Instytut Fotografii Fort to absolutnie zjawiskowe miejsce. Gość zmierzający w kierunku przestrzeni wystawienniczej co chwilę spotyka miejsca godne uwiecznienia na fotografii. Szczególnie teraz, gdy jesienne kolory zagościły na drzewach, warto wybrać się do Fortu Mokotów na spacer. Również dlatego, że oprócz wspaniałych pejzaży, Instytut Fotografii Fort gości także wystawę „Rzeźby Gradientowe” Jacka Kołodziejskiego, artysty, który 2020 roku został wybrany najlepszym polskim fotografem na Światowym Pucharze Fotograficznym w Rzymie. Wystawa ta to nie tylko okazja do podziwiania fotografii, ale także rzeźb, których „kolor dyktuje kształt”.

Właśnie takie otoczenie zostało wybrane do spotkań w ramach „Optoma Open Days 2024”. Już na wejściu goście witani byli w towarzystwie mieszczącego się przy ekspresie do kawy ultramobilnego projektora ML1080ST. Mimo niewielkich rozmiarów, urządzenie mieści sporo ciekawych rozwiązań, w tym automatyczną korekcję geometrii obrazu, laserowe źródło światła i możliwość pracy także w trybie portretowym (na przykład by wyświetlić treści z portali społecznościowych), a w dodatku może być zasilane z powerbanka!

Optoma Open Days 2024

Odwiedzając Instytut Fotografii Fort, można zobaczyć naprawdę wiele interesujących eksponatów.

Nieco głębiej, już na terenie wspomnianej wcześniej wystawy, dumnie prezentowana była pierwsza wielka nowość wydarzenia. Projektor ZK810T miał w trakcie Optoma Open Days swoją premierę. Uczestnicy wydarzenia po raz pierwszy na własne oczy mogli zobaczyć, jak wygląda obraz rzucany przez to najnowsze dzieło inżynierów Optomy.

Optoma Open Days 2024

Projektor z wymienną optyką Optoma ZU2200

Jasność obrazu z ZK810T to 8500 lumenów, rozdzielczość to aż 4K, które w rozwiązaniach Optoma oznacza 8,3 miliona pikseli generowanych za pomocą luster, ta metoda generowania obrazu pozwala także na rozmycie granicy pikseli, najbardziej zbliżonej do analogowych wielkoformatowych fotografii. Zamknięty w pyłoszczelnej obudowie IP5X laser DuraCore ma trwałość 30 000 godzin i może pracować pod absolutnie dowolnym kątem.

Optoma Open Days 2024

Projekcja w dużym formacie zawsze robi znakomite wrażenie. Szczególnie ta wyświetlana przy pomocy projektorów, które świetnie reprodukują nasycone barwy i zapewniają znakomity kontrast.

Wysoka rozdzielczość wyświetlania wymaga źródła, które jest w stanie dostarczyć taki obraz. W ofercie Optoma dostępne jest Vioso Nano 6, które w wersji prezentowane na Open Days prezentowany był w wersji z czterema wyjściami miniDP karty Nvidia Quadro, każde zdolne do wysłania treści o rozdzielczości WUXGA. Wraz z kamerą podłączaną do wejścia USB ten all-in-one potrafi szybko stworzyć rozszerzony obraz, łącząc je za pomocą wbudowanego Edge blendingu czy dopasować kształ dzięki funkcji warping.

Optoma Open Days 2024

A ku ku! Projekcja!

Dużą część przestrzeni wystawienniczej Instytutu Fotografii Fort zajmowały dwa projektory z wymienną optyką – Optoma ZU1300 oraz Optoma ZU2200. Naturalnie oba urządzenia różniły się jasnością – 14400 lumenów w mniejszym i aż 22 000 lumenów w najmocniejszym rozwiązaniu producenta. ZU2200 posiada, obok standardowego niebieskiego lasera, również czerwony laser – dzięki czemu ciepłe kolory (czerwienie, pomarańcze) są bardziej realistyczne, „soczyste”.

Optoma Open Days 2024

PROAV account anager firmy Optoma, Kamil Węglarz, prezentuje możliwości wielkoformatowych monitorów dotykowych producenta.

Optoma nazywa to rozwiązanie mianem MultiColor Laser. Obydwa te projektory współpracują z wymiennymi obiektywami pokrywającymi szeroki zakres Throw Ratio: od 0,36 do 5.50:1 dla ZU1300 oraz od 0,65 do 10.8:1 dla ZU2200. I nie bez znaczenia jest fakt, że największy model prezentowany na Optoma Open Days 2024 zabudowany był w case transportowy pozwalający na bezpieczne i wygodne dostarczanie urządzenia w miejsce krótkich, kilkudniowych wydarzeń.

Optoma Open Days 2024

Event był znakomitą okazją do zapoznania się z nowościami producenta i osobistego przetestowania wszystkich urządzeń.

Jedocześnie w miejscu prezentacji obu urządzeń można było sprawdzić w praktyce, jak działa bezprzewodowy transmitter Optoma WHD211, który w zasadzie działa jak klasyczny kabel HDMI, tyle że bezprzewodowy. Nadajnik i odbiornik to po prostu dwa „patchcordy”, z wtyczką zasilającą USB z jednej i HDMI z drugiej strony. Wpinając je odpowiednio w urządzenie źródłowe i wyświetlające uzyskuje się dwadzieścia metrów bezprzewodowej wolności przy zachowaniu wyświetlania obrazu w rozdzielczości FullHD. Również cena Optoma WHD211 jest zbliżona do ceny klasycznego kabla HDMI.

