Ze względu na zmniejszające się, w szczególności w dużych miastach, zasoby przestrzeni umożliwiającej budową biurowców i rosnące na nie, nawet w trakcie pandemii, zapotrzebowanie, każdy metr kwadratowy w biurze musi być wykorzystany do maksimum.
Dlatego na etapie projektowania tak ważne jest, aby w skład biurowca wchodziły sale o różnych rozmiarach, parametrach, nie tylko zróżnicowane pod względem designu, ale przede wszystkim o wysokiej funkcjonalności, odpowiednio wyposażone tak, aby można było zarówno spotykać się lokalnie, jak i organizować spotkania online.
We wszystkie te trendy wpisuje się nowe, zlokalizowane w Krakowie biuro Columbus Energy, w którym firma Lobos Link zainstalowała wiele interesujących rozwiązań AV odpowiadających na codzienne potrzeby pracowników firmy. Dostarczone zostały tutaj m.in.: matrycowe mikrofony, kolumny nagłośnieniowe, wzmacniacze i procesory Biamp, bazujące na sieciowej transmisji dźwięku i obsługujące protokół AVB. A wszystko to w towarzystwie jelenia, lisa, niedźwiedzia i roślin.
Firma Columbus Energy jest jednym z najprężniej rozwijających się i najbardziej znanych w Polsce przedsiębiorstw zajmujących się instalacjami fotowoltaicznymi. Jednak panele zamieniające energię słoneczną w prąd to nie jedyne obszary jej działalności. Ponadto Columbus Energy ma w swojej ofercie powietrzne pompy ciepła oraz magazyny energii. Niedawno spółka z grupy Columbus Energy, Columbus Elite zawarła również umowę inwestycyjną, w ramach której docelowo zamierza kupić 55 procent udziałów w Votum Energy, spółce z obszaru odnawialnych źródeł energii. Dzięki tej transakcji produkty z oferty Columbus będą dystrybuowane w sieci sprzedaży Votum Energy, co pomoże w dalszym rozwoju wielu obszarów firmy, jak farmy fotowoltaiczne, rozwiązania dla MŚP, sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych i rozwijaniu technologii perowskitów, które mogą być wykorzystywane w miejscach, gdzie klasyczne panele słoneczne się po prostu nie sprawdzą.
W lutym 2020 roku firma Columbus Energy podpisała długoletnią umowę najmu przestrzeni biurowej o powierzchni ponad 2800 metrów kwadratowych w budynku biurowo-usługowym BBC9 przy ul. Jasnogórskiej w Krakowie, za realizację i zarządzanie którym odpowiada Mix Group. To obiekt zaprojektowany przez ARCHI-VISION Studio Architektury i Wnętrz i oddany do użytku w 2016 roku, który może się pochwalić poziomem „very good” przyznawanym w ramach międzynarodowej certyfikacji BREEAM przyznawanej najbardziej ekologicznym budynkom.
Biuro w Bronowice Business Center 9, o którym mowa, zostało przejęte przez Columbus Energy po wcześniejszym najemcy, dlatego w pierwszym kroku konieczne było dostosowanie całej przestrzeni do potrzeb firmy. Tak naprawdę zdecydowano się całkowicie przearanżować biuro i to zadanie zostało powierzone profesjonalistom. Nowe wnętrza zostały zaprojektowane przez duet architektów, którzy wspólnie z innymi podwykonawcami, m.in. firmą Lobos, stworzyli dla potrzeb najemcy nowoczesne i komfortowe miejsce pracy, pełne zieleni oraz ciekawego wzornictwa z elementami sztuki. Aby nadać całej przestrzeni lokalny charakter na ścianach poszczególnych sal konferencyjnych pojawiły się zdjęcia mieszkańców okolicznych lasów: niedźwiedzie, jelenie, lisy.
Nowe, przearanżowane biuro znajduje się na 3. piętrze budynku i składa z biura zarządu, biura części działów operacyjnych oraz przestrzeni coworkingowej, a także dużych sal konferencyjnych, kilku małych salek spotkań – każda zaaranżowana według innego motywu, nawiązującego do świata natury. Są też przestrzenie socjalne, w tym przestronne kuchnie, umożliwiające organizację różnych eventów wewnętrznych czy szkoleń.
