Pogłoski o śmierci tradycyjnych przestrzeni biurowych okazały się mocno przesadzone. Chociaż początkowo wszyscy ochoczo przełączyli się w tryb home office, to jednak szybko okazało się, że nie jest to najbardziej wygodny sposób pracy, a ilość zewnętrznych, rozpraszających czynników w wielu wypadkach tak naprawdę całkowicie ją uniemożliwia. Dlatego zmierzch tradycyjnego biura na rzecz całkowitej pracy zdalnej też wydaje się być dzisiaj nieaktualny. Potwierdzają to również twarde dane. Przeprowadzone kilka miesięcy temu badania jednoznacznie wskazują, że popyt na biurowce, i to również te w najwyższym standardzie i klasie A, zaczyna przewyższać podaż, za sprawą czego może się okazać, że za chwilę firmy będą musiały czekać na biuro, które dopiero będzie się budowało w Warszawie, Krakowie czy Wrocławiu. Interesujący jest również trend polegający na tym, że coraz więcej firm nie chce wynajmować przestrzeni w kompleksach biurowych należących do wielkich deweloperów, ale decyduje się na budowę własnej przestrzeni biurowej. Takim przykładem może być firma DSV, która w czerwcu 2020 roku zainaugurowała działalność w nowoczesnym biurowcu naszpikowanym rozwiązaniami technologicznymi i mogącym pochwalić się certyfikatem BREEAM, przyznawanym najbardziej ekologicznym obiektom. Wyposażeniem obiektu w rozwiązania z departamentu AV zajęła się firma Integrator AV.
Duńska firma DSV założona w 1976 roku to jeden ze światowych liderów w dziedzinie transportu i logistyki drogowej, kolejowej, morskiej i powietrznej. Centrala firmy znajduje się w Danii w położonej niedaleko Kopenhagi miejscowości Hedehusene, ale jej biura są zlokalizowane w ponad 80 krajach świata, a łącznie przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 56 000 pracowników na całym świecie. W 2019 roku DSV połączyło się z firmą Panalpina, stając się jedną z największych na świecie firm transportowych i czwartym na świecie pod względem wielkości przychodów dostawcą usług logistycznych. Grupa DSV jest obecna w Polsce od 1995 roku i jej kluczowe obszary działalności są podzielone na trzy dywizje: DSV Air & Sea (Spedycja lotnicza i morska), DSV Road (Spedycja i transport drogowy) i DSV Solutions (Logistyka magazynowa). Od 2012 roku działalność w Polsce prowadzi także Spółka DSV International Shared Services, która świadczy globalne usługi biznesowe w ramach Grupy DSV na świecie, a także lokalne usługi dla spółek DSV w Polsce. Światowy gigant transportu i logistyki zatrudnia w Polsce ponad 1200 pracowników i jej główną siedzibą jest Warszawa. Wraz z rosnącymi potrzebami w 2018 roku zapadła decyzja o budowie własnego biurowca na warszawskim Służewcu i zbiegu ulic Taśmowej i Marynarskiej. Jego zaprojektowaniem zajęło się duńskie biuro PLH Arkitekter A/S, natomiast budową – konsorcjum firm FineTech Construction oraz Fundamental Group. Cała inwestycja zakończyła się w czerwcu 2020 roku i do użytku został oddany nowoczesny i ekologiczny biurowiec o powierzchni ponad 33 000 metrów kwadratowych, w którym może pracować ponad 1500 pracowników. Pod wspomnianym adresem powstał sześciopiętrowy budynek o zaokrąglonych narożnikach z bardzo dużą ilością przeszkleń, przez które widać jego olbrzymie atrium z klatką schodową prowadzącą na wszystkie kondygnacje.
