Raport specjalny: ISE2019

Mogłoby się wydawać, że po dziewiętnastu latach wzrostu, targi Integrated Systems Europe mając taką pozycję, zasięg i ciesząc się tak dużym zainteresowaniem, rozwój imprezy teoretycznie powinien przystopować. Nic bardziej mylnego! Organizatorzy dokładają wszelkich starań by, każda kolejna edycja była jeszcze większa, odwiedzana jeszcze chętniej i pokrywająca coraz to szersze obszary rynku, a sama impreza ma niezwykle angażujący zwiedzającego charakter od samego wejścia. Tegoroczna edycja targów znów pobiła wszystkie rekordy, a w jednym miejscu można było zobaczyć najnowsze technologie i trendy branży AV, podzielone na trzy filary branży: angażujące technologie do wyświetlania treści, wysokiej jakości dźwięk i systemy sterowania i transmisji sygnałów audio-wideo. Wróćmy zatem do początku lutego do Amsterdamu, aby wziąć pod lupę tegoroczne targi Integrated Systems Europe.

 

Tegoroczne targi Integrated Systems Europe odbyły się w  dniach 5-8 lutego i  były największą i  mającą największy zasięg w  historii edycją, przyciągając do amsterdamskich hal RAI wystawców i zwiedzających z całego świata. Piętnaście hal o łącznej przestrzeni ekspozycyjnej 56.100 metrów kwadratowych gościło ponad 1300 wystawców, z których aż 225 z nich pojawiło się na ISE po raz pierwszy. Ciekawostką jest fakt, że już ostatniego dnia tegorocznych targów, ponad 92% powierzchni edycji 2020 zostało sprzedane! ISE2019 to jednak nie tylko największa przestrzeń wystawowa, ale także największa w historii ilość odwiedzających. Na tegorocznych targach pojawiło się 81 268 gości, znów rekord frekwencji w ciągu jednego dnia został pobity w  środę, ale również ilość uczestników w  piątek po raz pierwszy przebiła liczbę 20 000!

W myśl hasła: „Ucz się. Odkrywaj. Zainspiruj się.” w trakcie tegorocznych targów, dzięki współpracy z  ich współorganizatorami, organizacjami CEDIA i AVIXA zorganizowano szereg specjalistycznych konferencji, spotkań i  prezentacji dedykowanych odbiorcom z  różnych rynków wertykalnych. Po raz pierwszy część z  nich została zorganizowana w znajdującym się nie opodal hal RAI hotelu Okura, który gościł aż pięć konferencji. W  programie pojawiło się również kilka zupełnie nowych konferencji jak: organizowany przez HTNG szczyt technologii dla rynku Hospitality, szczyt Digital Cinema, wyprodukowany we współpracy z  magazynem Digital Cinema Report czy wydarzenie o nazwie AGORA, stworzone we współpracy z MONDO I STADIA i poruszające zagadnienia związane z rynkiem obiektów sportowych.

Innowacyjny charakter miała również tzw. „scena główna”. Była to zlokalizowana w hali ósmej przestrzeń edukacyjna, gdzie specjaliści z  różnych obszarów branży przedstawiali swoje prezentacje, dzielili się dobrymi praktykami, omawiali już zrealizowane projekty i  spotykali się w  ramach paneli eksperckich. Bardzo wiele z  tych spotkań cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, że można było tutaj znaleźć tylko miejsca stojące. Jednak wszystkie wydarzenia były transmitowane na żywo na stronie ISE.

Jak co roku, szczególnie emocjonujący dla wystawców, ale również dla samym odwiedzających był zorganizowany przez magazyn EXHIBITOR konkurs na najlepszy projekt stoiska. W  kategorii małego stoiska nagrodę otrzymała ekspozycja firmy Moobo, za średnie stoisko nagrodzono firmę Aluvision, w kategorii dużego stoiska zwyciężyła firma Shure, natomiast najlepszym stoiskiem w  rozmiarze XL okazało się być stoisko firmy NEC Display Solutions GmbH. Na co zwracało uwagę wielu gości targów, w  trakcie tegorocznej edycji imprezy było widać również zwrot jeżeli chodzi o  tematykę, prezentowane treści i  technologie. W obszarze zainteresowania organizatorów, co widać z resztą również na samych stoiskach wystawców, są już nie tylko instalacje stałe, rynek hotelowy czy rynek konferencyjny, ale także branża eventowa, koncertowa i technologie wykorzystywane przy największych produkcjach odbywających się pod gołym niebem.

