Przeprowadzone niedawno badania wykazały, że aktywni zawodowo ludzie młodzi zamiast kolekcjonować ubrania, zmieniać samochody czy kupować kolejne towary luksusowe wolą podróżować i kolekcjonować przeżycia. Dlatego również polscy inwestorzy z szeroko rozumianego rynku hotelowego nie poprzestają w budowie nowych obiektów zlokalizowanych w wyjątkowych miejscach i wyposażonych w coraz to ciekawsze atrakcje. Dzięki temu również nasi rodzimi integratorzy z rynku hotelowego mają pełne ręce roboty, co napędza producentów wprowadzających nowe produkty. Są także integratorzy, którzy nie ograniczają się w swoich działaniach tylko do rynku polskiego, wykraczając z realizowanymi projektami daleko poza granice naszego kraju. Przykładem takiej firmy jest warszawska krakowski Merizon, który niedawno zrealizował projekt Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives. Jednak to nie tylko hotel, ale cała wyspa… 

Malediwy to bezsprzecznie jedno z najpiękniejszych miejsc na ziemi. To fakt. Chociaż kąpieli w błękitnej wodzie można doświadczyć również w wielu krajach Azji, w niejednej zatoce greckich wysp, a nawet w nieodległej Chorwacji, to jednak połączenie rajskiej plaży, pięknej pogody i wyjątkowych pod względem architektury drewnianych domków stojących w  lazurowej wodzie wciąż przyciąga turystów z  całego świata, którzy aby wybrać się tutaj, są gotowi sięgnąć naprawdę głęboko do kieszeni. Bogata oferta tej części świata została uzupełniona niedawno o nowy obiekt Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives. Inwestorem kompleksu jest malediwska spółka, której głównym udziałowcem jest Polak. Tym samym hotel dołącza do innych „polskich” tropikalnych hoteli znajdujących się m.in. na Zanzibarze oraz na wybrzeżu Kenii. W  skład kompleksu położonego na wyspie, mającej zaledwie 550 metrów długości, wchodzą trzy apartamenty z  trzema sypialniami i  trzydzieści trzy wille. Kolejne siedemdziesiąt dwie zostały wybudowane na palach wzdłuż drewnianych pomostów. Każda z  nich ma powierzchnię 140 metrów kwadratowych i jest wyposażona w szklaną podłogę pozwalającą na obserwowanie wody i żyjącej w niej fauny i flory. Ponadto każda z willi ma również prywatny basen. Z drugiej strony wyspy znajdują się trzy kolejne pomosty prowadzące do centrum SPA, w którym na gości hotelu czekają różnorodne rytuały zapewniające relaks i świetne samopoczucie. Aby zachować charakter obiektów znany w tej części świata, do budowy zostały zastosowane naturalne materiały budowlane, takie jak strzecha, bambus czy drewno kokosowe. Jednak z ich pomocą zostały stworzone bardzo nowoczesne formy architektoniczne o kształtach nawiązujących do typowych w tej części Azji domów i gospodarstw. Zaprojektowaniem hotelu zajęło się polskie studio projektowe Motiv. Warto nadmienić, że hotel należy do prestiżowej sieci hotelowej AccorHotels, co również jest gwarancją najwyższej jakości obsługi i komfortu dla gości obiektu.

W systemie telewizji hotelowej zastosowano telewizory hotelowe Samsung o przekątnych pięćdziesiąt pięć cali, w willach w rozmiarze czterdzieści dziewięć cali i w części administracyjnej o przekątnej czterdziestu trzech cali. Całość została spięta za pomocą wiodącego systemu marki Hoist Group.

