
Studiotech to jeden z dwóch topowych polskich integratorów działających w obszarze broadcastu specjalizujących się w projektowaniu i budowaniu studiów telewizyjnych, radiowych czy pojazdów specjalnych.
Percon Polska to nie tylko działający w naszym kraju przedstawiciel niezwykle uznanego producenta kabli, złącz i gniazd, ale także dystrybutor wielu interesujących i nowatorskich rozwiązań AV, takich jak systemy dyskusyjne czy rozwiązania wideokonferencyjne.
W jaki sposób zatem targi ISE połączyły te dwie firmy i przede wszystkim sprawiły, że ich przedstawiciele z takim zaciekawieniem śledzili wszystkie nowości prezentowane na dziesiątkach stanowisk?
Te dwie, tylko na pozór dalekie od siebie branże, mają więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać.
Studia telewizyjne zarówno przed, jak i za kamerą stają się coraz bardziej multimedialne i coraz częściej wykorzystują wiele rozwiązań oryginalnie stworzonych z myślą o sektorze AV. Natomiast coraz więcej instalacji audiowizualnych, w szczególności na uczelniach, w sektorze korporacyjnym czy na obiektach sportowych, korzysta z najwyższej jakości rozwiązań zarezerwowanych jeszcze niedawno tylko dla studiów telewizyjnych czy wozów transmisyjnych.
Należy wspomnieć jeszcze o produkcji i realizacji transmisji z imprez e-sportowych, które w doskonały sposób łączą wiele różnych sektorów rynku i technologii.
Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się nowościom prezentowanym przez marki, które na co dzień wdrażają firmy Studiotech i Percon w realizowanych przez siebie projektach. Szczególnie, że coraz więcej z nich to prawdziwie interdyscyplinarne realizacje wykorzystujące właśnie rozwiązania pochodzące z tych dwóch światów: AV i broadcastu.
Integrated Systems Europe to impreza, której wciąż główną tematyką są systemy AV. Chociaż najważniejszym europejskim wydarzeniem branży broadcastowej są niezmiennie organizowane w Amsterdamie targi IBC, to jednak już od wielu lat zarówno sprzęt, jak i zagadnienia związane z rejestracją obrazu, dźwięku i transmisją są widoczne i, to coraz bardziej, również w trakcie ISE. Wynika to przede wszystkim z faktu, że te dwa światy zaczynają się mocno przenikać.
Instalacje audio-wideo sięgają po rozwiązania zarezerwowane jeszcze kilka lat temu tylko dla stacji radiowych, telewizyjnych, studiów produkcyjnych czy wozów transmisyjnych oraz po wiedzę specjalistów działających na tym rynku i podobnie w drugą stronę. Firmy broadcastowe sięgają po technologie AV i wspierają się ekipami działającymi w świecie systemów audiowizualnych.

Rozwiązania KAIROS do zarządzania sygnałami, realizacji i odtwarzania materiałów. Wszystko, oczywiście, w technologii Over IP.
Budując na przykład studia czy wozy specjalistyczne wraz ze sprzętem broadcastowym, montuje się w nich również rozwiązania z branży AV. Mowa tutaj chociażby o monitorach, ale nie takich, które są typowymi, referencyjnymi monitorami podglądowymi, ale o ekranach służących do wizualizacji różnych elementów związanych z produkcją czy monitorowaniem pracy określonych urządzeń. Takim idealnym przykładem przenikania się tych dwóch światów są również ekrany LED, które są bardzo istotnym elementem scenografii, a coraz częściej również rozwiązaniem, które zastępuje klasyczny „dekor” i daje zupełnie nowe możliwości. Oczywiście broadcast będzie stawiał znacznie wyżej poprzeczkę względem np. urządzeń do wyświetlania treści, na które ma patrzeć kamera, niż będzie to miało miejsce w przypadku biura czy instalacji digital signage, jednak coraz więcej dostępnych na rynku rozwiązań jest w stanie bez problemu na nie odpowiedzieć, za sprawą czego szturmem wkraczają one właśnie do świata telewizji czy filmu.

