Moda na obłe, wielokolorowe, skomplikowane nie tylko pod względem architektury, ale przede wszystkim konstrukcyjnym, bryły biurowców zaczyna przemijać. Po wielu latach realizowania najbardziej wymyślnych projektów architektonicznych znów buduje się w myśl zasady, że mniej znaczy lepiej. Budynki są proste, surowe i geometryczne, bez niepotrzebnego zaburzania ich bryły.  Pod koniec grudnia 2019 roku, na stosunkowo niewielkiej działce zlokalizowanej u zbiegu ulic Puławskiej i Domaniewskiej, po ponad trzydziestu miesiącach zakończyła się budowa nowej siedziby Transportowego Dozoru Technicznego. Zaprojektowany przez JEMS Architekci obiekt to największy budynek w tej części Warszawy i z pewnością jeden z najciekawszych stołecznych projektów. Geometryczny kształt składający się z kilku połączonych ze sobą brył zestawiony z regularnymi oknami, jasną, betonową elewacją i ciemnografitowymi dodatkami doskonale wpisuje się w przywołane wcześniej, panujące obecnie trendy architektoniczne.
To jednak nie tylko wyjątkowy budynek pod względem wyglądu, ale także funkcjonalności. Pod jednym dachem znajdują się tutaj biura, centrum konferencyjne, sale szkoleniowe i przestrzeń noclegowa. Aby osiągnąć wszystkie te funkcje, firma Maat4 zainstalowała w obiekcie wiele interesujących systemów. Odwiedziliśmy nowy budynek, aby osobiście przekonać się, jakie zastosowano urządzenia i rozwiązania technologiczne.

Transportowy Dozór Techniczny jest państwową osobą prawną powołaną do życia w 2000 roku ustawą o dozorze technicznym. Instytucja obejmuje swoim dozorem m.in. urządzenia techniczne w obszarze kolejnictwa, osobowe i towarowe koleje liniowe, wyciągi narciarskie, zbiorniki i cysterny czy urządzenia techniczne na statkach, w portach i dokach. Do końca 2019 roku instytucja mieściła się w biurowcu przy ul. Tytusa Chałubińskiego 8 w Warszawie. Temat budowy nowej siedziby był poruszany od dawna, a już kilka lat temu jako miejsce własnej siedziby TDT wyznaczono trójkątną działkę przy ul. Puławskiej.
Konkurs na koncepcję budynku wygrała firma JEMS Architekci, natomiast budową potężnego kompleksu zajęła się firma Budimex SA, która została wyłoniona w przetargu jako generalny wykonawca wszystkich prac budowlanych.

W każdej z sal konferencyjnych zostały zainstalowane projektory NEC P554U o jasności 5300 lumenów i rozdzielczości WUXGA. W największej sali, która ma możliwość podziału, zastosowano sześć projektorów, natomiast w mniejszych salach pomocniczych – po jednym. Każdy z projektorów rzutuje na elektrycznie rozwijany ekran Avtek Business Electric 300P o wymiarach 300 x 227,5 cm lub 290 x 181,2 cm (w zależności od wielkości sali). Każdy z projektorów został zainstalowany na windzie Ravell W-751, której dolna część została pokryta taką samą kratką, jaka została wykorzystana do wykończenia sufitu. Dzięki temu, gdy projektor znajduje się w pozycji bazowej, jest on zupełnie niewidoczny, co znacząco podnosi walory wizualne wnętrza.

