Brytyjska marka SSL (Solid State Logic) ma w swojej ofercie wiele innowacyjnych, wysokiej klasy produktów, a jej urządzenia od dekad są standardem w studiach nagraniowych na całym świecie. Nie brak także modeli o bardzo uniwersalnym zastosowaniu, stworzonych dla szerokiego grona odbiorców, którzy potrzebują narzędzi sprawdzających się niemal w każdym wypadku i miejscu. Do nich zalicza się także mikrofon Connex, adresowany m.in. do twórców treści internetowych (jak podcasty czy filmy publikowane w YouTube), ale także do prowadzących konferencje, wykłady (oczywiście również zdalne) – a finalnie także do osób nagrywających muzykę.
Wygląd mikrofonu jest bardzo charakterystyczny i kojarzy się ze ściętą piramidą, co jednak nie jest wynikiem ekstrawagancji projektanta, ale dążeniem do uzyskania jak najlepszych parametrów i funkcjonalności. W istocie bowiem SSL Connex składa się z czterech kapsuł wysokiej jakości, skierowanych w różne strony, co pozwala na dookólne ujęcie dowolnego dźwięku. Takie rozwiązanie pozwoli np. na obsłużenie kilkuosobowego spotkania (konferencji itp.), którego uczestnicy będą siedzieć wokół stołu, czy też wychwycenie wszystkich aspektów akustyki określonego pomieszczenia. Connex oferuje zresztą pięć trybów pracy, które umożliwiają dostosowanie go do konkretnej sytuacji. O nich opowiemy sobie zresztą już za chwilę, na razie zaś przyjrzyjmy się, co otrzymujemy w zestawie. Sam mikrofon ma stosunkowo niewielkie rozmiary i właściwie mieści się w dłoni, od razu też rzuca się w oczy wysoka jakość wykonania – jakiej zresztą nabywca oczekuje od produktu z logiem SSL. Ponadto dostajemy dwumetrowy kabel USB typu C, przejściówkę USB z żeńskiej typu C na męską typu A, adapter gwintu statywu mikrofonowego, który umożliwi montaż do różnych typów (także fotograficznych), a ponadto instrukcję obsługi. Warto tu podkreślić, że mamy do czynienia z produktem dostosowanym do współczesnych potrzeb i cyfrowego środowiska pracy (wszak jest to mikrofon USB).
Korzysta on przy tym z technologii opracowanych przez firmę z myślą o narzędziach studyjnych, co gwarantuje bardzo dobre rezultaty w każdych warunkach. Oznacza to także wyposażenie w DSP oferujące podstawowe efekty, jak korektor, czy algorytmy dynamiczne. Kapsuły są pojemnościowe, a ich zasilanie odbywa się poprzez USB. Pracę ułatwia także wyposażenie we wzmacniacz słuchawkowy (z gniazdem jack 3,5 mm), dzięki czemu użytkownik może wpiąć się bezpośrednio do mikrofonu, w celu odsłuchiwania dźwięku na żywo. Connex ma również w inteligentnie działający mikser, który sprawia, że bez względu na lokalizację i poziom źródłowego dźwięku, zawsze będzie on dobrze słyszalny, zaś ewentualne zakłócenia pozostaną w tle albo w ogóle będą tłumione. Mamy tu także tryb loopback do odsłuchu podczas nagrań wokalnych. Wyciszanie mikrofonu czy też ustawianie poziomu dźwięku w słuchawkach odbywa się za pomocą sensorów dotykowych, umieszczonych na szczycie obudowy. Dotknięcie logo SSL wycisza mikrofon (zmienia się wówczas kolor podświetlenia), pod nim zaś znajdują się dwa elementy do kontroli wzmacniacza słuchawkowego. W przypadkach gdy realizujemy telekonferencję, nagranie i tylko w pewnych momentach potrzebujemy sygnału z mikrofonu, w innych zaś mógłby on zakłócać, przydatna jest funkcja Push To Talk – działa w ten sposób, że gdy Connex jest całkowicie wyciszony, dotknięcie i przytrzymanie logo czasowo włącza sygnał z kapsuł. Odwrotnością tej funkcji jest kolejna, Cough Switch, pozwalająca na ciągłą pracę mikrofonu i jedynie czasowe wyciszenie (gdy np. rozmówca musi odchrząknąć, poprawić garderobę, albo przez moment pojawiają się jakieś inne zakłócenia).
