Aby fabrykę, niezależnie od branży, można było określić mianem innowacyjnej i funkcjonalnej, nie wystarczy tylko zaawansowana i nowoczesna linia produkcyjna, zautomatyzowana, duża przestrzeń magazynowa czy otaczająca ją infrastruktura, umożliwiająca łatwy, dwukierunkowy transport – zarówno materiałów, jak i gotowych produktów.
W nowoczesnym kompleksie produkcyjnym, odpowiadającym na aktualne potrzeby rynkowe, nie może zabraknąć również rozbudowanego zaplecza biurowego i administracyjnego, w tym wielu sal konferencyjnych o zróżnicowanych rozmiarach, i przestrzeni do spotkań.
Nie pełnią one już dzisiaj tylko funkcji prestiżowych czy reprezentacyjnych, ale są również podstawowym narzędziem pracy – zarówno w trakcie realizacji codziennych zadań przez pracowników, jak i organizowanych szkoleń, warsztatów i spotkań biznesowych – tych stacjonarnych oraz zdalnych.
Właśnie taką fabryką z przyszłościową infrastrukturą jest nowy kompleks produkcyjny Hager Group wybudowany w Bieruniu.
Kompletny system audiowizualny, dokładnie odpowiadający na potrzeby zamawiającego, zaprojektowała i wdrożyła tutaj firma AV Smart. Nie zabrakło w nim wielu interesujących, koncepcyjnych rozwiązań.
Założona w 1955 roku w Niemczech firma Hager jest wiodącym dostawcą rozwiązań i usług w zakresie instalacji elektrycznych dla budownictwa przemysłowego, mieszkaniowego i komercyjnego, m.in. dla hoteli, biur, hal produkcyjnych, fabryk czy rynku retail. Ambicją Hager Group, jako jednego z liderów innowacji w branży, jest tworzenie rozwiązań umożliwiających dążenie do zrównoważonego kształtowania elektrycznego świata jutra i odgrywania wiodącej roli w dziedzinie zarządzania i dystrybucji energii. Klienci doceniają bezpieczne i proste produkty Hager Group, które obejmują: systemy bezpieczeństwa i zarządzania energią, osprzęt elektroinstalacyjny i automatykę budynkową oraz systemy prowadzenia instalacji. Firma ma zakłady między innymi w Niemczech czy Francji. Od 1992 roku działa także w Polsce, gdzie posiada w tej chwili trzy zakłady produkcyjne – w Tychach/Sosnowcu, Kórniku oraz ten wspomniany w Bieruniu – i zatrudnia w nich ok. 1500 pracowników. W sumie zatrudnienie w Hager Group w Polsce kształtuje się na poziomie ok. 1700 pracowników.
Nowoczesna fabryka
W ramach intensywnego rozwoju – chcąc zwiększyć moce produkcyjne, poszerzyć ofertę firmy i wzmocnić konkurencyjność rynkową – firma Hager zdecydowała się wybudować zupełnie nową, bardzo nowoczesną fabrykę w Bieruniu.
Pierwsza łopata w ramach tej inwestycji została wbita w sierpniu 2022 roku, a już w czerwcu 2023 roku, zgodnie z deklaracją inwestora w rekordowym tempie, po zaledwie dziesięciu miesiącach, budynek został oddany do użytku. Co ciekawe, w ramach inwestycji zostało zrealizowane aż 100 różnych projektów!
Po ukończeniu całego procesu budowlanego, Hager Group może dzisiaj pochwalić się trzecią fabryką w Polsce i zarazem najnowocześniejszym kompleksem produkcyjnym w całej grupie.
Inwestycja kosztowała 50 milionów euro, składa się z części produkcyjnej o powierzchni 16 tys. metrów kwadratowych, będącego chlubą nowej fabryki magazynu automatycznego, oraz części biurowo-socjalnej, rozproszonej na trzech piętrach i zajmującej przestrzeń 5 tys. metrów kwadratowych.