W efekcie, po ponad trzydziestu miesiącach, na mapie Mokotowa pojawił się najwyższy i jeden z najciekawszych nie tylko w dzielnicy, ale w całej Warszawie, budynków.
Zgodnie z projektem biura JEMS Architekci, nowa siedziba Transportowego Dozoru Technicznego jest zlokalizowana w kompleksie o geometrycznej bryle i kształcie oraz prostej, ascetycznej, jednorodnej fasadzie z betonu o ciepłym odcieniu. Jej kolorystyka wraz z proporcjonalnymi oknami o jednolitej wielkości nawiązują do architektury budynków po przeciwnej stronie ulicy, dzięki czemu budynek doskonale wpisuje się w dzielnicę. Pozostałe detale i dodatkowe elementy z innych materiałów konstrukcyjnych zostały utrzymane w kolorystyce ciemnego grafitu, co świetnie komponuje się z jasnym betonem i uzupełnia całość, nadając jej charakteru.

Cały system AV jest zarządzany przez system sterowania bazujący na procesorze Crestron CP3. Wszystkie podstawowe funkcje urządzeń należących do systemu nagłośnienia i systemu projekcji mogą być przywoływane zarówno przez operatora, jak i przez prowadzącego konferencję czy prelegenta, poprzez tablet, podłączony do sieci komputer ze specjalnym oprogramowaniem przygotowanym pod potrzeby zamawiającego lub dotykowy panel ścienny Crestron TSE-560-B-S o przekątnej 5” z kolorowym interfejsem użytkownika.

Wspomniany już trójkątny kształt działki miał również wpływ na koncepcję projektu i nieregularny kształt samego budynku, który składa się z dwóch połączonych ze sobą brył: wysokiej wieży oraz sięgającej połowy jej wysokości, podłużnej części wzdłuż ul. Puławskiej. Co ważne, a często pomijane w realizowanych obecnie projektach, kształt nowopowstałego budynku został zaprojektowany w taki sposób, aby nie ograniczał doświetlenia sąsiadujących budynków mieszkalnych przy ul. Bukowińskiej.
Surowy beton został zastosowany nie tylko do wykończenia fasady budynku, ale także jest widoczny wewnątrz kompleksu. Jego wnętrza również zostały wykończone w prosty, surowy sposób z pomocą zabarwionego na zimny odcień szarości betonu, zestawionego z drewnem i bielą.
Główna wieża ma wysokość ponad 60 metrów, natomiast sam budynek jest długi na 87, szeroki na 22 metry i ma trzy główne części: konferencyjną – zlokalizowaną na pierwszym poziomie, biurową – na piętrach od drugiego do szóstego, oraz noclegową – zlokalizowaną na piętrach od siódmego do piętnastego. Wszystko to zapewnia TDT ponad pięciokrotny przyrost miejsca, potrzebnego do prowadzenia szkoleń, bieżącej działalności, ale także dla potrzeb archiwum.

Komunikacja między poszczególnymi pulpitami jest możliwa dzięki bezprzewodowemu punktowi dostępowemu Confidea WCAP+, zainstalowanemu pod sufitem w największej sali konferencyjnej, która jest główną przestrzenią, gdzie będą odbywały się spotkania wymagające systemu dyskusyjnego.
System działa w paśmie 2,4 i 5 GHz i za pomocą jednego punktu dostępowego jest w stanie obsłużyć zarówno dyskusję, jak i tłumaczenia symultaniczne czy głosowanie delegatów.
Cała instalacja została zaprojektowana w taki sposób, że w razie konieczności punkt dostępowy Confidea WCAP+ można z łatwością przenieść do jednej z sal pomocniczych i również tutaj przeprowadzić spotkanie wsparte rozwiązaniami technologicznymi.

To, co może początkowo dziwić, jeżeli chodzi o nową siedzibę organizacji, to tak duża przestrzeń noclegowa, nazywana częścią zamieszkania zbiorowego. Jednak jest to trend widoczny w wielu budynkach użyteczności publicznej powstających na całym świecie. Większość budowanych dzisiaj filharmonii, teatrów, teatrów operowych czy centrów konferencyjnych w swoim planie funkcjonalno-użytkowym ma również część hotelową.
Jej powstanie, chociaż początkowo wiąże się z koniecznością poniesienia określonych, dodatkowych nakładów finansowych, w długim okresie znacznie ułatwia bieżące funkcjonowanie, eliminuje konieczność zapewnienia gościom instytucji transportu i szukania często kosztownych noclegów w hotelach zewnętrznych.