Firma Canon prezentowała również nowy, bardzo zaawansowany system śledzenia oparty o system marki TrackingMaster. To ostatnie rozwiązanie wykorzystuje nie obraz z kamery, ale czujniki ruchu do śledzenia pozycji osoby lub wielu osób na zadanej przestrzeni. Wykorzystując te dane system nie tylko porusza kamerami PTZ, ale przełącza źródła oraz uruchamia wcześniej zaprogramowane zdarzenia jak np. włączenie mikrofonu, świateł, itp. Gdy osoba podejdzie do znajdującej się na scenie mównicy, system automatycznie wywoła akcję np. wysunięcie mikrofonu na gęsiej szyi spod blatu, włączenie go, przełączenie sygnału w matrycy wideo oraz zapali lub zgasi odpowiednie światło. Gdy osoba mówiąca zakończy prezentacje i opuści obszar mównicy system może automatycznie wyłączyć transmisję wcześniej pokazując ogólny widok sali.
Zmienia się również sama dystrybucja sygnału. Zamknięcie się tylko na rozwiązania broadcastowe może spowodować, że cała instalacja będzie bardzo kosztowna i po prostu nieekonomiczna. Nie zawsze potrzebne są bezkompromisowe i absolutnie najwyższej jakości rozwiązania do przesyłania sygnału. Sięgając po rozwiązania z sektora AV, może się okazać, że nie tylko będą one znacznie bardziej atrakcyjne pod względem ceny, ale np. będą bardziej elastyczne i „sprytniejsze” pod względem użytkowym.
Wciąż bardzo mocnym graczem na tym polu jest protokół NDI, natomiast konsekwentnie próbuje się przebić również dosyć nowe rozwiązanie, a więc Dante AV, do przesyłania już nie tylko dźwięku, ale również obrazu i to w wysokiej rozdzielczości, z ultra niskim opóźnieniem. Oczywiście wiele do powiedzenia, chociaż głównie jednak w sektorze broadcastowym, ma sieciowy standard SMPTE-2110. Sprawa jest dużo prostsza, jeżeli chodzi o audio. Tutaj niepodzielnie rządzi Dante oraz AES 67.
Ta obejmująca już coraz więcej obszarów i łącząca świat broadcastu i systemów audiowizualnych transmisja Over IP napędza rozwój samych urządzeń sieciowych. Na co zwraca uwagę Jerzy Listwan z firmy Studiotech Poland, z którym mieliśmy przyjemność usiąść i porozmawiać w trakcie tegorocznych targów ISE: „Wielu producentów rozwiązań IT zaczęło upraszczać obsługę swoich produktów pod kątem użytkownika AV czy broadcastowego. Kiedyś niepodzielnie na rynku rządziła marka Cisco i trzeba było mieć naprawdę bardzo gruntowną wiedzę techniczną IT, aby móc skonfigurować np. infrastrukturę sieciową, tak aby strumienie audio-wideo nieprzerwanie w niej płynęły. Natomiast dzisiaj właściwie większość producentów ma w swoich urządzeniach wprost zaimplementowane gotowe profile, wspierające konkretne protokoły: Dante, NDI, AVB itp.”

Również firma SONY podniosła bardzo mocno poprzeczkę, jeżeli chodzi o tracking. Mowa tutaj przede wszystkim o kamerze PTZ klasy premium BRC-AM7 z wbudowaną, bardzo zaawansowaną analityką AI, której jakość jest naprawdę znakomita. Dzięki temu, patrząc na obraz przekazywany przez te kamery, mamy wrażenie jakby za kamerą faktycznie stał operator. Kamera ma wbudowane zaawansowane algorytmy śledzące sylwetkę, ruch dłoni, a nawet rozpoznające twarz, co znacząco ułatwia realizację transmisji czy nagrania. Co ważne, całe narzędzie nie potrzebuje do pracy żadnego dodatkowego komputera czy oprogramowania i pracuje bezpośrednio na pokładzie kamery, a dostęp do niego uzyskujemy poprzez przeglądarkę web.