Doskonałym przykładami na to, jak dużą uwagę targi przykładają do tych obszarów może być chociażby pięciometrowa, multimedialna rzeźba „SVIATOVID”, witająca gości już na placu przed halami RAI czy potężny mapping 3D na budowanym nieopodal hal targowych hotelu RAI Amsterdam. Jest to swego rodzaju kontynuacja projektu zapoczątkowanego w  2018 roku, kiedy to w  ramach Światowych Mistrzostw Projekcji Mappingowej, na wyjątkowej fasadzie EYE Filmmuseum co wieczór były prezentowane pokazy konkursowe, najlepszych twórców mappingu z  całego świata. W tym roku zdecydowano, że specjalnie przygotowany mapping zostanie stworzony jeszcze bliżej targów, tak aby mogli go zobaczyć wszyscy goście imprezy. Wyjątkowa projekcja była prezentowana każdego wieczora w  dniach trwania targów na budowanym vis a vis hal RAI, dwudziestopięciopiętrowym hotelu. Za jej stworzenie byli odpowiedzialni specjaliści firmy LANG, którzy wykorzystali do tego projektu czternaście projektorów Panasonic PT-RZ31K zapewniających łącznie ponad 400 000 lumenów. Za dostarczenie multimedialnych treści wyświetlanych na 392, specjalnie zafliowanych matową folią oknach były odpowiedzialne media serwery Green Hippo Hippotizer V4+. Jednak projektory były rozwiązaniem które dominowało w systemie digital signge stworzonym specjanie dla potrzeb targów w  halach RAI. Urządzenia z pomocą których wyświetlane były informacje czy filmy związane z imprezą można było spotkać w wielu korytarzach, holach, a  nawet na zewnątrz, nad wejściem głównym na targi. Oczywiście najważniejszym z  punktu widzenia wszystkich zwiedzających i zarazem sercem targów, również w tym roku była przestrzeń wystawiennicza i wszystkie te rozwiązania, które pokazało w niej tysiąc trzystu i jeden wystawca, którzy wzięli udział w tegorocznej edycji targów.

Technologie i rozwiązania kształtujące rynek AV
Patrząc globalnie na całą przestrzeń targową można wskazać szereg trendów i technologii, które w tym roku wiodły prym, a  wśród nich ekrany transparentne, coraz śmielej poczynająca sobie na rynku profesjonalnych instalacji AV technologia OLED, dostępna u  coraz to większej ilości producentów i stająca ramię w ramie z rozdzielczością 4K, rozdzielczość 8K, urządzenia bazujące na internecie rzeczy (IoT), systemy dla inteligentnych budynków, rozwiązania wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), transmisja Dante, (od teraz nie tylko audio ale również wideo), mocne projektory potrafiące wygenerować moc nawet 50 000 lumenów, rozwiązania do projekcji 3D, coraz bardziej zaawansowane obiektywy umożliwiające wyświetlenie jeszcze większego obrazu w  doskonałej rozdzielczości, ale za to z  mniejszej odległości, ekrany wideo LED o  coraz wyższej rozdzielczości, systemy scentralizowanego sterowania, technologie do transmisji obrazu i  dźwięku w  oparciu o  sieci IP, coraz mniejsze, ale równocześnie coraz mocniejsze systemy nagłośnieniowe czy coraz bardziej zaawansowane technologie dotykowe i sterowanie głosem.

Zobaczmy zatem, jakie nowości pokazali wiodący producenci, na stoiskach których mieliśmy przyjemność gościć w tym roku.

