Twórcy instalacji AV na etapie projektowania i wyboru sprzętu zawsze dokładają wielu starań, aby sięgać po najlepsze rozwiązania, na które pozwala budżet projektu. Jednak, nawet gdy możliwie najpóźniej jak tylko się da wybierzemy konkretne modele urządzeń i będą one najnowsze, to i tak każdy sprzęt po pewnym czasie się zestarzeje, a tym samym będzie wymagał wymiany na nowsze urządzenia.
Przyjmuje się, że w branżach wysokich technologii, którym niewątpliwie również jest sektor AV, dziesięć lat to prawdziwa epoka, w trakcie której dokonuje się znaczna zmiana technologiczna. Można odnieść wrażenie, że w naszej branży audio-wideo te zmiany dzieją się jeszcze szybciej i coś, co ma premierę w trakcie jednych targów, za rok jest już nieaktualne i ma nową odsłonę.
Po ponad siedmiu latach wracamy do szczególnego dla nas miejsca. Do centrum wiedzy o wodzie Hydropolis we Wrocławiu. To właśnie tym instalacjom przyglądaliśmy się w pierwszym numerze magazynu „AVIntegracje”.
Teraz znów tutaj jesteśmy, ponieważ niedawno firma Promedio zmieniła zainstalowane prawie dekadę temu projektory na nowe, laserowe i jaśniejsze maszyny Sharp/NEC, o znacznie dłuższej żywotności.
Jak przebiegały kulisy realizacji tego projektu? Zapraszamy do odwiedzin tego wyjątkowego miejsca wraz z nami!
Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis to jedyne w Polsce centrum wiedzy o wodzie, które w dodatku zlokalizowane jest w niezwykłej przestrzeni, jaką jest XIX-wieczny zbiornik wody czystej. W przeszłości był to główny rezerwuar wody dla Wrocławia, który mieścił nawet 12 milionów litrów wody. Hydropolis jest również częścią wrocławskich wodociągów, a więc przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za dostarczanie mieszkankom i mieszkańcom Wrocławia wody i odbiór nieczystości.
W 2022 roku centrum odwiedził dwumilionowy gość, a rokrocznie cały kompleks odwiedza około czterystu tysięcy osób. W sezonie letnim są to głównie turyści przybywający do Wrocławia i indywidualni odwiedzający, natomiast w sezonie jesiennym i zimowym zwiedzających stanowią przede wszystkim grupy szkolne.
Przewodnicy i przewodniczki oprowadzający gości Hydropolis opowiadają o wodzie z wielu różnych perspektyw. Możemy tutaj posłuchać historii związanych z jej aspektem biologicznym czy chemicznym. Dowiemy się, jak powstały cząsteczki H2O, gdzie woda występuje na Ziemi i jakie ma znaczenie dla organizmów żywych.
Jedną z głównych i zarazem pierwszą strefą na całej ścieżce zwiedzania jest Planeta Wody. To tutaj goście centrum rozpoczynają przygodę z wodą. Na otaczającym całą przestrzeń ekranie wyświetlany jest ośmiominutowy film opowiadający o hipotezach powstania wody na Ziemi. Warto wspomnieć, że o powstaniu niezwykłej substancji na świecie opowiada najbardziej rozpoznawalna lektorka w Polsce – Krystyna Czubówna.
Za wyświetlanie obrazu w strefie Planeta Wody nieprzerwalnie od otwarcia centrum w grudniu 2015 roku odpowiadał zestaw lampowych projektorów. Zgodnie z założeniami projektantów Hydropolis, ich zadaniem było wyświetlanie spektakularnej projekcji dookólnej oraz mapping na zainstalowanej w centralnym punkcie makiecie kuli ziemskiej o średnicy 2 metrów.
Pracujące tutaj prawie przez 9 lat maszyny każdego dnia działały bezawaryjnie, zapewniając gościom centrum znakomite wrażenia wizualne. Jednak każdy sprzęt – nawet najlepszy – po pewnym czasie zaczyna się starzeć. Tak było i w tym przypadku. Nie tylko spadła jasność całej projekcji, co powodowało obniżenie kontrastów i utratę subtelnych detali, ale także zaczęły one świecić nierówno, co utrudniało wyświetlenie z kilku maszyn jednolitego obrazu. Ponadto, ze względu na fakt, że w chwili projektowania Hydropolis technologia lampowa była wiodącym i najpopularniejszym rozwiązaniem w dużych projektorach, przynosiła ona również kilka wad. Największa z nich była konieczność wymieniania źródła światła, a więc samej lampy, a także potrzeba czyszczenia filtrów i przeprowadzania bieżących prac serwisowych.