Widoczna na rynku jest również postępująca wirtualizacja. Zamiast delegować pojedyncze zadania niezależnym, osobnym komputerom, budujemy większe maszyny, które są w stanie obsłużyć wiele różnych zadań, co wpływa z kolei na mniejsze zużycie energii, ogranicza koszty inwestycji, ponieważ kupujemy tylko jeden, instalowany w serwerowni serwer, a dodatkowo ograniczamy ilość elektrośmieci pozostających po okresie użytkowania danego sprzętu. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki temu, że coraz więcej rozwiązań, które jeszcze kilka lat temu było fizycznym urządzeniem, dzisiaj jest oprogramowaniem, które łatwo się wirtualizuje. Zatem do serwera klasy enterprise wystarczy podłączyć fizyczne interfejsy audio i video, których liczbę, za sprawą technologii over jesteśmy w stanie ograniczyć. To pozwala na tworzenie rozproszonych systemów czy instalacji do produkcji zdalnej (remote production).

Jerzy Listwan z firmy Studiotech Poland (z prawej) oraz przedstawiciele marki multiCAM
To wszystko znakomicie tłumaczy obecność przedstawicieli jednego z wiodących integratorów sektora broadcastowego, firmy Studiotech Poland po raz kolejny, na ISE w Barcelonie.
Już od kilku różnych imprez targowych, firma Canon jest prawdziwym hubem wielu różnych, ciekawych rozwiązań. Tak było również i tym razem. Na stoisku producenta można było zobaczyć jej własne rozwiązania sprzętowe i software’owe, ale także całościowe rozwiązania wykorzystujące technologię i urządzenia firm trzecich.
Firma Canon zaprezentowała niezwykle interesujące oprogramowanie, które za sprawą instalowanych pod sufitem kamer „mapujących przestrzeń” i ruch kamery, za którą pracuje operator, wpływa na kamery PTZ. Technologia ta pozwala sterować wieloma kamerami PTZ tylko przez jedną, obecną na planie osobę!

Firma Canon zaprezentowała niezwykle interesujące oprogramowanie, które za sprawą instalowanych pod sufitem kamer „mapujących przestrzeń” i ruch kamery, za którą pracuje operator wpływa na kamer PTZ. Technologia ta pozwala sterować wieloma kamerami PTZ tylko przez jedną obecną na planie osobę!
Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy plan zdjęciowy, na którym znajduje się kilku rozmówców, studio podcastowe czy konferencję biznesową, system kamer i jedną kamerę z operatorem. Dzięki zaprezentowanemu przez firmę Canon oprogramowaniu, zawsze gdy kamera, za którą pracuje operator, zostanie skierowana na którąś ze znajdujących się przed nią osób, kamery PTZ automatycznie i natychmiast pokażą np. zbliżenia pozostałych osób, szerokie ujęcia czy kadr na znajdującą się przed sceną publiczność – wszystko dokładnie tak jak to zaprogramujemy, dając realizatorowi pracującemu za mikserem w reżyserce kilka poprawnych kadrów do wykorzystania w programie. Co więcej, w zależności od tego, co zrobi operator, pozostałe ruchome kamery PTZ nie tylko zmienią położenie, ale także zmienią ustawienia zoomu czy ostrości. Dodatkowo, gdy w trakcie rozpoczęcia czy zakończenia spotkania biorące w nim udział osoby wstaną i pokaże to kamera sterowana przez człowieka, również pozostałe kamery zmienią swoje położenie tak aby pokazać całe sylwetki stojących osób. Gdy goście spotkania znów usiądą na swoich miejscach, kamery automatycznie zmienią kadry, pokazując poprawne plany dla wszystkich bohaterów spotkania.