Firma LG kolejny rok z rzędu przygotowała imponujące stoisko zlokalizowane w  hali nr. 12. Prezentowany był na nim cały przekrój już dostępnych, a  także koncepcyjnych rozwiązań. Już na wejściu na gości ekspozycji czekała ogromna instalacja „multimedialny wodospad”. Do jego stworzenia z-stosowano 88 wygiętych ekranów OLED Open Frame, nie tylko gwarantujących doskonałe parametry obrazu, ale także designerską i przykuwającą wzrok formę architektoniczną. Z całą pewnością jednym z produktów, które zrobiły największe wrażenie na wszystkich odwiedzających stoisko LG i  zarazem jednym z  najbardziej przełomowych produktów pokazanych na tegorocznych targach ISE były ekrany automatycznie zwijane do bazy, w której również znajdują sięwbudowane, stuwatowe głośniki Dolby Atmos. Jest to doskonałe rozwiązanie, które nie tylko świetnie sprawdzi się świetnie w  domu, ale także w  hotelu, eliminując konieczność stosowania windy do telewizora i  zabudowywania odbiornika. Ponadto prezentowane były także: pierwszy na świecie ekran LG OLED 8K 88”, nowe rozwiązania high brightnes 55XE4F do pracy na zewnątrz, wyjątkowe ekrany do budowy ścian wideo z niezwykle cienką ramką, mającą szerokość zaledwie 0.44mm, transparentne ekrany OLED Signage, ekrany OLED do budowy ścian wideo, ekrany dotykowe, monitory ultra stretch, folia LED którą można nakleić np. na szklanej witrynie sklepu czy wiele rozwiązań dla rynku edukacyjnego czy biznesowego. Mowa tutaj m.in. o 130” ekranie LED o rozmiarze diody1.5mm stworzonym z myślą o dużych salach konferencyjnych. Z  ogromnym zainteresowaniem gości stoiska spotkała się również strefa w  której została przygotowana przykładowa instalacja dla salonu samochodowego. Na transparentnym ekranie OLED był tutaj wyświetlany konfigurator samochodu, efekty pracy którego były w czasie rzeczywistym prezentowane na dużej ścianie wielomonitorowej OLED. Co więcej po zakończeniu konfiguracji, kompletne ustawienia można przesłać za pomocą RFID wprost do naszego telefonu, aby złożyć zamówienie. Na stoisku nie mogło zabraknąć również rozwiązań dla rynku hotelowego. Mowa tutaj przede wszystkim o telewizorachhotelowych LCD z podświetleniem LED oraz modelu z matrycą OLED współpracujących z  systemem Pro:Centric umożliwiającym scentralizowane zarządzanie wieloma telewizorami, a także wyposażonych w narzędzia do zaawansowanej konfiguracji: HTML5, Java i  Flash, umożliwiające tworzenie rozbudowanych aplikacji dla gości hotelowych. Uzupełnieniem oferty są soundbary będące świetnym uzupełnieniem dla telewizorów hotelowych i tworzącym kompletne centrum rozrywki dla pokoju hotelowego.

Świętująca w  tym roku czterdziestolecie swojej działalności firma ATEN, podobnie jak w  poprzednim roku, zaprezentowała stoisko składające się z  pięciu różnych obszarów na które są dedykowane produkowane przez nią rozwiązania: pomieszczenia kontrolne, systemy zdalnego sterowania infrastrukturą IT, sale konferencyjne, profesjonalne systemy dystrybucji AV i sale wielofunkcyjne. Można było tutaj zobaczyć m.in.: konsole KVM z  wbudowanym ekranem LCD, procesory do sterowania VK2100, extendery HDBaseT VE1832, przełączniki prezentacyjne czy matryce modułowe VM3232.

Na stoisku producenta tablic i  monitorów interaktywnych Newline reprezentowanego w Polsce przez firmę Agraf, prezentowano nowy monitor Z55, a także wyświetlacze serii TRUTOUCH, VN oraz X pozwalające na bardzo zaawansowaną współpracę z  systemem operacyjnym Windows, aplikacji pakietu Office, a  nawet wprowadzanie adnotacji na filmach.

Wiele nowych produktów do Amsterdamu przywiozła również firma Comm-Tec. Na jej stoisku można było zobaczyć m.in. nowe modele urządzeń Barco Clickshare CS-100 Huddle i CS-200, ale także, mającą już w ubiegłym roku premierę ścianę wideo Barco UniSee, produkowane przez Evoko systemy rezerwacji sal Liso oraz monitory digital signage all-in-one Pusco, odtwarzacze digital signage marki Brightsign czy wyjątkowe matowe, kwadratowe i  prostokątne wyświetlacze Zygnage.

Wiele nowości zostało także zaprezentowanych na stoisku RTI, marki również znajdującej się w  ofercie firmy Comm-Tec. Mowa tutaj przede wszystkim o nowym systemie konferencyjnym VXU-SC, transmiterach video-over-IP Miravue VIP-1, nowych pilotach zdalnego sterowania T4x czy dotykowych panelach ściennych KA8 i KA11.

Nowości nie zabrakło również na stoiskach producentów reprezentowanych w Polsce przez firmę Linearic. Marka Atlas-IED pokazała innowacyjne, zamaskowane głośniki sufitowe oraz innowacyjną technologię maskowania dźwięku w systemach Z2 i Z4, a na stoisku firmy DSPPA można było zobaczyć nowy, kompaktowy dźwiękowy system ostrzegawczy PAVA2240 kompatybilny z normą EN54, system DSO PAVA8000, sieciowy system PA i  interkomowy DSP9000 czy cyfrową matrycę audio 8×8 MAG808.

