Coraz więcej miejsca na łamach magazynu „AVIntegracje” poświęcamy technologiom, które sprawiają, że systemy AV są bardziej eko. Równocześnie jednak zdarza się, że rozwiązania audio-wizualne są wykorzystywane jako narzędzia do opowiadania o naturze i ekologii. Zapraszamy właśnie do jednego z takich miejsc. To Małopolskie Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach, mieszczące się w nowoczesnym budynku sąsiadującym z Muzeum Przyrodniczym.
Firma Signum Project, wykorzystując rozwiązania takich marek jak: Epson, NEC, Crestron, Dynacord czy Electro-Voice, stworzyła kompleksowy system audio-wizualny i multimedialną, interaktywną ekspozycję.
MCEE to jednak instytucja, która daleko wykracza poza funkcjonalność typową dla muzeów czy centrów edukacyjnych.

Inicjatywa stworzenia Małopolskiego Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach narodziła się już dziesięć lat temu, gdy ogłoszone zostały pierwsze nabory do Banku Projektów Subregionalnych. Włodarze gminy przygotowali pierwsze projekty, które obejmowały zagospodarowanie turystyczne pogórza Ciężkowickiego i większość projektów została zaplanowana właśnie w Gminie Ciężkowice. W ramach otrzymanych dotacji przyznawanych w różnych programach i przez różne jednostki zostały zaplanowane takie projekty jak: Park Zdrojowy, Skalna Baszta, Ścieżka w koronach drzew, Ośrodek Rehabilitacji Zwierząt Dzikich czy odwiert wody leczniczej. Ostatecznie wniosek na MCEE został złożony na przełomie 2017 i 2018, w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego i Gmina pozyskała dofinansowanie rzędu osiemnastu milionów złotych na realizację tego projektu.
Na co zwraca uwagę Dariusz Zięcina, kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Inwestycji Urzędu Gminy Ciężkowice: „Realizacja tego projektu nie byłaby możliwa bez znakomitego zespołu i takich ludzi jak: Barbara Łączna, Grzegorz Godziek, Grzegorz Augustyn, Wojtek Sanek, ówczesny dyrektor Muzeum Przyrodniczego sąsiadującego z MCEE. Ogromne znacznie dla powodzenia całego projektu miał również ówczesny burmistrz Zbigniew Jurkiewicz, a także cała rada gminy, które miała odwagę, aby zgodzić się na realizację tak dużego projektu”.
Po żmudnym procesie obejmującym najpierw etap projektowy, później budowę, prace wykończeniowe i wyposażanie obiektu, MCEE zostało przekazane w ręce jego dyrektora, Andrzeja Jarochy i oficjalnie zainaugurowało swoją działalność w dniach 30-31 marca 2023 roku. To budynek o powierzchni 1300 m2 i kubaturze ponad 11 000 m3. Zlokalizowano w nim sale ekspozycyjne, salę wielofunkcyjną, sale laboratoryjne, pomieszczenia biurowe, kawiarnię, poimeszczenia socjalne, sanitarne, techniczne, recepcję, szatnię, a także łącznik z Muzeum Przyrodniczym.
Zadanie stworzenia ekspozycji i wdrożenia wszystkich rozwiązań audio-wizualnych w obiekcie zostało powierzone firmie Signum, która uczestniczyła w pracach nad tą inwestycją jeszcze na etapie budowlanym.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

Projektory na ekspozycji zostały wykorzystanie m.in. do wyświetlania panoramicznych zdjęć i materiałów wideo prezentujących krajobraz gminy.