Złącza LAN w ładowarkach walizkowych Lingua Charging Case umożliwiają podłączenie komputera i poprzez interfejs web sprawdzenie statusu naładowania akumulatorów czy szybkie zidentyfikowanie brakujących odbiorników.
Co ważne, ładowarki walizkowe mogą być łączone szeregowo, dzięki czemu z jednego gniazdka można zasilić nawet cztery walizki z odbiornikami R6.

Zaprojektowaniem i realizacją całego wyposażenia teletechnicznego w nowej siedzibie Transportowego Dozoru Technicznego zajęła się spółka Maat4, która spędziła tutaj prawie dwa lata, realizując niezwykle szeroki zakres prac. Do jej zadań należało wykonanie instalacji teletechnicznych, systemów automatyki i BMS. Jak wspominano, znaczną część potężnego kompleksu przy ul. Puławskiej stanowi tzw. część zamieszkania zbiorowego (część noclegowa) z siedemdziesięcioma pokojami i kilkoma apartamentami, w których mogą zatrzymać się np. szkoleniowcy prowadzący warsztaty i kursy w TDT. W tej części firma Maat4 wykonała kompletne instalacje niskoprądowe, rozwiązania dostępowe do pokoi oraz system telewizji hotelowej. 
Ponadto warszawska firma technologiczna zajęła się przygotowaniem projektu wykonawczego oraz dostawą i instalacją wszystkich rozwiązań AV w budynku. Systemem AV zostały objęte: sale konferencyjne, strefa wejściowa (recepcja główna), foyer, korytarze komunikacyjne.  
Dzięki temu, że specjaliści od rozwiązań technologicznych pojawili się w realizacji tego obiektu bardzo wcześnie, bo jeszcze na etapie prac budowlanych, mogli od razu zaplanować wszystkie trasy kablowe, miejsca montażu urządzeń czy lokalizację serwerowni i szaf rack.

Łącznie do obiektu dostarczono 200 odbiorników systemu tłumaczeń symultanicznych Televic R6.

Oczywiście wiele zastosowanych rozwiązań i funkcji wynikało z potrzeb inwestora.
Od początku było jasne, że klient chce mieć w każdej z sal konferencyjnych znajdujących się w obiekcie możliwość przeprowadzenia prezentacji, szkolenia, podłączenia własnego laptopa i wyświetlenia obrazu i dźwięku, a także organizacji konferencji i przeprowadzenia tłumaczenia symultanicznego. Te właśnie wymagania przełożyły się na wybrane rozwiązania AV.
Konferencja z tłumaczeniem
W pierwszej koncepcji systemu AV, która powstała w ramach projektu wykonawczego przygotowanego wraz z projektem architektonicznym całego budynku, był przewidziany system konferencyjny, który – jak się później okazało – nie byłby w stanie zaoferować kluczowej dla działalności instytucji funkcjonalności, czyli możliwości połączenia systemu dyskusyjnego z systemem tłumaczeń symultanicznych. Z tego powodu firma Maat4 przeanalizowała wszystkie dostępne na rynku rozwiązania i okazało się, że najlepszym, najbardziej kompleksowym systemem jest Televic, dostarczony przez dystrybutora rozwiązań, firmę Percon Polska.

System dyskusyjny składa się z dwudziestu bezprzewodowych pulpitów z możliwością wyboru kanału Televic Confidea DI, mikrofonów na gęsiej szyi i jednego pulpitu przewodniczącego Confidea CI.

