Noszenie barw klubowych czy używanie na co dzień gadżetów i akcesoriów w kolorach ukochanego klubu ozdobionych jego logotypami to część sportowej kultury bez względu na szerokość geograficzną. Dla kibiców w Paryżu, Monachium Barcelonie, Rzymie, a w szczególności Londynie czy Manchesterze, koszulki w barwach klubowych z nazwiskiem ulubionego piłkarza są niemal obiektem kultu i obowiązkowym strojem na trybuny. Młodzi piłkarze bardzo dbają nie tylko o to, aby mieć takie same koszulki, ale również aby na szkolnych boiskach grać taką samą piłką jak ich idole.
Największe kluby, będące międzynarodowymi markami, mogą pochwalić się tym, że do ich sklepów udają się nawet turyści czy okazjonalni kibice odwiedzający choćby raz w życiu stadion, aby później wrócić do swojego miasta i kraju i z dumną nosić barwy ukochanej drużyny. Oczywiście kluby polskiej ekstraklasy nie mogą pochwalić się aż takimi zasięgami, ale w mniejszej skali wciąż bardzo ważne jest miejsce, gdzie można kupić gadżety i koszulki klubowe, dla wielu to doskonały pomysł na prezent, a dla klubu to ważna część rocznego budżetu.
Rozumie to również Wisła Kraków, która 22 kwietnia po wielu miesiącach prac otworzyła wykraczający dalej poza utarte polskie standardy nowy sklep dla swoich fanów. Z punktu widzenia kibiców to miejsce, gdzie można kupić wszystko, co związane z barwami klubowymi. Dla fanów dobrego designu to fantastyczne, nowoczesne wnętrze. A dla nas to bardzo interesujący projekt AV dla rynku retail, realizacją którego zajęła się firma Expander Integrator IT z Krakowa.
Prace nad nowym sklepem dla fanów toczącej od najbliższego sezonu swoje boje w pierwszej lidze Wisły Kraków rozpoczęły się już kilka miesięcy temu. Poprzedni sklep z klubowymi gadżetami funkcjonował od 2003 roku i był zlokalizowany w znajdującym się przed stadionem kontenerze. Regularnie pojawiały się jednak postulaty środowisk kibicowskich i donośne głosy sympatyków klubu, aby w końcu powstał kibicowski sklep z prawdziwego zdarzenia.
Jak dzisiaj widzimy opłacało się czekać. Dokładnie 22 kwietnia (doskonałe posunięcie marketingowe, ponieważ sklep podobnie jak miejski stadion, na którym mecze rozgrywa Wisła Kraków, są zlokalizowane przy ulicy Reymonta 22) został uruchomiony imponujący, prawdopodobnie najlepszy klubowy sklep w Polsce, zlokalizowany pomiędzy trybunami C i D, z wejściami zarówno od strony ul. Reymonta, jak i Reymana. To imponująca pod względem architektury przestrzeń, która robi olbrzymie wrażenie już od pierwszych spędzonych tutaj chwil. Przy projektowaniu wnętrza inwestorzy i twórcy inspirowali się największymi i najlepszymi tego rodzaju przestrzeniami w Europie.
W efekcie został uruchomiony sklep o powierzchni 700 metrów kwadratowych utrzymany w bardzo eleganckiej ciemnej stylistyce i industrialnym wystroju, w którym znalazło się miejsce dla olbrzymiej oferty gadżetów klubowych, a także gablot z ważnymi dla klubu pamiątkami czy elementów wystroju nawiązujących do stadionu i rozgrywanych na nim historycznych meczów. W nowej przestrzeni znalazły się również kasy biletowe, w których kibice będą kupowali bilety i karnety meczowe. Co najważniejsze jednak z naszego punktu widzenia, przestrzeń ta została uzbrojona w nowoczesne rozwiązania audiowizualne tworzące wyjątkową atmosferę tego miejsca.
Zaprojektowaniem, instalacją i uruchomieniem całego systemu zajęła się krakowska firma Expander Integrator IT, dla której był to już kolejny projekt na stadionie przy ul. Reymonta 22. W grudniu 2019 przyglądaliśmy się fantastycznej loży prezydenckiej, prawdopodobnie jednej z najlepszych tego rodzaju przestrzeni mieszczących się w obiektach sportowych w Polsce, w której również system AV zrealizował krakowski integrator. W zakresie tego projektu oprócz systemów audiowizualnych znalazły się również wszystkie instalacje niskoprądowe, modyfikacja istniejącej tutaj wcześniej instalacji elektrycznej, wymiana głośników wchodzących w skład systemu DSO, instalacja czujek przeciwpożarowych, kontroli dostępu czy systemów sygnalizacji włamania i napadu, systemu kamer CCTV, a także realizacja systemu oświetlenia i opraw oświetleniowych bazujących na paskach LED.
Ekrany, z których spoglądają zawodnicy
Elementem, który od razu rzuca się w oczy i przykuwa uwagę zaraz po wejściu do nowego sklepu, są zróżnicowane pod względem przekątnej, technologii wyświetlania obrazu, proporcji czy funkcji monitory wielkoformatowe, pochodzące z oferty firmy LG o przekątnych od 43 do 75 cali.
Po prawej stronie lokalu została zlokalizowana strefa, na której będą mogły odbywać się spotkania z zawodnikami, eventy klubowe, a także wydarzenia komercyjne organizowane przez zewnętrzne firmy czy partnerów firmy.
