Przez wiele lat firma Optoma skupiała się przede wszystkim na profesjonalnych projektorach dla muzeów i biznesu, będąc jednym z niekwestionowanych liderów rynku. Za sprawą dynamicznie zmieniającego się w ostatnich kilkunastu miesiącach otoczenia biznesowego okazało się, że na szczycie najbardziej potrzebnych dzisiaj rozwiązań do wyświetlania obrazu są wielkoformatowe monitory interaktywne. Producent bardzo szybko dostrzegł ten trend i skupił się na rozwoju oferty i posiadanych rozwiązań.
Efekty tych działań były widoczne m.in. w trakcie tegorocznych targów ISE, gdzie oprócz premier wielu projektorów o różnych mocach i dla potrzeb licznych sektorów rynku, bardzo ważną rolę odegrały właśnie monitory z funkcjami interaktywnymi.
Goście stoiska Optoma w Barcelonie mogli zobaczyć kompletne portfolio rozwiązań do wyświetlania obrazu. Prezentowane były zarówno nowoczesne projektory laserowe, ekrany LED, jak i interaktywne monitory wielkoformatowe; słowem wszystko, czego mogą potrzebować klienci z dowolnego rynku wertykalnego.
W przestrzeni ekspozycyjnej prezentowane były m.in. nowe profesjonalne projektory z serii Ultra Bright, modele ZU1700, ZU1900 i ZU2200, oferujące moc nawet 22 000 lumenów, zaprojektowane z myślą o największych i najbardziej wymagających instalacjach, a także urządzenia z rodziny produktów DuraCore, adresowane do szerokiego grona odbiorców. Bardzo interesującą grupą produktów są również najnowsze generacje monitorów interaktywnych z serii Creative Touch 3 i 5, których premiera miała miejsce ponad dwa lata temu. Jak wygląda rynek dzisiaj, dla jakich odbiorców adresowane są wszystkie te rozwiązania, jakie są unikatowe cechy poszczególnych produktów i jakie modele miały premiery w trakcie tegorocznych targów ISE? O tym wszystkim rozmawialiśmy z przedstawicielami firmy Optoma w Polsce: Anetą Żygadło i Michałem Chrzanowskim.
W trakcie tegorocznych targów ISE, było widać, że Optoma już dzisiaj nie jest tylko dostawcą wysokiej jakości projektorów, ale coraz mocniej stawia również na inne nośniki do wyświetlania obrazu, w tym monitory interaktywne. Jak obecnie kształtuje się portfolio producenta?
Aneta Żygadło: Przez ponad 20 lat Optoma kojarzyła się tylko z projektorami i faktycznie jako marka własna największej fabryki projektorów na świecie w technologii DLP z ponad 100 modelami projektorów w ofercie jest niekwestionowanym liderem w tej technologii. W ostatnich kilku latach oferta Optoma poszerzyła się najpierw o wyświetlacze LED All in One o wielkościach 130” i 163”, a następnie o wielkoformatowe monitory dotykowe dostępne w dwóch seriach, a każda w trzech rozmiarach 65”, 75” i 86”. Systematycznie rozwijamy każdą grupę produktów, w projektorach wprowadzamy na rynek modele o wysokich jasnościach w stałej optyce do 10 000 i wymiennej do 22 000 lumenów. Obecnie portfolio produktowe Optoma stanowi kompletną ofertę produktów do wyświetlania obrazu o dużych wymiarach od 65” do 300”. Wybór rozwiązania tak naprawdę zależy od podtrzeb i budżetu klienta.
Jak wygląda portfolio monitorów interaktywnych?
AŻ: Aktualnie w ofercie mamy dwie serie monitorów Creative Touch 3 i 5. To już kolejne generacje monitorów, które pierwszy raz na rynek wprowadziliśmy ponad 2 lata temu. Na tegorocznych targach ISE zaprezentowaliśmy najnowszą serię 5 II generacji Creative Touch, oprócz tego mamy serię 3 Creative Touch, obie serie w trzech rozmiarach 65”, 75” i 86”. Są to optymalne wielkości do komfortowej i ergonomicznej pracy z monitorem dotykowym.
Dla jakich rynków są przeznaczone monitory interaktywne Optoma?
AŻ: Seria 3 stanowi core biznesu edukacyjnego i świetnie sprawdza się jako wyposażenie sal szkolnych. Seria 5 najcześciej jest wybierana przez naszych partnerów do rynku korporacyjnego jako wyposażenie sal konferencyjnych czy to na spotkaniach online czy onsite. Sporo realizacji mamy również na rynku HoReCa, gdzie monitory służą do prezentacji, ale też jako źródło informacji w lobby hotelowym czy restauracyjnym. Obie serie są intuicyjne oraz proste w obsłudze i kwestie ich zastosowania do konkretnego rynku zależą w dużej mierze od wyobraźni użytkownika.