System dyskusyjny składa się z dwudziestu bezprzewodowych pulpitów z możliwością wyboru kanału Televic Confidea DI, mikrofonów na gęsiej szyi i jednego pulpitu przewodniczącego Confidea CI. Komunikacja między poszczególnymi pulpitami jest możliwa dzięki bezprzewodowemu punktowi dostępowemu Confidea WCAP+, zainstalowanemu pod sufitem w największej sali konferencyjnej, która jest główną przestrzenią, gdzie będą odbywały się spotkania wymagające systemu dyskusyjnego.
System działa w paśmie 2,4 i 5 GHz i za pomocą jednego punktu dostępowego jest w stanie obsłużyć zarówno dyskusję, jak i tłumaczenia symultaniczne czy głosowanie delegatów.
Cała instalacja została zaprojektowana w taki sposób, że w razie konieczności punkt dostępowy Confidea WCAP+ można z łatwością przenieść do jednej z sal pomocniczych i również tutaj przeprowadzić spotkanie wsparte rozwiązaniami technologicznymi.

W nowej siedzibie TDT zainstalowano kilkanaście systemów bezprzewodowych AKG WMS470 z nadajnikami do ręki D5 i mikrofonami nagłownymi C544L.


Zastosowany system marki Televic bazuje na urządzeniach i bezprzewodowej komunikacji cyfrowej. Zapewnia to wszechstronność użycia, wysoką jakość transmitowanego dźwięku oraz prostotę obsługi i każdorazowej konfiguracji dla potrzeb konkretnego spotkania.
Dzięki temu, że pulpity systemu dyskusyjnego mogą z łatwością zostać połączone z systemem tłumaczeń symultanicznych, rozwiązania Televic mogą być wykorzystywane zarówno w trakcie małych, nieformalnych spotkań, jak i podczas wielojęzycznych konferencji i kongresów, w których udział będą brali międzynarodowi goście.

Komunikacja między odbiornikami systemu tłumaczeń R6 a systemem jest realizowana przy pomocy czternastu promienników podczerwieni Lingua RAD zainstalowanych w poszczególnych salach konferencyjnych.
Nie da się nie zauważyć, jak ogromną rewolucję przeszły promienniki systemów tłumaczeń pod względem ich budowy i wyglądu. Dawniej były to ogromne, metalowe panele o znacznej wadze. Teraz takie panele jak Lingua RAD są eleganckimi, niewielkimi, szklanymi panelami, ważącymi niewiele ponad 2 kg, które świetnie wpisują się w architekturę każdej przestrzeni konferencyjnej i są proste w instalacji.

Aby można było zrealizować taką funkcjonalność, firma Maat4 wybrała, dostarczyła i zainstalowała jednostkę centralną systemu tłumaczeń Pixus AE wraz z kartą Dante, która zapewnia komunikację między jednostką centralną a transmiterem podczerwieni, umożliwia podanie tłumaczenia na zewnątrz (np. dla potrzeb streamingu) oraz odebranie sygnału audio z dodatkowych, zewnętrznych źródeł np. z materiału wideo odtwarzanego z komputera czy dedykowanego playera.

Łącznie w obiekcie zastosowano ponad 130 głośników sufitowych JBL Control 16C/T w kolorze czarnym. To dwudrożne zestawy głośnikowe składające się z głośnika 6,5” i 0,75”, odznaczające się pasmem przenoszenia w zakresie 62 Hz-20 kHz i skutecznością 91 dB SPL. W salach konferencyjnych zostały one zainstalowane nad specjalną kratką tworzącą architektoniczny sufit całej przestrzeni, która skutecznie ukrywa wszystkie elementy techniczne znajdujące się nad nią. Głośniki naprawdę trudno dostrzec gołym okiem – udało nam się to po ogromnych staraniach!

Do dyspozycji gości konferencji zostało przygotowanych 200 miniaturowych odbiorników dla delegatów Televic Lingua R6 wraz z lekkimi słuchawkami TEL152. Warto tutaj zwrócić uwagę na to, że na pokładzie odbiorników znajdują się ekrany OLED informujące o numerze kanału i wybranym języku. Dzięki temu nie ma konieczności wywieszania instrukcji z numerem kanału i odpowiadającym mu językiem lub odczytywania instrukcji dla delegatów dotyczącej numerów kanałów przed rozpoczęciem spotkania. Teraz wystarczy tylko rzucić okiem na odbiornik i wszystko staje się jasne.