Logistyka na wyspie
Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, że realizacja systemu AV czy rozwiązań z  zakresu niskich prądów w obiekcie znajdującym się Polsce jest niczym w porównaniu do tego obiektu znajdującego się w  odległości 7 500 km od krakowskiej siedziby Merizon i  będącego przede wszystkim nie pojedynczym budynkiem hotelowym, a nawet nie kompleksem hoteli, ale całą wyspą. Polska firma zajęła się w  kompleksie wykonaniem wszystkich instalacji niskoprądowych zarówno na wyspie, jak i na przylegających do niej pomostach. Wśród tych systemów znalazły się: telewizja hotelowa, dostęp bezprzewodowy do Internetu, nagłośnienie oraz całe okablowanie dla potrzeb wszystkich systemów. O  skali przedsięwzięcia mogą świadczyć już same liczby związane z  kablami. Zastosowano czterdzieści dwa kilometry kabli FTP, cztery i pół kilometra kabla telefonicznego, cztery i pół kilometra światłowodu oraz pięć kilometrów kabla głośnikowego! Wszystkie kable zostały położone w specjalnych korytach wkopanych w wyspie, a w przypadku pomostów drogi kablowe poprowadzono pod nimi. Firma Merizon wkroczyła do realizacji tego projektu jeszcze na etapie budowy kompleksu. Prace rozpoczęły się od wizji lokalnej z  inwestorem, w  trakcie której wyspecyfikowane zostały wszystkie potrzeby i wymagania. Następnie cały sprzęt został zamówiony przez integratora i zgromadzony w jego siedzibie, gdzie dokonano wstępnej konfiguracji wszystkich serwerów, matryc audio, punktów dostępowych do Internetu bezprzewodowego itp. Po tym procesie cały system spakowano i dostarczono nad polskie morze, z którego w kontenerach wszystkie urządzenia wypłynęły w trwający około ośmiu tygodni rejs na Malediwy. Łącznie z  ramienia firmy Merizon w  realizację projektu były zaangażowane dwadzieścia trzy osoby. Polską ekipę wspierało na miejscu stu pięćdziesięciu robotników fizycznych z  Bangladeszu. Codziennie wieczorem odbywały się spotkania, w trakcie których ustalano, jakie będą zadania na kolejny dzień. Zgodnie z tymi wytycznymi miejscowi pracownicy zajmowali się robieniem wykopów pod kable. Do zadań zespołu polskiego integratora na miejscu należało wyposażenie w  odpowiednie końcówki wszystkich kabli, pospawanie światłowodów, instalacja wszystkich urządzeń końcowych we właściwych miejscach, ostateczna konfiguracja i uruchomienie całego systemu.

Szczególne wrażenie robią siedemdziesiąt dwie wille, które zostały wybudowane na palach wzdłuż drewnianych pomostów. Każda z nich ma powierzchnię 140 metrów kwadratowych i jest wyposażona w szklaną podłogę pozwalającą na obserwowanie wody i żyjącej w niej fauny i flory. Ponadto każda z willi ma również prywatny basen.

Centrum sterowania wyspą
Głównym punktem wszystkich systemów niskoprądowych zainstalowanych w  kompleksie przez firmę Merizon jest serwerownia znajdująca się praktycznie na samym końcu wyspy. Ze względu na panujące na zewnątrz warunki atmosferyczna, a więc przede wszystkim wysoką temperaturę i wilgotność, kluczowe było wyposażenie jej w  odpowiednią izolację, klimatyzację oraz regulujące jej pracą czujniki temperatury. W  serwerowni głównej zainstalowane serwery Dell, na których pracuje system telewizji hotelowej Hoist Group, switche sieciowe marki Ruckus, ale także urządzenia do odtwarzania muzyki w  całym kompleksie. W  porozumieniu z  inwestorem i  odpowiadając na jego potrzeby, integrator zdecydował się tutaj zastosować cztery urządzenia Denon DN-300Z, który ma wbudowany nie tylko odtwarzacz płyt CD, ale także player mediów z Bluetooth, złącze USB, złącze kart SD, wejście AUX oraz tuner AM/FM oraz player radia sieciowego DN-350UI umożliwiający odtwarzanie wyselekcjonowanych stacji radiowych czy serwisów streamingowych, na czele ze Spotify. Ponadto, w  serwerowni zainstalowano również główny procesor sygnałowy BSS Soundweb London BLU-100. Pozwala on na zarządzanie kanałami wyjściowymi i wejściowymi w konfiguracji 12 wejść i 8 wyjść z pełnym processingiem. Z  głównej serwerowni prowadzą światłowody, które w punktach pośrednich są zamieniane na skrętkę. 

Zabiegom odbywającym się w centrum SPA towarzyszy muzyka odtwarzana z playerów znajdujących się w głównej serwerowni. Sygnał z nich jest przesyłany do konwertera BSS BLU-DA, skąd trafia za pomocą protokołu Blu do wzmacniacza CDi 2|600BL, który zasila trzynaście głośników JBL Control 23-1. W recepcji znajduje się panel BSS EC-4BV umożliwiający wybór źródła i sterowanie głośnością w całej części SPA. Dodatkowo każdy gabinet ma niewielki potencjometr umożliwiający indywidualną kontrolę głośności.