Ekspozycja wypełniona po brzegi technologią
Na etapie projektu architektonicznego nie było szczegółowego planu formy i wyglądu wystawy. Twórcy wnętrza zostawili pustą przestrzeń tylko z wytycznymi i zaznaczonymi miejscami, gdzie będzie znajdowała się projekcja, stanowiska multimedialne czy monitory.
Jednak ostatecznie cały ten plan, wraz z funkcją niektórych sal, całkowicie się zmienił, ponieważ okazało się, że cały obiekt będzie miał zupełnie inną ścieżkę zwiedzania, niż było to pierwotnie planowane.
Zachowany został pierwotny zakres tematyczny, który i tak został rozszerzony, tak aby wystawa była kompletna i w pełni wyczerpywała tematykę, której jest poświęcona.
Dzięki temu, że firma Signum z roku na rok realizuje coraz więcej projektów w obszarze muzeów, wystaw, ekspozycji multimedialnych czy centrów doświadczeń, dzisiaj jej zespół tworzą już nie tylko zespół specjalistów od technologii, ale także projektanci wnętrz, architekci, scenografowie, specjaliści od dźwięku czy twórcy treści. Dzięki temu większość zadań związanych z powstawaniem takiej wystawy firma Signum może zrealizować, posiłkując się niemal wyłącznie swoimi własnymi specjalistami. Na etapie powstawania projektu integratorowi pomagają tylko merytoryczni fachowcy specjalizujący się w danej tematyce, a później na etapie budowy wystawy rzemieślnicy, mistrzowie w określonym obszarze tacy jak stolarze, ślusarze, malarze itp.
Większość innych wystaw przyrodniczych bazuje tylko na prezentacji zdjęć, filmów czy dioram skupiających się na konkretnych elementach przyrody. Tutaj tego nie ma. Twórcy ekspozycji postanowili skupić się na prezentacji procesów, tak mogła być to przestrzeń leżąca tematycznie pomiędzy typowym muzeum przyrodniczym a centrum nauki, tak aby można było zobaczyć, dotknąć, przeżyć, wejść w interakcję z poruszanymi treściami i, przede wszystkim, wyjść z wystawy z pewnym bagażem przemyśleń i inspiracji. Istotne był również to, aby edukatorom, którzy oprowadzają zwiedzających po wystawie, można było dać odpowiednie narzędzia, tak aby nie tylko mogli oni prowadzić działalność edukacyjną w przygotowanych do tego salach, ale tak naprawdę w całym budynku.
Łącznie ekspozycja zajmuje przestrzeń ponad 250 metrów kwadratowych, jest podzielona na trzy części: Ziemia-Powietrze-Woda. Chociaż mamy tutaj bardzo wiele rozwiązań multimedialnych i interaktywnych, to jednak dzięki umiejętnemu wkomponowaniu nowych mediów nie mamy poczucia przeładowania czy przytoczenia multimediami.
Jeżeli chodzi o technologie wyświetlania treści, zdecydowanie najwięcej zastosowano tutaj projektorów. Już na pierwszym stanowisku, od którego rozpoczyna się zwiedzanie ekspozycji, zostały zastosowane dwa niewielkie projektory Epson EV-115 zainstalowane na szynie oświetleniowej. Przy ich pomocy jest wyświetlana panoramiczna projekcja z krajobrazem okolicy. Bardzo interesującym rozwiązaniem wdrożonym tutaj jest również dwuwymiarowa tzw. mapa plastyczna, na której zaznaczone zostały najważniejsze atrakcje okolicy czy szlaki turystyczne. Zastosowanego tutaj projektora, którym znów jest urządzenie Epson EV-115 praktycznie nie widać, ponieważ musiało ono zostać ukryte w przestrzeni między sufitem podwieszanym, a stropem, tak aby zapewnić odpowiednią odległość między obiektywem a obiektem, na którym wyświetlane są treści.
Projektory EV-115 są bardzo często wykorzystywane w systemach multimedialnych tworzonych przez firmę Signum. Jak mówi jej prezes, Grzegorz Augustyn: „Te modele znakomicie sprawdzają się wszędzie tam gdzie jest potrzebny uniwersalny, łatwy w użyciu i funkcjonalny projektor, a nie ma dostatecznie dużo miejsca na jego instalację”.
Również iluminacja rzeki znajdującej się w podłodze i biegnącej przez znaczą część wystawy została zrealizowana przy pomocy kolejnego projektora EV-115. Do wyświetlenia modelu układu słonecznego został zastosowany projektor Epson EB-805F, zainstalowany nad makietą i świecący prostopadle do niej z sufitu.
Trzy takie projektory są również wykorzystywane do prezentacji opowieści o maszynach związanych z wodą.
Kolejny model Epson EB-805F, tym razem zainstalowany w układzie portretowym, został wykorzystany również do wyświetlenia zjawiska płynącej po ścianie wody na wysokiej na ponad dwa metry, wielowymiarowej makiecie skał.
Poza tym na wystawie pracuje również bardzo wiele dotykowych i pozbawionych funkcji interaktywnych monitorów wielkoformatowych, na których wyświetlane są różne treści związane z tematyką ekspozycji.
W sali poświęconej powietrzu zostały zastosowane dwa projektory Epson EB-1485Fi z modułami interaktywnymi, które pozwalają dzieciom na malowanie wirtualnych, wyświetlanych na ścianie motyli. To stanowisko cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych zwiedzających.
Całą wystawą zarządza procesor Crestron CP4, który pozwala na zarządzanie zarówno ekspozycją, jak i salą wielofunkcyjną. Dzięki temu wystarczy tylko wziąć do ręki panel lub zbliżyć się do ekranu zainstalowanego na ścianie, panelu dotykowego TS-1070 stojącego na biurku w reżyserce aby mieć dostęp do wszystkich funkcji.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

Sercem systemu kinowego jest projektor NEC NC1000C DLP.