Nowy zakład produkcyjny został zaprojektowany i wybudowany zgodnie z najwyższymi standardami zrównoważonego budownictwa, w tym wytycznymi normy BREEM na poziomie Excellent, będącej gwarantem, że budynek jest przyjazny środowisku. W tym celu dach fabryki został uzbrojony m.in. w instalacje fotowoltaiczne, system wody lodowej, zapewniającej optymalną temperaturę dla wszystkich procesów, a na terenie wokół fabryki znalazło się ponad 20 000 metrów kwadratowych terenów zielonych. Do dyspozycji pracowników są stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Za sprawą nowej inwestycji, wraz z poprzednim zakładem w Tychach, firma Hager jest w stanie zapewnić nawet 1500 miejsc pracy na Śląsku.
To, co przede wszystkim zwróciło naszą uwagę, w trakcie wizyty w fabryce, to znakomita organizacja całej przestrzeni pracy i niezwykła czystość i porządek, towarzyszące procesom produkcji, a trzeba powiedzieć, że linia produkcyjna, w skład której wchodzi kilkadziesiąt specjalistycznych, automatycznych maszyn, działa z pełną mocą. Jak przyznają przedstawiciele Hagera, w ciągu dziesięciu najbliższych lat zejdzie z niej nawet 100 milionów produktów opatrzonych logotypem producenta.
Spotkania online w centrum uwagi
Twórcy nowego obiektu i sam inwestor, Hager Group, włożyli ogrom wysiłków, aby zarówno pracownicy biurowi, jak i ci realizujący swoje obowiązki przy linii produkcyjnej, czuli się dobrze i pracowało im się komfortowo. Dlatego wszystkie pomieszczenia są bardzo jasne, a sztuczne oświetlenie zostało przygotowane w taki sposób, aby miało przyjemną, zbliżoną do światła dziennego temperaturę barwową. W halach utrzymywana jest także temperatura znacząco wpływająca na wydajność i jakość wykonywanych przez pracowników zadań.
Aby zapewnić codzienną wygodę pracy, do dyspozycji zespołów pracujących w organizacji mamy wiele różnych przestrzeni spotkań – umożliwiających zarówno pracę w dużych grupach, jak i bardziej kameralnie, w mniejszych zespołach, a nawet indywidualnie.
Dyrektor zakładu Miłosz Garbarczuk podkreśla: „Biorąc pod uwagę dynamikę, związaną z aktualnymi trendami dotyczącymi miejsca pracy, podjęliśmy decyzję o stworzeniu ponad trzydziestu różnych salek do spotkań. Do dyspozycji pracowników są zarówno salki jedno-, dwu-, cztero-, jak i wieloosobowe. W największej przestrzeni może zasiąść równocześnie nawet 40 osób. Taki krok wynika przede wszystkim z faktu, że bardzo wielu naszych pracowników na co dzień uczestniczy w wideokonferencjach czy realizuje swoje obowiązki w systemie zdalnym wraz z kolegami z grupy – z Niemiec czy Francji. Takie spotkania wymagają odizolowania się na czas spotkania online, tak aby móc realizować swoje obowiązki najbardziej efektywnie.
W trakcie projektowania tych przestrzeni do spotkań przede wszystkim najważniejsza była dla nas ich funkcjonalność. Aby lepiej zrozumieć, jakie są wewnętrzne potrzeby naszych pracowników, stworzyliśmy ankietę, w której zapytaliśmy, co im przeszkadza w codziennej pracy i co ogranicza ich efektywność. Zebrane informacje przeanalizowaliśmy i wspólnie z działem IT sprawdziliśmy, czy na podstawie naszej wiedzy są na rynku stosowane już rozwiązania, które zadziałałyby również u nas. Dzięki temu mogliśmy dokładnie sprecyzować, jakie będą potrzeby użytkowników naszych salek konferencyjnych, głównie pod kątem właśnie rozwiązań audio-wideo”.
Jednym z kluczowych zadań, mieszczących się we wspomnianej już liczbie stu projektów realizowanych na etapie budowy nowej fabryki, było wyposażenie przestrzeni biurowej w odpowiednie rozwiązania AV. Inwestorowi zależało na dobraniu odpowiedniego partnera do realizacji tego procesu, który będzie rozumiał potrzeby zamawiającego, pomoże w doborze najlepszych technologii, przygotuje specyfikację techniczną, umowę, która będzie fair dla obydwu stron, a także zapewni znakomitą koordynację na każdym etapie prowadzonych prac, głównie dlatego, że wykonawca systemów AV musiał się wpasować we wszystkie równolegle biegnące projekty.
