Norweska firma Loop24 z siedzibą w Oslo przygotowała ciekawe rozwiązanie przeznaczone do rezerwacji sal spotkań. Oferowane pod nazwą LoopMeeting na pierwszy rzut oka jest po prostu kolejnym systemem do rezerwacji sal. Jednak jak przystało na produkt ze Skandynawii, LoopMeeting jest świetnie przemyślanym i funkcjonalnym systemem. Przyjrzę się bliżej oferowanym funkcjom i sprawdzę, czy rzeczywiście skandynawski system do rezerwacji sal jest tak funkcjonalny, jak to się wydaje na pierwszy rzut oka.
LoopMeeting jest kompletnym systemem, składającym się z paneli i aplikacji. Tylko tyle i aż tyle. Panele dostępne są w dwóch przekątnych – 10,1” i 8”, po dwa panele w każdym rozmiarze.
Większe modele – LM1052T oraz LM1056T wyposażone są w dziesięciopunktową, pojemnościową nakładkę dotykową. Wyświetlacz ma jasność 250 cd/m2 i kontrast 800:1 a treść na nim wyświetlana jest w proporcjach 16:10 i rozdzielczości 1280 x 800. Komunikację ze światem i jednocześnie zasilanie (w standardzie PoE+) zapewniane jest przez gniazdo RJ-45. Panel może pracować także wszędzie tam, gdzie zamiast przewodowej siei wykorzystywane jest Wi-Fi. Bezprzewodowa łączność obsługiwana jest w standardach 802.11b/g/n. Zasilanie zamiast PoE może być doprowadzone za pomocą dołączonego do panelu zasilacza. Do interakcji z użytkownikiem przeznaczony jest także czytnik NFC obsługujący najpopularniejsze rozwiązania – ISO14443A oraz B, ISO 15693 a także Mifare classic i Sony felica. Oba panele są do siebie bardzo podobne, a producent umożliwia montaż LM1052T i LM1056T na dowolnej płaskiej powierzchni, w tym oczywiście na szkle. To co odróżnia oba modele to wersja systemu operacyjnego. Model LoopMeeting LM1052T pracuje pod komendą Androida w wersji 10, a model LM1056 to już Android 11.
W przypadku mniejszych paneli podstawową różnica leży w sposobie montażu. Model LoopMeeting LM08SM przeznaczony jest do instalacji w ścianie, przy użyciu dołączonej do panelu puszki podtynkowej. Tymczasem model LM8058T, podobnie jak jego więksi „bracia”, może być montowany na płaskiej powierzchni, także szkle. I tak samo jak modele 10 calowe, również tutaj Loop24 dodał odpowiedni uchwyt. Oba ośmiocalowe modele działają pod egidą Android 11 i mają te same możliwości komunikacyjne co LM1052T i LM1036T. Jest więc Wi-Fi, NFC i klasyczny LAN z PoE+. LoopMeeting LM08SM i LM8058T obsługują pięć jednoczesnych dotyków.
Wszystkie panele wyposażone są w aplikację LoopMeeting, która zawsze dostarczana jest razem z panelem. Do prawidłowej pracy aplikacja LoopMeeting wymaga Androida co najmniej w wersji 6.0. LoopMeeting jest natywną aplikacją Android i może być zakupiona niezależnie od paneli. W połączeniu z panelami aplikacja daje możliwość znalezienia i zarezerwowania sali konferencyjnej. Bezpośrednio z panelu możliwa jest także konfiguracja i dostosowanie systemu do własnych wymagań oraz administrowanie całym systemem. Centralne zarządzanie także jest możliwe – wykorzystuje się do tego WebGUI zapewnione przez Loop24. Ostatnią, trzecią drogą konfiguracji jest eksport ustawień z jednego, skonfigurowanego już panelu i następnie błyskawiczne importowanie ich do kolejnych urządzeń. Ten sposób jest też dobrym zabezpieczeniem wszystkich parametrów konfiguracyjnych na przyszłe nieprzewidziane zdarzenia. Gdy konieczna jest ponowna konfiguracja już istniejącego wyświetlacza (lub przy wymianie uszkodzonego na nowy), wystarczy użyć przygotowany wcześniej pendrive by w kilka chwil przywrócić pełną funkcjonalność. Użytkownik może zarezerwować zasób LoopMeeting z aplikacji LoopBooking, dostępnej w sklepach ApStore i Google Play.
