Mobilne zestawy nagłośnieniowe all-in-one to pełna optymalizacja wszystkich niezbędnych komponentów systemu audio. W przypadku JBL PRX ONE mamy do dyspozycji technologie wszystkich marek spod szyldu Harman Kardon, takich jak Lexicon, Soundcraft czy dbx. Przekonajmy się zatem, co potrafi najnowszy system amerykańskiego producenta.
Systemy all-in-one niewątpliwie mają szereg zalet. Dla ludzi nieposiadających wystarczającej wiedzy z dziedziny elektroakustyki aby samodzielnie dobrać komponenty systemu nagłośnieniowego to rozwiązanie wręcz idealne. Profesjonaliści natomiast docenią fakt, że mają do dyspozycji w jednym urządzeniu wszystko, co potrzebne do pracy. Zamiast zabierać na mały event sprzęt na co dzień używany przy dużych produkcjach, niepotrzebnie się nadźwigać i tracić czas na jego rozstawienie, warto mieć w magazynie JBL PRX ONE, który idealnie się do tego nadaje. Ponadto muzycy czy DJ-e mają okazje wreszcie nie tylko zabrzmieć profesjonalnie, ale również zachować walory estetyczne swojego występu, nie odciągając od siebie uwagi wielkimi, topornymi kolumnami głośnikowymi, które zasłaniają pół sceny, a na dodatek trudno je umieścić w odpowiednim miejscu, bo po prostu się tam nie zmieszczą. Konstrukcja modułów szerokopasmowych pozwala również na korzystanie z dobrodziejstw technologii źródeł liniowych, takich jak równomierne pokrycie dźwiękiem nagłaśnianego obszaru, zarówno w płaszczyźnie poziomej, jak i pionowej.
Konstrukcja
Bazą JBL PRX ONE, tak jak wszystkich systemów all-in-one, jest subwoofer, odpowiedzialny nie tylko za przetwarzanie niskich częstotliwości. Stanowi on też bowiem obudowę dla wzmacniacza, procesora DSP, miksera, a także jest podstawą do montażu modułów szerokopasmowych. Serce subwoofera to 12”-przetwornik niskotonowy w obudowie bass-reflex, dzięki któremu pasmo przetwarzania PRX ONE zaczyna się już od 35 Hz, biorąc pod uwagę 10 dB spadek, a 40 Hz przy spadku 3 dB. Jest on niezwykle kompaktowy, o czym świadczą jego wymiary, które wynoszą 48,6 cm wysokości, 37,5 cm szerokości oraz 44,6 cm głębokości. Omówiliśmy już bazę pod względem konstrukcyjnym, przejdźmy zatem do modułów szerokopasmowych, których w tym przypadku mamy dwa, umieszczone jeden nad drugim. Ich obudowy mają formę cienkich słupków, które kryją w sobie matrycę 12 przetworników o średnicy 2,5”, wykonaną w technologii JBL A.I.M. (Array Inumbration Mechanics). Polega ona na optymalnym rozmieszczeniu przetworników w celu uzyskania jak największej efektywności, równomierności oraz spójności propagacji dźwięku. Dyspersja horyzontalna zestawu wynosi 130°, a wertykalna 30°. Cały system jest wysoki na 85 cm i waży jedynie 25,7 kg. Wytrzymałe obudowy dzielnie zniosą trudy wielokrotnego montażu i demontażu systemów np. w trakcie konferencji czy eventów, a uchwyty ComfortGrip zapewnią wygodny transport. Producent w swojej ofercie ma również dedykowane akcesoria montażowe, które pozwolą na zainstalowanie modułów szerokopasmowych na ścianie.
Elektronika
Wbudowany wzmacniacz klasy D z korekcją współczynnika mocy dostarcza 2000 W Peak oraz 1000 W RMS, dzięki czemu PRX ONE potrafi wygenerować maksymalny poziom SPL o wartości 130 dB. Taka konfiguracja zapewnia wyjątkową dynamikę oraz niskie zniekształcenia THD. Na pokładzie znajduje się również 7-kanałowy mikser cyfrowy zaprojektowany przez firmę Soundcraft. Ma on 4 kanały wejściowe mikrofonowo-liniowe, zrealizowane na gniazdach Combo Jack-XLR, 2 symetryczne kanały wejściowe liniowe w formacie Jack TRS 6,3 mm oraz jeden kanał wejściowy stereo Aux In w formie gniazda mini Jack 3,5 mm lub transmisji Bluetooth 5.0. Jeśli chodzi o kanały wyjściowe, to dostępne jest jedno wyjście XLR Pass Thru. Producent przewidział również dwa porty USB 2.0, umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych czy zasilanie mikrofonów bezprzewodowych AKG.
Mikser może pracować w dwóch trybach, pierwszy pozwala na miksowanie poziomów wszystkich kanałów za pomocą encoderów, a w drugim te same encodery przejmują funkcję jednoczesnej kontroli różnych parametrów danego kanału. JBL PRX ONE ma na pokładzie również potężny procesor DSP, zawierający algorytmy filtrów, dynamiki, korekcji, pozwalające na uzyskanie doskonałego brzmienia systemu. Użytkownik do dyspozycji ma m.in. technologię dbx DriveRack AFS Pro, która pozwala na automatyczną eliminację sprzężeń. Silnik efektów Lexicon zawiera świetne reverby, delay’e, chorusy, a także sub synthy w specjalnie przygotowanych presetach gotowych do użycia. Sterowanie systemem PRX ONE możliwe jest zarówno poprzez prosty, intuicyjny, kolorowy ekran LCD, zapewniający łatwy dostęp do wszystkich funkcji, jak i za pomocą aplikacji JBL Pro Connect, dzięki której jednocześnie sterować można aż dziesięcioma systemami PRX ONE.
Podsumowanie
Trudno jest znaleźć zastosowanie, w którym nie sprawdziłby się JBL PRX ONE. Dzięki jego eleganckiej i kompaktowej konstrukcji nadaje się do każdej przestrzeni. Małe kluby i restauracje muzyczne, centra konferencyjne i eventowe, placówki dydaktyczne, kulturalne, teatry czy sale prób. Wszędzie tam, gdzie do dyspozycji mamy niewiele miejsca na system nagłośnieniowy lub zależy nam, aby nie zaburzał on wystroju pomieszczenia. PRX ONE poradzi sobie z DJ-em, zespołem muzycznym, konferencją, jako system do odtwarzania muzyki w tle czy jako odsłuch osobisty. Dzięki swojej wszechstronności, mobilności i atrakcyjnej cenie wręcz nie wypada nie mieć w swoim zapleczu sprzętowym takiego konia roboczego. Zarówno w zastosowaniach instalacyjnych, jak i mobilnych JBL PRX ONE nie ma sobie równych.
TEKST: Filip Wojtowicz, AVIntegracje