę Lawo rozwiązaniu o nazwie mxGUI, które daje możliwość zdalnego sterowania konsoletami z serii mc2 z poziomu komputera (dzięki czemu możliwe jest przygotowanie konfiguracji konsolety jeszcze przed rozpoczęciem realizacji) oraz daje zdalny dostęp do A__UHD Core, co w połączeniu z pełnym wsparciem dla ekranów dotykowych daje kolejną bardzo wygodną możliwość realizacji dźwięku w warunkach live czy dla potrzeb transmisji.
Rozwiązania Lawo w ujęciu praktycznym
W trakcie spotkania nie mogło zabraknąć również praktycznych przykładów zastosowania rozwiązań Lawo. Jarek Kierkowski i Robert Chądzyński z firmy LP Systems opowiadali o dwóch bardzo interesujących wdrożeniach z rynku polskiego. Pierwszym z nich jest studio Viaplay Polska, któremu bliżej przyglądaliśmy się w czerwcowym wydaniu „AVIntegracje”. Dla przypomnienia, w kompleksie ATM System mieszczącym się przy Wale Miedzeszyńskim w Warszawie, dla giganta streamingowego została przygotowana przestrzeń produkcyjna z dwoma reżyserniami audio, w których pracują konsolety Lawo mc2 36 MK I, Lawo mc2 36 MK II oraz sześcioma małymi reżyserniami ACR, w których zainstalowano małe konsolety Lawo diamond. Za przetwarzanie sygnałów audio w tej instalacji odpowiedzialne są procesory DSP Power Core, a cała komunikacja bazuje na sieci AES67/Ravenna dającej olbrzymie możliwości przesyłania i routingu sygnałów pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami i konsoletami.
Drugim zaprezentowanym case study był przykład zastosowania konsolet Lawo w studiu radiowym.
Firma LP Systems przeprowadziła takie wdrożenie w Akademickim Radiu UAM „Meteor” w Poznaniu. Do niewątpliwych wyzwań tego projektu z całą pewnością można zaliczyć to, że rozgłośnia akademicka miała być zlokalizowana w kompletnie nieprzygotowanej do tego przestrzeni, która w głównej mierze składała się z surowego betonu. Nie trzeba zatem nikomu tłumaczyć, że w takich warunkach nie dało się prowadzić żadnej działalności nadawczej.
Dlatego LP Systems Sp. z o.o. zajęła się nie tylko dostawą i instalacją sprzętu, ale także stworzyła projekt akustyki wnętrz i na jego podstawie zrealizowała adaptację akustyczną całej przestrzeni.
Do rozgłośni składającej się ze studia emisyjnego, studia newsowego i reżyserek zostały dostarczone konsolety z serii diamond i to w różnym formacie. Wszystkie pulpity robocze pracują na tych samych sygnałach, dzięki czemu każde źródło dźwięku można odebrać w dowolnym miejscu radia, gdzie znajduje się tylko konsoleta, i rozpocząć z nim pracę. Ciekawostką z całą pewnością jest niewielki sterownik z serii diamond z zaledwie dwoma faderami. Dzięki takiemu rozwiązaniu reporterzy mogą wygodnie sami się realizować i produkować gotowe do emisji materiały, a nawet całe programy.
Ponieważ w radiu Jowisz został wdrożony system dystrybucji sygnałów audio w oparciu o sieć IP oraz transmisję multicastową, gotowy sygnał PGM może być równocześnie wysyłany do kilku urządzeń odbiorczych, m.in. rejestratorów, urządzeń odpowiedzialnych za archiwizację, emisję w internecie czy do procesora emisyjnego typu Orban.
Zainstalowany w rozgłośni Neptun procesor audio został wyposażony również w kartę Dante, co daje możliwość wielokanałowej wymiany sygnałów i komunikacji między studiem a reżysernią studia produkcyjnego.
Podsumowanie
Trendy i aktualne rozwiązania technologiczne w broadcaście zmieniają się bardzo dynamicznie. Basebandowa transmisja sygnałów wideo i klasyczny tor audio w studiach telewizyjnych i radiowych, bazujący na rozbudowanej matrycy umożliwiającej zarządzanie sygnałami i kilometry kabli, są zastępowane technologią IP i uniwersalną skrętką. Kompaktowe konsolety radiowe z powodzeniem dzisiaj są w stanie pracować nawet w największych instalacjach broadcastowych. Możliwość korzystania ze wspólnych zasobów, ich elastycznego przydzielania w zależności od potrzeb i decentralizacja całego procesu produkcji wraz z ogromnym wpływem oprogramowania i infrastruktury sieciowej, która to wszystko udźwignie, zupełnie zmieniły podejście do ich dystrybucji, a co za tym idzie, obniżyły całościowe koszty użytkowania i zapewniły niedostępny wcześniej poziom elastyczności. O tych wszystkich rozwiązaniach rewolucjonizujących rynek broadcastowy mogliśmy posłuchać w trakcie majowego spotkania Lawo IP Media Day w kompleksie studyjnym Hollywood Studio w Warszawie.
Goszcząc na tym wydarzeniu, mogliśmy nie tylko posłuchać o nowych technologiach, ale przede wszystkim w trakcie warsztatów praktycznych, odbywających się na poszczególnych stanowiskach, osobiście, w najdrobniejszych szczegółach zapoznać się ze wszystkimi detalami i zadać wiele wnikliwych pytań reprezentującym producenta specjalistom.
Majowe spotkanie było idealną okazją, aby zapoznać się z tymi wszystkimi systemami i być na bieżąco z branżą. Już wypatrujemy kolejnej okazji do spotkania z rozwiązaniami od Lawo!
Tekst i zdjęcia: „AVIntegracje”