Stanowiska niezwykle multimedialne
Tworzące ekspozycję stanowiska multimedialne pierwotnie były zaplanowane jako niezależne, wolnostojące eksponaty. Jednak szybko okazało się, że nie da się zorganizować przestrzeni ekspozycyjnej w ten sposób. Głównie ze względu na to, że równocześnie wystawę odwiedza wiele osób i fakt, że goszczą tutaj grupy wieloosobowe, które po prostu nie byłyby w stanie swobodnie się poruszać i zwiedzać wystawy. Ponadto, oczywiście, konieczne było zachowanie odpowiednich ścieżek komunikacyjnych czy spełnienie wysokich wymagań przeciwpożarowych.
Wprowadzone zmiany okazały się strzałem w dziesiątkę, ponieważ ostatecznie ekspozycja ma spójny charakter i jej zwiedzenie od początku do końca i przejście poszczególnych stanowisk nie stanowi dzisiaj żadnego problemu.
Chociaż multimedia są elementem scalającym całą wystawę, warto przyjrzeć się kilku stanowiskom nieco dokładniej.
Przechodząc wystawę od jej początku ku wyjściu, pierwszym wyjątkowym stanowiskiem jest instalacja poświęcona echolokacji, czyli temu, w jaki sposób nietoperze określają położenie przeszkód. Do jego stworzenia wykorzystany został projektor Epson EV-115 zainstalowany za szybą, wyświetlający fale, którym towarzyszą dźwięki przypominające sonar. Przed szybą zlokalizowano ekran dotykowy, przy pomocy którego można sterować szybkością tych fal.
Bardzo interesujące jest również stanowisko, na którym można porównać szybkość bicia serca człowieka i serca nietoperza czy instalacja wykorzystująca mikrofon, głośniki, wzmacniacze i procesor pogłosowy, dzięki którym można przekonać się, jak dźwięk rozchodzi się w warunkach jaskini. Aby jeszcze lepiej sobie to wyobrazić, goście ekspozycji przeprowadzają te próby akustyczne w dużym zaciemnieniu i w otoczeniu dioramy o kształcie jaskini.
Licznym stanowiskom towarzyszą nie tylko wyświetlane treści, ale także dźwięki i muzyka.
W tym celu zastosowanych zostało wiele głośników umieszczonych na szynach oświetleniowych, głośników sufitowych, a także projektorów dźwięku typu SoundShower.
Urządzenia są zasilane z ukrytych w scenografii miniaturowych wzmacniaczy i kontrolowane przy pomocy odpowiednich procesorów.
Przejdźmy zatem do dwóch stanowisk, które zrobiły na nas największe wrażenie, z których jedno jest kierowane do nieco młodszych odbiorców, a drugie zdecydowanie do starszych, bardziej świadomych zwiedzających.
Pierwszym z nich jest tzw. stół hipsometryczny. W specjalnie przygotowanej niecce znalazł się piasek kinetyczny, na który rzutuje projektor. Gdy z pomocą tego piasku zbudujemy szczyty lub zrobimy wgłębienie na kształt doliny, na piasku natychmiast pojawia się odpowiednia projekcja z kolorem określającym pewien ustalony poziom. Dodatkowo, gdy przesuniemy dłoń nad całą makietą, pojawi się na niej wirtualna woda, która w dodatku będzie spływała po zbudowanych przez nas szczytach i zatrzymywała się w stworzonych dolinach.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

Jednym ze stanowisk wartych wyszczególnienia jest Powódź. Przy wykorzystaniu danych hydrologicznych z prawie 100 lat, została stworzona aplikacja, która pozwala zwiedzającym na wprowadzenie różnych parametrów przy pomocy ekranu dotykowego i zobaczenie na makiecie 2D, jakie skutki mogłaby mieć wylewająca nieopodal rzeka.

