Jest w naszym kraju kilka kultowych obiektów takich jak katowicki Spodek, Opera Leśna w Sopocie, stołeczna Sala Kongresowa czy Amfiteatr w Opolu, niedających się pomylić z niczym innym i na które wystarczy tylko spojrzeć, abyśmy wiedzieli, w którym z miast jesteśmy.
Z całą pewnością jednym z nich jest również wrocławska Hala Stulecia.
To tutaj w przeszłości odbywały się Mistrzostwa Świata w Siatkówce, Mistrzostwa Europy w Piłce Ręcznej, obrady najważniejszych komisji w ramach Polskiej Prezydencji w UE, tutaj pierwszy raz na zawodowym ringu walczył Andrzej Gołota, a nawet ta właśnie hala wzięła udział w najnowszej części super produkcji „Igrzyska Śmierci”.
Jednak Hala Stulecia to nie tylko arena sportowa i jedna z najsłynniejszych sal koncertowych w Polsce. To również kompleks, w którym z przyjemnością czas wolny spędzają wrocławianie. Jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc tutaj jest zlokalizowana przy fontannie multimedialnej restauracja.
Niedawno przeszła ona gruntowną przebudowę, która objęła nie tylko kartę dań, menu barowe, architekturę wnętrz, ale także znajdujące się w niej wyposażenie. W ramach tej modernizacji dostarczony został tutaj przez Commercial Audio kompletny system nagłośnieniowy, bazujący na rozwiązaniach z logo BOSE Professional.
Restauracja Tarasowa rozpoczęła swoją działalność w 1913 roku, wraz z kompleksem Hali Stulecia. Za jej projekt odpowiedzialny był ten sam architekt, który stworzył całą koncepcję wrocławskiego obiektu sportowego i przyległego do niej kompleksu – Max Berg.
Przez ponad sto lat restauracja była miejscem codziennych i świątecznych spotkań wrocławian i gościła wielu znamienitych gości, będąc również miejscem organizacji bardzo ważnych dla miasta i całego kraju wydarzeń. Gdy w latach 2009-2011 odbył się największy w historii remont Hali Stulecia, gruntownej modernizacji zostały wtedy poddane główny obiekt, Fontanna Multimedialna, a także uruchomione zostało Wrocławskie Centrum Kongresowe. Z zakresu tej modernizacji wyłączone zostało zaplecze gastronomiczne.
Przez wiele lat w reprezentacyjnej przestrzeni z widokiem na Fontannę Multimedialną i na spektakularny zbiornik wodny gościli różni najemcy realizujący swoje pomysły gastronomiczne, które spotykały się z lepszym lub gorszym przyjęciem przez ich gości.
W 2020 roku Hala Stulecia postanowiła zmienić całą filozofię gastronomii w obiekcie i wziąć odpowiedzialność za wszystkie znajdujące się tutaj restauracje.
Zgodnie z tą koncepcją zdecydowano się stworzyć dwie przestrzenie: bistro, w którym będzie można szybko i dobrze zjeść, oraz znajdującą się po drugiej stronie korytarza znakomitą restaurację z wykwintną kuchnią i wyjątkowymi daniami. To dokładnie wpisuje się w filozofię zaproponowaną ponad sto lat temu przez Maxa Berga, który stworzył projekt gastronomii w obiekcie, na którą składały się Winiarnia i Piwiarnia.
Remont restauracji nie był zadaniem łatwym, ponieważ cały kompleks Hali Stulecia znajduje się na Liście Dziedzictwa UNESCO i, co za tym idzie, jest objęty ścisłym nadzorem konserwatorskim.
Ciekawostką jednak może być fakt, że w ramach remontu zmianom uległy powierzchnia i bryła restauracji, która dopiero dzisiaj odpowiada oryginalnemu projektowi stworzonemu przez Berga w drugim dziesięcioleciu dwudziestego wieku. Ponad sto lat temu wybudowana restauracja była znacznie mniejsza, niż przewidział to architekt, ponieważ ówczesna rada miasta nie zgodziła się przekazać środków potrzebnych na jej budowę we właściwej skali.
Niełatwe zadanie stworzenia nowego wystroju wnętrz zostało powierzone architektom z pracowni CUDO Studio. Na ciężar gatunkowy całego przedsięwzięcia składa się nie tylko wspomniany już historyczny charakter przestrzeni, ale również chociażby to, że w restauracji nie ma praktycznie ani jednej standardowej ściany. Przestrzeń ograniczają jedynie szyby, które wprowadzają wiele światła, powietrza i pozwalają wszystkim gościom restauracji obserwować to, co dzieje się na zewnątrz i podziwiać, chociażby, pokazy Fontanny Multimedialnej.