Jednym z najważniejszych zadań na etapie wyposażania biura było to, aby w tej przestrzeni zostały zastosowane rozwiązania, które ułatwią wszystkim pracownikom firmy prowadzenie spotkań, wideokonferencji oraz zarządzanie nimi. Kluczowym wymogiem było to, aby każdy pracownik mógł z łatwością zorganizować spotkanie i za pomocą kilku klawiszy nawigacyjnych je przeprowadzić, bez konieczności angażowania działu IT. Ponadto inwestorowi zależało na tym, aby jakość spotkań online była na odpowiednim poziomie audiowizualnym – żeby osoby uczestniczące zdalnie dobrze widziały i słyszały wszystkich obecnych w sali.
Drugą istotną kwestią była rezerwacja sal konferencyjnych. Z uwagi na sporą liczbę pracowników, biura w różnych lokalizacjach oraz mnogość spotkań w różnych działach, wcześniej było z tym sporo zamieszania. Dzięki zastosowaniu systemu do rezerwacji Urve udało się ten problem rozwiązać i teraz każdy pracownik z widoku swojego kalendarza w Google może zarezerwować odpowiednią salę w każdym z biur. Zaprojektowanie, instalacja i uruchomienie całego systemu AV zostało powierzone firmie Lobos Link, która rozpoczęła realizację projektu dosyć wcześnie, bo już na etapie pierwszych szkiców projektu architektonicznego. Wynikało to również z faktu, że siostrzana marka Lobos Meble Biurowe dostarczała do tej przestrzeni wszystkie rozwiązania meblowe, dzięki czemu również od początku we wszystkich pracach mogła uczestniczyć dywizja odpowiedzialna za rozwiązania audio-wideo.
Cała przestrzeń została podzielona na kilkanaście mniejszych pomieszczeń o różnej wielkości i przeznaczeniu. W skład biura wchodzą małe, średnie i duże sale konferencyjne z możliwością łączenia, części wspólne czy zaplecze kuchenne. To, co łączy wszystkie powierzchnie biznesowe znajdujące się w biurze Columbus, to fakt, że zostały one uzbrojone w szereg różnorodnych systemów AV. Koncepcja ich zastosowania jest połączeniem pomysłów firmy Lobos Link i potrzeb oraz codziennych scenariuszy zastosowania wskazanych przez samego inwestora. Jak przyznał Paweł Węglowski z firmy Lobos Link:
– Już wcześniej mieliśmy przyjemność wyposażyć w rozwiązania AV inne, mniejsze sale znajdujące się w biurze Columbus, dzięki czemu przy tym projekcie nie zaczynaliśmy wszystkiego od zera i już wiedzieliśmy, jakie są potrzeby i oczekiwania zamawiającego. Tutaj musieliśmy odpowiedzieć na nieco inne wymagania związane m.in. z dużą, dzieloną salą konferencyjną. Projektując jej wyposażenie, musieliśmy dobrać takie systemy, które zapewnią pełną funkcjonalność zarówno w sytuacji gdy sale będą połączone, jak i wtedy, gdy w każdej z nich będzie trwało niezależne spotkanie – dodał.
Nie mniej ważne było również to, aby każda z sal miała analogiczne wyposażenie, którego obsługa, czy to w wariancie spotkania na miejscu, czy konferencji wideo, nie przysporzy żadnemu z pracowników problemów.
Aby nie tylko można było spotkać się tutaj na żywo, ale także zaprosić zdalnych uczestników, w każdej z sal zainstalowano zestawy bazujące na rozwiązaniach sprzętowych Logitech i kamerach Rally (wpiętych bezpośrednio do komputerów Chromebox), które współpracują z systemem do wideokonferencji Google Meet, który jest korporacyjnym standardem firmy. W każdej sali zainstalowano również mikrofony i kolumny ścienne marki Biamp. Dodatkowo w stołach znajdujących się w salach zostały zainstalowane mediaporty Bachmann Coni Large z wejściami HDMI, umożliwiającymi wpięcie do systemu własnego komputera. Jest również dostępna funkcja bezprzewodowego udostępniania obrazu screen share oraz Apple TV, dzięki któremu również członkowie zespołu pracujący na komputerach Macbook czy korzystający z iPadów i iPhone’ów mogą bez problemu wyświetlić treści z własnych urządzeń. W mniejszych salach zostały zastosowane monitory LG 65UH5F, a w większych dotykowe rozwiązania Avtek TS 5 Connect+ 86” XT. Warto zwrócić tutaj uwagę, że monitory interaktywne Avtek zostały zainstalowane na specjalnych konstrukcjach rurowych, odsuniętych nieco od ściany. Dzięki temu gdyby nawet pojawiła się konieczność wpięcia dodatkowego źródła sygnału bezpośrednio do monitora lub przeprowadzenia prac serwisowych, można to zrobić bez problemu dzięki swobodnemu i wygodnemu dostępowi.