Na tegorocznych targach ISE nie zabrakło również najnowszych rozwiązań do zarządzania wyświetlaną treścią i odtwarzania materiałów wideo. Prym tutaj wiedzie od kilku lat firma disguise. Brytyjski producent pokazał najnowszy media serwer vx 4 umożliwiający wyświetlanie nawet czterech nieskompresowanych plików 4K60 jednocześnie, a  także przechwytywanie szesnastu niezależnychźródeł 3G-SDI lub czterech źródeł 4K (2160p60). Ponadto w  najnowszej wersji oprogramowania r15.2 pojawiła się integracja z kamerami PTZ Agile Remote Cameras, wsparcie dla sieci Mediornet czy nowe profile kolorów umożliwiające lepsze dopasowanie wyświetlanego obrazu w czasie rzeczywistym. 

Firma Shure zaprezentowała na targach ISE2019 swój nowy wizerunek. Od teraz logo jednego z  najbardziej znamienitych producentów w  branży będzie występowało w  kolorze zielonym, co ma mieć odzwierciedlenie w  energicznej i dynamicznej działalności na rynku oraz całej serii nowych produktów. Oczywiście nie zabrakło całej palety rozwiązań dedykowanych do instalacji AV, jak cyfrowy system konferencyjny MXC dostępny również w  wariancie bezprzewodowym MXCW. Ponadto firma Shure zaprezentowała także nowy mikrofon typu mini-shotgun 189, który może pracować zarówno na gęsiej szyi, jak i w aplikacjach nagłownych. Oczywiście na stoisku producenta nie mogło zabraknąć również bezprzewodowego systemu cyfrowego Axient Digital, przeznaczonego do najbardziej wymagających i największych przestrzeni np. do dużych auli wykładowych, ale także do zastosowań telewizyjnych czy radiowych.

Niewątpliwie największą nowością pokazaną na stoisku marki Sennheiser była nowa, druga generacja dobrze znanego już sufitowego mikrofonu konferencyjnego TeamConnect Ceiling, Nowa wersja mikrofonu jest wyposażona zarówno w złącze Dante jak i analogowe, może być zarządzana przy pomocy otwartego protokołu API i kontrolowana z pomocą aplikacji Sennheiser Control Cockpit.

Jedną z  nowości pokazanych na stoisku firmy QSC w  trakcie tegorocznych targów ISE była nowa seria sieciowych, cztero- i  ośmiokanałowych wzmacniaczy CX-Q uzupełniających ekosystem Q-SYS. Ponadto prezentowany był także sieciowy punkt końcowy Q-SYS NV-32-H, głośniki serii Premium Business Music Solutions wraz z  mikserami wielostrefowymi, kontrolerami ściennymi i zestawami subwooferów z  satelitami, przełączniki sieciowe NS-1148P ze wsparciem PoE, a także nowe panele dotykowe z możliwością zawieszenia na ścianie lub ustawienia na biurku.

Na stoisku marki Martin Audio można było zobaczyć najnowszy wielkoformatowy system line array Wavefront Precision Longbow (WPL), instalacyjne głośniki serii ADORN, ale również najnowszy, pierwszy historii kardioidalny sub-woofer SXC118 bazujący na głośniku osiemnastocalowym i drugim, czternastocalowym odpowiadającym za kasowanie dźwięku z tyłu obudowy.

Firma Optoma na swoim stoisku zaprezentowała m.in. nowe monitory interaktywne 4K, rozszerzoną linię ekranów LED, nowy projektor laserowy ZK1050 z  technologią DuraCore, czy nowe monitory dla rynku Digital Signage FHDQ130 o przekątnej 130”.

Targi ISE2019 były szczególnie ważne dla firmy Ecler. Hiszpański producent nie tylko wprowadził do oferty szereg nowych rozwiązań audio jak: matryca 40×40 z  wejściami i wyjściami analogowymi i obsługą Dante MIMO4040DN czy nowy mikser eCOMPACT4BT z  czterema wejściami analogowymi i obsługą transmisji Bluetooth, ale także oficjalnie poinformował o rozszerzeniu działalności o dwa nowe pola. Pierwszy z nich są produkty do transmisji obrazu: przełączniki, splittery, extendery, deembedery czy systemy transmisji Over IP kryjące się pod nazwą Ecler Video. Druga grupa nowych produktów to ustroje akustyczne należące do rodziny produktów Ecler Acoustics.

Wiele nowych rozwiązań zaprezentowała również firma Vogel’s. Wśród nich znalazły się takie produkty jak: nowa linia uchwytów z  elektryczną regulacją wysokości, nowa linia mocowań ściennych (seria 1000). Ponadto pojawiły się także rozwiązania do zakrzywionych ścian wideo, systemy montażu do ścian wideo LED, rozwiązania do ścian wideo (Connnect-it, Pop-out), rozwiązania do systemów wideokonferencyjnych i uchwyty do tabletów (seria TabLock).

