Red Bull to jedna z najsilniejszych i najbardziej rozpoznawalnych na rynku marek. Wśród producentów z sektora spożywczego, równać mogą się z nią może tylko trzy, cztery inne. Dwa czerwone byki zna chyba każdy i to nie tylko z półek sklepowych, ale również ze sportu i popkultury. Austriacki brand jest obecny w niezliczonych dyscyplinach sportowych i sam jest organizatorem wielu niezwykłych projektów. Red Bull to marka w wielu obszarach wyznaczająca trendy, nowatorska i innowacyjna. Zatem również takie musiało być jej nowe biuro otwarte w połowie 2021 roku. Szybko okazało się jednak, że jest ono wyjątkowe nie tylko w skali kraju, ale również całej, międzynarodowej korporacji.

Krakowska firma AV-IT Solutions zaprojektowała i dostarczyła tutaj wyjątkowy zagięty ekran, składający się z piętnastu monitorów OLED LG, sterowanie bazujące na rozwiązaniach chmurowych i nagłośnienie skonfigurowane w oparciu o produkty marki Biamp.
Mieliśmy przyjemność odwiedzić nową siedzibą austriackiej firmy i szczegółowo przyjrzeć się temu niezwykłemu projektowi.

Historia marki Red Bull rozpoczyna się w 1984 roku, gdy zarządzający przedsiębiorstwem nieprzerwanie po dziś dzień Dietrich Mateschitz, będąc w podróży w Tajlandii, kupuje napój energetyczny Kreating Daeng. Austriak postanawia sprowadzić napój do Europy i z nową nazwą Red Bull rozpoczyna ekspansję na Starym kontynencie. Pomimo początkowych protestów, jak dzisiaj wiemy, decyzja Mateschitza okazała się strzałem w dziesiątkę. Tylko w 2020 roku austriacka marka sprzedała prawie osiem miliardów puszek napoju w 169 krajach. Co ciekawe, w niektórych energetyk jest wciąż dostępny tylko w aptekach! Jednak od wielu lat Red Bull nie jest już tylko przedsiębiorstwem z obszaru spożywczego. Zgodnie z decyzjami podjętymi w latach dziewięćdziesiątych i strategią, która narodziła się w tym czasie, marka przeznacza około 30 procent swojego przychodu na marketing. Zestawiając to z liczbą sprzedanych napojów, daje to przeogromny budżet, który jest inwestowany w bardzo śmiałe, kreatywne i, w wielu wypadkach, wydarzające się tylko jeden raz w historii projekty. Wystarczy tylko wspomnieć, że Red Bull był zaangażowany w zjazd Andrzeja Bargiela z K2 na nartach, przez wiele lat był partnerem tytularnym widowiskowych zawodów w freestyle motocrossie Red Bull X-Fighter, jest organizatorem wyścigów samolotów Red Bull Air Race, w ramach projektu Red Bull Stratos był organizatorem bezprecedensowego skoku Austriaka Felixa Baumgartnera ze stratosfery, jest widoczny na wielu festiwalach muzycznych, tanecznych, DJ-skich czy w końcu jest właścicielem zespołu Formuły 1, który w 2021 dzięki Maxowi Verstappenowi mógł dopisać do czterech mistrzostw świata Sebastiana Vettela kolejne. Jedną z imprez znajdujących się w portfolio producenta napojów jest również puszczający nieco oko do publiczności Konkurs lotów na byle czym, w trakcie którego uczestnicy na zbudowanych przez siebie maszynach latających muszą oddać najdłuższy skok do wody. Austriacka marka jest również sponsorem setek sportowców reprezentujących ogromną liczbę dyscyplin sportowych. Red Bull bardzo mocno stawia na to, aby wydarzenia, w które się angażuje, były widowiskowe, wyzwalały kreatywność i były adresowane raczej do młodszej widowni. O czym nie wszyscy wiedzą, Red Bull jest również właścicielem uhonorowanego wieloma nagrodami domu mediowego Red Bull Media House, który jest zaangażowany w produkcję najwyższej jakości materiałów wideo z wyjątkowych eventów. Red Bull to bez wątpienia marka kreatywna, która wybija się wysoko ponad przeciętność. Takie również musiało być ich nowe polskie biuro, uruchomione w połowie 2021 roku.