W tej instalacji został zastosowany projektor EB-L520U zainstalowany prostopadle do piasku i współpracujący z modułem KINECT odpowiedzialnym za interakcję. Content jest wyświetlany przy pomocy stacji graficznej.
Drugim ze stanowisk wartych wyszczególnienia jest Powódź. Przy wykorzystaniu danych hydrologicznych z prawie 100 lat została stworzona aplikacja, która pozwala zwiedzającym na wprowadzenie różnych parametrów przy pomocy ekranu dotykowego i zobaczenie na makiecie 2D, jakie skutki mogłaby mieć wylewająca nieopodal rzeka.
Do wyświetlenia tych treści na modelach zainstalowanych na ścianie zostały wykorzystane projektory o ultrakrótkim rzucie Epson EB-805F. Ze względu na ograniczoną przestrzeń oraz aby wyeliminować ryzyko, że przechadzający się po wystawie zwiedzający, wchodząc między projektor a ekran, będą zasłaniali projekcję, na większości stanowisk zostały zainstalowane projektory krótkiego lub ultrakrótkiego rzutu.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

Trzy projektory Epson EB-805F są również wykorzystywane do prezentacji opowieści o maszynach związanych z wodą.

Sala widowiskowa i kino częścią ekspozycji? W MCEE w Ciężkowicach to możliwe!
Z całą pewnością nie lada ciekawostką, rzadko spotykaną w innych, podobnych przestrzeniach edukacyjnych czy centrach doświadczeń, jest sala widowiskowa ze 180 miejscami, z kompletną aparaturą koncertową, wielokanałowym systemem kinowym wraz z mocnym projektorem, która w dodatku jest częścią multimedialnej ekspozycji. Jak to możliwe?
Gdy do centrum przychodzi grupa zwiedzających, jeszcze zanim udadzą się na ekspozycję lub po zakończeniu jej zwiedzania, zasiadają w wygodnych fotelach sali wielofunkcyjnej i są tutaj prezentowane filmy edukacyjne rozszerzające poruszaną tematykę, a także slajdy ze statycznymi zdjęciami (diaporamy). Są to fantastyczne zdjęcia, na których, między innymi, uwiecznione zostały najbardziej symboliczne dla regionu krajobrazy i elementy przyrody, których przy brzydkiej pogodzie po prostu nie da się dostrzec. Dzięki temu odwiedzający mogą w pełni zobaczyć całą ofertę regionu i przejrzeć wszystko tutaj na nich czeka.
Zgodnie ze swoją nazwą, sala pełni również inną bardzo ważną funkcję dla lokalnej społeczności i gości Ciężkowic. Przez wiele lat ani w gminie, ani w przestrzeni kilkunastu kilometrów, nie było przestrzeni, w której mogłyby odbywać się gale, spotkania, występy kabaretów czy koncerty. Teraz w Ciężkowicach jest sala, która pozwala na zrealizowanie wszystkich, nawet bardziej wymagających projektów, na wysokim poziomie produkcyjnym i to bez konieczności udziału firm zewnętrznych.
Trzecia odsłona sali kinowej to pełnoprawne, komercyjne, kino działające w weekendy. Prezentujące przed południem produkcje dla dzieci, a popołudniami i wieczorami produkcje dla nieco starszej widowni, z pełnym, rozbudowanym repertuarem i wieloma nowościami na afiszu. Jednym z najważniejszych wymagań postawionych przez zamawiającego i stojącym również w przygotowanym PFU było to, aby znajdująca się obiekcie sala była prawdziwie wielofunkcyjna.
Największym wyzwaniem dla integratora było rzeczywiste połączenie wszystkich funkcji tej przestrzeni.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

Strefa poświęcona tematyce ziemi wraz ze stanowiskiem prezentującym układ słoneczny.