Firma Evertz, z którą od lat bardzo blisko współpracuje Studiotech, prezentowała kompleksowe portfolio rozwiązań do transmisji najwyższej jakości sygnałów w oparciu o sieć.
Ale to nie wszystko! Firma Canon prezentowała również, nowy, bardzo zaawansowany system śledzenia oparty o system marki TrackingMaster. To ostatnie rozwiązanie nie wykorzystuje obrazu z kamery, ale czujniki ruchu do śledzenia pozycji osoby lub osób na zadanej przestrzeni. Wykorzystując te dane, system nie tylko porusza kamerami PTZ, ale przełącza źródła oraz uruchamia wcześniej zaprogramowane zdarzenia jak np. włączenie mikrofonu, świateł itp. Gdy osoba podejdzie do znajdującej się na scenie mównicy, system automatycznie wywoła akcję np. wysunięcie mikrofonu na gęsiej szyi spod blatu, włączenie go, przełączenie sygnału w matrycy wideo oraz zapali lub zgasi odpowiednie światło. Gdy osoba mówiąca zakończy prezentacje i opuści obszar mównicy, system może automatycznie wyłączyć transmisję, wcześniej pokazując ogólny widok sali. Konfiguracja systemu i jego możliwości użytkowe są tylko kwestią wyobraźni projektanta i programisty. Ograniczenia praktycznie nie istnieją.
Doskonałym przykładem tego, jak ważnym dla producentów bardzo mocno związanych z broadcastem jest również rynek AV, może być kamera Canon CR-N100. Ma ona dokładnie te same parametry co jej starszy brat, model CR-N300 tylko z wyjątkiem interfejsu SDI, a jak wiadomo w świecie AV wciąż rządzi HDMI. Dzięki takiej optymalizacji, urządzenie jest natomiast zdecydowanie bardziej przystępne cenowo.
Na stoisku producenta można było także osobiście przetestować profesjonalny kontroler wyprodukowany specjalnie dla firmy Canon przez markę SKAARHOJ, który daje pełną kontrolę systemami kamer PTZ, wraz z możliwością sterowania ich położeniem oraz funkcjami związanymi z samym obrazem w oparciu o protokół XC, jak również kamer innych niż Canon producentów
Znajdująca się w ofercie dystrybucyjnej Studiotech Poland, marka Vizrt prezentowała nowe podejście do swojego flagowego systemu produkcji treści TriCaster, a mianowicie TriCaster Mini S, będący już nie urządzeniem fizycznym, ale oprogramowaniem, które można zainstalować na naszym własnym komputerze, oczywiście dysponującym odpowiednimi zasobami. Dzięki temu, rozwiązania AV mogą być znacznie prostsze zarówno w obsłudze, jak i samej konfiguracji.

Marka TURTLE nie tylko zwraca uwagę fantastycznym designem i bardzo charakterystycznym, turkusowym kolorem, sprawiającym, że nie da się jej pomylić z żadnym innym producentem działającym na rynku, ale przede wszystkim oferuje niezwykle szerokie portfolio różnorodnych rozwiązań. Co szalenie ważne, urządzenia marki TURTLE odznaczają się znakomitym stosunkiem jakości do ceny i już wkrótce będą dostępne również w ofercie firmy Studiotech Poland!
Firma Studiotech dystrybuuje również urządzenia marki multiCAM. Ma ona w swojej ofercie rozwiązania, które pozwalają na stworzenie, w oparciu o kamery broadcastowe, w pełni automatycznego systemu, który np. po naciśnięciu przycisku mikrofonu na gęsiej szyi, przycisku na pulpicie delegata czy na panelu do głosowania, automatycznie wywoła określoną akcję np. przełączy kamerę, zmieni jej położenie czy wybierze konkretny kadr.
