Nowa produkcja wielokrotnie nagradzanego, ekstrawaganckiego teatru muzycznego „Black Rider” w Theater Bielefeld wykorzystuje systemy serwerów multimedialnych PIXERA, projektory 4K i technologię śledzenia, aby zapewnić wyjątkowe wrażenia sceniczne.

[ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ ]

Najnowsza produkcja Theatre Bielefeld autorstwa Michaela Heicksa wykorzystuje najnowocześniejszą technologię AV, która pomaga ożywić na scenie sugestywne treści wideo Saschy Vredenburga. Pięć dużych powierzchni projekcyjnych stanowi wizualne centralne elementy scenografii stworzonej przez Michaela Heicksa. Projektor Digital Projection Titan Laser 33000 4K-UHD służy do wyświetlania inspirujących treści wideo na wspomnianych powierzchniach. Trzy z powierzchni projekcyjnych (12,62 x 11 m; 10,73 x 6,68 m; 8,21 x 10,47 m) poruszają się na scenie niezależnie od siebie, podczas gdy treści wideo są nadal na nich wyświetlane w tym samym czasie. Poprzez ruch powierzchni, położenie i kąt w stosunku do projektora 4K stale się zmieniają w czasie rzeczywistym. Jedna z płaszczyzn podczas spektaklu ulega tak silnemu przechyleniu, że jej odwrotna strona pełni jednocześnie rolę powierzchni projekcyjnej. Ten obrót o 180° jest wykonywany jako płynna gra między projekcją a powierzchnią ekranu bez konieczności dodatkowego programowania pokazu.

TECHNOLOGIA

Falko Heidemann, kierownik działu audiowizualnego w Theater Bielefeld, wyjaśnia proces decyzyjny, który doprowadził do ostatecznego ustawienia technologicznego: – Patrząc na wymagania, szybko zdaliśmy sobie sprawę, że samo standardowe podejście do programowania pokazów nie wystarczy. Od samego początku było również stosunkowo jasne, że optyczny system śledzenia zapewni w naszym przypadku najlepsze wyniki – dodaje. Ostatecznie śledzenie powierzchni projekcyjnych zostało zrealizowane przy użyciu systemu OptiTrack z 8 kamerami i 16 aktywnymi markerami wbudowanymi w scenę. Konfiguracja OptiTrack komunikuje się bezpośrednio z PIXERA za pośrednictwem systemu śledzenia Stage Precision. Szczególnie trudnym aspektem podczas śledzenia obiektów na scenie jest radzenie sobie z nieznacznymi przesunięciami powierzchni projekcji w wyniku ich ruchu. Te niewielkie przesunięcia są często trudne do przewidzenia. Heidemann opisuje podobne wyzwanie w przypadku Black Rider: – Powierzchnie, które wiszą i są przymocowane do rusztu, mają tendencję do wykonywania pewnego rodzaju lekkiego ruchu wahadłowego w miarę postępu gry. Jest to związane z ich rozmiarem i stosunkowo dużą prędkością, z jaką nimi poruszamy. Początkowo nawet tego nie zauważyliśmy, ponieważ system śledzenia naprawdę dobrze kompensuje te przesunięcia. Nie jest miło wyobrazić sobie, jak by to wyglądało bez systemu – konkluduje.

TRACKING

Zespół wideo Theater Bielefeld, Sabrina Treptow i Lena Thimm, otrzymał dodatkowe wsparcie od specjalisty od serwerów multimedialnych Benjamina Müllera, który wyjaśnia powody, dla których PIXERA została wybrana do produkcji Black Rider: – Główny interfejs PIXERA jest zasadniczo podzielony na trzy główne punkty dostępu, które bardzo ułatwiają użytkownikom radzenie sobie z różnymi aspektami zaprogramowanego pokazu niezależnie od siebie i w czasie rzeczywistym. Ze względu na łatwość, z jaką można zarządzać PIXERA API, Falko Heidemann i ja byliśmy w stanie zintegrować konfigurację systemu śledzenia Stage Precision w rekordowym czasie i zrealizować wizję reżysera – opowiada.
Jeśli chodzi o zaawansowaną konfigurację śledzenia, Müller raz jeszcze podkreśla zalety bezpośredniego interfejsu API: – Ponieważ zarówno PIXERA, jak i Stage Precision, używają tego samego przestrzennego skalowania 3D, łatwo jest połączyć śledzony obiekt w Stage Precision z ekranem, warstwy lub wirtualnej kamery, bez konieczności ich wcześniejszego wyrównywania. Dzięki nowemu Direct API możliwe stało się ultraszybkie łącze wymiany danych między systemem śledzenia a serwerem mediów – opowiada. – Jeszcze nigdy nie było tak łatwo stworzyć tak precyzyjną konfigurację tak szybko, jak w przypadku korzystania z PIXERA i Stage Precision.