Aby sprostać temu zadaniu, sala została naszpikowana wieloma różnymi rozwiązaniami technicznymi. Po pierwsze, mamy tutaj pełen set oświetlania konwencjonalnego i inteligentnego, które mogą być zarówno sterowane z poziomu konsolety, co daje możliwość tworzenia bardzo rozbudowanych scen świetlnych i pełne wykorzystanie potencjału każdej z opraw jak i z paneli systemu sterowania Crestron, ułatwiając obsłudze przywoływanie prostych scenariuszy wykorzystania sali. Mamy tutaj również rozwiązania z zakresu mechaniki sceny, a także nie jeden, ale kilka ekranów. Są tutaj mniejsze powierzchnie projekcyjne, które można wykorzystać jako elementy scenografii i na które rzutują małe, przenośne projektory, a także jeden ogromny rozwijany elektrycznie ekran Kauber o szerokości 9 metrów w podstawie, który jest wykorzystywany w trakcie odbywających się tutaj seansów filmowych. Ciekawostką może być fakt, że pierwotnie, zgodnie z projektem miał tutaj pracować ekran o szerokości 7 metrów, jednak dla niektórych gości mógłby się on wydawać niedostatecznie duży, dlatego integrator zdecydował się zainstalować jeszcze większy model. Warto dodać, że działo się to już po zakończeniu wszystkich prac wykończeniowych, co było nie lada wyzwaniem. Sercem systemu kinowego jest projektor NEC NC1000C DLP, w którym wpięty jest w formie karty serwer Dolby IMS3000 umożliwiający odtwarzanie obrazu z standardowych plików kinowych DCP oraz dźwięku w standardach 5.1/7.1, a nawet Dolby Atmos. Jak przyznał prezes zarządu Signum Grzegorz Augustyn: „Gdy przeanalizowaliśmy systemy nagłośnieniowe znajdujące się na rynku, zdecydowaliśmy się wybrać rozwiązania marki Electro-Voice, które są bardzo elastyczne i które pozwoliły nam zrealizować z ich pomocą wszystkie stawiane przed nim zadania”.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

W olbrzymiej szafie rack na zapleczu sceny zostały zainstalowane takie urządzenia jak: procesor audio Dolby CP950, procesor picture in picture TVOne MWP-8H-1Y, dzięki któremu można przeprowadzić prostą realizację wizji, a także dzięki dostarczonym kamerom i zestawowi wideokonferencyjnemu przeprowadzić transmisję wideo, mamy tutaj również splitter sygnału wideo Crestron HD-DA2-4KZ-E, transmitery HD-MD-400-C-E KIT, cyfrowe odbiornik czterokanałowy Mipro ACT-848 z Dante, odbiornik Mipro ACT-747, a także wzmacniacze Dynacord zasilające cały rozbudowany system nagłośnieniowy. Mamy tutaj dwa egzemplarze C3600FDi, dwa C2800FDi i trzy C1800FDi.

Po wybraniu marki systemu nagłośnieniowego, Signum Project zwrócił się do dystrybutora marki Electro-Voice, Audio Plus z Łomianek, z którym zresztą współpracuje przy wielu innych projektach. Specjaliści z Audio Plus, po konsultacji z przedstawicielami integratora, dostarczyli projekt systemu nagłośnieniowego, a następnie zainstalowali go w MCEE. System ostatecznie opiera się na zestawach głośnikowych Electro-Voice z serii EVC, które są zainstalowane na ścianie portalowej i na ścianach bocznych. Ciekawostką jest lokalizacja subwooferów. Cztery zestawy niskotonowe Electro-Voice EVC-1181S-B zainstalowano nad sceną na specjalnej „półce” – była to jedyna możliwa lokalizacja subwooferów, ponieważ pod sceną nie było na nie miejsca, a ze względu na wielkość widowni, integrator musiał zainstalować aż cztery zestawy. Do dyspozycji ekipy są również mobilne zestawy głośnikowe Electro-Voice EKX15, które mogą pracować np. jako kanał centralny w systemie kinowym czy w roli monitorów odsłuchowych. Dodatkowo w obiekcie pracują mobilne, aktywne zestawy głośnikowe Electro-Voice ELX200-12P. Pierwotnie integrator planował zainstalować całą elektronikę zasilającą głośniki czy urządzenia z departamentu wideo w reżyserce, w której znajduje się również projektor. Jednak ostatecznie zdecydowano, że lepszym rozwiązaniem będzie ich umieszczenie za sceną w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu. Pozwala to na szybką reakcję obsługi czy wprowadzanie zmian konfiguracyjnych ad-hoc. Rozwiązania zainstalowane na scenie łączą się z reżyserką za pomocą połączeń światłowodowych. Ostatecznie z pomieszczeniu za sceną zlokalizowano dużą szafę rack, w której znajdziemy m.in.: procesor audio Dolby CP950, procesor picture in picture TVOne MWP-8H-1Y, dzięki któremu można przeprowadzić prostą realizację wizji, a także dzięki dostarczonym kamerom i zestawowi wideokonferencyjnemu przeprowadzić transmisję wideo, mamy tutaj również splitter sygnału wideo Crestron HD-DA2-4KZ-E, transmitery HD-MD-400-C-E KIT, cyfrowe odbiornik czterokanałowy Mipro ACT-848 z Dante, odbiornik Mipro ACT-747, a także wzmacniacze Dynacord zasilające cały rozbudowany system nagłośnieniowy. Są tutaj dwa egzemplarze C3600FDi, dwa C2800FDi i trzy C1800FDi.
Oczywiście, nie mogło również zabraknąć procesora. Integrator zdecydował się zastosować model Dynacord MXE-5, który pozwala na szybką zmianę korekcji i charakterystyki brzmieniowej głośników w przypadku zastosowania ich w ramach systemu kinowego lub systemu nagłośnieniowego w trakcie organizowanych wydarzeń.
Przełączanie tych scenariuszy zastosowania realizowane jest poprzez system sterowania Crestron, ale, co ciekawe, w szafie rack znalazły się również dwa duże fizyczne przyciski „KINO” „TRYB KONCERT”, które w sytuacji gdyby wszystko zawiodło umożliwiają poprzez porty GPIO zmianę ustawień procesora dźwięku. Ponadto jest tutaj także druga szafa rack, w której zainstalowano urządzanie do sterowania oświetleniem i trzecia, z tyrystorami umożliwiającymi sterowanie natężeniem opraw konwencjonalnych. W wielu miejscach sali nie tylko w obrębie sceny, ale także widowni znalazły się również przyłącza ułatwiające szybkie wpięcie się do systemu nagłośnieniowego i przesłanie sygnału analogowego lub cyfrowego.

Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach

Po wybraniu marki systemu nagłośnieniowego, Signum Project zwrócił się do dystrybutora marki Electro-Voice, Audio Plus z Łomianek, z którym zresztą współpracuje przy wielu innych projektach. Specjaliści z Audio Plus, po konsultacji z przedstawicielami integratora, dostarczyli projekt systemu nagłośnieniowego, a następnie zainstalowali go w MCEE. System ostatecznie opiera się na zestawach głośnikowych Electro-Voice z serii EVC, które są zainstalowane na ścianie portalowej i na ścianach bocznych. Ciekawostką jest lokalizacja subwooferów. Cztery zestawy niskotonowe Electro-Voice EVC-1181S-B zainstalowano nad sceną na specjalnej „półce” – była to jedyna możliwa lokalizacja subwooferów, ponieważ pod sceną nie było na nie miejsca, a ze względu na wielkość widowni, integrator musiał zainstalować aż cztery zestawy. Do dyspozycji ekipy są również mobilne zestawy głośnikowe Electro-Voice EKX15, które mogą pracować np. jako kanał centralny w systemie kinowym czy w roli monitorów odsłuchowych. Dodatkowo w obiekcie pracują mobilne, aktywne zestawy głośnikowe Electro-Voice ELX200-12P.

Podsumowanie
Małopolskie Centrum Edukacji Ekologicznej w Ciężkowicach każdego dnia odwiedzają tłumnie zarówno uczniowie szkół z Małopolski i województw ościennych, goście z domów seniora i zorganizowane grupy odwiedzających. Centrum wkłada wiele wysiłku w promocję i sprzedaż biletów z pomocą licznych instytucji proturystycznych w całym regionie.
Na uwagę zasługuje z całą pewnością porozumienie podpisane z Kopalnią Soli Bochnia, dzięki któremu sprzedawany jest wspólny voucher na zwiedzanie zarówno MCEE i Kopalni. Ale to nie wszystko. W kasach czeka również łączony bilet umożliwiający zwiedzanie Centrum, Skamieniałego Miasta i spacer po Ścieżce w Koronach Drzew.
Te wszystkie aktywne działania profrekwencyjne sprawiły, że od początku działalności centrum, od kwietnia odwiedziło go ponad 8000 gości, co w zestawieniu z liczbą mieszkańców Ciężkowic wynoszącą 2500 osób jest więcej niż znakomitym wynikiem.
Dzięki wdrożonym przez firmę Signum Project rozwiązaniom multimedialnym i wielu interaktywnym stanowiskom, nikt z odwiedzających nie powinien być rozczarowany tym, co może tutaj zobaczyć i, przede wszystkim, aktywnościami, w których może wziąć czynny udział.
Wszystko wskazuje na to, że Ciężkowice mają aspiracje, aby stać się jedną ze stolic edukacji ekologicznej i przyrodniczej. I tak znakomicie wyposażone i angażujące widzów MCEE, spełniające znacznie więcej funkcji niż tylko ekspozycyjną, jest znakomitym krokiem w tym kierunku!

 

tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVintegracje” 

NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA MULTIMEDIALNE DLA MUZEÓW

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@avintegracje.pl mail +48 500 053 208