Po gruntownej analizie rynku dostawców, firma Hager postawiła na firmę AV Smart, która zajęła się zaprojektowaniem całego systemu, instalacją urządzeń, uruchomieniem ich i przeszkoleniem pracowników. Jak przyznaje Daniel Sprawka z działu IT Hager Group: „Jako dostawcę systemu AV wybraliśmy firmę AV Smart, ponieważ zapewniła nam ona najnowocześniejsze rozwiązania dostępne na rynku, spełniające równocześnie nasze założenia budżetowe”.
Firma AV Smart rozpoczęła prace nad projektem już w grudniu 2022 roku, natomiast jego realizacja na miejscu zaczęła się w czerwcu tego roku.
Sale dla potrzeb każdego spotkania
Praktycznie każda z sal do spotkań, znajdująca się w obiekcie, została wyposażona w rozwiązania z zakresu systemów Unified Communication, a w wielu z nich znajdziemy także urządzenia z obszaru AV. Rodzaj konkretnych urządzeń i stopień rozbudowania instalacji są uzależnione oczywiście od powierzchni pomieszczenia oraz liczby osób, które mogą tutaj wygodnie pracować.
W salach konferencyjnych, w zależności od ich wielkości, znajdziemy m.in. monitory Samsung QM55B o przekątnej 55” i monitory 65” QM65B. Współpracują z nimi zestawy wideokonferencyjne POLY STUDIO oraz systemy do bezprzewodowej prezentacji treści Barco ClickShare CX-30. Ponadto mamy również możliwość przewodowego podłączenia komputera przenośnego w oparciu o aktywne kable HDMI i USB 3.0.
Aby zapewnić doskonałą jakość transmitowanego dźwięku w trakcie spotkań online, w większych salach matryce mikrofonowe w wideobarach zostały wsparte specjalistycznymi, sufitowymi mikrofonami matrycowymi firmy Shure. W zależności od wielkości sali zostały dostarczone modele Shure MXA710-4FT w kolorze białym (W) lub czarnym (B), najlepiej odpowiadającym stylistyce wnętrza, lub model MXA920. Mikrofony te zostały podwieszone pod sufitem lub zainstalowane bezpośrednio na nim.
Teamsy wprost z linii produkcyjnej
W nowym kompleksie Hager Group sale do wideokonferencji zostały zlokalizowane również w części produkcyjnej, tuż obok stanowisk, gdzie wytwarzane są rozwiązania znajdujące się w katalogu producenta. To rozwiązanie, które nieczęsto spotkamy w innych fabrykach, a które jednoznacznie dowodzi, jak ważnym narzędziem w codziennym funkcjonowaniu zakładu są spotkania online.
Cztery mniejsze salki spotkań w części produkcyjnej zostały wyposażone w monitory Samsung QM55B, wideobary POLY STUDIO oraz systemy do bezprzewodowej prezentacji treści ClickShare CX-30, większa w monitor Samsung QM65B, wideobar POLY STUDIO i system Barco ClickShare CX-30 oraz sufitowy mikrofon matrycowy Shure MXA920, a taki sam zestaw sprzętu w Sali konferencyjnej w części magazynowej, został uzupełniony dodatkowo o procesor audio Biamp TESIRA FORTE DAN, zestaw głośników Biamp CM20DT oraz hub USB WyreStorm USB-HUB4.
Wiele informacji na wyciągnięcie ręki
W wielu częściach wspólnych: w korytarzach, w recepcji, w kantynie, a także w tzw. coffee pointach, zlokalizowanych w halach produkcyjnych, a będących miejscami, w których pracownicy mogą odpocząć w trakcie przerwy i zjeść posiłek, zostały zainstalowane monitory systemu digital signage, na których przedsiębiorstwo może wyświetlać komunikację dla pracowników, materiały marketingowe, a także najważniejsze informacje bieżące, w tym np. informacje pogodowe.