Jakie są unikatowe lub szczególnie istotne technologie, które znajdziemy w rozwiązaniach, dające przewagę konkurencyjną na rynku?
Michał Chrzanowski: O ile hardware’owo te produkty są bardzo podobne do siebie, to tak naprawdę, co je wyróżnia i co odgrywa ogromną rolę w użytkowaniu, to po pierwsze płynność dotyku. Wszyscy wiemy, jak frustrujące jest, gdy jesteśmy szybsi niż sprzęt, na którym pracujemy. Najnowsza seria 5 ma Zero bonding i rozpoznawalność 3 mm kształtów, co sprawia, że dotyk jest bardzo płynny i dokładny. Drugą ważną kwestią jest łatwość użytkowania, w tym łączności bezprzewodowej. Optoma jest praktycznie jedynym na rynku producentem, który oferuje możliwość transmisji bezprzewodowej zarówno z urządzeń z systemem Windows, Android, korzystając z darmowej firmowej aplikacji, jak i ze wszystkich urządzeń z grupy Apple i to natywnie dla ich użytkowników – z wykorzystaniem Airplay! Wystarczy, żeby np. monitor i telefon czy laptop były w tej samej sieci i już możemy udostępniać ekran. Użycie naszej aplikacji rozszerza znacząco możliwości. Na ekranie może prezentować swoje treści bezprzewodowo do 4 użytkowników jednocześnie lub możemy np. transmitować ekran monitora do wszystkich podłączonych do sieci urządzeń np. laptopów czy iPadów. Bezprzewodowo przenoszony jest też dotyk z np. z tabletu na monitor. Unikatową cechą jest tzw. grouping display, czyli możliwość przesyłu obrazu z moniotra po sieci na wiele innych monitorów w innych lokalizacjach, ale w tej samej sieci. W przypadku bardziej rozbudowanych systemów możliwości monitorowania i zarządzania grupą produktów w kilku lokalizacjach z jednego miejsca. Właśnie wprowadzamy na rynek nasze nowe oprogramowanie – OMS – Optoma Management Suite. Dostępne w wersji lokalnej oraz we współpracy partnerskiej z firmą Microsoft w platformie chmurowej Azure. Pozwoli ono na monitorowanie, kontrolowanie czy wykorzystanie do podstawowego digital signage podłączonych do sieci urządzeń. Co ważne, pozwoli nie tylko na integrację urządzeń Optoma, ale również innych marek używających podłączenia po PJLink. Administratorzy IT otrzymają narzędzie, dzięki któremu wykorzystanie zasobów wyświetlaczy będzie łatwiejsze, szybsze, a przede wszystkim bardziej wydajne i niosące oszczędności związane np. z ustawieniem zdalnie harmonogramu dla sieci rozporoszonych po świecie urządzeń, by wyłączały się automatycznie np. o godzinie 18.
Dla jakich rynków wciąż projektor jest najlepszym rozwiązaniem?
AŻ: Kierunek rozwoju oferty projektorowej Optoma od kilku ładnych lat wiąże się z opracowywaniem najnowszych modeli projektorów laserowych. Prognozuje się, że do 2025 projektory laserowe mają stanowić około 40% rynku projektorów WW. Od wielu lat stawiamy na technologię, która wiąże się z długim użytkowaniem do 30 000 godzin oraz eliminacją konserwacji urządzeń. Zwiększamy jasności, jednocześnie zachowując kompaktowe wymiary i gwarantując cichą pracę naszych urządzeń. Te zalety powodują, że projektory wciąż są niezastąpione, jeśli chodzi o projekcje w dużych salach konferencyjnych, na koncertach czy wystawach muzealnych. Małe, ciche i bezproblemowe urządzenie, które wyświetli jasny, ostry obraz FullHD czy 4K do 300” i to wszystko w budżecie konkurencyjnym dla wielu innych rozwiązań do wyświetlania obrazu. Możliwości mappingu oraz projekcji, chociażby na powierzchnie sferyczne, czynią te produkty unikalnymi, jeśli chodzi o kreatywne wyświetlanie obrazu. Realizacje naszych partnerów na projektorach Optoma są na każdym rynku wertykalnym począwszy od muzealnego, HoReCa, korporacyjnego, lotniczego, a skończywszy na edukacyjnym. Nie zapominajmy też o rynku konsumenckim, bo tu również nie każdy, kto lubi oglądać na dużym ekranie sportowe rozgrywki czy filmy chce mieć na stałe zamonotwany ogromny telewizor, zajmujący pół ściany.