Na targach ISE 2025 producent poszedł krok dalej i we współpracy z firmą Canon prezentował już nie tylko automatyczne sterowanie kamerami, zintegrowane z systemami dyskusyjnymi czy innymi rozwiązaniami audio, ale także system, który pozwala na wyzwalanie konkretnej akcji w oparciu o śledzenie sylwetki osób znajdujących się na planie, a nawet monitorowanie konkretnej strefy, na którą patrzy kamera. Jakie daje to możliwości?
Dzięki otwartemu protokołowi komunikacyjnemu możemy wyobrazić sobie sytuację, że właśnie w oparciu o rozwiązania multiCAM i kamery PTZ np. marki Canon stworzymy studio telewizyjne czy podcastowe, w którym sygnałem dla kamer nie będzie rozpoczęcie mówienia, ale już samo wejście do pomieszczenia czy otwarcie drzwi i np. system sam automatycznie przełączy czołówkę na widok z kamer i ustawi odpowiednie kadry.
Dodatkowo możemy oczywiście połączyć to z trackingiem, który jest już obecny w kamerach typu PTZ od dawna, co pozwala na stworzenie naprawdę bardzo interesującego i przede wszystkim bardzo zautomatyzowanego systemu.

Na targach ISE nie mogło rzecz jasna zabraknąć marki NUREVA i jej flagowych rozwiązań z serii HDL i PRO. To systemy audiokonferencyjne, instalowane na ścianie, wyposażone w zestaw mikrofonów i głośników. Za sprawą innowacyjnej technologii Microphone Mist, urządzenia tworzą chmurę kilkunastu tysięcy wirtualnych mikrofonów, które znakomicie pokrywają całe pomieszczenie, zapewniając doskonałą zrozumiałość głosu w trakcie konferencji audio i wideokonferencji. Ale nie tylko! Dzięki możliwości wyznaczenia wirtualnych stref, w zależności od tego gdzie będzie znajdowała się osoba mówiąca, system będzie w stanie automatycznie przełączać kamery znajdujące się w pomieszczeniu czy wybierać odpowiednie kadry, tak aby mówca zabierający w danym momencie głos zawsze był obecny w prezentowanym obrazie. Co ważne, system jest w pełni uniwersalny i może współpracować, ze wszystkimi kamerami PTZ wiodących producentów, znajdującymi się na rynku.
Również firma SONY podniosła bardzo mocno poprzeczkę, jeżeli chodzi o tracking. Mowa tutaj przede wszystkim o kamerze PTZ klasy premium BRC-AM7 z wbudowaną, bardzo zaawansowaną analityką AI, której jakość jest naprawdę znakomita. Dzięki temu, patrząc na obraz przekazywany przez te kamery, mamy wrażenie jakby za kamerą faktycznie stał operator. Kamera ma wbudowane zaawansowane algorytmy śledzące sylwetkę, ruch dłoni, a nawet rozpoznające twarz, co znacząco ułatwia realizację transmisji czy nagrania. Co ważne, całe narzędzie nie potrzebuje do pracy żadnego dodatkowego komputera czy oprogramowania i pracuje bezpośrednio na pokładzie kamery, a dostęp do niego uzyskujemy poprzez przeglądarkę web.
Spowodowało to, że dwaj inni duzi gracze rynkowi, a więc firmy Canon i Panasonic, wprowadziły całą serię udoskonaleń do swoich kamer, tak by ich możliwości dorównywały właśnie wspomnianemu modelowi SONY, który stał się niejako wyznacznikiem automatyki i referencyjnym punktem odniesienia, jak mogą pracować algorytmy sztucznej inteligencji w kamerach.