System DS bazuje na produktach firmy Samsung i technologii transmisji i wyświetlania treści MagicInfo. W większości miejsc zostały zainstalowane dotykowe monitory QM55D-T o przekątnej 55”, w kantynie są to dwa wyświetlacze QM85R-0B o przekątnej 85” natomiast w recepcji znalazł się 98” model QM98-T. Cały system jest zarządzany poprzez przeglądarkę przy pomocy głównego serwera zainstalowanego w jednym z głównych punktów dystrybucji sygnałów, znajdujących się w części biurowej.
Szkolenia on site i spotkania online
Jednym z najważniejszych miejsc w części biurowej nowego kompleksu produkcyjnego Hager Group w Bieruniu jest sala szkoleniowo-konferencyjna Kopernik, określana również mianem „Big Room”. To przestrzeń, w której w bardzo komfortowych warunkach może zasiąść nawet czterdzieści osób. Tutaj zostało zainstalowane i zintegrowane najwięcej różnych systemów AV.
Jak mówi reprezentujący dział IT Hager Group Daniel Sprawka: „Zależało nam na znalezieniu systemu, który będzie intuicyjny, a równocześnie będzie zapewniał szeroką funkcjonalność”.
W jej centralnym punkcie została zainstalowana ściana wielomonitorowa w układzie 2×2, do budowy której wykorzystano cztery monitory VM55T-E firmy Samsung. Jest ona głównym ekranem do wyświetlania treści w tej przestrzeni. Ponadto, aby zapewnić doskonały odbiór prezentowanych treści, również osobom zasiadającym w dalszych rzędach integrator wdrożył dwa monitory Samsung QM65B o przekątnej 65”, zainstalowane po dwóch stronach sali.
Aby dać użytkownikom możliwość wyświetlenia sygnału z dowolnego wejścia, na dowolnym ekranie, została tutaj wdrożona matryca HDMI 8×8 WyreStorm MX-0808-H2A-MK2.
Dodatkowym narzędziem przygotowanym dla potrzeb organizowanych tutaj konferencji, spotkań biznesowych czy sesji szkoleniowych jest monitor interaktywny Newline Lyra 65” zainstalowany na wózku. Jest on zintegrowany z całym systemem i pełni m.in funkcję dużego, wygodnego w obsłudze interfejsu, z poziomu którego można zarządzać prezentacją multimedialną, sterować wideokonferencją, wprowadzać notatki, komentarze, sporządzać rysunki, które następnie można wysłać na maila wprost z ekranu lub zapisać na dowolnym nośniku. Podobnie jak w pozostałych salach do spotkań, również w największej z nich mamy możliwość prowadzenia spotkań zdalnych w trybie BYOD. Aby było to możliwe, integrator dostarczył system bezprzewodowej prezentacji treści Barco ClickShare CX-30, który dzięki charakterystycznym buttonom wpinanym wprost do komputera, pozwala na bardzo szybkie, łatwe i intuicyjne rozpoczęcie przesyłania treści z własnego notebooka lub prowadzenie wprost z niego wideokonferencji, wykorzystującej całą infrastrukturę techniczną zainstalowaną w sali.
Aby uatrakcyjnić przekaz w trakcie wideokonferencji, integrator zainstalował dwie kamery PTZ Sony SRG-X120. Jedna z nich może śledzić prowadzącego lub prowadzącą, natomiast druga obejmuje przestrzeń widowni i jest świetnym rozwiązaniem umożliwiającym pokazanie uczestników spotkania, np. w trakcie zadawania przez nich pytań czy w momentach interakcji między słuchaczami a prowadzącymi.
Do sali szkoleniowo-konferencyjnej został również dostarczony system wideokonferencji POLY z natywną obsługą platformy Microsoft Teams. Aby ułatwić łatwą i szybką obsługę całego systemu, mamy tutaj panel dotykowy POLY GC8, znajdujący się na mównicy.
Aby zapewnić doskonałą zrozumiałość mowy wszystkich uczestników odbywających się tutaj spotkań, integrator zainstalował w sali okrągłe matryce mikrofonowe Shure MXA920 w kolorze czarnym, które znakomicie wkomponowały się w architekturę wnętrz tej przestrzeni i przede wszystkim elementy poprawiające akustykę, podwieszone pod sufitem.