Relaks w spa
Jak przystało na pięciogwiazdkowy kompleks hotelowy, nie mogło w nim zabraknąć również SPA. Jego poszczególne części znajdują się na dobudowanych do wyspy pomostach, natomiast w miejscu, gdzie się łączą, jest recepcja. Ten kompleks SPA to nie tylko najwyższej jakości zabiegi i odpoczynek, ale również odtwarzana w tle muzyka dopełniająca całego rytuału. Do jej odtwarzania są wykorzystywane playery znajdujące się w serwerowni. Zabiegom może towarzyszyć muzyka z płyt, nośników przenośnych lub radio internetowe. Sygnał z serwerowni jest transmitowany za pomocą skrętki i protokołu Dante do konwertera BSS BLU-DA znajdującego się w części SPA. Dalej sygnał za pomocą protokołu Blu jest przesyłany do wzmacniacza CDi 2|600BL, który zasila trzynaście głośników JBL Control 23-1. W recepcji znajduje się panel BSS EC-4BV umożliwiający wybór źródła muzyki. W każdym z trzynastu gabinetów zastosowano na liniach głośnikowych dodatkowe potencjometry, dzięki którym w każdym gabinecie można indywidualnie dopasować poziom głośności. 

W barze, stanowiącym część głównej restauracji, zastosowano szesnaście głośników Control 23-1. Wszystkie znajdujące się tutaj głośniki są zasilane za pomocą wzmacniacza CDi 2|300BL z wejściem Blu, do którego trafiał sygnał z konwertera BSS BLU-DA.

Restauracje pełne dźwięku
W  skład kompleksu Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives wchodzą aż trzy restauracje: główna ONU Marché, w której serwowane są śniadania, obiady i kolacje dla wszystkich gości, restauracja Bodumas specjalizująca się w  owocach morza i  restauracja Latitude 5.5, będąca najlepszym miejscem na kolację, ponieważ stąd można podziwiać w pełnej odsłonie zachód słońca. W  każdej z  restauracji został zainstalowany odbiornik BSS BLU-DA (BLU-DAN), umożliwiający pracę nawet z  64 kanałami wejściowymi i  64 kanałami wyjściowymi i odebranie sygnałów z sieci Dante, na której bazuje cała komunikacja audio w  kompleksie hotelowym. Również w  każdej z  restauracji został zainstalowany panel ścienny BSS EC-4BV. Jest to niewielki kontroler, z poziomu którego, w oparciu o sieć Harman HiQnet, można zarządzać zarówno procesorami, jak i wzmacniaczami Crown. Dzięki czterem przyciskom z  kolorowym podświetleniem, czterem wyświetlaczom LCD i pokrętłu nawet niewykwalifikowany użytkownik może w łatwy sposób przełączać źródła sygnału oraz sterować głośnością odtwarzanej muzyki. Dodatkowo, wszystkie elementy podświetlane w panelu są wygaszane po zadanym czasie, dzięki czemu nawet w ciemnych pomieszczeniach, np. restauracjach z przygaszonym światłem, panele nie przykuwają zbędnej uwagi gości i nie ingerują w architekturę wnętrza. W  większych restauracjach zastosowano po dwa egzemplarze tego urządzenia, a w mniejszych jeden. Jeżeli chodzi o same głośniki zainstalowane w restauracjach, zostały one dobrane ze względu na ich wielkość i architekturę każdej z nich. W głównej przestrzeni restauracyjnej zainstalowano dwanaście głośników JBL Control 64P/T. Są to charakterystyczne konstrukcje przypominające swoim wyglądem nieco żyrandole oświetleniowe. Pod względem samych walorów akustycznych, ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że odznaczają się one kątami propagacji na poziomie 120°, co zapewnia pokrycie znacznej przestrzeni znajdującej się pod głośnikiem. W  obudowie jest zamknięty głośnik czterocalowy. Dzięki przemyślanej konstrukcji obudowy nie gra on w górę, ale zapewnia świetny dźwięk w miejscu, gdzie ma on być. Dzięki temu, że głośniki grają w  paśmie 65 Hz – 15k Hz, oferują one wystarczającą liczbę niskich częstotliwości w  systemach muzyki tła, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania subwooferów. Ponadto w  barze, stanowiącym część głównej restauracji, zastosowano również szesnaście głośników Control 23-1. Wszystkie znajdujące się tutaj głośniki są zasilane za pomocą wzmacniacza CDi 2|300BL z  wejściem Blu, do którego trafia sygnał z  konwertera BSS BLU-DA. W  restauracji Bodumas zastosowano taki sam wzmacniacz, jednak tym razem zasila on dwadzieścia dwa głośniki Control 23-1. Dwanaście z nich znajduje się pod dachem, natomiast dziesięć kolejnych odpowiada za nagłośnienie na zewnątrz. W trzeciej z opisywanych restauracji, Latitude 5.5 pracuje dwanaście głośników JBl Control 64P/T oraz osiem konstrukcji Control 23-1. W tym wypadku głośniki są zasilane za pomocą wzmacniacza Crown CDi 4|300BL. Jak przyznali twórcy systemu, największym wyzwaniem tej realizacji była rozległość systemu i liczba punktów odbioru. Każdy „pokój hotelowy” to tutaj w  istocie osobny budynek, a co więcej wszystkie opisywane miejsca są znacznie oddalone od siebie i znajdują się w odległości nawet kilkuset metrów od głównej serwerowni. Dlatego jedynym możliwym sposobem transmisji dźwięku, który można było tutaj zastosować, była skrętka i  protokół Dante. Jak dodali: „Nie wyobrażamy sobie również abyśmy mogli tutaj zastosować jakiekolwiek inne rozwiązanie niż BSS Blu, na których bazuje cała konfiguracja”. 