Twórcy wnętrza postanowili w wybranych materiałach odnieść się do faktur i kolorystyki znajdującej się w najbliższym otoczeniu hali. Mamy tutaj szarość, lastryko z zielonymi drobinkami odwołującymi się do otaczającej Halę Stulecia Zieleni, utrzymane w kolorze miętowo-szarym, odwołującym się do charakterystycznych kolumn, zasłony, które ocieplają całą przestrzeń, eliminują nieprzyjemny dla przebywających tutaj gości pogłos i pozwalają na podzielenie przestrzeni, a także złote elementy bezpośrednio nawiązujące do koloru przeszkleń kopuły Hali. Dodatkowo wykorzystane zostało tutaj również drewno w ciemnych odcieniach również nadające całemu wnętrzu przytulności, ale i szlachetności.
To wszystko jest zestawione z energetycznymi kolorami kanap i foteli, tkaninami w modernistyczne wzory oraz mnóstwem zieleni.
Cała przestrzeń została podzielona na trzy części: restauracyjną, z dwuosobowymi stolikami, które można łączyć w razie potrzeby, tworząc duże stoły nawet dla kilkudziesięcioosobowych grup, imponujący bar oraz sala spotkań, którą można wynająć dla potrzeb spotkań i wydarzeń biznesowych lub rodzinnych imprez świętowanych w gronie najbliższych.
Najważniejsze jest jednak to, że nowa Restauracja Tarasowa to miejsce, które żyje wokół wydarzeń. Już dzisiaj kalendarz przepełnia wiele wydarzeń kulinarnych, warsztatów i degustacji. To prawdziwa kulinarna wizytówka Wrocławia.
A co znajdziemy w karcie? Mamy tutaj do czynienia z bardzo nowoczesną kuchnią, która jednak podobnie jak wnętrze w wielu aspektach odwołuje się do przeszłości. Twórcy karty z szefem kuchni Katarzyną Daniłowicz, zwyciężczynią polskiej edycji programu Top Chef, stawiają na sezonowość. Dlatego karta jest krótka i zmieniana zgodnie z porami roku. Znajdziemy w niej mnóstwo starych, dolnośląskich przepisów w nowej odsłonie i dań, które są tworzone z lokalnych produktów. Uzupełnione są one winami i piwami z pobliskich winnic i browarów. Ciekawostką może być również to, że w podziemiach restauracji produkowanych jest każdego dnia kilka ton lodów rzemieślniczych, które są sprzedawane na tarasie i w mobilnych punktach na terenie całego kompleksu.
W przeszłości system nagłośnieniowy w dawnej restauracji mieszczącej się w tym miejscu, gdzie dzisiaj jest zlokalizowana Restauracja Tarasowa, bazował na DSO i nie było tutaj żadnych dodatkowych głośników, których celem byłoby odtwarzanie muzyki tła w wysokiej jakości. Jak wiadomo, systemy ostrzegania mają zupełnie inną funkcję i ich nadrzędnym celem jest transmitowanie komunikatów z najwyższa możliwą zrozumiałością, a nie odtwarzanie utworów muzycznych w pełnym paśmie.
Gdy zapadła decyzja o remoncie tej przestrzeni, zdecydowano się również, że w jego ramach wdrożone zostanie tutaj rozwiązanie przeznaczone właśnie do umilania czasu gościom Restauracji najwyższej jakości dźwiękami.
Zadanie zaprojektowania, dostarczenia i zainstalowania kompletnego systemu nagłośnieniowego dla potrzeb nowej odsłony Restauracji Tarasowej zostało powierzone firmie Commercial Audio, dystrybutorowi rozwiązań BOSE Professional.
Równo pod sufitem
Chociaż na pierwszy rzut oka całe wnętrze nowej Restauracji Tarasowej jest bardzo nowoczesne i współczesne, obiekt, ze względu na obecność na zaszczytnej Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, jest objęty bardzo restrykcyjnym nadzorem konserwatorskim.
Z tego względu jedynym możliwym do wdrożenia tutaj rozwiązaniem nagłośnieniowym były tylko głośniki sufitowe. Ostatecznie projektant zdecydował się wybrać modele BOSE Professional DM5C oraz subwoofery DM8C-Sub z grillami w kolorze białym.
Ponieważ sufit jest jedną taflą i nie ma widocznych łączeń, instalacja wszystkich głośników była bardzo wymagającym zadaniem. Dodatkowo jest to sufit akustyczny z perforacją, na którą składa się bardzo wiele otworów, a co za tym idzie, dysponuje on ograniczoną nośnością. Jednak za sprawą zasadniczej zalety głośników BOSE Professional, jaką jest zamknięta obudowa, dzięki której brzmienie głośnika nie zależy od sposobu jego montażu i tego co znajduje się nad sufitem, głośniki zawsze grają tak samo. Dodatkowo dzięki mnogości rozwiązań montażowych, mogły zostać one zainstalowane do konstrukcji znajdującej się nad płytą GK tworzącą sufit.