Na stoisku Digital Projection można było zobaczyć m.in. nowy projektor INSIGHT 4K HFR 360. To rozwiązanie bazujące na technologii 3-chip DLP, z natywną rozdzielczością 4K i dysponujące mocą 27 000 lumenów. Jego unikatową cechą jest zastosowana technologia, bazująca na bardzo dużej ilości wyświetlanych klatek (nawet do 360 klatek na sekundę) i  śledzeniu okularów widza. Dzięki temu każdy z  maksymalnie sześciu widzów może cieszyć się wysokiej jakości, angażującym obrazem 3D. Drugą nowością producenta jest projektor INSIGHT Laser 8K. Zgodnie ze swoją  nazwą jest to laserowy projektor dysponujący mocą 25 000 lumenów i pozwalający na wyświetlenie obrazu nawet w rozdzielczości 8K.

Wiele nowych produktów pokazała także firma Audac. Wśród nich można wskazać nowy moduł NMP40 SourceCon umożliwiający odtwarzanie muzyki z  najpopularniejszych serwisów streamingowych, zmodyfikowaną aplikację AUDAC Touch 2.0 wyposażoną w szereg nowych funkcji, uniwersalne przekaźniki ARU2 czy miniaturowe wzmacniacze AMP203.

Firma iiyama postawiła na prezentację na tegorocznych targach ISE szerokiej oferty rozwiązań dla rynku digital signage. Zaprezentowane zostały m.in. nowe monitory LH5510HSHB-B1 o  przekątnej 55” i rozdzielczości Full HD oraz LH7510USHB-B1 o  przekątnej 75” i  rozdzielczości 4K UHD wyposażone w  matryce IPS M+ LED z  jasnością do 3000cd/m², umożliwiającą nie tylko pracę w warunkach wysokiej temperatury ale i nasłonecznienia. Ponadto zaprezentowane zostały również nowe ekrany serii 15” z frontem pokrytym gładką szklaną powierzchnią oraz piankową otuliną ułatwiającą ich montaż, stworzone z myślą o kioskach interaktywnych, a także nowe ekrany stretch w rozmiarach 28 i 38 cali.

Nowością zaprezentowaną w tym roku na stoisku firmy Powersoft było urządzenie o  nazwie Mover. To elektromechaniczny przetwornik dedykowany do kin 4D, kin domowych, muzeów czy parków rozrywki, a  więc wszędzie tam gdzie jest wymaga duża ilość niskich częstotliwości nie tylko tych akustycznych, ale i mechanicznych. Mover można zainstalować np. pod podłogą ekspozycji przedstawiającej sceny batalistyczne czy trzęsienie ziemi i jeszcze lepiej przenieść widza w centrum wydarzeń.

Na stoisku firmy NEC nagrodzonym statuetką dla najlepszego stoiska w  rozmiarze XL, prezentowane były m.in. nowe monitory UN492S do budowy ścian wideo w nowym rozmiarze 49”. Ich cechami charakterystycznymi są: bardzo niewielka ramka, ale również platforma Atlon 5 i  silnik SpectraView wspomagający kalibrację tych monitorów. Co więcej ,3monitory zostały wyposażone również w podpanelowy czujnik RGB który dba o to aby cały czas kalibracja była utrzymywana na stałym poziomie. Prezentowane było także oprogramowanie Hiperwall w  szóstej już generacji, w  której została wprowadzona możliwość przesyłania okna z przeglądarki w praktycznie dowolnej rozdzielczości. Odpowiadając na wiele zapytań z  rynku, firma NEC zaprezentowała także pierwsze oprogramowanie do systemu Digital Signage instalowane na komputerach Raspberry Pi, dostępne za darmo i bez limitu monitorów. Oprócz tego prezentowano także nową generację urządzenia typu all-in-one InfonityBoard, ekrany dvLED, monitory 4K UHD czy nowy projektor o  jasności 5000 lumenów, generujący bardzo niewielki hałas, co czyni go doskonałym rozwiązaniem do sal konferencyjnych, miejsc spotkań zarządów, firm czy obiektów rządowych.

Firma DataVideo prezentowała m.in.: walizkowe, czterokanałowe studio produkcyjne z  możliwością streamingu do Internetu HS-1600T, ale także najnowszy konwerter z dotykowym panelem DAC-75T, nowe kamery PTZ, a także najnowszy sterownik do kamer RMC-300 z pomocą którego można sterować aż dwudziestoma czterema kamerami PTZ, również z poziomu tabletu.