Aplikacja własna Loop24, właśnie LoopBooking to nie jedyny sposób na efektywne rezerwowanie przestrzeni do spotkań. Loop24 zadbał także o to, by panele były w stanie bezpośrednio pracować z Office365, Exchange i Google Workspace. Producent wraz z urządzeniami dostarcza także licencję pozwalającą na pracę paneli w usłudze chmurowej. Na panelach możliwe jest włączenie konieczności potwierdzania rozpoczynającego się spotkania, na przykład dotykając przycisk lub przykładając kartę NFC. A gdy spotkanie skończy się wcześniej, możliwe jest zakończenia go na panelu a tym samym zwolnienia zasobu firmy dla innych użytkowników. Panele też pokazują odpowiednimi kolorami czy sala jest wolna, zajęta lub czy trwające spotkanie zakończy się w ciągu najbliższych minut. Panele mogą też opcjonalnie wysyłać notyfikację „posprzątaj pomieszczenie”, gdy spotkanie czy szkolenie się skończy. W klasycznym zastosowaniu na panelach LoopMeeting wyświetlane mogą być informacje o tym kto zarezerwował salę, jaki jest temat spotkania i jak długo będzie on omawiany, a także kiedy zaczyna się kolejne spotkania. Panel może też pokazać wszystkie spotkania na nadchodzący tydzień.
Współpraca LoopMeeting z innymi rozwiązaniami ekosystemu Loop24 pozwala znacznie zwiększyć funkcjonalność paneli. Dla przykładu – LoopSign pozwala na wyświetlanie treści cyfrowych, tak zwanego Digital Signage, gdy w sali nie ma trwającego spotkania. Naturalnie nadal status sal jest prezentowanym kolorowym podświetleniem na bokach lub wokół paneli.
W największym skrócie – LoopMeeting to łatwy w zaplanowaniu, konfiguracji i późniejszym użytkowaniu system do rezerwacji sal spotkań. Przemyślana i nieskomplikowana architektura systemu pozwala na szybkie uruchomienie systemu, połączenie go z jedną z popularnych usług kalendarzowych oraz kontrolowanie pracy z jednego miejsca. W razie potrzeb system można rozszerzać o kolejne moduły – na przykład wspomniany wcześniej LoopBooking dający możliwość rezerwacji miejsc parkingowych czy biurek, LoopSign rozszerzający ilość dostępnych informacji czy LoopAssist dający dostęp do wezwania serwisu technicznego czy zamówienia kawy lub przekąsek. Wszystko zależnie od potrzeb i wszystko w prosty sposób. Dodam, że standardową, dwuletnią gwarancję można przedłużyć na kolejne lata tak aby w sumie gwarancja, jaką oferuje producent trwała aż pięć lat. Licencje systemu nie przepadają także po zakończeniu okresu gwarancyjnego.
Podsumowanie
Wygląda więc na to, że rzeczywiście „skandynawskie” jest synonimem „funkcjonalnego”. LoopMeeting może rosnąć wraz z organizacją, w której jest zainstalowany, niejako przy okazji obrastając w kolejne elementy ekosystemu. Zdecydowanie warto pamiętać o tym rozwiązaniu, które sprawdzi się zarówno w przestrzeniach coworkingowych, jak i korporacyjnych biurach czy przy wejściach do sal konferencyjnych hotelowych centów konferencyjnych.
TEKST: Andrzej Pawluś, „AVIntegracje”