Tak duża liczba przeszklonych ścian nie tylko podnosi walory estetyczne budynku, ale przede wszystkim pozwala na optymalne wykorzystanie światła dziennego, podnosząc tym razem komfort pracy. To, co jest kolejnym wyróżnikiem nowej siedziby DSV na tle innych biurowców, to duże i jasne pomieszczenia wspólne oraz mnogość pomieszczeń ułatwiających i zachęcających do integracji pracowników. Mamy tutaj strefę fitness z siłownią, bistro serwujące zdrowe dania i przekąski, strefy spotkań czy miejsca do pracy wspólnej. Komfort pracy podnoszą także dwie kuchnie na każdym z pięter, punkty kawowe czy teras znajdujący się na najwyższym piętrze. Zarówno inwestor, jak i projektanci, włożyli również ogromne starania, aby cały budynek spełniał najwyższe normy ekologiczne i zachęcał pracowników do podejmowania takich działań. Dlatego w skład kompleksu wchodzą stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, do dyspozycji pracowników jest parking rowerowy, o jakość powietrza dba specjalny system klimatyzacji wraz z oczyszczaczami, a potężna przeszklona elewacja jest wyposażona w system rolet zewnętrznych, które przy odpowiednim nasłonecznieniu same się zasuwają. Te wszystkie ekologiczne standardy nowej siedziby duńskiej firmy potwierdza certyfikat BREEAM Very Good. Współpraca firmy Integrator AV z DSV rozpoczęła się już pięć lat temu. W pierwszym etapie warszawski integrator zajął się zaprojektowaniem i dostarczeniem systemów AV do sal konferencyjnych światowego giganta oraz serwisem znajdującego się w nich sprzętu. Prace projektowe nad nowym biurem i jego realizacja zajęły łącznie dwa lata. Do zakresu działań w nowym obiekcie należało wykonanie wszystkich systemów AV w prawie stu czterdziestu salach konferencyjnych, w tym w dużej auli i dwóch salach z opcją łączenia, zaprojektowanie systemu rezerwacji pozwalającego na zarządzanie wszystkimi przestrzeniami spotkań w biurze oraz realizacja systemu digital signage z ponad pięćdziesięcioma monitorami. Ponadto na etapie budowy firma Integrator AV położyła okablowanie strukturalne dla potrzeb instalowanych później urządzeń z departamentu audio-wideo.
Treści dobrze zaprezentowane
Nowa siedziba DSV w Warszawie ma łącznie sześć pięter. Na pierwszych pięciu znajdują sale konferencyjne wyposażone w monitory o różnej wielkości, odpowiadające powierzchni każdej z nich oraz klawiatury do sterowania. Szóste piętro to tzw. piętro VIP, gdzie również znajdują się sale konferencyjne, tym razem o podwyższonym standardzie, w których także zainstalowano monitory o różnej wielkości i tym razem sterowane z paneli dotykowych. We wszystkich salach konferencyjnych zastosowano monitory LG. W zależności od powierzchni każdej z nich zostały zainstalowane modele 49UL3E, 65UL3E lub 75UL3E. Zgodnie z przyjętym przez inwestora standardem w salach konferencyjnych, w których w spotkaniach może uczestniczyć równocześnie więcej niż piętnaście osób, zastosowano projektory marki NEC, które są dostarczane do biur zamawiającego już od wielu lat i z których jest on zadowolony. W salach konferencyjnych zastosowano monitory ultrakrótkiego rzutu NEC U321H, wyświetlające obraz bezpośrednio na ścianie, natomiast w największej auli został zainstalowany model PA703UL, rzutujący na elektrycznie rozwijany ekran Kauber o szerokości trzech metrów w podstawie z czarną ramką.
Zarówno jeden, jak i drugi z wybranych przez integratora modeli projektorów marki NEC to rozwiązania laserowe, oferujące nie tylko wysoką jasność, ale przede wszystkim długotrwałą, bezawaryjną pracę bez konieczności wymiany żadnych komponentów. W korytarzach i przestrzeniach wspólnych zastosowano monitory LG 55UH5F, pracujące w systemie digital signage. Natomiast w imponującym foyer, za ladą recepcyjną zainstalowano ścianę 2×1 skonfigurowaną w oparciu o monitory LG 55VH7E. Największe spośród wszystkich monitorów dostarczonych do obiektu zostały zainstalowane na uchwytach marki Edbak. Jeżeli chodzi o połączenia, to w mniejszych salach konferencyjnych zastosowano po prostu kable HDMI o długości 10-15 metrów, natomiast w audytorium i salach łączonych, gdzie sygnał musiał być przesłany na większe odległości, zdecydowano się sięgnąć po extendery marki Aten. W każdej sali konferencyjnej znajduje się przyłącze stołowe do wpięcia własnego komputera i za każdym monitorem miniaturowy komputer Dell Wyse. Co ciekawe, każdy z komputerów został rozłożony przez integratora i zalutowany w porcie USB monitora, tak aby można było go włączać i wyłączać wraz z systemem sterowania.