Firma Sharp zaprezentowała w  trakcie ISE2019 swój pierwszy monitor Windows Collaboration Display (WCD). Jest to interaktywny, siedemdziesięciocalowy wyświetlacz, pracujący w rozdzielczości 4K skonstruowany z misją o biurach korporacji oraz małych i średnich firm. Urządzenie jest wyposażone we własną technologię dotykową Sharp oraz sensory przekazujące dane do Microsoft Azure Digital Twins umożliwiając tym samym zarządzanie przestrzenią spotkać dzięki monitorowaniu liczby uczestników, jakości powietrza, oświetlenia otoczenia, temperatury czy wilgotności. Ponadto producent zaprezentował także 80” monitor 8K, na którym na żywo był  wyświetlany obraz z kamery 8K 8C-B60A oraz monitory 4K Ultra-HD PN-HB i  PN-HM dostępne w  trzech rozmiarach od 6 65” do 85”, a  także sześć monitorów 4K Ultra-HD należących do rodziny PN-HW i dostępnych w rozmiarach od 43” do 86” i  wyposażonych we wbudowanych odtwarzacz USB ułatwiający wyświetlanie treści w instalacjach digital signage.

Z  dużą radością obserwujemy również rozwój polskiej, rodzinnej firmy Edbak, która dzisiaj jest już jednym z europejskich liderów w dziedzinie produkcji uchwytów, wózków i stojaków dla branży AV i również w trakcie tegorocznych targów ISE zaprezentowała wiele nowości, a  wśród nich: najnowszą linię aluminiowych wózków, uchwytów do ścian wideo, monitorów i projektorów, wózek do ekranu flipchart TRF100, a  także elektryczną wersję uchwytu do montażu ścian wielomonitorowych, z możliwością regulacji za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne.

Apart Audio w  trakcie targów ISE2019 zaprezentował m.in. nowy przedwzmacniacz dwustrefowy z  wbudowanym mikserem Prezone2, nowe konwertery stereo APDO umożliwiające odebranie z  sieci Dante sygnału i  podłączenie dwóch kanałów analogowych za pomocą złącz Euroblock, a także podwieszane, sufitowe głośniki P60DT-W i P60DT-BL (odpowiednio w kolorze białym i czarnym).

Firma Televic prezentowała w  trakcie ISE2019 m.in. najnowsze siedmio i  dziesięciocalowe wyświetlacze do montażu płaskiego dla systemu uniCOS ułatwiający wyświetlanie treści wideo czy realizację wideokonferencji, a także kompletny system konferencyjny uniBOX z mikrofonem, ekranem i  jednostką sterującą czy dobrze znane i  nagrodzone m.in. nagrodą IF Design Award 2019 wykonane w  technologii E Ink tabliczki konferencyjne Plixus Nameplate.

Firma Biamp oficjalnie poinformowała na targach ISE2019 przejęcie marki Camridge, specjalizującej się w produkcji rozwiązań do maskowania dźwięku, zapewniających prywatność np. w  salach konferencyjnych. Teraz takie rozwiązania będą dostępne również w  ofercie marki Biamp. Oczywiście nie zabrakło również głośników desono C-IC6, wzmacniaczy Tesira 1200.1 czy mikrofonów sufitowych i biurkowych Parlé z nagrodzoną technologią Beamtracking. Ponadto producent zapowiedział również wprowadzenie do oferty rewolucyjnego systemu Crowd Mics umożliwiającego udział publiczności w  dyskusji np. w  trakcie konferencji, za pomocą własnych telefonów i  aplikacji ATOM dostępnej zarówno na platformę iOS jak i  Android. Dzięki temu w dyskusji może wziąć udział nawet 1000 uczestników bez kłopotliwego przekazywania mikrofonu.

Z  pewnością największą nowością pokazaną na stoisku L-Acoustics jest nowa konstrukcja koaksjalna X4i. To najmniejszy w ofercie producenta głośnik mający zaledwie 99mm głębokości i IP55 umożliwiającym również instalację na zewnątrz. Konstrukcja jest dostępna standardowo w charakterystycznym dla marki brązowym i białym kolorze, ale także na zamówienie może zostać wykonany w dowolnym kolorze z palety RAL. Ponadto producent ogłosił również integrację swoich produktów z  urządzeniami Crestron i platformą QSC Q-SYS, dzięki której z poziomu paneli tych producentów można zarządzać dźwiękiem L-Acoustics m.in. procesorem P1.

Na stoisku Electro-Voice zaprezentowano m.in. nowy system bezprzewodowy RE3, głośniki sufitowe serii EVID czy systemy line array X1/X2 dostępne w wersjach instalacyjnych.