W strefie zlokalizowana została mozaika złożona z siedmiu monitorów zainstalowanych w pionie i poziomie. Na co dzień są tutaj wyświetlane historyczne zdjęcia z meczów oraz sylwetki zawodników. Przy ekspozytorach zainstalowano ścianę w konfiguracji 3×1, złożoną z monitorów bezszwowych. Również na nich wyświetlane są zdjęcia z meczów czy zdjęcia kibiców.
Bardzo ciekawym elementem wchodzącym w skład przestrzeni jest stanowisko multimedialne poświęcone Jakubowi Błaszczykowskiemu. Zostało ono zrealizowane w oparciu o dwa umieszczone w pionie monitory bezszwowe, na których prezentowana jest sylwetka zawodnika. Towarzyszy jej głos wielokrotnego reprezentanta Polski, odtwarzany z umieszczonego bezpośrednio nad ekranami głośnika kierunkowego Panphonics Sound Shower. Monitory wielkoformatowe zainstalowane w pionie, jak i w poziomie, na których prezentowana jest identyfikacja graficzna klubu, zdjęcia zawodników czy wreszcie materiały komercyjne, znalazły się również w pozostałych strefach sklepu oraz w części z kasami biletowymi.
Dodatkowo dwa ekrany o wysokiej jasności, na których prezentowane są informacje dotyczące działalności sklepu, zostały również zainstalowane w witrynie.
Większość monitorów ma wbudowane odtwarzacze multimedialne, do których wgrywane są treści prezentowane na monitorach. Content jest zarządzany poprzez chmurę dostarczaną przez firmę Berg, specjalizującą się w dostarczaniu treści multimedialnych. Rozwiązania tej firmy zostały wybrane, ponieważ wkrótce system digital signage znajdujący się w sklepie będzie częścią ogromnego wdrożenia multimedialnego realizowanego na całym stadionie.
Muzyka i odgłosy stadionu
W nowym sklepie dla fanów Wisły Kraków, firma Expander Integrator IT zdecydowała się zastosować rozwiązania nagłośnieniowe marek Ecler i AMC Baltic, znajdujące się w ofercie Phono Media. Cały system nagłośnieniowy został podzielony na cztery strefy. Dwie z nich znajdują się wewnątrz lokalu: pierwsza obejmująca ekspozycję sklepową, a druga część kasową. Aby nagłośnić te przestrzenie zostały zastosowane kolumny głośnikowe Ecler eAMBIT106.
W bardzo interesujący sposób zostały wykorzystane mogące pracować na zewnątrz kolumny głośnikowe Ecler eMOTUS5OD, tworzące dwie kolejne strefy nagłośnieniowe. Dwie kolumny zostały zainstalowane przed wejściem do sklepu, a kolejna nad drzwiami prowadzącymi na taras łączący przestrzeń sklepu ze stadionem. Odtwarzane za pomocą tej kolumny przyśpiewki kibicowskie i odgłosy stadionu połączone z bezpośrednim widokiem na trybuny dają rewelacyjny efekt.
Oczywiście każda z tych stref może odtwarzać dowolny kontent. Mogą to być zarówno efekty pozwalające na przeniesienie się klientów sklepu w samo serce atmosfery stadionu, jak i muzyka, zarówno ta nagrana na kartach SD czy pamięciach przenośnych flash, jak i z dowolnego serwisu streamingowego czy jingle.
Taka funkcja jest możliwa dzięki podwójnemu odtwarzaczowi AMC Baltic MP22. Zarządzanie całym systemem umożliwia matryca Ecler HUB1408, do której obsługa sklepu ma również wygodny dostęp z poziomu telefonu komórkowego i aplikacji Hangar. Dzięki temu zarówno wyborem źródła sygnału, jak i regulacją głośności każdej ze stref można zarządzać bezprzewodowo, i to w bardzo łatwy sposób.
Dodatkowo lokal został wyposażony również w podwójny, bezprzewodowy system mikrofonowy AMC Baltic iLive2x2 z dwoma antenami zapewniającymi bardzo dobrą łączność w każdym miejscu sklepu, a także na zewnątrz obiektu! Dzięki temu rozwiązaniu sklep można zamienić bardzo szybko w przestrzeń eventową czy miejsce umożliwiające organizację eventów zarówno wewnętrznych, jak i komercyjnych.
Wszystkie kolumny głośnikowe Ecler eAMBIT106 i MOTUS5OD są zasilane z pomocą wzmacniaczy eHSA4-150.
Podsumowanie
Wisła Kraków cyklicznie udowadnia, że jest klubem, który potrafi dbać o klubową infrastrukturę i zaplecze biznesowe dla siebie i swoich partnerów. Najlepszym przykładem jest znajdująca się na Stadionie Miejskim im. H. Reymana fantastycznie wyglądająca i świetnie wyposażona loża prezydencka, a teraz nowy sklep dla fanów Wisły Kraków, który nie tylko jest przestrzenią handlową, ale też wielofunkcyjną przestrzenią przygotowaną do spotkań i eventów. Nowy sklep to z całą pewnością najlepsza tego rodzaju przestrzeń w pierwszej lidze, a wszystko na to wskazuje, że w całym polskim sporcie. Brawa dla inwestora i twórców, chociaż w tym wypadku chyba lepszym określeniem byłoby „meksykańska fala dla twórców”, bo w tym wnętrzu można poczuć się jak na największych stadionach świata.
Tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: Phono Media