Ostatnim z systemów wchodzących w skład całego ekosystemu AV, zainstalowanego w nowej siedzibie Transportowego Dozoru Technicznego, jest system informacji wizualnej. Jest on skomponowany z kilkunastu monitorów marki Samsung, o przekątnej 32” i 55”. Znajdują się one na ścianach w ciągach komunikacyjnych, w recepcji oraz przy wejściach do sal konferencyjnych. Na wyrazy uznania zasługuje precyzja i dokładność, z jaką zostały zainstalowane. Gdy popatrzymy na szpaler monitorów przed salami, każdy z nich znajduje się na dokładnie takiej samej wysokości, dzięki czemu mamy wrażenie idealnej linii. Wszystkie monitory pracują pod kontrolą systemu MagicInfo, dzięki czemu operator może w łatwy sposób zarządzać wyświetlanymi treściami. Na monitorach wyświetlane będą informacje tekstowe dotyczące odbywających się w Centrum Konferencyjnym spotkań i imprez, reklamy, prezentacje, a także materiały promocyjne związane z działalnością instytucji.

Komunikacja między nimi a systemem jest realizowana przy pomocy czternastu promienników podczerwieni Lingua RAD zainstalowanych w poszczególnych salach konferencyjnych.
Nie da się nie zauważyć, jak ogromną rewolucję przeszły promienniki systemów tłumaczeń pod względem ich budowy i wyglądu. Dawniej były to ogromne, metalowe panele o znacznej wadze. Teraz takie panele jak Lingua RAD są eleganckimi, niewielkimi, szklanymi panelami, ważącymi niewiele ponad 2 kg, które świetnie wpisują się w architekturę każdej przestrzeni konferencyjnej i są proste w instalacji. Dodatkowo opisywane promienniki marki Televic mają umieszczone niewielkie diody LED informujące o statusie (zielone w przypadku podłączenia do systemu i czerwone, gdy są odłączone). W zależności od tego, która sala jest używana do tłumaczenia symultanicznego, wystarczy tylko przepiąć odpowiedni kabel BNC w szafie rack i system jest gotowy do pracy.
W specjalnie przygotowanej kabinie dla tłumaczy, zlokalizowanej w jednym z korytarzy, znajdują się dwa pulpity tłumacza Lingua ID.

Systemem audio zarządzają procesory sygnałowe z wbudowanym DSP BSS Soundweb London BLU-100, obsługujące po 48 kanałów.

Co ważne, cały system jest w pełni rozbudowywalny. Kupując odpowiednią licencję, można rozbudować go nawet do 48 kanałów, co jest stosowane w największych centrach konferencyjnych czy siedzibach organów międzynarodowych takich jak np. Organizacja Narodów Zjednoczonych.
Pod czujnym okiem
Uzupełnieniem systemu konferencyjnego i systemu tłumaczeń jest zestaw zdalnie sterowanych kamer DAHUA SD60225U-HNI zainstalowanych we wszystkich salach konferencyjnych. Są one sterowane przy pomocy pulpitu DAHUA DHI-NKB1000 znajdującego się w kabinie tłumaczy. Taki zestaw, wraz z monitorami podglądowymi, daje tłumaczom możliwość śledzenia przebiegu obrad i podglądu uczestnika, który w danym momencie zabiera głos, co znacząco ułatwia tłumaczenie symultaniczne. Ponadto system umożliwia również transmisję spotkania z jednej sali do innych i wyświetlenie sygnału z jednej sali w pozostałych za pomocą projektorów, np. w przypadku, gdy nie ma możliwości zmieszczenia wszystkich uczestników w jednym miejscu.
Cały system podglądu przebiegu obrad współpracuje również z rejestratorem, co pozwala na rejestrację spotkania, konferencji czy tłumaczonego kongresu, wszystkich wypowiedzi uczestników i prelegentów, zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i wersji tłumaczonej.
Dodatkowo jest dostępne wyjście wideo z systemu podglądowego, dzięki czemu podłączając komputer z odpowiednim kodekiem, w łatwy sposób można zrealizować streaming np. w oparciu o platformę Zoom czy MS Teams.