Ponieważ projektory pracowały w muzeum prawie dekadę, w tym czasie na rynku pojawiły się również nowocześniejsze i mające nowe funkcje urządzenia. To spowodowało decyzję o zmianie projektorów na nowe.
Zadanie zostało powierzone firmie Promedio z Warszawy. Integrator już od wielu lat działa w obszarze digital signage, zajmuje się dostarczaniem zaawansowanych systemów kolejkowych, wdrażaniem rozwiązań wideokonferencyjnych czy instalacją systemów multimedialną w muzeach. Firma może poszczycić się realizacją takich projektów jak: Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce, rozwiązań AV w salonie Cupra w Katowicach czy systemów wideokonferencyjnych w biurach firmy Colliers.
Z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu firma Promedio współpracuje już od wielu lat, w przeszłości dostarczając chociażby rozwiązania AV czy systemy wideokonferencyjne do sal spotkań, przestrzeni konferencyjnych i centrów monitoringu. Gdy pojawił się projekt wymiany projektorów pracujących od lat w Hydropolis, warszawski integrator bez wahania postanowił przystąpić do postępowania przetargowego i podjąć się zadania sprostania wszystkim wymaganiom postawionym przez zamawiającego.
Nowoczesne maszyny
Firma Promedio, po wnikliwej analizie większości rozwiązań znajdujących się na rynku, zdecydowała się wymienić pracujące wcześniej projektory na nowe maszyny laserowe WUXGA, pracujące w technologii DLP NEC PX1004UL.
Szef firmy Promedio Michał Bednarski zwraca uwagę na: „Rozwiązania producenta oferowały zdecydowanie najlepszy stosunek ceny do jakości, co zdecydowało w głównej mierze o tym, że finalnie znalazły się one w Hydropolis”.
Nie tylko charakteryzują się one bardzo długim czasem bezawaryjnej pracy, dzięki zastosowaniu źródła laserowego, ale także zapewniają znakomite odwzorowanie kolorów, co jest kluczowe w instalacjach muzealnych czy przestrzeniach experience center, a to wszystko za sprawą technologii DLP.
Jak mówi Paweł Kołodziejczyk z firmy Sharp/NEC: „Jest kilka elementów, które sprawiają, że projektory laserowe w technologii DLP producenta są znakomitym rozwiązaniem właśnie do zastosowania w muzeach. Po pierwsze są to maszyny minimalizujące koszty obsługi, przede wszystkim dzięki zastosowaniu laserowego źródła światła gwarantującego bezobsługową pracę nawet do 20 000 godzin trybie 24/7. Szczelna konstrukcja bez filtra w technologii laserowej ze zintegrowanym systemem chłodzenia cieczą eliminuje konieczność wymiany filtra powietrza, co znacząco redukuje czynności związane z serwisowaniem. Doskonała jakość obrazu dzięki unikalnej technologii przetwarzania obrazu i kolorów opartej na najnowszym układzie skalującym od SharpNEC. Na koniec warto wspomnieć, że do dyspozycji użytkownika oddajemy również efektywne kosztowo zarzadzanie urządzeniem, dzięki darmowemu, autorskiemu oprogramowaniu NAViSEt Admistrator”.
Jak dodaje Przemek Siemaszko z firmy Sharp/NEC: „Projektory mają funkcję, dzięki której obniżając jasność o 40%, mamy gwarancję, że w okresie całej żywotności źródła światła, a więc minimum 20 000 godzin będziemy mieli dokładnie taką samą jasność, bez żadnego spadku. Obniżenie jasności projektorów zainstalowanych w tak dużej liczbie w ciemnym pomieszczeniu, jakim jest właśnie sala Planeta Wody jest absolutnie wskazane, co więcej, praca przy 100% jasności w takich warunkach oznaczałaby wręcz za jasny obraz, niekomfortowy w odbiorze przez widza”.
Nie lada ciekawostką, która również miała wpływ na wybór projektorów od Sharp/NEC, jest to, że znajdujące się w nich mocowania bagnetu obiektywów były w pełni kompatybilne z obiektywami, które od wielu lat pracują w muzeum. Dzięki temu, nie było konieczności ich wymiany, co w znaczący sposób obniżyło całościowy koszt inwestycji. Oczywiście wszystkie obiektywy zostały wyczyszczone i przygotowane do pracy z nowymi projektorami.