Red Bull - nowa siedziba w Warszawie

Zakrzywiony ekran robi piorunujące wrażenie z zewnątrz. Przykuwa uwagę wielu przechodniów, którzy często wchodzą do biura, aby przyjrzeć mu się z bliska.

Nowa siedziba czerwonych byków
Po kilku latach obecności przy ulicy Wyścigowej, od lipca 2021 Red Bull ma swoją nową siedzibę w samym sercu Warszawy, w jednej z poprzemysłowych hal wybudowanych w latach siedemdziesiątych i wchodzących w skład Fortu Mokotów. To wyjątkowa lokalizacja, ponieważ z jednej strony biuro znajduje się w samym centrum Warszawy, a równocześnie ma bardzo zielone i spokojne otoczenie, dzięki czemu pracownicy wyglądając przez wielkie okna, mają wrażenie jakby znajdowali się na przedmieściach stolicy. Dla potrzeb słynnego austriackiego producenta w starym forcie zaadaptowana została przestrzeń o powierzchni 1700 metrów kwadratowych, utrzymana w przestronnym, loftowym stylu architektonicznym. Sam projekt nowej siedziby rozpoczął się pięć lat temu i był bardzo skomplikowany, przede wszystkim ze względu na wiek budynku, do którego miał wprowadzić się Red Bull. Rewitalizacja trwała około półtora roku i wymagała bardzo wytężonej pracy wszystkich ekip. Wielkim wyzwaniem dla architektów było to, aby stary budynek przebudować w taki sposób, by zabytkowe, surowe, postindustrialne elementy korespondowały z nowoczesnymi i przyjaznymi dla pracowników wnętrzami, wykonanymi z nowoczesnych materiałów i najnowszą technologią, którą naszpikowano wnętrza. Tego śmiałego zadania podjęła się firma MXCF Architekci. Efektem tej współpracy są jasne, bardzo wysokie i pełne światła przestrzenie łączone z naturalnym drewnem i ciemne stalowe elementy przywołujące na myśl dawne funkcje budynku. Elementem, który natychmiast rzuca się w oczy zaraz po wejściu do budynku, jest intensywnie czerwona instalacja przestrzenna „fala energii”, zawieszona nad wejściem i recepcją. Zaprojektowaniem potężnego ekranu witającego gości biura, jak i towarzyszącego mu nagłośnienia oraz dostarczeniem i konfiguracją wszystkich urządzeń zajęła się firma AV-IT Solutions z Krakowa. Cały montaż został podzielony na dwa etapy. Wpierw był montaż brudny, prowadzony jeszcze na etapie, gdy w obiekcie trwały prace budowlane i nie było nawet posadzek. Wtedy został osadzony cały uchwyt i przygotowana infrastruktura do montażu monitorów. Sama ściana była instalowana już na bardziej zaawansowanym etapie prac budowlanych.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Ekipa AV-IT Solutions w trakcie montażu monitorów OLED LG. Praca w białych rękawiczkach!