Systemy audio w największych salach zostały zrealizowane w oparciu o technologię sieciową Over IP i dużą matrycę Biamp Tesira Forte. Dwie największe spośród nich mogą być łączone, dzielone i, w zależności od wybranego scenariusza, dźwięk jest między nimi przesyłany lub pracuje tylko system w danej sali. Mikrofony i głośniki również są wpięte do wspominanych komputerów Chromebox z wykorzystaniem niewielkiego urządzenia Biamp Tesira EX-UBT i interfejsu bezprzewodowego Bluetooth. W zależności od wybranego scenariusza konfiguracji sali, czyli od tego, czy jest ona połączona, czy dwie sale pracują niezależnie, albo do Chromeboksa trafia sygnał z dwóch mikrofonów i jest wysyłany do dwóch głośników, albo są to sygnały ze wszystkich czterech mikrofonów i dalej przesyłane również do czterech głośników. Natychmiastową i intuicyjną rekonfigurację sal umożliwia panel Biamp TEC-X, zainstalowany w sąsiedztwie monitora wielkoformatowego i wyposażony w panel dotykowy umożliwiający wybór zapisanych ustawień oraz potencjometr, przy pomocy którego w łatwy sposób można zarządzać głośnością systemu. Oczywiście, sygnały audio z komputera Chromebox towarzyszące np. odtwarzaniu materiałów wideo, przeglądaniu strony www czy z prezentacji również są przesyłane do kolumn ściennych MASK6C, dzięki czemu zawsze będą dobrze słyszalne w całej sali.
– Chcieliśmy uniknąć sytuacji, w której w zależności od rodzaju wybranego źródła sygnału AV, dźwięk będzie odtwarzany z pomocą innych głośników, co sprawiłoby, że np. wideokonferencja ma swój zestaw głośnikowy, treści wyświetlane na monitorze są słyszane przez wbudowane w niego głośniki, a dodatkowo do tego jeszcze mamy niezależne zestawy ścienne. Nie ma tutaj takiej sytuacji. Bardzo chcieliśmy, żeby wszystkie sygnały trafiały w jedno miejsce. Dlatego cały system audio został ujednolicony i niezależnie od tego, jakie wybierzemy źródło, dźwięk zawsze będzie doskonale słyszany przez kolumny ścienne MASK6C od firmy Biamp – mówi Paweł Węglowski z firmy Lobos Link.
Ze względu na fakt, że wiodącą funkcjonalnością każdej z sal jest jednak wideokonferencja, jako nagłośnienie zostały zastosowane właśnie kolumny ścienne, a nie, na przykład, głośniki sufitowe. Projektanci systemu chcieli, aby odbiór wideokonferencji był bardziej naturalny i aby dźwięk osoby mówiącej na ekranie pochodził z tego samego kierunku, a nie znad głowy.
Zazwyczaj w takich salach jak te znajdujące się w biurze firmy Columbus najpopularniejszym rozwiązaniem do przechwycenia mowy uczestników spotkań znajdujących się w sali są mikrofony nablatowe. W przypadku krakowskiej instalacji, integrator postawił na mikrofony zwieszane Parle TCM-1A (mikrofony główne) i TCM-1EX (mikrofony dodatkowe pracujące jako rozszerzenie TCM-1A). O wyborze tych właśnie rozwiązań zdecydował przede wszystkim fakt, że sale, w których zostały zastosowane, są łączone i aby móc w odpowiedni sposób zarządzać sygnałami, konieczne były mikrofony matrycowane. Nie dałoby się zrealizować tej funkcji z pomocą mikrofonów po prostu wpiętych bezpośrednio w wejścia Chromeboksa czy zestawu konferencyjnego. Dodatkowo integratorowi zależało na tym, aby cały system był w pełni sieciowy i działał w oparciu o standardowe skrętki CAT5/6e, co znacząco ułatwiło projektowanie i późniejszą realizację okablowania. Sprowadzała się ona po prostu do zaznaczenia na ogólnym projekcie miejsca, gdzie powinny znaleźć się gniazdka RJ45. Po wszystkich instalacjach dołożone zostały tylko krótkie kable głośnikowe.