Zauważalne jest również to, że skrętka zaczyna wypierać inne protokoły i formaty złącz, zarówno w świecie AV, jak i na rynku broadcastowym. Oczywiście ta druga z branż już od wielu lat korzysta np. z protokołu HDBaseT, jednak dzisiaj nawet najwyższej jakości kamery oprócz portów SFP+ mają również gniazda RJ-45 często nawet w układzie złącze główne i backup, przy pomocy których wprost z kamery można również wysłać np. sygnał w oparciu o protokół NDI, co znów zbliża te dwa światy.
To również w znaczący sposób upraszcza całe wdrożenie i integrację poszczególnych elementów systemu, a integratorzy zwracają dużą uwagę na upraszczanie instalacji.

Firma Studiotech dystrybuuje również urządzenia marki multiCAM. Ma ona w swojej ofercie rozwiązania, które pozwalają na stworzenie, w oparciu o kamery broadcastowe, w pełni automatycznego systemu, który np. po naciśnięciu przycisku mikrofonu na gęsiej szyi, przycisku na pulpicie delegata czy na panelu do głosowania, automatycznie wywoła określoną akcję np. przełączy kamerę, zmieni jej położenie czy wybierze konkretny kadr.
Na targach widoczna była również firma Evertz i jej marka EvertzAV. Jak mówi Jerzy Listwan z firmy Studiotech: „My zawsze mówimy, że firma Evertz, z którą jesteśmy bardzo blisko, niejako przełożyła wszystkie doświadczenia, praktyki i rozwiązania ze świata broadcastowego na rynek AV, zmieniając tylko same interfejsy z SDI na HDMI”. Daje to możliwość stworzenia bardzo zaawansowanego, rozproszonego systemu transmisji sygnałów AV obejmującego już nie tylko całe duże budynki, ale nawet kampusy składające się z wielu obiektów i dającego możliwość przesłania wysokiej jakości sygnałów na znaczne odległości w oparciu o sieć IT.
Na stoisku producenta można było zapoznać się z możliwościami platformy DeamCatcherTM BRAVO Studio i Studer Audio, które są profesjonalnymi narzędziami do realizacji wielokamerowej i miksowania dźwięku wraz z możliwością obsługi grafik, edycji surowego materiału z kamer czy zaawansowanego i kompleksowego zarządzania odtwarzaniem materiałów w ramach realizowanych projektów korporacyjnych czy edukacyjnych. Ponadto prezentowane były również nowe interfejsy dla flagowej platformy NUCLEUS AV-over-IP dające możliwość przesłania najwyższej jakości sygnałów AV, a także rozwiązaniami obsługującymi najnowszy protokół transmisji sieciowej w świecie AV – IPMX, który bazuje na broadcastowym standardzie SMPTE ST 2110, który jest znakomitą alternatywą dla połączeń SDI.
Ze względu na liczbę trwających na świecie konfliktów i tlących się militarnych ognisk zapalnych na całym świecie, coraz więcej producentów prezentuje również wyspecjalizowane rozwiązania właśnie dla sektora wojskowego. Można było zobaczyć je również na stoisku firmy EvertzAV. Prezentowane były kompletne rozwiązania wspierające działalność operacyjną, dla systemów dowodzenia czy zaawansowanych systemów monitoringu o znaczeniu krytycznym, które zapewniają komunikację o najwyższym poziomie bezpieczeństwa, analizę wideo w czasie rzeczywistym i dają możliwość wdrażania skalowalnych systemów, które pozwalają zespołom odpowiedzialnym za obronność na natychmiastowe działanie właśnie na bazie tych gromadzonych i przetwarzanych materiałów.

Na targach ISE 2025 multiCAM we współpracy z firmą Canon prezentował już nie tylko automatyczne sterowanie kamerami, zintegrowane z systemami dyskusyjnymi czy innymi rozwiązaniami audio, ale także system, który pozwala na wyzwalanie konkretnej akcji w oparciu o śledzenie sylwetki osób znajdujących się na planie, a nawet monitorowanie konkretnej strefy, na którą patrzy kamera.