Amfiteatr OLED
Po wejściu do budynku od razu trafiamy do przestrzeni kreatywno-warsztatowej. Jej sercem jest wykonany z jasnej sklejki amfiteatr, który znalazł się przed pierwszym w Polsce – i wyjątkowym również w skali całej firmy Red Bull – zagiętym ekranem OLED. Na co zwraca uwagę Dobromir Maconko, vertical sales manager z firmy LG Electronics Polska, każdy z ekranów ma grubość zaledwie 12 mm i wagę 6 kg! – Dzięki technologii OLED, w której każdy piksel, czyli każda pojedyncza dioda elektroluminescencyjna, świeci własnym światłem, nie potrzebując żadnego, dodatkowego podświetlenia, każdy z ekranów przyjechał na miejsce instalacji jako prosty panel i został elastycznie wygięty za pomocą specjalnego kalibratora. W kalibratorze zostały ustalone odpowiednie promienie zgięcia, dzięki czemu wszystkie panele po złożeniu dały jednorodny, spójny, zagięty ekran w rozmiarze XXL. Jednak wygląd ekranu to jedno, a nie mniej ważne są przecież parametry wyświetlanego na ekranach OLED obrazu. Technologia ta pozwala na uzyskanie nieprawdopodobnych wręcz parametrów wyświetlanej czerni, kontrastów i najwyższe parametry odwzorowania kolorów – opowiada Maconko. – Co ciekawe, każdy z ekranów może być zarówno zgięty wklęśle. jak i w sposób wypukły.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Po instalacji wszystkich piętnastu monitorów, która nie była łatwym zadaniem i wymagała niezwykłej precyzji, ekipa przeszła do kolejnego skomplikowanego zadania, czyli kalibracji całej ściany.

Ekran składa się w sumie z piętnastu zagiętych monitorów OLED 55EF5F o przekątnej 55” cali, każdy znajduje się w centralnym punkcie biura, zaraz obok recepcji i jest wykorzystywany do wielu różnych zadań. Od wyświetlania na nim prezentacji poszczególnych działów przez prezentacje firmowe aż po organizację eventów czy spotkań ze sportowcami, których wspiera Red Bull. Przestrzeń jest zaaranżowana w na tyle elastyczny sposób, że nie tylko można tutaj prezentować nagrane relacje z odbywających się gdzie indziej wydarzeń sportowych, ale także można na miejscu organizować różnego rodzaju efektowne akcje sportowe, czego przykładem może być chociażby klip z udziałem akrobatów Freestyle BMX, którzy prezentowali swoje akrobacje przed ekranem tuż po otwarciu biura. Dzięki bardzo wysokim parametrom wyświetlanego obrazu, doskonałym kontrastom i wysokiej jakości ekran świetnie sprawdzi się również jako tło np. do wywiadów czy wydarzeń muzycznych jak organizowane tutaj cyklicznie KontroWersy, w trakcie których swoje umiejętności we władaniu słowem prezentują freestyle’owcy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na ekranie prezentować również pełnometrażowe filmy. Ciekawostką jest fakt, że do tego ogromnego wyświetlacza podłączona jest również konsola PS5, umożliwiająca granie w naprawdę wielkim formacie, a zakrzywienie całego ekranu daje jeszcze lepszy efekt immersji. Jak udało nam się dowiedzieć, wkrótce przed ekranem znajdzie się na przykład fotel, dokładnie taki sam jak w bolidach Red Bull Racing Honda wraz kierownicą i pedałami. Jak tylko się pojawi, na pewno jeszcze tutaj wrócimy, bo gra na tak dużym ekranie będzie wyjątkowym przeżyciem.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Nie lada wyzwaniem było również stworzenie odpowiedniego systemu montażowego umożliwiającego instalację tych piętnastu wygiętych monitorów OLED. Z pomocą przyszła tutaj firma EDBAK, która stworzyła kompleksowe, zaprojektowane na indywidualne zamówienie rozwiązanie montażowe. Największymi zaletami tego systemu montażowego jest oczywiście to, że pozwala on na instalację zagiętych ekranów, jest bardzo wytrzymały i dysponuje nośnością na poziomie 500 kg, gwarantującą pełne bezpieczeństwo. Umożliwia on także mikroregulację zainstalowanych na nim monitorów. Dzięki temu, że cały potężny system montażowy jest zakotwiczony zarówno do podłogi, jak i do sufitu, całość jest niezwykle stabilna i oferuje pełne bezpieczeństwo.

Zastosowanie konsoli wymusiło poprowadzenie dodatkowego, pojedynczego połączenia HDMI między holem a serwerownią. Ze względu na zasięg padów nie było możliwości, aby konsola była zlokalizowana w serwerowni, a z kolei musiała ona zostać podłączona do urządzeń wejściowych umożliwiających przyjęcie sygnału do całej infrastruktury Userful i wyświetlenie go na całym lub na wybranej części ekranu wideowall.