Nieco zaskakujące jest to, że producent nie publikuje podstawowych danych technicznych nowego modelu, jak choćby pasma przenoszenia, maksymalnego poziomu SPL, odstępu od szumu, czy poziomu zniekształceń (THD). Być może przyjęto założenie, że docelowa grupa potencjalnych nabywców nie zwraca na nie uwagi, względnie nie jest aż tak zorientowana na te parametry i nie traktuje ich jako kryterium wyboru. Istotne są jednak wymagania systemowe, bowiem Connex pracuje w środowisku komputerowym – i to zarówno w przypadku Windows, jak i MacOS. Nieco bardziej skomplikowane jest to, gdy chodzi o Androida oraz iOS (zatem urządzenia mobilne), bowiem producent zastrzega, że oficjalnego wsparcia nie ma, ale ponieważ mikrofon jest w zasadzie standardowym urządzeniem USB, także w takim środowisku powinien działać – być może jedynie konieczne będą jakieś przejściówki. Zalecana jest wersja 10.14 systemu OSx (Mojave), względnie wyższa, które gwarantują działanie bez potrzeby instalacji sterowników. Zaś w przypadku Windowsa 10 rekomendowana jest wersja 1703 i wyższe – także wówczas nie musimy instalować żadnych sterowników w przypadku trybów mono i stereo. W przypadku nagrań immersyjnych (chcąc uzyskać dostęp do sygnału każdej z kapsuł) niezbędna będzie instalacja aplikacji SSL USB Control Panel – podkreślmy, że dotyczy to jedynie użytkowników PC z systemem Windows. Zdecydowanie preferowane jest także bezpośrednie podłączenie Connex do portu USB komputera – jeśli konieczne jest użycie huba, to wyłącznie wysokiej jakości. Trzeba mieć na uwadze, że poprzez USB odbywa się transmisja sygnału audio z czterech kapsuł, a także ich zasilanie. Dodajmy, że mikrofon dostosowuje się do częstotliwości próbkowania ustawionej w komputerze, względnie oprogramowaniu używanym do nagrywania, transmisji itd. Generalnie akceptuje standardowe wartości, zatem 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz oraz 96 kHz.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, omawiany model oferuje 4 podstawowe tryby pracy oraz dodatkowy, tryb immersyjny. O tym, który z nich jest aktywny informuje nas kolor podświetlenia logo producenta. Każdy tryb wykorzystuje własne, inteligentne algorytmy do miksowania wyłapywanego przez kapsuły dźwięku. Dodajmy, że przez USB może być przesyłanych do 6 kanałów audio, aczkolwiek nie w każdym trybie wszystkie są wykorzystywane. I tak, Solo (białe podświetlenie) przeznaczony jest do pracy z pojedynczym źródłem i wówczas aktywna jest tylko kapsuła czołowa, znajdująca się od tej strony, gdzie jest gniazdo słuchawkowe. Sprawdzi się to podczas połączeń konferencyjnych z jednym uczestnikiem, nagrań kierunkowych itp. Otrzymujemy na dwóch pierwszych kanałach USB identyczne sygnały monofoniczne. W trybie Group (podświetlenie zielone) aktywne są wszystkie cztery kapsuły i jak nietrudno się domyślić, w tym wypadku chodzi o wyłapywanie dźwięków wokół mikrofonu. Algorytmy miksera działają tak, by każde źródło było dobrze słyszalne, a zakłócenia tła tłumione. Wynikowy sygnał jest monofoniczny i obecny na kanałach 1 i 2 Tryb Vocal (podświetlenie fioletowe) służy do rejestracji partii wokalnych i został zoptymalizowany do pracy z wysokimi poziomami dźwięku. Wynikowy sygnał powstaje jako stereofoniczny miks wszystkich kapsuł, ale skoncentrowany wokół tego, co dzieje się z przodu – pojawia się na pierwszych dwóch kanałach. Music Mode opracowano z myślą o nagrywaniu kilkuosobowego składu rozmieszczonego wokół mikrofonu. Podobnie jak w Vocal, także tu otrzymujemy sygnał stereo na kanałach 1 i 2. I wreszcie ostatni tryb, Immersive. W tym wypadku uzyskujemy dostęp do indywidualnych sygnałów z każdej kapsuły i możemy samodzielnie stworzyć ich miks. Na pierwszych dwóch kanałach audio USB otrzymamy stereofoniczny miks (albo dwa monofoniczne, w zależności od wybranego wariantu), zaś na kolejnych czterech materiał z każdej kapsuły osobno. Na kanale 3 pojawi się sygnał z przedniej kapsuły (czyli tej, przy gnieździe słuchawkowym), na 4 z tylnej (gdzie znajduje się gniazdo USB, zaś na 5 i 6 odpowiednio lewą i prawą kapsułę. Stosując np. program DAW i wtyczki do dźwięku immersyjnego (pozwalające na lokowanie źródeł w przestrzeni 3D), możemy uzyskać bardzo wyraziste, przestrzenne miksy. Ten tryb daje dużą swobodę i sprawdzi się nawet w bardzo poważnych nagraniach muzyki, czy też dźwięku do filmów.
Podsumowanie
SSL Connex to bez wątpienia ciekawy produkt o bardzo szerokich zastosowaniach. Marka gwarantuje wysoką jakość, znakomity dźwięk i technologię rodem z profesjonalnych studiów nagraniowych. A wszystko to ubrano w atrakcyjną postać – do tego wyjątkowo przyjazną użytkownikowi. Mikrofon sprawdzi się w zastosowaniach typowo konferencyjnych, zarówno w przypadku jednego uczestnika (łączącego się np. za pośrednictwem internetu), jak i większej liczby rozmieszczonych dookoła. Można go także wykorzystać do nagrań – zarówno różnego rodzaju wydarzeń, spotkań, dyskusji, reportaży, dźwięku do filmu – jak i próby zespołu (w domyśle akustycznego składu oczywiście), koncertu itp. Przy tym jest narzędziem praktycznie od razu gotowym do pracy i minimalizującym wysiłek użytkownika. Wystarczy wybrać najbardziej odpowiedni tryb pracy i ustawić w optymalnym miejscu. Zastosowane algorytmy zrobią za nas resztę. Niewątpliwie jest to narzędzie, które doceni wiele osób, nawet jeśli potencjalnym nabywcą jest studio dysponujące bogatym zbiorem wyspecjalizowanych mikrofonów. Co więcej, nie trzeba być profesjonalnym realizatorem dźwięku, by uzyskać dobre efekty – instrukcja klarownie wyjaśnia wszystkie aspekty pracy z mikrofonem, a jego ustawienie zajmuje tyko chwilę. Wydaje się zatem, że jest to produkt, na który wielu czekało od dawna.
TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”