Co ważne, dla potrzeb audio została przygotowana sieć niezależna od sieci strukturalnej. Jedynym punktem styku jest tylko sterowanie, dzięki czemu administratorzy zajmujący się utrzymaniem systemów IT mogą w przypadku problemów z siecią audio mieć dostęp do sieci z dowolnego miejsca biura i nie tylko.
O zastąpieniu mikrofonów nablatowych mikrofonami zwieszanymi również zdecydował fakt, że sale są łączone. Gdy każda z nich pracuje niezależnie, stoły są ustawione w inny sposób, niż ma to miejsce, gdy ściana zostaje schowana, tworząc jedną, dużą przestrzeń. Dlatego w takiej sytuacji mikrofony znajdujące się na stołach wygenerowałyby dodatkowe kable biegnące do podłogi, co byłoby bardzo uciążliwe w przypadku rekonfiguracji sal. Oprócz tego mikrofony zwieszane Parle w przeciwieństwie do tych ustawianych na blacie są odporne na ich przypadkowe zasłonięcie, potrącenie czy uderzanie dłonią o blat przez najbardziej ekspresyjnych uczestników spotkania.
W każdej z sal mikrofony są spięte razem i z pomocą skrętki sygnał z obydwu mikrofonów trafia do przełącznika sieciowego, który jest podłączony do matrycy Biamp Tesira Forte. Cały processing sygnału odbywa się właśnie w matrycy, z której następnie sygnał z powrotem trafia do switcha i dalej z wykorzystaniem protokołu AVB, przez Tesira EX-UBT, do Chromebox oraz do głośników przez Tesira AMP-450P. Te urządzenia, oczywiście, również pracują w sieci i są zasilane przez PoE. Dzięki temu, że zostały one zainstalowane pod sufitem, w miejscu praktycznie niewidocznym dla uczestników spotkania w sali, nie trzeba było ciągnąć długich przewodów głośnikowych.
Jak przyznaje przedstawiciel firmy Columbus Energy SA, Bartosz Jasiak: – Zastosowane w naszych biurach systemy AV wykorzystujemy do prowadzenia spotkań, szkoleń, wideokonferencji oraz zarządzania nimi. Monitory LG 55UH5F o średnicy 55”, które znajdują się w częściach wspólnych, służą nam do wyświetlania podsumowania rezerwacji sal z systemu Urve, jak również do przekazywania pracownikom treści promocyjnych i informacyjnych. Dostarczone i zainstalowane przez firmę Lobos Link rozwiązania ułatwiają nam codzienną pracę i minimalizują czas, który musimy przeznaczyć na przygotowanie spotkania, wideokonferencji, co ma szczególne znaczenie obecnie, podczas pandemii, gdy wielu pracowników działa zdalnie. Jakość prowadzonych spotkań jest na dużo lepszym poziomie. Dzięki zastosowaniu systemu rezerwacji sal uniknęliśmy nieporozumień związanych z ich dostępnością. Teraz każdy ma wgląd w informacje o tym, w jakich godzinach, przez kogo oraz na jakie spotkanie zarezerwowana jest sala – dodaje.
Ciekawostką jest fakt, że sale konferencyjne w siedzibie firmy Columbus zostały również zaadaptowane akustycznie. Dział Lobos Meble Biurowe zainstalował na suficie panele akustyczne ograniczając pogłos sal, a tym samym znacznie poprawiające komfort przebywania w sali, czytelność mowy i jakość dźwięku w trakcie wideokonferencji.
Podsumowanie
Opisywane biuro Columbus Energy to przestrzeń łącząca nowoczesną, bardzo atrakcyjną, pełną nawiązujących do natury elementów architekturę z doskonale dobranym wyposażeniem, umożliwiającym pracownikom realizację codziennych obowiązków. Zastosowane systemy AV umożliwiają zarówno organizację spotkań lokalnych, jak i zdalne uczestniczenie w nich gości zaproszonych w ramach wideokonferencji, co idealnie wpisuje się w najpopularniejszy dzisiaj hybrydowy model pracy. To wszystko sprawia, że biuro Columbus Energy, chociaż zlokalizowane w Polsce i w dodatku poza Warszawą, może pochwalić się takimi samymi rozwiązaniami jak przestrzenie biznesowe w Londynie, Nowym Jorku, Szanghaju czy Amsterdamie. Nie pozostało nic innego, jak tylko robić międzynarodowy biznes.
Tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: Łukasz Kornafel, AVIntegracje