Goście stoiska firmy Canon mogli zobaczyć nowy projektor 4K LX-MH502Z o  mocy 5000 lumenów oraz biznesowy projektor XEED 4K5020Z współpracujący z  obiektywem RS-SL07RST, zaprojektowanym specjalnie do pracy z  rozdzielczością 4K. Ponadto zaprezentowany został również potężny projektor instalacyjny LX-4K3500Z o mocy 40 000 lumenów, zbudowany w  oparciu o  technologię 3-chip DLP, obsługujący HDR i pracujący w rozdzielczości 4K.

Firma AKG zaprezentowała dwa nowe systemy bezprzewodowe – czterokanałowy DMS 100 oraz ośmiokanałowy DMS300 z transmisją kodowaną AES 256 bit zapewniającą bezpieczeństwo, a  także nowy powierzchniowy mikrofon konferencyjny AKG CBL.

W ofercie AMX pojawiły się nowe panele do sal konferencyjnych dostępne w  trzech wariantach wielkościowych: 7”, 10” i  20”. Mniejsze panele występują zarówno w  wersji ściennej jak i biurkowej, natomiast największy z paneli jest dostępny tylko w wersji biurkowej. Do najważniejszych zalet nowych produktów należy pojemnościowa nakładka dotykowa oraz nowy silnik graficzny. Producent ogłosił również strategiczną współpracę z firmą Zoom dzięki czemy rozwiązania AMX Ascendo Core można łatwo zintegrować z  aplikacją Zoom Meetings lub panelami kontrolnymi Modero G5 wdrażając do sal konferencyjnych gotowe rozwiązanie.

Również firma BSS zaprezentowała na ISE2019 zupełnie nowy procesor DCP-555 oferujący automatyczne miksowanie źródeł sygnału, dwukierunkową komunikację VoIP, zaawansowany processing oraz pełną współpracę z aplikacją BYOD oraz platformą AMX Acendo Core.

Listę rozwiązań z grupy Harman Pro pokazanych na tegorocznej edycji imprezy zamykają nowe wzmacniacze Crown DCi DA.

Na stoisku firmy Gefen można było zobaczyć nowy skaler HDMI EXT-UHD600A-12-DS, a  także embeder i  deember audio HDMI czy aktywny konwerter sygnału DisplayPort na HDMI. Ponadto prezentowane były również extendery światłowodowe HDMI oraz detektory EDID EXT-HD-EDIDPN.

Firma DAS prezentowała nowe głośniki Artec 306-W, 310 oraz 308-W, a  także pasywną konstrukcję OVI 12 bazującą na koaksjalnym głośniku 12” z jednocalowym driverem oraz dostępne we wszystkich kolorach palety RAL głośniki serii Quantum. Nie mogło także zabraknąć aktywnego systemu liniowego Vantec 20A oraz pasywnego, instalacyjnego systemu ARTEC 32, pozbawionego typowych dla rynku rentalowego rączek i dostępnego zarówno w kolorze czarnym jak i białym.

Allen&Heath oficjalnie zaprezentował dwa nowe expandery: wolnostojący DT168 wyposażony w szesnaście przedwzmacniaczy mikrofonowych oraz DT164-W  z  taką samą ilością przedwzmacniaczy, ale dodatkowo z  możliwością instalacji w  ścianie. Ponadto zaprezentowane zostały również dwie karty do konsolet producenta Dante 128×128 oraz 64×64.

Na tegorocznych targach ISE, firma Roland zaprezentowała nowy mikser multiformatowy V-600UHD 4K z obsługą HDR, niewielki, bardzo łatwy w obsłudze i szalenie funkcjo-nalny mikser V-02HD czy rozwiązanie łączące zalety miksera wideo i miksera audio do bezpośredniego streamingu do sieci VR-1HD.

Firma Monacor pokazała m.in. wzmacniacze PA-912S, stageboxy z Dante DADC-0816DT, a także odporne na warunki atmosferyczne zewnętrzne głośniki IT-400DT czy kompak-towy subwoofer ESUB-6W/WS.

Wiele nowości pokazała również firma Panasonic. Wśród nich trzeba przede wszystkich wskazać nowy, najjaśniejszy w  ofercie producenta projektor laserowy RQ50K o  mocy 50 000 lumenów, oferujący rozdzielczość 4K i  technologię SOLID SHINE zapewniającą możliwość oddania żywych, nasyconych kolorów. Firma zaprezentowała również nowy projektor PT-RQ100 o  jasności 10 000 lumenów z  Pixel Shifting podnoszącą rozdzielczość wyświetlanego materiału do UHD. Prawdziwym hitem są trzy nowe obiektywy z  zerowym offsetem, skonstruowane z  myślą o  projektorach 1-chip i  3-chip DLP. Dają one nowe możliwości instalacji projektorów w miejscach z  ograniczoną przestrzenią, a  także we wszystkich tych instalacjach, gdzie obraz ma otaczać widza ze wszystkich stron. Ponadto firma Panasonic zaprezentowała również system „Scale-Up Classroom”, w którym zostały połączone 43” interaktywne monitory i  zdalnie sterowane kamery PTZ umożliwiające transmisję wykładu za pomocą pojedynczej skrętki, co daje nowe możliwość dla edukacji podnosząc atrakcyjność i jakość zajęć, nowe monitory LCD w  tym model TH-55VF2 z  ramką 0,88mm, a  także nowe modele SQ1 i  CQ1 od 43” do 98” rozszerzające ofertę monitorów 4K producenta.