Nieco ułatwione było zadanie okablowania wszystkich tych głośników, ponieważ po pierwsze część kabli była już położona i wciąż można było ich użyć, a po drugie w całej Restauracji znajduje się podwieszany sufit z ukrytymi za nim trasami kablowymi, a więc instalacja jakichkolwiek kabli nie stanowi tutaj wielkiego problemu.
Głośniki są zasilane zajmującym bardzo niewielką przestrzeń 1U w racku wzmacniaczem BOSE Professional PowerSpace 4300A, ciekawostką może być tylko to, że aby uzyskać możliwie jak najwyższe parametry odtwarzanego dźwięku, integrator zdecydował się stworzyć instalację niskoomową, a nie, jak ma to miejsce w wielu podobnych instalacjach, system bazujący na liniach 100V.
Architektura otwarta na dodatkowe sygnały audio
Całością zarządza procesor CSP-428, spięty cyfrowo ze wzmacniaczem przy pomocy skrętki i dzielący przestrzeń na trzy niezależne strefy nagłośnieniowe. Pierwszą ze stref jest sala główna, w której znajduje się również okazały bar, druga to zamknięta sala spotkań, w której mogą odbywać się wydarzenia biznesowe, kulturalne, degustacje czy warsztaty, a dodatkowo niezależnemu sterowaniu podlegają również subwoofery.
Jak wspomina Tomasz Nowicki z firmy Commercial Audio, który jest również projektantem wdrożonego do wrocławskiej restauracji systemu: „Inwestor pytał, czy wybrany przez nas procesor będzie w przyszłości umożliwiał integrację obu sal i wspólne zarządzani nimi. Oczywiście, dobraliśmy przyszłościowe rozwiązanie, które pozwoli nie tylko na wysyłkę sygnałów z Restauracji Tarasowej do drugiej sali, ale tak naprawdę dwukierunkową wymianę wszystkich sygnałów między tymi miejscami”.
Ponadto inwestor chciał również, aby system umożliwiał przyjęcie, dodatkowego zewnętrznego źródła z restauracji, np. mikrofonu dla potrzeb spotkania, konferencji i wydarzeń biznesowych, bądź sygnału z konsolety w trakcie planowanych tutaj imprez. Procesor CSP-428 jest wyposażony w wejścia mikrofonowo-liniowe z obsługą zasilania phantom, a więc można do niego podłączyć w zasadzie dowolne źródło dźwięku.
Aby ułatwić zarządzanie całym tym systemem, do opisywanej przestrzeni zostały dostarczone dwa kontrolery ścienne: prostszy CCD-1D umożliwiający regulację głośności w każdej ze stref oraz CC-3D z możliwością regulacji głośności i wyboru źródła dźwięku.
Ponadto procesorem BOSE Professional z linii CSP można zarządzać również zdalnie, z poziomu aplikacji ControlSpace Remote App na telefonie lub tablecie.
Wdrożony procesor CSP-428 jest przygotowany pod współpracę z technologią AutoVolume, która w zależności od poziomu tła, a więc w istocie liczby gości w restauracji, sama reguluje głośność systemu, a także wdrożone zostało tutaj rozwiązanie SmartBass, które w oparciu o krzywe korekcyjne automatycznie reguluje natężenie niskich częstotliwości w zależności od głośności systemu.
Podsumowanie
Nowa Restauracja Tarasowa to miejsce, w którym nowoczesna, prosta, zachwycająca forma została połączona z historycznym dziedzictwem. Mamy tutaj wnętrze w wielu aspektach nawiązujące do architektury Hali Stulecia wybudowanej ponad 100 lat temu. Menu odnoszące się do historycznych przepisów Dolnego Śląska i klimat, dzięki któremu można poczuć atmosferę, którą napawali się najznamienitsi goście restauracji z początku dwudziestego wieku.
Wyjątkiem tych odniesień do historii jest tylko zaplecze sprzętowe, w które Restauracja Tarasowa została zaopatrzona w ramach ostatniego remontu. Dzięki firmie Commercial Audio zostały tutaj wdrożone po prostu najnowocześniejsze rozwiązania dostępne na rynku. Ale akurat to powinno ucieszyć wszystkich gości Restauracji, delektujących się nie tylko znakomitymi daniami, ale także najwyższej jakości muzyką odtwarzaną w tle.
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”