W mniejszych salach systemem audio zarządzają procesory dbx 1260m.

Zainstalowany w kabinie tłumaczy pulpit z przyciskami i joystickiem pozwala na bardzo precyzyjne ustawienie pozycji kamery – dokładnie na uczestnika spotkania, który w danym momencie zabiera głos.
Aby jeszcze bardziej ułatwić realizację kamerową konferencji czy prezentacji i ograniczyć konieczność udziału w tym procesie tłumaczy, którzy i tak mają pełne ręce roboty, firma Maat4 stworzyła system automatycznego sterowania kamerami podglądowymi.
Dzięki temu, że każdy z bezprzewodowych pulpitów systemu dyskusyjnego ma nadany indywidualny numer, wystarczy tylko ustawić je w odpowiedni sposób i w momencie, gdy dany pulpit stanie się aktywny, kamera automatycznie ustawi się w takiej pozycji, aby mogła pokazać aktualnie wypowiadającego się uczestnika na monitorach tłumaczy, w transmisji, czy rejestrowanym materiale.
Nagłośnienie dobrze ukryte
Gdy w salach konferencyjnych odbywają się spotkania realizowane w oparciu o system dyskusyjny, transmisja dźwięku między uczestnikami jest realizowana na bazie pulpitów bezprzewodowych i słuchawek. Jednak zgodnie z założeniami projektowymi mają być to również przestrzenie, w których można wygłosić prezentację, odtworzyć film instruktażowy, czy zrealizować szkolenie. Aby było to możliwe, łącznie zastosowano ponad 130 głośników sufitowych JBL Control 16C/T w kolorze czarnym. To dwudrożne zestawy głośnikowe składające się z głośnika 6,5” i 0,75”, odznaczające się pasmem przenoszenia w zakresie 62 Hz-20 kHz i skutecznością 91 dB SPL. W salach konferencyjnych zostały one zainstalowane nad specjalną kratką tworzącą architektoniczny sufit całej przestrzeni, która skutecznie ukrywa wszystkie elementy techniczne znajdujące się nad nią, natomiast w korytarzach zostały one zainstalowane bezpośrednio w wykończonym w drewnie suficie. I chociaż są widoczne, doskonale komponują się z wystrojem i kolorystyką tej przestrzeni.
Wszystkie głośniki sufitowe znajdujące się w obiekcie są zasilane za pomocą wzmacniaczy JBL CSA2300Z.
Całym systemem zarządzają procesory sygnałowe z wbudowanym DSP BSS Soundweb London BLU-100 obsługujące po 48 kanałów, wsparte również procesorami sygnałowymi DBX 1260m. Do procesorów tych trafiają sygnały z kilkunastu systemów bezprzewodowych AKG WMS470 z nadajnikami do ręki D5 i mikrofonami nagłownymi C544L, z nablatowych mikrofonów przewodowych na gęsiej szyi AKG CGN321STS, z przyłączy podłogowych znajdujących się w poszczególnych salach, a także z odtwarzacza multimedialnego Denon-500BD z możliwością odtwarzania płyt Blu-Ray, co jest wykorzystywane m.in. do prezentacji materiałów szkoleniowych czy filmów instruktażowych.
Cały system oferuje pełną dowolność w zarządzaniu i przesyłaniu sygnałów, dzięki czemu z pomocą systemu nagłośnieniowego można odtworzyć sygnał z każdego źródła i niezależnie zarządzać odtwarzaniem muzyki czy zapowiedzi w każdej z trzech stref.