Projektory są zarządzane przy pomocy protokołu PJ Link i są zintegrowane z oprogramowaniem zarządzającym całą wystawą. Dzięki temu, użytkownik nie tylko może włączać i wyłączać urządzenia zdalnie i automatycznie, zgodnie z zapisanym harmonogramem, ale także na bieżąco otrzymuje informacje o stanie pracy maszyn, ewentualnych awariach itp.
Sygnał z czterech stacji multimedialnych, które również są synchronizuje oprogramowanie do zarządzania wystawą, jest przesyłany przy pomocy ekstenderów światłowodowych do poszczególnych projektorów.
Po godzinach, na drabinie
Chociaż może się to wydawać nieprawdopodobne, w trakcie wszystkich prac związanych z wymianą projektorów, Hydropolis nie przestało działać i nawet na chwilę nie zamknęło drzwi przed zwiedzającymi. Jedynym sposobem, aby dało się przeprowadzić całe wdrożenie w sposób niezakłócający pracy muzeum była realizacja wszystkich prac w nocy, po zamknięciu obiektu i wymienianie projektorów partiami. Znajdujące się w strefie Planeta Wody maszyny są zainstalowane w czterech grupach, odpowiadających wspomnianym już czterem stacjom multimedialnym, które dostarczają do nich sygnał.
Przedstawiciele firmy Promedio zwracają uwagę: „Gdy wymienialiśmy stopniowo poszczególne grupy projektorów, różnica między nowymi a starymi urządzeniami była spektakularna. W nowych maszynach od Sharp/NEC początkowo musieliśmy ustawić jasność na poziomie nie większym niż 20%, aby dorównać do jasności, którą oferowały pracujące do tej pory lampowe projektory”.
Dużym wyzwaniem było również zachowanie dokładnie tej samej geometrii wyświetlanego obrazu. Nie było to zadanie łatwe, chociażby ze względu na różnice w wielkości obudów nowych i starych projektorów, co przy tej odległości między obiektywem a ekranem miało wpływ na wyświetlany obraz. Tutaj z pomocą przyszły uchwyty z możliwością mikroregulacji oraz sama regulacja w obiektywach.
Do połączenia obrazów wyświetlanych przez poszczególne projektory w jednolitą projekcję, do korekcji geometrii i do przeprowadzenia soft-edge blendingu, zostało wykorzystane oprogramowanie Immersive Display PRO. Łącznie cała wymiana wszystkich urządzeń trwała zaledwie trzy noce.
Jak przebiegła realizacji w Hydropolis mówi Paweł Kołodziejczyk z firmy Sharp/NEC: „Tego typu obiektów muzealnych czy galerii interaktywnych jest naprawdę wiele i poprzeczka dla instalacji audiowizualnych podniesiona jest coraz wyżej, aby się wyróżnić. W dzisiejszych czasach zwiedzający oczekuje przekazu Immersive – dosłownie zanurzenia się w contencie i przekazie artystycznym – i to właśnie umożliwia projekcja. Obecnie jest wręcz boom na tego typu wystawy! Dlatego sprzęt musi być naprawdę najwyższej jakości i wyróżniać się z gąszczu tego typu projektów i produktów dostępnych na rynku. Nasze rozwiązania to właśnie zapewniają!”
Podsumowanie
Opisywane wdrożenie zrealizowane przez firmę Promedio to wyjątkowy projekt. To jedno z niewielu w Polsce miejsc, gdzie nie tylko w jednym budynku, ale dokładnie w jednym pomieszczeniu zainstalowano aż osiemnaście dużych laserowych projektorów Sharp/NEC!
Wymiana pracujących tutaj od wielu lat, wysłużonych lampowych projektorów na nowe, zaawansowane technicznie modele, odpowiadające dzisiejszym trendom rynkowym i zaawansowane technicznie maszyny przyniosła szereg korzyści. Nie tylko zapewniła obniżenie kosztów eksploatacji całej multimedialnej ekspozycji czy niższe zużycie energii, ale wprowadziła wiele zmian, które zauważają odwiedzający i również osoby, które nie specjalizują się w rozwiązaniach technicznych.
Przewodnicy i przewodniczki oprowadzające gości po wystawie zauważyli, że w prezentowanym na wyświetlaczach contencie pojawiło się mnóstwo zapomnianych detali i elementów. Sam prezentowany obraz odzyskał natomiast blask, znów odznacza się bardzo nasyconymi kolorami i znakomitymi kontrastami, wpływającymi w znaczący sposób na jakość całego przekazu i opowiadanej historii. Wszystko gotowe! Znów można zanurzyć się w tym immersyjnym oceanie multimediów!
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”