Na stoisku Symetrix została zaprezentowana najnowsza wersja oprogramowania Composer do projektowania i zarządzania systemem bazującym na sieci Dante, pozwalająca teraz również na konfigurację urządzeń wideo 4K. Ponadto pokazano także moduł telefonu PD-1 Telco Dialer oraz nowy panel dotykowy o  przekątnej 5” zapewniający sterowanie processingiem DSP Symetrix.

Firma Meyer Sound prezentowała m.in. nową kolumnę typu point source UPQ-D3, rozszerzające dobrze znaną linię produktów UPQ, odznaczający się bardzo niewielkimi rozmiarami subwoofer USW-210P, zaprojektowany z  myślą o wszystkich tych instalacjach, w  których nie ma miejsca na umieszczenie subwoofera w klasycznej obudowie, a także nowy dwukanałowy zasilacz MPS-482HP. Ponadto wiele uwagi poświęcono również nowemu sygnałowi testowemu M-Noise, zapewniającemu znacznie bardziej dokładne możliwości strojenia systemów nagłośnieniowych zarówno instalacyjnych jak i  koncertowych. Warto wspomnieć również, że firma Meyer Sound przygotowała specjalną przestrzeń odsłuchową w  znajdującym się nieopodal targów hotelu Hilton, gdzie prezentowane było rozwiązanie do wielokanałowego miksu Spacemap, bazujące na procesorach GALAXY. 

Również marka Blustream zdecydowała się pokazać w Amsterdamie wiele nowych produktów. Wśród nich warto wskazać takie rozwiązania, jak w  pełni konfigurowalną matrycę wideo 16×16, nowe przełączniki Platinum V3 AV Matrix czy nowy wieloformatowy przełącznik prezentacyjny z wbudowanym skalerem MFP62.

Firma Bose prezentowała na ISE2019 dwanaście nowych modeli DesignMax od modelu z  głośnikiem 2” aż po model 8”. Wiele uwagi poświęcono również głośnikom ArenaMatch DeltaQ i ArenaMatch Utility, które dzięki IP55 mogą pracować również w instalacjach stałych znajdujących się na zewnątrz.

Ponadto pokazano również wzmacniacz PowerSpace+ oraz PowerSpace, nowe procesory do sal konferencyjnych ControlSapce EX-440C, EC-12AEC oraz procesor wielozadaniowy DSP EX-1280. Warto wspomnieć również, że wzmacniacze PowerShare otrzymały teraz łączność Dante co znacząco ułatwia ich integrację w  systemach instalacyjnych.

Firma Epson pokazała na swoim potężnym jak co roku stoisku, nowy projektor laserowy EB-L30000 o  mocy 30 000 lumenów, najnowszą linię kompaktowych, łatwych pod względem instalacji i  konfiguracji projektorów EB-L1075U, EB-L1070U i EB-L1050U, a także mały projektor EB-U50 z funkcją podświetlenia punktowego, co czyni go doskonałym rozwiązaniem m.in. do sklepów, muzeów czy galerii sztuki.

Podsumowanie
Targi Integrated Systems Europe, to impreza na której nikogo kto poważnie myśli o  swoim udziale w  rynku AV po prostu nie może zabraknąć. To tutaj są prezentowane najważniejsze trendy rynkowe, rozwiązania które będą stosowane w  instalacjach przez najbliższe dwanaście miesięcy i najbliższe lata oraz tu swoje premiery mają nowe urządzenia, prezentowane, co roku, przed rekordową widownią. Czy edycja w 2020 roku znów pobije wszystkie rekordy i  będzie pożegnaniem w  wielkim stylu z Amsterdamem? Można się tego spodziewać, biorąc pod uwagę, że już niespełna tydzień po targach organizatorzy mogli pochwalić się ponad 92% sprzedanej powierzchni wystawienniczej. Jakie będą ostateczne liczby przekonamy się, już za mniej niż dwanaście miesięcy. Jedno jest pewne – warto czekać! Do zobaczenia w dniach 11-14 lutego 2020!

TEKST: AVINTEGRACJE
ZDJĘCIA: ISE