Piotr Tomala z firmy AV-IT Solutions przyznaje, że: „nie lada wyzwaniem było również stworzenie odpowiedniego systemu montażowego umożliwiającego instalację tych piętnastu wygiętych monitorów OLED. Z pomocą przyszła tutaj firma EDBAK, która stworzyła kompleksowe, zaprojektowane na indywidualne zamówienie rozwiązanie montażowe. Największymi zaletami tego systemu montażowego jest oczywiście to, że pozwala on na instalację zagiętych ekranów, jest bardzo wytrzymały i dysponuje nośnością na poziomie 500 kg, gwarantującą pełne bezpieczeństwo. Umożliwia on także mikroregulację zainstalowanych na nim monitorów. Dzięki temu, że cały potężny system montażowy jest zakotwiczony zarówno do podłogi, jak i do sufitu, całość jest niezwykle stabilna i oferuje pełne bezpieczeństwo. Na etapie realizacji projektu okazało się jednak, że sam uchwyt to nie wszystko. Zgodnie z decyzjami podjętymi przez integratora we współpracy z architektami wnętrz cały system montażowy musiał zostać obudowany w odpowiedni sposób. W tym celu został zastosowany specjalny, bardzo cienki (dający wrażenie lekkości całej konstrukcji) i kosztowny laminat, którego obróbka była niezwykle skomplikowana. Jednak efekt końcowy jest świetny i warty tych nakładów.”

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Zasilanie i zestaw urządzeń odbiorczych Userful tzw. klientów zero, do których za pomocą sieci Ethernet jest przesyłany sygnał z serwera głównego.

Paweł Różacki, IT manager Red Bull Polska podsumowuje: – Stworzenie tego wideowalla było nie tylko potrzebą czysto techniczną, ale również chęcią wyróżnienia się. Chcieliśmy stworzyć projekt pionierski i na chwilę wdrożenia nigdzie w Europie nie było podobnej realizacji. Zależało nam na wyborze nietuzinkowej technologii, takiej jak ekrany OLED i to w dodatku zagięte. Z tego właśnie powodu jako partnera technologicznego do realizacji tego śmiałego projektu wybraliśmy firmę LG. Jako jedyna dawała ona nam możliwość wykorzystania zagiętych ekranów OLED pod dowolnym, zadanym przez nas kątem. Rozmawialiśmy z wieloma partnerami, ale to marka LG w tamtym momencie jako jedyna była w stanie sprostać naszym wyzwaniom.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Każdy z monitorów LG przyjechał na miejsce instalacji jako prosty panel i został elastycznie wygięty za pomocą specjalnego kalibratora. Dopiero po wygięciu go w odpowiedni sposób z tyłu został zainstalowany set top box, odpowiedzialny za odbieranie sygnałów HDMI i transmisję do panelu.

Jakub Druzic z firmy AV-IT Solutions dodaje: – Spodziewaliśmy się, że efekt uzyskany z pomocą tego wygiętego ekranu będzie imponujący, ale nie myśleliśmy, że aż taki! Gdy zobaczyliśmy kompletny, uruchomiony ekran zrobił on na nas piorunujące wrażenie. W szczególności, że takiej konstrukcji nigdzie wcześniej nie dało się w Europie zobaczyć, najbliżej w Dubaju.