Miks wszystkich sygnałów trafiających do systemu z mikrofonów bezprzewodowych, systemu dyskusyjnego, systemu tłumaczeń czy komputerów wpiętych do przyłączy można zapisać z pomocą rejestratora Denon DN-700R znajdującego się również w szafie rack.
Prezentacje o dużej przekątnej
Zgodnie z wymaganiami inwestora, każda z sal konferencyjnych została wyposażona w system projekcyjny umożliwiający przeprowadzenie prezentacji w dużym formacie, odtworzenie pokazu slajdów czy filmu. W każdej z sal konferencyjnych zostały zainstalowane projektory NEC P554U o jasności 5300 lumenów i rozdzielczości WUXGA. W największej sali, która ma możliwość podziału, zastosowano sześć projektorów, natomiast w mniejszych salach pomocniczych – po jednym. Każdy z projektorów rzutuje na elektrycznie rozwijany ekran Avtek Business Electric 300P o wymiarach 300 x 227,5 cm lub 290 x 181,2 cm (w zależności od wielkości sali).
Każdy z projektorów został zainstalowany na windzie Ravell W-751, której dolna część została pokryta taką samą kratką, jaka została wykorzystana do wykończenia sufitu. Dzięki temu, gdy projektor znajduje się w pozycji bazowej, jest on zupełnie niewidoczny, co znacząco podnosi walory wizualne wnętrza.
System projekcyjny został zaprojektowany w taki sposób, że wszystkie sygnały wideo w zależności od sali zbiegają się w jednym miejscu, w matrycy sygnałowej Crestron DM-MD16X16-RPS wyposażonej w karty HDMI i HDBaseT lub w skalerze Crestron DMPS3-4K-150-C. Aby móc przesłać nieskompresowany sygnał z przyłączy podłogowych w salach konferencyjnych, przy każdym floorboksie zastosowano transmiter HDMI Crestron DM-TX-200-C-2G. Dzięki temu, że projektory są wyposażone w złącza HDBaseT, sygnały z matrycy i skalera są przesyłane za pomocą skrętki do nich, już bez konieczności stosowania dodatkowych transmiterów.
Zarządzanie z poziomu paneli, tabletów i komputerów
Cały system AV jest zarządzany przez system sterowania bazujący na procesorze Crestron CP3. Wszystkie podstawowe funkcje urządzeń należących do systemu nagłośnienia i systemu projekcji mogą być przywoływane zarówno przez operatora, jak i przez prowadzącego konferencję czy prelegenta, poprzez tablet, podłączony do sieci komputer ze specjalnym oprogramowaniem przygotowanym pod potrzeby zamawiającego lub dotykowy panel ścienny Crestron TSE-560-B-S o przekątnej 5” z kolorowym interfejsem użytkownika. Z poziomu każdego z tych urządzeń użytkownik może podnieść lub opuścić rozwijany elektrycznie ekran projekcyjny, windę z projektorem, sterować oświetleniem poprzez moduł DALI zainstalowany na szynie DIN w rozdzielni elektrycznej, zarządzać systemem nagłośnienia, wybierać źródło sygnału audio czy zarządzać systemem dystrybucji sygnałów wizyjnych. Prowadzący konferencję może z poziomu panelu dotykowego lub jednego z odpornych na uderzenia tabletów MioWORK F740 regulować poziom głośności w sali, wybrać sygnał wideo, zarządzać odtwarzaniem i nagrywaniem plików DVD, sterować odtwarzaczem Blu-Ray, a także opuszczać i chować ekrany i projektory.