Sale konferencyjne pod kontrolą
Jednym z najbardziej wymagających i najważniejszych zadań integratorów zajmujących się realizacją projektów na rynku biurowym jest to, aby skomplikowany, złożony system, w skład którego wchodzi wiele różnych, nowoczesnych urządzeń, był łatwy w obsłudze przede wszystkim dla osób, które nie są zorientowane w technologicznym świecie, a codziennie korzystają z sal konferencyjnych i są głównym użytkownikiem wszystkich tych systemów AV. Tutaj z pomocą przychodzą systemy sterowania i automatyki, które umożliwiają scentralizowane i, co najważniejsze, łatwe sterowanie wieloma urządzeniami i systemami zainstalowanymi w danym pomieszczeniu lub całej strefie, takimi jak oświetlenie, rolety i urządzenia AV – projektory, ekrany, windy do projektorów, monitory, matryce audio i wideo, źródła sygnału czy systemy konferencyjne. Zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie mogło zabraknąć w nowej siedzibie firmy DSV, gdzie całość sterowana odbywa się z poziomu paneli dotykowych i klawiatur firmy Neets – marki znajdującej się w dystrybucji ViDiS SA. Duńskie systemy sterowania od ponad 20 lat ułatwiają życie użytkownikom sprzętu audiowizualnego używanego podczas spotkań, konferencji czy prezentacji. Od momentu powstania firmy twórcom przyświecał jeden cel: ułatwienie życia użytkownikom sprzętu audiowizualnego. Do dziś firma koncentruje się na tym konkretnym obszarze, tworząc ciekawą alternatywę dla systemów sterowania innych znanych producentów.
Ze względu na wielkość nowego biura firmy i liczbę sal również sama ilość rozwiązań z departamentu sterowania musiała być spektakularna. Budynek został wyposażony w ponad 100 klawiatur sterujących Neets UniForm, które mają wbudowaną jednostkę sterującą. Model ten to unikalny klawiaturowy system sterowania, wyposażony nie tylko w 8 programowalnych przycisków, które można dowolnie zaprogramować, ale przede wszystkim w ekran w technologii E-Ink, pozwalający wyświetlić dowolną etykietę czy logo użytkownika. E-Ink jest technologią papieru elektronicznego, która sprawdziła się w produkcji wyświetlaczy i czytników elektronicznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu w znacznym stopniu udało się ograniczyć zużycie energii przez urządzenie, co pozytywnie wpływa obniżenie kosztów oraz na ochronę środowiska.
Oprócz klawiatur siedziba została wyposażona w panele dotykowe 4” i 7” wraz z jednostką sterującą. Do ich niewątpliwych zalet należy to, że oferują one znacznie większą powierzchnię interfejsu, pozwalają na proste tworzenie dowolnych konfiguracji, dają możliwość dostosowania interfejsu graficznego zgodnie z potrzebami użytkownika i identyfikacją graficzną obiektu, w którym są instalowane. Dodatkowo dzięki zasilaniu poprzez PoE ich instalacja jest bardzo prosta i nie wymaga stosowania dodatkowych, zewnętrznych zasilaczy czy specjalnych przewodów zasilających. W mniejszych salach konferencyjnych, w których zastosowano klawiatury, systemem steruje procesor Neets Lima, natomiast w salach z panelami dotykowymi (np. w gabinetach dyrektorów czy salach VIP na szóstym piętrze, w salach łączonych i w audytorium) są to procesory Neets TanGo. Neets Lima to niezwykle wydajna jednostka centralna, oferujący dużą liczbę złączy oraz umożliwiającą obsługę interfejsów graficznych, które wyświetlane mogą być na panelach dotykowych Neets czy też urządzeniach będących w posiadaniu użytkownika końcowego. W siedzibie DSV dowolnie zaprojektowane grafiki oraz całe interfejsy są wyświetlane na ekranie dotykowym Neets Touch Panel. Neets TanGo to natomiast idealne rozwiązanie dla średnich i dużych sal konferencyjnych, umożliwiające sterowanie wszystkimi systemami za pomocą tradycyjnych ośmioprzyciskowych klawiatur sterujących lub poprzez interfejs graficzny.
System sterowania Neets zapewnia intuicyjność, prostotę obsługi, ciekawy design, atrakcyjną formę graficzną treści na panelu dotykowym, możliwość bezpiecznej instalacji naściennej oraz możliwość korzystania z funkcji sterowania systemem na dowolnym urządzaniu przenośnym będącym na wyposażeniu inwestora. Produkty są dostosowane do wymagań rynku i warunków instalacyjnych obiektu. Klawiatury sterujące z wbudowaną jednostką sterowania mieszczą się do standardowych puszek naściennych, a większe systemy są przeznaczone do montażu w szafach rack. Konfiguracja systemu czy jego dalsza rozbudowa w przyszłości będzie możliwa w oparciu o oprogramowanie producenta Neets Project Designer. Oprogramowanie daje dostęp do gotowych scenariuszy (również dla sal dzielonych), szerokiej bazy komend sterujących dla większości popularnych urządzeń AV dostępnych na rynku. W wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość przygotowania własnych komend do sterowania urządzeniami, których brakuje w bazie kodów Neets. Służy do tego oprogramowanie Device Editor. Z drugiej strony baza jest na bieżąco rozbudowywana o kolejne listy komend do nowo wprowadzanych na rynek urządzeń audio i wideo. Cała instalacja umożliwia rozbudowę oraz ewentualną przebudowę systemu w przyszłości.