Zarządzanie ekranem w chmurze
Jak już wspomniano, ekran jest bardzo mocno eksploatowany – służy do prezentacji różnych treści, zarówno wewnętrznych, korporacyjnych, jak i streamingów live czy materiałów produkowanych i prezentowanych przez partnerów marki Red Bull. Oczywiście całym ekranem składającym się z piętnastu monitorów można w dowolny sposób zarządzać. Może on pracować zarówno jako jedna ogromna powierzchnia wyświetlająca, jak i każdym z monitorów można zarządzać w sposób niezależny, łącząc poszczególne ekrany i prezentując na nich równocześnie różne źródła sygnału.
Zarządzanie wyświetlanymi materiałami ułatwia rozbudowany system sterowania ekranem. Co ciekawe jednak, w odróżnieniu do większości analogicznych instalacji, nie ma tutaj fizycznego, sprzętowego procesora do zarządzania ścianami wideo. Do napędzania „ściany Red Bullowej” wykorzystywany jest system Userful. Bazuje on na serwerze zainstalowanym w szafie rack w serwerowni. Na nim zainstalowany jest system Userful, który odpowiada za przetwarzanie wyświetlanych treści. Poprzez specjalny portal chmurowy producenta spięty z tym konkretnym serwerem możliwe jest zarządzanie całym systemem, natomiast same obliczenia i operacje odbywają się w fizycznym urządzeniu.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Integrator, firma AV-IT Solutions, przygotowała również aplikację na iPada, dzięki której można zarządzać całym nagłośnieniem podzielonym na cztery strefy. Mogą być one dowolnie konfigurowane, łączone i rozłączane. Z poziomu aplikacji można także zmieniać i wybierać źródła muzyki odtwarzanej w multimedialnym holu. Do wyboru jest serwis streamingowy Spotify, radio internetowe, muzyka z playlisty stworzonej przez Red Bulla, a także możliwość odtwarzania dźwięku towarzyszącego obrazowi wyświetlanemu na ekranie.

Jak powiedział nam Paweł Różacki, na taką decyzję wpływ miało przede wszystkim to, że firma Red Bull jest marką innowacyjną. Ekipie odpowiedzialnej w jej strukturach za rozwiązania IT zależało, aby możliwie jak najbardziej ograniczyć ilość sprzętu koniecznego do zainstalowania w biurze i tym samym być najbardziej ekologicznym jak to tylko możliwe. A przy tym mieć rozwiązanie, które tylko na poziomie oprogramowania będzie mogło być na bieżąco aktualizowane i rozwijane. Po długim sondowaniu rynku wybór padł na rozwiązanie od firmy Userful, bazujące w pełni na oprogramowaniu z jedną tylko fizyczną instancją w postaci głównego serwera, który komunikuje się z poszczególnymi modułami, tzw. klientami zero, zainstalowanymi bezpośrednio za ekranem w konfiguracji jeden moduł na jeden ekran. Serwer z tymi modułami komunikuje się za pomocą sieci Ethernet. Dzięki zakupionej licencji enterprise na ekranie mogą być wyświetlane dowolne treści, cała powierzchnia może być w nieograniczony sposób łączona, dzielona, a wszystko to odbywa się w trybie „przeciągnij i upuść” w specjalnej aplikacji. Co istotne, tak przygotowane układy wyświetlania mogą być zapisane w formie presetów ułatwiających przywołanie konkretnej konfiguracji. Dzięki temu ekipa IT pracująca na co dzień w biurze Red Bulla może natychmiast odpowiadać na bardzo różne potrzeby biznesu, a całość działa bardzo łatwo i szybko.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Szafa rack audio, a w niej m.in.: wzmacniacz ALC-404D, zasilający wszystkie kolumny zainstalowane w holu, mikser strefowy Apart Zone 4, umożliwiający niezależne zarządzanie poszczególnymi strefami nagłośnieniowymi, na które został podzielony cały system audio, a także player PMR4000R MKIII z możliwością odtwarzania m.in. radia internetowego czy muzyki z najpopularniejszych serwisów streamingowych, takich jak Spotify.