Oczywiście cały czas bardzo żywym tematem jest 8K. Dzisiaj wszyscy zdają sobie już sprawę, że praca z taką rozdzielczością wymaga znacznie większej ilości miejsca na dane, większej mocy obliczeniowej, większych zasobów energii itp. I oczywiście do głosu dochodzi tutaj zdrowy rozsądek i coraz więcej osób rozumie, że nie ma konieczności aby za wszelką cenę, zawsze pracować z najwyższą możliwą, dostępna rozdzielczością, a raczej ważniejsze jest aby była ona odpowiednia do konkretnych potrzeb. Z drugiej strony wysokie rozdzielczości mogą być np. świetnym sposobem, aby z jednej kamery „wyłuskać” kilka, różnych kadrów, które wciąż będą odznaczały się bardzo dobrą jakością.

Zarówno w obszarze profesjonalnych rozwiązań broadcastowych, jak i systemów AV, coraz częściej do transmisji sygnałów audio i wideo oraz do zarządzania nimi jest wykorzystywana technologia Over IP. Najlepszym tego przykładem jest bardzo zaawansowana technologia MediorNet marki Riedel, z którą bardzo blisko współpracuje firma Studiotech Poland.
Również hiszpańska firma Percon, goszcząca każdego roku w trakcie targów ISE Percon Polska, prezentowała rozwiązania stworzone właśnie z myślą o najwyższej jakości sygnałach 8K. Mowa tutaj przede wszystkim o kablach HDMI, złączach SDI czy akcesoriach, które w pełni ją obsługują. Dzięki temu, gdy technologie te staną się bardziej dostępne, mniej kosztowne i bardziej popularne, już cała infrastruktura związana z przesyłaniem sygnału będzie przygotowana. Dodatkowo należy podkreślić, że jeżeli sygnał wejściowy będzie dobrej jakości i będzie miał jak najlepszą rozdzielczość, to nawet gdy go zdegradujemy w skutek kompresji to i tak ostateczny „obrazek” będzie miał lepszą jakość niż w sytuacji, gdy będzie zarejestrowany kamerą niskiej jakości.

Na bardzo wielu stoiskach w trakcie ISE 2025 można było zobaczyć ogrom szalenie interesujących rozwiązań do transmisji i rejestracji obrazu oraz sygnałów audio. Na zdjęciu widoczny zaledwie niewielki fragment przebogatej oferty urządzeń marki Blackmagic Design.
Na targach ISE nie mogło rzecz jasna zabraknąć marki NUREVA i jej flagowych rozwiązań z serii HDL i PRO. To systemy audiokonferencyjne, instalowane na ścianie, wyposażone w zestaw mikrofonów i głośników. Za sprawą innowacyjnej technologii Microphone Mist urządzenia tworzą chmurę kilkunastu tysięcy wirtualnych mikrofonów, które znakomicie pokrywają całe pomieszczenie, zapewniając doskonałą zrozumiałość głosu w trakcie konferencji audio i wideokonferencji. Ale nie tylko! I tutaj właśnie pojawia się znakomity punkt styku między dwoma światami: AV i broadcastowym. Dzięki możliwości wyznaczenia wirtualnych stref, w zależności od tego, gdzie będzie znajdowała się osoba mówiąca, system będzie w stanie automatycznie przełączać kamery znajdujące się w pomieszczeniu czy wybierać odpowiednie kadry, tak aby mówca zabierający w danym momencie głos zawsze był obecny w prezentowanym obrazie. Co ważne, system jest w pełni uniwersalny i może współpracować ze wszystkimi kamerami PTZ wiodących producentów.
W trakcie targów ISE 2025 na stoisku marki NUREVA można było osobiście przekonać się, jak wielką różnicę w jakości przekazu głosu w trakcie konferencji robią rozwiązania producenta, zapoznać się z nową wersją aplikacji Nureva App dla systemu operacyjnego iOS, a także poznać możliwości chmurowej platformy do zarządzania wszystkimi urządzeniami z logo producenta pracującymi w ramach ekosystemu.