Bardzo istotne jest również to, że producent, firma Neets, oferuje aplikację Neets App, pracującą na urządzeniach z oprogramowaniem iOS. Dzięki temu korzystając z systemu sterowania Neets, możemy przenieść interfejs użytkownika również na iPady. I ta funkcja również została zastosowana w nowym biurze DSV. W część sal tablety iPad zostały zainstalowane w uchwytach iPort, dając użytkownikom kolejną możliwość zarządzania znajdującym się w salach sprzętem. W sali łączonej oraz w audytorium z poziomu iPada możemy wybierać źródło sygnału, regulować poziomem głośności muzyki, włączać urządzenia, jak i rozwijać ekran projekcyjny. Zastosowany w nowej siedzibie DSV system sterowania spełnia jedno z najważniejszych kryteriów, na które szczególny nacisk kładą jego twórcy: sprawia, że przestrzenie biurowe wyposażone w niezliczoną ilość urządzeń AV stają się proste i intuicyjne w obsłudze, tak aby osoby nieposiadające specjalistycznej wiedzy mogły dany system bezproblemowo obsłużyć. System zaimplementowany w siedzibie DSV jest przyjazny dla użytkownika – działa natychmiastowo i nie generuje potrzeby korzystania z pomocy technika celem uruchomienia któregokolwiek z urządzeń. Dodatkowo każda z sal konferencyjnych została wyposażona w system rezerwacji Evoko Liso. Łącznie do nowego biura DSV dostarczono imponującą ilość stu trzydziestu trzech takich paneli.
Nie tylko obraz
Oczywiście żadna przestrzeń konferencyjna nie może się obyć również bez odpowiedniego nagłośnienia. W opisywanym nowym biurze DSV integrator postawił na sufitowe rozwiązania marki Ecler. W audytorium zastosowano głośniki IC8, natomiast w salach łączonych IC6. W obu przypadkach są one zasilane z pomocą wzmacniaczy Ecler HSA2-400ES. Co ważne, model ten jest bardzo wydajny, oferuje funkcję automatycznego wyłączania i może pochwalić się certyfikatem Energy Star, przyznawanym najbardziej ekologicznym produktom na rynku. Zastosowanie takiej właśnie elektroniki było kluczowe w tej inwestycji, biorąc pod uwagę, że budynek ma prestiżowy certyfikat BREEAM, będący jedną z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych metod oceny budynków pod kątem ich ekologiczności. Do systemu nagłośnieniowego trafiają sygnały z monitorów i projektorów, a całość jest podzielona na strefy, które mogą być łączone i rozłączane za pomocą iPada.
Podsumowanie
Realizacja systemu AV w takim obiekcie jak nowy biurowiec firmy DSV to nie lada wyzwanie, chociażby ze względu na jego wielkość. Przeważnie gdy jest mowa o przestrzeni biurowej, którą trzeba uzbroić w rozwiązania audio-wideo, mamy na myśli kilka lub kilkanaście sal konferencyjnych. W prezentowanym biurowcu u zbiegu ulic Taśmowej i Marynarskiej w Warszawie znajduje się ich aż 140! Jednak dzięki zastosowaniu sprawdzonych rozwiązań i urządzeń producentów wybieranych przez inwestora już od wielu lat, w nowym biurze powstał system dokładnie odpowiadający potrzebom klienta i, przede wszystkim, pracowników pracujących w obiekcie na co dzień. Cały system odpowiada jeszcze na jedno wymaganie postawione przed integratorem – jest intuicyjny i nieskomplikowany pod względem obsługi. Dzięki zastosowaniu systemów scentralizowanego sterowania marki Neets wraz z klawiaturami i panelami dotykowymi, każdą z sal, wideo, dźwiękiem i automatyką budynkową może z łatwością zarządzać nawet osoba nieznająca szczegółów technicznych systemów AV.
Cieszy fakt, że również w naszym kraju zmienia się trend i największe światowe korporacje nie tylko wynajmują powierzchnie od specjalizujących się w tym deweloperów czy inwestorów, ale także same budują własne obiekty. To jednoznacznie świadczy o tym, że poważnie traktują nasz rynek i wiążą długoterminową przyszłość z rodzimą kadrą. W najbliższych miesiącach może się okazać również, że nawet takie największe biurowce o powierzchni kilkudziesięciu tysięcy metrów kwadratowych i wysokości kilku pięter to wciąż za mało, jeżeli chodzi o potrzeby największych korporacji, ale dla nikogo, a w szczególności dla branży AV, nie powinno to być powodem do zmartwień.
tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: IntegratorAV