Obraz uzupełniony o dźwięk
Ze ścianą wideo współpracuje najwyższej jakości nagłośnienie podzielone na cztery strefy. Do jego realizacji zostały wykorzystane rozwiązania marki Biamp.
Jak mówi Jakub Druzic z firmy AV-IT Solutions: „w holu głównym zainstalowane zostały zwieszane, sufitowe kolumny głośnikowe Biamp DP8 wsparte subwooferem VLF208LV. Cały system nagłośnieniowy został przygotowany w technologii 100V i zasila go wzmacniacz ALC-404D. Fakt, że wzmacniacz jest zaopatrzony w predefiniowane presety jeszcze bardziej przyspieszył i ułatwił cały proces instalacji, wdrożenia i uruchomienia. Decyzja o zastosowaniu systemu 100V była podyktowana przede wszystkim znaczną odległością między serwerownią, gdzie musiał się znaleźć wzmacniacz, a strefą, gdzie zainstalowano głośniki. Dodatkowo w nagłośnieniowej szafie rack znalazły się również: mikser strefowy Apart Zone 4, umożliwiający niezależne zarządzanie poszczególnymi strefami nagłośnieniowymi, na które został podzielony cały system audio, a także player PMR4000R MKIII, umożliwiający odtwarzanie muzyki z własnych nośników, z radia internetowego i z serwisu Spotify. Nagłośnienie jest wykorzystywane do odtwarzania nastrojowej, cichej, spokojnej muzyki tła, która ma uprzyjemniać zarówno pracownikom, jak i gościom przebywanie w biurze firmy, ale w trakcie organizowanych tutaj eventów z łatwością radzi sobie również z odtwarzaniem bardzo dynamicznej i głośnej muzyki, która przeważnie im towarzyszy.”

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

W holu głównym zainstalowane zostały zwieszane, sufitowe kolumny głośnikowe Biamp DP8, wsparte subwooferem VLF208LV.

Całe nagłośnienie zostało podzielone na cztery strefy, które mogą być dowolnie konfigurowane, łączone i rozłączane za pomocą przygotowanej przez firmę AV-IT Solutions aplikacji pracującej na iPadzie. Z jej poziomu można nie tylko regulować głośność, ale także zdecydować, czy w holu będzie odtwarzana muzyka z serwisu streamingowego Spotify, radia internetowego, muzyka z playlisty stworzonej przez Red Bulla czy dźwięk towarzyszący obrazowi wyświetlanemu na ekranie.
Jeżeli chodzi o samo okablowanie konieczne do wszystkich systemów AV, firma AV-IT Solutions przygotowała dokładną specyfikację miejsc, gdzie mają znaleźć się konkretne przyłącza, i schemat, w jaki sposób należy poprowadzić okablowanie, natomiast jego położeniem zajęła się firma odpowiedzialna za całe okablowanie prądowe w budynku.

Red Bull nowa siedziba w Warszawie

Montaż zwieszanych kolumn głośnikowych DP8

Podsumowanie
Instalacja AV zrealizowana w nowej siedzibie firmy Red Bull Polska w dawnym Forcie Mokotów to zdecydowanie projekt z efektem wow, na którym dzisiaj zależy zarówno inwestorom, jak i samym projektantom. Zainstalowana w biurze przy ulicy Racławickiej zakrzywiona ściana wielomonitorowa, zrealizowana w oparciu o ekrany OLED robi ogromne wrażenie, i to nie tylko na zespole firmy, jej gościach, ale także – dzięki temu, że jest widoczna również z zewnątrz – na osobach postronnych spacerujących wzdłuż budynku.
Stworzony z pomocą wideowalla amfiteatr z towarzyszącym mu nagłośnieniem umożliwiają organizację praktycznie każdego eventu zarówno sportowego, muzycznego, jak i biznesowego. Natomiast na co dzień monitory są idealnym nośnikiem umożliwiającym w efektowny sposób prezentację i dystrybucję wewnętrznych informacji firmowych, najnowszych materiałów wideo tworzonych przez markę czy wiadomości ze świata.
Jedno jest pewne, dzięki przemyślanej koncepcji architektonicznej całej przestrzeni i wdrożonym tutaj rozwiązaniom AV, praca w biurach przy ulicy Racławickiej 99 w Warszawie dodaje skrzydeł!

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: AV-IT Solutions

ROZWIĄZANIA AUDIOWIZUALNE DLA BIUR

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@avintegracje.pl mail +48 500 053 208