Pozostając jeszcze na chwilę w tematyce audio i rozwiązań związanych w ogóle z transmisją i zarządzaniem sygnałami AV, wraz z Jerzym Listwanem mieliśmy przyjemność odwiedzić stoisko firmy TURTLE. Nie tylko przykuwa ona uwagę fantastycznym designem i bardzo charakterystycznym, turkusowym kolorem, sprawiającym, że nie da się jej pomylić z żadnym innym producentem działającym na rynku, ale przede wszystkim oferuje niezwykle szerokie portfolio różnorodnych rozwiązań. W jej ofercie znajdziemy zarówno konwertery audio Dante, wzmacniacze obsługujące ten protokół, extendery USB-C czy urządzenia do zarządzania ścianami wideo i tworzenia układów typu multiviewer w technologii Dante AV. Do jej oferty w tym roku dołączyły dwa zupełnie nowe produkty. Pierwszym z nich jest rodzina rozwiązań Darwin HD. Umożliwiają one przesłanie w oparciu o sieć IP sygnału 1080p 60Hz 4:4:4, ze sprzętowym wsparciem dla kodeka H.265, dającego możliwość przesłania znakomitej jakości obrazu, przy zachowaniu znacznie niższych transferów danych. Drugim, z premierowo pokazanych na ISE 2025 produktów jest rozwiązanie o nazwie CHAZY 4K. To z kolei transmitery stworzone do pracy ze standardem kompresji JPEG 2000 oraz jednym z najnowszych protokołów branży AV, zapowiadanym już od wielu lat, a więc Dante AV-A. Urządzenia są w stanie przesłać zarówno audio Dante, jak i wysokiej jakości obraz w rozdzielczości 4K 2160p, częstotliwości 60Hz, z próbkowaniem 4:4:4 i obsługą standardu HDR.
Na serię produktów CHAZY składają się zarówno transmitery, odbiorniki, kontroler całego systemu, jak i dwa dodatkowe, bardzo interesujące urządzenia: enkoder USB-C oraz enkoder Dante AV-A 4K w formie panelu ściennego!
Co szalenie ważne, urządzenia marki TURTLE odznaczają się znakomitym stosunkiem jakości do ceny i już wkrótce będą dostępne również w ofercie firmy Studiotech Poland!

Znak czasów. Nawet najbardziej profesjonalne kamery topowych producentów oprócz wyjścia światłowodowego mają również złącze RJ-45 (a niektóre nawet dwa!) umożliwiające równoczesne przesyłanie sygnału VideoOverIP wprost z kamery. W tym konkretnym przypadku akurat, w oparciu o protokół NDI.
Oczywiście prezentowane przez nas w tej relacji nowości sprzętowe i najbardziej aktualne trendy technologiczne to tylko ułamek tego wszystkiego co można było zobaczyć w trakcie tegorocznych targów ISE. To, co zdecydowanie było widać w bardzo wielu odsłonach i na licznych stoiskach to fakt, że branże AV i broadcastowa są dzisiaj bliższe niż kiedykolwiek w przeszłości i z całą pewnością ten proces ich przybliżania, a nawet przenikania, będzie wciąż postępował.
Rozwiązania AV już dzisiaj goszczą w studiach i wozach produkcyjnych, a najlepsze praktyki związane z transmisją sygnałów audio i wideo czy kamery zapewniające telewizyjną jakość obrazu są wdrażane z powodzeniem na rynku korporacyjnym, edukacyjnym czy w kompleksach sportowych i pełnią w nich bardzo istotne funkcje.
Z wypiekami na twarzy będziemy obserwowali kolejne przykłady tej współpracy międzybranżowej, zarówno widoczne w konkretnych produktach, jak i w całych, łączących wiele technologii systemach.
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel,, „AVIntegracje”