Niezależnie od wielkości i profilu działalności każde przedsiębiorstwo, organizacja i instytucja codziennie korzysta z rozwiązań AV, i kropka. Jakie to systemy, jakie urządzenia i w jaki sposób skonfigurowane? To już znacznie dłuższa opowieść i zdecydowanie bardziej skomplikowana historia. Oczywiście, z innych narzędzi codziennie będą korzystali pracownicy wielkiej, międzynarodowej korporacji, rozproszonej na kilku kontynentach, a z innych – małej rodzinnej firmy czy przedsiębiorstwa ze wszystkimi działami skupionymi w jednym miejscu. Odpowiadając zatem na pytanie, jakie w danej instalacji powinny zostać zainstalowane rozwiązania, najkrócej można by rzec: skrojone do jej potrzeb. Taki jest właśnie system AV, który zaprojektowała, dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła firma Integrator AV w siedzibie jednej z największych polskich firm budowlanych, firmie Alstal. O tym, jak duży był to system i jak skomplikowany cały projekt niech świadczy fakt, że to chyba pierwszy raz, gdy do instalacji rozwiązań AV trzeba było zaprzęgnąć dźwig…
Założony w 1976 roku Alstal jest jedną z największych w Polsce firm budowlanych specjalizujących się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji. Przedsiębiorstwo działa na rynkach: mieszkaniowym, przemysłowym, sportowo-rekreacyjnym, szpitalnym i centrów medycznych, a także zajmuje się budową farm wiatrowych. W jej portfolio znajdują się takie obiekty jak: Opera Leśna w Sopocie, Termy Maltańskie w Poznaniu czy Motoarena w Toruniu. Główna siedziba Alstal znajduje się w Bydgoszczy, a oddziały firmy są zlokalizowane w takich miastach jak Gdańsk, Łódź, Poznań czy Wrocław. W ramach dostawy rozwiązań AV do siedziby głównej, kompleksowo wyposażone zostały recepcja, sale zarządu, korytarze oraz stworzona przestrzeń konferencyjna. Wydzielona na parterze przestrzeń o powierzchni sześćdziesięciu dziewięciu metrów kwadratowych została podzielona na trzy odrębne, w pełni wyposażone sale o powierzchni 28, 17 i 24 m2. Każda z sal jest skonfigurowana w taki sposób, że może działać niezależnie lub być częścią większej, łączonej konfiguracji.
Przekątna ekranu w rozmiarze dźwigu
W siedzibie firmy Alstal Integrator AV zdecydował się zastosować potężne monitory firmy iiyama o spektakularnej przekątnej wynoszącej 98”. Ich instalacja w obiekcie okazała się pierwszym poważnym wyzwaniem. Okazało się, że monitory mierzące po 2,2 m x 1,25 m były większe niż dostępne miejsce na klatce schodowej, nie mówiąc o braku możliwości obrócenia się z monitorem. Jeżeli do listy wyzwań dołożymy jeszcze wagę na poziomie 92 kg, okazało się, że integrator musiał na chwilę poszerzyć swoje narzędzia instalatorskie o 30-tonowy dźwig! Przy jego udziale sześcioosobowa ekipa mogła podwiesić monitor i przetransportować go na zewnątrz budynku drogą powietrzną. Na wniesieniu monitorów nie zakończyły się jednak wyzwania z nim związane. Nie lada trudnością i zadaniem wymagającym najwyższej precyzji i uwagi było również umieszczenie dziewięćdziesięciu ośmiocalowych monitorów w specjalnie przygotowanych dla nich wnękach, ponieważ przestrzeń, która została dookoła monitora, to zaledwie 2 cm! Jak przyznają przedstawiciele firmy Integrator AV, wymagało to zarówno sprawności fizycznej, jak i odpowiednio dużego wkładu intelektualnego. Oprócz monitorów iiyama o pokaźnych przekątnych, zainstalowanych w sali zarządu i w recepcji, w strefie oczekiwania dla gości firmy, również we wnęce swoje miejsce znalazł kolejny element systemu digital signage, czyli 65”-monitor LG UHD 65U661H oraz monitory LG 55UT661H. Oba wyświetlacze zainstalowane na recepcji zostały połączone z pracującymi w sieci odtwarzaczami BrightSign HD224 i LS424. Ponadto m.in. do największej sali konferencyjnej został dostarczony projektor NEC P554UL, który rzutuje na elektrycznie rozwijany ekran Kauber.
