Motoryzacja jest jedną z tych branż, w których decyzji zakupowych w większości przypadków nie podejmuje się, bazując tylko na suchych danych czy czysto biznesowo, ale także sercem i wzrokowo. Pojazdy po prostu powinny wywoływać emocje i, przede wszystkim, najlepiej odpowiadać bardzo różnym potrzebom klientów. Bardzo istotne jest, aby klient szukający nowego samochodu mógł nie tylko przejrzeć katalog czy obejrzeć materiały promocyjne, ale przede wszystkim wsiąść do pojazdu, zobaczyć na żywo wymarzony kolor i własnoręcznie przetestować interesujące go wyposażenie. Dlatego salony samochodowe muszą być nie tylko atrakcyjne wizualnie, jasne, ale przede wszystkim muszą dysponować odpowiednio dużą przestrzenią ekspozycyjną, gdzie będzie mogło się znaleźć równocześnie wiele różnych modeli. Nie zaszkodzi również dobra kawa oraz odtwarzana w tle przyjemna muzyka. Wszystkie te wymagania spełnia nowa stacja dealerska Toyota Romanowski i Lexus Kraków-Zakopiańska w Krakowie.  Aby umilić decyzje zakupowe, firma ESS Audio zainstalowała tutaj system nagłośnieniowy bazujący na rozwiązaniach Harman Professional. Okazało się jednak, że cały projekt był znacznie bardziej wymagający niż mogłoby się to wydawać.

W tym roku firma Toyota Romanowski obchodzi trzydziestolecie swojej działalności. Na początku było to niewielkie, rodzinne przedsiębiorstwo, zatrudniające jedynie pięć osób. W 2005 roku Toyota Motor Polska złożyła propozycję otwarcia pierwszego luksusowego salonu Lexus w Krakowie przy ulicy Opolskiej. Po kilku latach okazał się on już za mały, więc w 2010 roku został uruchomiony okazały obiekt mieszczący się przy Alei Pokoju, w którym klienci z grodu Kraka mogli zapoznać się z bieżącą ofertą japońskiej marki premium. W 2016 roku dołączył do niego drugi salon, tym razem marki Toyota.
Na przestrzeni lat wraz z rozrastającą się popularnością marek Toyota i Lexus, a co za tym idzie również wymagań klientów, wprowadzaniem coraz to nowszych usług przez firmę Toyota Romanowski oraz konsekwentnym rozbudowywaniem kadry przestrzeń dotychczasowych salonów stała się niewystarczająca. Dlatego podjęto decyzję o budowie nowego obiektu. Realizacja inwestycji odpowiadającej na wszystkie potrzeby dealera obydwu marek rozpoczęła się od wnikliwych poszukiwań działki, na której mógłby zostać zbudowany nowy obiekt. W efekcie inwestorowi udało się znaleźć działkę przy ulicy Zakopiańskiej, na południu Krakowa i przy głównym trakcie komunikacyjnym z Zakopanem.

Salon Toyota Lexus Romanowski

Nowy salon Toyoty i Lexusa w Krakowie to pierwsza w Polsce zintegrowana stacja dealerska obu marek i jeden z największych salonów samochodowych w Europie.

Działka ta miała już pozwolenie na budowę, ale budowę obiektu biurowego z czterema kondygnacjami nad powierzchnią ziemi i jednym poziomem podziemnym. Architekt zaczął rysować pierwsze projekty i w naturalny sposób okazało się, że w ramach jednej bryły powstanie nie jeden, ale dwa salony: Toyoty i Lexusa. Jak przyznaje Konrad Romanowski: – To miejsce było dla nas dodatkowym atutem, ponieważ mogliśmy otworzyć salon Lexusa na południu Krakowa. Zależało nam na tym, ponieważ mały butikowy salon przy Alei Pokoju był już na granicy możliwości, jeżeli chodzi obsługę klientów i ich samochodów. W efekcie w bryle o dokładnie takiej samej wielkości, na jaką było już w tym miejscu przyznane pozwolenie na budowę, we wrześniu 2020 roku został uruchomiony nowy salon Toyoty i Lexusa w Krakowie. To pierwsza w Polsce zintegrowana stacja dealerska obu marek i dzisiaj jeden z największych salonów samochodowych w Europie. Jest on pokryty dachem o powierzchni 1650 metrów kwadratowych, a firma ma podpisany kontrakt na dostawę energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
To bardzo nowoczesny i ekologiczny budynek o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 13 tysięcy metrów kwadratowych. Na dwóch piętrach znajdują się tutaj powierzchnie ekspozycyjne mogące pomieścić po dwadzieścia pojazdów dla każdej z marek, w salonie samochodów używanych może zaparkować 80 pojazdów, a serwis mechaniczny jest wyposażony w aż 18 podnośników i jest połączony ze stacją kontroli pojazdów.