Optoma Open Days 2024

A pośród eksponatów, projektory Optoma!

Optoma to nie tylko projektory, ale także monitory i oprogramowanie, sterujące rozwiązaniami tej firmy oraz innych producentów. W wydzielonej przestrzeni, do której należało wejść przez otwór w kształcie jednej z Rzeźb Gradientowych, prezentowany był dotykowy monitor wielofunkcyjny CreativeTouch serii 5: 5653RK. Rozwiązanie to ma wiele możliwości dzielenia się tworzoną na nim treścią: współpracuje z usługami chmurowymi – w tym z Google, Microsoft czy Dropbox, może wysyłać treści poprzez linki udostępniane dzięki kodowi QR lub poprzez e-mail wysłany z kont Optoma do zainteresowanych uczestników. Na pokładzie 5653RK jest też pełny dostęp do sklepu Google Play, zagwarantowany przez certyfikat EDLA. Muszę przyznać, że prezentacja dotykowego monitora w tak ciekawym wnętrzu dodaje jeszcze więcej twórczej satysfakcji. Tuż obok znalazł swoje miejsce monitor N3651K o przekątnej 65 cali. Urządzenie zwraca uwagę metalową obudową, świetnie sprawdzi się więc nie tylko w sali szkoleniowej ale także jako urządzenie systemu rozgłoszeniowego Digital Signage.

Optoma Open Days 2024

Wysoka rozdzielczość wyświetlania wymaga źródła, które jest w stanie dostarczyć taki obraz. W ofercie Optoma dostępne jest Vioso Nano 6, które w wersji prezentowane na Open Days prezentowany był w wersji z czterema wyjściami miniDP karty Nvidia Quadro, każde zdolne do wysłania treści o rozdzielczości WUXGA.

Optoma N3651K pracuje pod rządami Androida w wersji 11. Bezpośrednie podświetlenie LED i krótki, bo wynoszący 6 ms czas reakcji matrycy pozwala na wyświetlenie obrazu o rozdzielczości 3840×2160 pikseli z jasnością 450 cd/m2. Monitor może być sterowany przez RS232 i LAN. Miejsce prezentacji monitora było też doskonałym punktem do opowiedzenia o możliwościach oprogramowania OMS (Optoma Management Suite), które pomaga zarządzać urządzeniami z logo Optoma i nie tylko – nawet tym ultramobilnym maleństwem usadowionym przy ekspresie do kawy, o którym wspomniane było na początku. A możliwości jest bardzo dużo – warto zwrócić uwagę choćby na możliwości zdalnego serwisu (aktualizacji oprogramowania, resetu urządzeń) czy diagnostyki urządzeń, co znakomicie zmniejsza koszty i czas ewentualnych wizyt serwisowych. Oprogramowanie OMS jest potężnym narzędziem i zdecydowanie warto przyjrzeć się mu bliżej. Szczególnie, że poprzez Optoma OCHUB można do niego podłączyć i sterować dowolne inne urządzenia z portami HDMI i RS232.

Optoma Open Days 2024

W trakcie spotkania prezentowane były również duże maszyny producenta.

Warto zaznaczyć, że wszystkie projektory Optoma wykorzystują technologię DLP do reprodukcji obrazu. Doskonale sprawdzają się właśnie w przestrzeniach wystawienniczych, muzeach czy wszędzie tam, gdzie kolor jest najważniejszy. Najjaśniejszy projektor ZU2200 może być wyposażony w obiektyw typu DomeLens, czyli pozwalający na projekcję na sferycznym ekranie. Jego środowiskiem pracy może więc być planetarium czy symulator, ale też np. kopuła sklepienia kościoła.

Optoma Open Days 2024

Już na wejściu goście witani byli w towarzystwie mieszczącego się przy ekspresie do kawy ultramobilnego projektora ML1080ST. Mimo niewielkich rozmiarów, urządzenie mieści sporo ciekawych rozwiązań, w tym automatyczną korekcję geometrii obrazu, laserowe źródło światła i możliwość pracy także w trybie portretowym (na przykład by wyświetlić treści z portali społecznościowych), a w dodatku może być zasilane z powerbanka!

Wybór Instytutu Fotografii Fort jako miejsca prezentacji urządzeń Optoma dodatkowo podkreślał zdolności tych urządzeń do reprodukcji barw. Wrażenie robiły łącznie nie tylko ruchome obrazy na wielkoformatowych ekranach, ale także współgrające z nimi rzeźby wybitnego twórcy Jacka Kołodziejskiego, który choć tworzy własny świat, udostępnia go także dla innych. Podobnie działa Optoma, która tworzy rozwiązania bezkompromisowe i kompletne, a jednocześnie dostępne dla wszystkich. Zdecydowanie zachęcam do wizyty – z aparatem fotograficznym – w Forcie Mokotów, a później do obejrzenia wykonanych przez siebie zdjęć na projektorze Optoma.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Pawluś, „AVIntegracje”