W skład kompleksu położonego na wyspie, mającej zaledwie 550 metrów długości, wchodzą trzy apartamenty z trzema sypialniami i trzydzieści trzy wille.

Wszystko na ekranie
Firma Merizon zajęła się nie tylko instalacją rozwiązań nagłośnieniowych, ale także systemów związanych z  obrazem. Pierwszym z nich jest oczywiście rozwiązanie, którego nie może zabraknąć w żadnym hotelu, a więc telewizja hotelowa. Integrator zastosował w tym celu telewizory hotelowe Samsung o  przekątnych pięćdziesiąt pięć cali, w willach w rozmiarze czterdzieści dziewięć cali i w części administracyjnej o przekątnej czterdziestu trzech cali. Całość została spięta za pomocą wiodącego systemu marki Hoist Group, której krakowski integrator jest przedstawicielem nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Ze względu na fakt, że hotel należy do grupy AccorHotels, zastosowany system jest połączeniem wymagań inwestora oraz standardów sieci. Dzięki zastosowaniu systemu Hoist Group w  obiekcie jest pełne IP TV, do stworzenia którego wykorzystano serwery Dell oraz przełączniki sieciowe marki Ruckus Networks. Ciekawostką jest fakt, że inaczej niż ma to miejsce zazwyczaj, firma Merizon nie zajęła się dostarczeniem samego sygnału TV do telewizji hotelowej. Jak przyznali członkowie ekipy integratora, pole antenowe konieczne do pozyskania sygnału satelitarnego wygląda znacznie inaczej niż ma to miejsce np. w Europie. Zazwyczaj hotel ma zainstalowane na dachu dwie-trzy anteny, które z odpowiednio dużymi czaszami załatwiają problem odbioru sygnału satelitarnego. W  przypadku kompleksu na Malediwach konieczne było stworzenie pola antenowego przypominającego siedzibę NASA. Drugim systemem związanym z obrazem, którego zaprojektowaniem i  konfiguracją zajęła się firma Merizon, jest CCTV. System monitoringu bazuje na rozwiązaniach marki Dahua. Aby uszanować prywatność gości hotelu, obiekt nie został jednak naszpikowany wieloma kamerami szybkoobrotowymi. Mamy tutaj zaledwie kilkanaście kamer patrzących w  stały punkt, zainstalowanych tylko w najbardziej newralgicznych miejscach obiektu, dla bezpieczeństwa jego gości.
Podsumowanie
Należący do sieci AccorHotels hotel Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives to kompleks spełniający najwyższe standardy, których oczekują od rajskiego obiektu najbardziej majętni i  wymagający goście hotelowi z  całego świata. Nie dziwi zatem fakt, że jako wykonawcę wszystkich instalacji niskoprądowych, inwestor postanowił wybrać polską firmę Merizon, która w przeszłości zajmowała się już realizacją instalacji w wielu bardzo prestiżowych obiektach należących do największych sieci hotelowych. Biorąc pod uwagę skalę i  rangę projektu nie dziwi również to, że integrator postanowił sięgnąć po sprawdzone, będące standardem branżowym rozwiązania, w  tym nagłośnienie instalacyjne bazujące na produktach z oferty Harman Professional. Gwarantują one nie tylko świetną jakość dźwięku, szerokie możliwości konfiguracji i łatwą obsługę, ale również dają pewność bezawaryjnej pracy przez długie lata, co jest szczególnie ważne, ponieważ biorąc pod uwagę odległości, serwis mógłby być utrudniony…

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Mövenpick Resort Kuredhivaru Maldives

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”61″ exclusions=”1167,1169,1179″ display_type=”photocrati-nextgen_pro_mosaic” row_height=”180″ margins=”5″ last_row=”hide” lazy_load_enable=”1″ lazy_load_initial=”35″ lazy_load_batch=”15″ display_type_view=”default” captions_enabled=”0″ captions_display_sharing=”1″ captions_display_title=”1″ captions_display_description=”1″ captions_animation=”slideup” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

EKRANY, PROJEKTORY, NAGŁOŚNIENIE DLA HOTELI

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@avintegracje.pl mail +48 500 053 208