Bardzo interesującą część ekspozycji w trakcie ISE 2022 stanowił pokaz możliwości projektora w zastosowaniach holograficznych. Czy możecie coś więcej powiedzieć o zastosowanym na tym stanowisku projektorze i technologii?
MCh: To jest właśnie świetny przykład na to, jak niewiele potrzeba by zrobić efekt wow. Kreaktywność naszych partnerów nam imponuje. Do tego holografu został wybrany nasz model projektora laserowego ZU500UST, mały kompatkowy projektor o ultra krótkim rzucie, a jednocześnie dzięki temu spełniający wszystkie wymogi partnera. Połączenie dobrego pomysłu, odpowiedniego projektora, oświetlenia kontentu oraz specjalnej siatkowej powierzchni projekcyjnej dało bardzo ciekawy wizualnie efekt hologramu.
Czy w tym roku na targach ISE pokazywaliście również nowości projektorowe?
MCh: Tak, w tym roku dwa najnowsze modele projektorów laserowych, które zasługują na uwagę, to ZU920T oraz ZU920TST jako kontynuacja rodziny projektorów o stałej optyce z bardzo wysoką jasnością (ponad 2 lata temu wprowadziliśmy na rynek dwa modele ZU720T i ZU720TST, które okazały się dużym sukcesem). ZU920T w standarowym rzucie i ZU920TST w krótkim rzucie mają jasności po 9800 lumenów o szerokim zakresie zoom, motorycznym silniku i zmotoryzowanym lens shift. To bardzo kompaktowe urządzenia jak na tę jasność oraz bardziej opłacalne rozwiązanie niż projektor i obiektyw kupowane osobno. ZU920TST został wybrany zwycięzcą Infocomm2022. Seria ta, podobnie jak ZU720T oraz ZU720TST, może pracować w dowolnej orientacji w zakresie 360° oraz ma zintegrowany procesor do warpingu i blendingu czy chociażby wyjście HDMI. Pozwala to na tworzenie efektownych instalacji w szybki i ekonomiczny sposób bez zewnętrznych procesorów czy dodatkowego oprogramowania.
Czy w trakcie ISE2022 na stoisku Optoma prezentowane były również te największe maszyny? Jeżeli tak to jakie?
MCh: Za blending największego obrazu na ISE były odpowiedzialne dwa projektory z serii Ultra Bright Optomy modelu ZU2200 o jasności 22 000 lumenów. Ten model prezentowaliśmy naszym partnerom w Polsce i przewagi, jakie podkreślali, to, mimo potężnej mocy, wrażenie bardzo kompaktowej konstrukcji, zdecydowanie cichszy niż rozwiązania konkurencyjne, 8 wymiennych obiektywów, doskonała jakość obrazu. Oczywiście oprócz tego dochodzi wiele parametrów z karty katalogowej – oprócz wszelkich standardowych udogodnień, jakie oferuje ta maszyna instalacyjna (pełne zmortoryzowane lensshifty, zoom, praca 360° itp.) są jeszcze upgrade firmware’u w prosty sposób po WiFi, technologia MLC (Multi Color Laser) dla jeszcze lepszego oddawania kolorów, zintegrowany procesor do warpingu i blendingu i wiele innych rozwiązań dla pro AV.
Jak będzie Waszym zdaniem wyglądał w najbliższych miesiącach rozwój rynku i jak swoją obecność na tym rynku widzi firma Optoma?
AŻ: Najbliższe miesiące nie przyniosą raczej dużej rewolucji. Z tytułu sytuacji gospodarczej na świecie, ciągłych problemów logistycznych i braku komponentów praktycznie wszystkie branże mają opóźnienia w realizacji zamówień. To również wpływa na opóźnienia we wprowadzaniu nowych modeli do oferty, gdyż liczba bazowych podzespołów nie jest wystarczająca. My też często czekamy aż inwestycje, biurowce czy muzea, w których nasi partnerzy wykonują swoje instalacje, wejdą w etap odpowiedni dla implementacji urządzeń AV. Sytuacja gospodarcza może spowodować również spowolnienie na rynku projektorów konsumenckich. Rynek biurowy, instytucjonalny i muzealny korzystają z innych zasobów finansowych i mimo opóźnień będą raczej sprawnie finalizowały swoje projekty i rozpoczynały kolejne. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu podejściu do biznesu i, przede wszystkim, naszym lojalnym partnerom Optoma będzie się mogła stabilnie rozwijać.