Dzięki temu, że mamy dwa takie mikrofony w sali, w zależności od scenariusza jej użycia i potrzeb, użytkownik może wybrać, które z urządzeń będzie w danym momencie używane. W połączeniu z możliwością śledzenia mówcy i aktywnego sterowania wiązką zapewnia to najlepszą możliwą transmisję głosu w ramach wideokonferencji – bez zbędnych szumów czy rozmów odbywających się w tle. Natomiast – aby wszyscy uczestnicy spotkań słyszeli nie tylko prowadzącego, ale także pozostałych uczestników wideokonferencji znajdujących się po drugiej stronie ekranu – sala została nagłośniona przy pomocy dziewięciu zwieszanych głośników Biamp P30DT BL. Całym systemem audio zarządza procesor BIAMP TESIRA FORTE DAN CI.
Warto wspomnieć, że w sali pracuje również mikrofon na gęsiej szyi Shure, zainstalowany na mównicy, oraz podwójny, bezprzewodowy system mikrofonowy Shure SLXD4DE z nadajnikiem do ręki SLXD2 z kapsułą dynamiczną SM58 oraz nadajnikami osobistymi bodypack SLXD1.
Aby móc sprawnie zarządzać wszystkimi tymi rozwiązaniami, wchodzącymi w skład dosyć rozbudowanego systemu AV, integrator zdecydował się postawić na urządzenia marki Crestron. Stworzony z ich pomocą system sterowania jest bardzo intuicyjny i tak naprawdę wiąże się z wybraniem ze ściennego panelu dotykowego Crestron TSW-770 konkretnego scenariusza, który przywoła odpowiednią konfigurację systemu audio, wideo, włączy urządzenia, zasunie lub rozsunie rolety i włączy odpowiednią scenę świetlną. Aby była możliwa taka funkcjonalność, został zastosowany procesor sterowania DIN-AP4 i moduły Crestron DIN-DALI-2.
Dobre brzmienie
Integrator, firma AV Smart, zaprojektował i wdrożył w nowej fabryce Hager Group również rozproszony, wielostrefowy system muzyki tła, który także podnosi komfort pracy i uprzyjemnia czas pracownikom pomiędzy spotkaniami i wideokonferencjami oraz uatrakcyjnia pobyt gościom kompleksu. System obejmuje takie przestrzenie jak główne trakty komunikacyjne, recepcję czy kantynę i składa się na niego około 70 głośników: zwieszane P30DT i SPH16 oraz wpuszczane w sufit BIAMP CM4T. Głośniki są zasilane przy pomocy wzmacniaczy BOSE Professional PowerSpace2600A.
W serwerowni, w której zostały zainstalowane wzmacniacze oraz konwerter Tascam ML-4D-OUT odpowiedzialny za konwersję sygnałów z sieci Dante do postaci analogowej, integrator umieścił również zestaw potencjometrów, które pozwalają na niezależne zarządzanie głośnością w każdej ze stref.
Podsumowanie
Firma Hager, inwestując w nową fabrykę w bieruńskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, nie tylko postawiła na nowoczesną linię produkcyjną czy zaawansowaną, zautomatyzowaną i ogromną przestrzeń magazynową, ale zadbała również o to, aby w skład kompleksu wchodziło komfortowe i rozbudowane zaplecze biurowe i administracyjne.
W myśl zasady, że „sal konferencyjnych nigdy za dużo”, w obiekcie znalazło się kilkadziesiąt sal konferencyjnych o różnej powierzchni i pojemności, nie tylko umożliwiających pracę przy stole, ale także organizację nieco mniej formalnych spotkań kreatywnych. Przemyślana architektura i komfortowe meble to nie wszystko. Aby mogły one z sukcesem zaspokajać potrzeby pracowników i być użytecznym narzędziem w codziennej pracy, konieczny był drugi równie ważny filar, jakim jest odpowiednie wyposażenie wszystkich wnętrz.
Tutaj z pomocą przyszła firma AV Smart, która stworzyła koncepcję całego systemu AV w nowej fabryce: zaprojektowała instalację, zainstalowała cały sprzęt i uruchomiła system, umożliwiający komfortową pracę zarówno stacjonarną, jak i zdalną.
To wszystko sprawia, że fabryka Hager Group w Bieruniu daleko wykracza poza XXI wiek, to kompleks produkcyjny przyszłości.
tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”