W szafie rack znalazły się również player multimedialny Denon-500BD z możliwością odtwarzania płyt Blu-Ray, co jest wykorzystywane m.in. do prezentacji materiałów szkoleniowych czy filmów instruktażowych, oraz rejestrator Denon DN-700R umożliwiający rejestrację wszystkich sygnałów trafiających do systemu z mikrofonów bezprzewodowych, systemu dyskusyjnego, systemu tłumaczeń czy komputerów wpiętych do przyłączy podłogowych.

System informacji wizualnej
Ostatnim z systemów wchodzących w skład całego ekosystemu AV, zainstalowanego w nowej siedzibie Transportowego Dozoru Technicznego, jest system informacji wizualnej. Jest on skomponowany z kilkunastu monitorów marki Samsung, o przekątnej 32” i 55”. Znajdują się one na ścianach w ciągach komunikacyjnych, w recepcji oraz przy wejściach do sal konferencyjnych. Na wyrazy uznania zasługuje precyzja i dokładność, z jaką zostały zainstalowane. Gdy popatrzymy na szpaler monitorów przed salami, każdy z nich znajduje się na dokładnie takiej samej wysokości, dzięki czemu mamy wrażenie idealnej linii.

W specjalnie przygotowanej kabinie dla tłumaczy, zlokalizowanej w jednym z korytarzy, znajdują się dwa pulpity tłumacza Televic Lingua ID.

Wszystkie monitory pracują pod kontrolą systemu MagicInfo, dzięki czemu operator może w łatwy sposób zarządzać wyświetlanymi treściami. Na monitorach wyświetlane będą informacje tekstowe dotyczące odbywających się w Centrum Konferencyjnym spotkań i imprez, reklamy, prezentacje, a także materiały promocyjne związane z działalnością instytucji. Dodatkowo, monitory w foyer zostały dostosowane do odbioru kanałów telewizyjnych, dzięki czemu mogą być na nich np. wyświetlane kanały informacyjne.
Podsumowanie
Nowa siedziba Transportowego Dozoru Technicznego to supernowoczesny i wielofunkcyjny budynek, którego bryła nie zdradza tego wszystkiego, co znajduje się w środku. To biurowiec, centrum konferencyjne i zaplecze noclegowe. Każda z tych funkcji jest wsparta przez odpowiednie środki techniczne ułatwiające codzienną działalność pracowników instytucji i uczestników spotkań, szkoleń i konferencji.
Firma Maat4 spędziła tutaj ponad dwa lata, zajmując się stworzeniem projektu, wdrożeniem rozwiązań technicznych, ich instalacją i uruchomieniem.

Jednostka centralna systemu tłumaczeń Televic Pixus AE wraz z kartą Dante, która zapewnia komunikację między jednostką centralną a transmiterem podczerwieni, umożliwia podanie tłumaczenia na zewnątrz (np. dla potrzeb streamingu) oraz odebranie sygnału audio z dodatkowych, zewnętrznych źródeł np. z materiału wideo odtwarzanego z komputera czy dedykowanego playera.

Odpowiadając na wymagania zamawiającego i kierując się jego prośbami, do nowej siedziby Transportowego Dozoru Technicznego został dostarczony nie tylko system audio-video, ale także system zarządzania systemami bezpieczeństwa, system sygnalizacji pożarowej, dźwiękowy system ostrzegawczy, system interkomowy, system telewizji dozorowej, system sygnalizacji włamania i napadu, system kontroli dostępu, sieć strukturalna, instalacja w węźle cieplnym, BMS oraz instalacje elektryczne: sieci zewnętrzne i instalacje wewnętrzne oraz system dyskusyjny i tłumaczeń symultanicznych bazujące na rozwiązaniach marki Televic. To kolejna już inwestycja realizowana przez Maat4, ale z wielu względów wyjątkowa. To nie tylko najwyższy budynek Mokotowa, ale jedna z najciekawszych i najlepiej wyposażonych instytucji w stolicy.

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ROZWIĄZANIA AUDIOWIZUALNE DLA BIUR

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@avintegracje.pl mail +48 500 053 208