Systemy, które współpracują
Wszystkie zainstalowane w biurowcu firmy Alstal systemy w mniejszym lub większym zakresie współpracują ze sobą. Bardzo ważnym elementem całego systemu AV są zainstalowane w recepcji głośniki sufitowe Ecler IC6, zasilane ze wzmacniacza HSA2-150 tego samego producenta i sterowane z pomocą matrycy audio Ecler DAM 614. Dzięki niej użytkownik może wybrać, jakie sygnały audio będę odtwarzane w danej strefie oraz zarządzać, czy w sali konferencyjnej dzielonej na trzy części w danym momencie będzie odtwarzany sygnał z HDMI czy z wideo konferencji. Dodatkowo do matrycy trafia sygnał z bezprzewodowego systemu mikrofonowego AMC Baltic iLive. Wyboru źródła można dokonać w bardzo łatwy sposób dzięki naściennemu panelowi Ecler WPA Vol SR, który zarówno daje możliwość regulacji głośności w każdej strefie, jak i pozwala na zdalny wybór źródła. Współpracuje on z odtwarzaczami Yamaha WXAD10, które okazały się być produktem zapewniającym najlepszy stosunek jakości do ceny. Łącznie w całym obiekcie zainstalowano dwadzieścia dwa wspomniane głośniki sufitowe Ecler IC6, które znalazły się zarówno w recepcji, salach konferencyjnych, jak i w korytarzu na parterze biura. Jeżeli chodzi o rozwiązania z departamentu przesyłania obrazu, w salach konferencyjnych zostały zastosowane systemy do prezentacji bezprzewodowej ClickShare CX-20, które, zdaniem integratora, są najbardziej intuicyjnym rozwiązaniem ze wszystkich dostępnych tego rodzaju na rynku i gwarantują stuprocentową bezawaryjność pracy, oraz systemy do wideokonferencji Logitech MeetUp + TAP, które współpracują z monitorami wielkoformatowymi LG UT661H o przekątnej 75”.
System pod kontrolą
Wszystkimi rozwiązaniami AV zarządza jednostka centralna ATEN VK2100, zainstalowana na parterze, w dzielonej sali konferencyjnej, oraz procesor ATEN VK1100, odpowiedzialny za sterowanie urządzeniami dostarczonymi do sali zarządu. Z pomocą tych procesorów możliwe jest zarządzanie dwoma projektorami NEC, zainstalowanymi na windach, dwoma telewizorami LG, matrycą Ecler DAM 614, roletami Somfy, przełączaniem sygnałów w monitorach, światłem sterowanym za pomocą protokołu Dali oraz foliami na szybach umożliwiającymi oddzielenie sal od otoczenia. Jednostkami ATEN sterują bezprzewodowo za pomocą sieci WiFi tablety iPad umieszczane i ładowane za pomocą ściennych launchportów iPort. Na parterze został zastosowany launchport stołowy. Dodatkowo, zapanowanie nad dostępnością wszystkich sal w części konferencyjną ułatwia sześć paneli Evoko Liso zasilanych po PoE.
Podsumowanie
Oczywiście, nie jest to największa czy najbardziej rozległa, obejmująca wiele budynków instalacja AV, jaką można sobie wyobrazić. Ale, co najważniejsze, to projekt skrojony dokładnie do potrzeb klienta i odpowiadający jego wymaganiom. A jak wiadomo, nie jest trudno stworzyć przesadnie rozbudowaną instalację ze zbyt dużą ilością sprzętu, którego połowa i tak nie będzie wykorzystywana. Tutaj każdy z systemów i każdy model sprzętu został dokładnie przemyślany i zaplanowany. I chociaż czasami montaż pewnych elementów systemu wymaga użycia artylerii ciężkiej, to zawsze warto, bo efektem jest kolejna instalacja z zadowolonym klientem końcowym.
tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: Integrator AV