Salon Toyota Lexus Romanowski

Nowy salon japońskich marek to bardzo nowoczesny i ekologiczny budynek o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 13 tysięcy metrów kwadratowych. Na dwóch piętrach znajdują się tutaj powierzchnie ekspozycyjne mogące pomieścić po dwadzieścia pojazdów dla każdej z marek, w salonie samochodów używanych może zaparkować 80 pojazdów, a serwis mechaniczny jest wyposażony w aż 18 podnośników i jest połączony ze stacją kontroli pojazdów.

Dzięki tak imponującej przestrzeni klienci mogą zobaczyć od ręki kilkadziesiąt różnych modeli samochodów, co w znaczący sposób ułatwia sprzedaż. Bardzo ciekawym elementem nie tylko architektonicznym, ale także marketingowym i czysto designerskim, jest znajdująca się wewnątrz salonu, przy przeszklonej elewacji rampa, na której zostały ustawione najbardziej znane modele marek Toyota i Lexus z lat 80. i 90. Można tam zobaczyć kultową Toyotę Celicę, Suprę, jednego z flagowych SUV-ów Lexusa, model RX czy różne generacje modelu LS400. Wszystkie te pojazdy należą do kolekcji właścicieli salonu, którą można podziwiać również za pośrednictwem strony internetowej: www.gt-four.pl Początkowo na rampie miały znaleźć się również samochody przeznaczone do sprzedaży. Jednak jak wspomina Konrad Romanowski: – Co ustawiliśmy tam jakiś model, to się od razu sprzedał i musieliśmy ruszyć sześć samochodów, żeby wyjechać tym jednym. To generowało dużo zamieszania. Pewnego dnia wpadliśmy na pomysł, aby ustawić tam nasze klasyki, które nie będą sprzedawane, ale będą przyciągały wzrok – i to się świetnie sprawdziło. Wielokrotnie zdarzyła się sytuacja, w której osoby przejeżdżające obok salonu, np. wracając z ferii z Zakopanego, zatrzymują się, aby wejść do naszego salonu, obejrzeć samochody, wrzucić relację czy zdjęcia na social media. Fajnie, że w ramach jednego obiektu udało się stworzyć zarówno część biznesową i sprzedażową, jak i tę część ekspozycyjną, gdzie możemy kultywować tradycję Toyoty i Lexusa – dodaje.  Zaprojektowaniem systemu AV i dostarczeniem wszystkich urządzeń na jego potrzeby zajęła się firma ESS Audio, która wkroczyła do tej inwestycji jeszcze na etapie tworzenia projektu wnętrz budynku, współpracując zarówno z architektem budynku, projektantami wnętrz, jak i inwestorem, tak aby dobrać jak najlepsze rozwiązania postawione przez klienta.

Salon Toyota Lexus Romanowski

Na poziomie Toyoty firma ESS Audio wybrała głośniki JBL Control 18C/T, dysponujące kątami pokrycia 90 stopni. Zarówno jeden, jak i drugi model mają odczepy do 60W i wysoką skuteczność, dzięki czemu mogą one nie tylko odtwarzać muzykę tła, ale z ich pomocą można zrealizować event czy prezentację nowego modelu, w trakcie której trzeba zagrać głośniej.

Mateusz Mierzwa z firmy ESS Audio przyznaje: – Najważniejszym oczekiwaniem stawianym przez klienta było to, aby został tutaj zainstalowany system zapewniający najwyższej jakości nagłośnienie na obu poziomach, w taki sposób aby muzyka nie była uciążliwa, ale wypełniała przestrzeń i przyjemnie grała w tle w trakcie oglądania pojazdów czy rozmów z klientami. Po drugie, ważne było stworzenie systemu, który będzie niezawodny i łatwy w obsłudze.
Najlepszym rozwiązaniem dla potrzeb tej instalacji okazały się rozwiązania sufitowe. Początkowo rozważane były tutaj kolumny zwieszane, jednak ze względu na wytyczne obu marek konieczne było zastosowanie rozwiązania, które nie odstaje, ale licuje się z powierzchnią sufitu. Co zrozumiałe, te wymagania były najwyższe w przestrzeni, w której eksponowane są modele marki Lexus i której wystrój ma luksusowy charakter – opowiada. Z kolei jak mówi Konrad Romanowski: – Najlepiej różnicę między Toyotą i Lexusem czuć, gdy wjedziemy schodami ruchomymi na górny poziom salonu, dedykowany właśnie tej drugiej marce. Salon Toyoty jest utrzymany w nowoczesnej, dynamicznej stylistyce, ale nie ma tutaj przesady, jego wystrój nie jest zrobiony na wyrost. Gdy wjedziemy do Lexusa, od razu czujemy zupełnie inny klimat.

Salon Toyota Lexus Romanowski

Sterowanie całością systemu realizowane jest za pomocą tabletów i aplikacji sterujących do procesora DSP BSS BLU-100, który jest odpowiedzialny za zarządzanie sygnałami audio.

Chociaż jest to ogromna przestrzeń, czujemy tutaj butikowy i ekskluzywny charakter. Mamy tutaj najwyższej jakości materiały wykończeniowe, płytki z wysokim połyskiem, drewno, szkło. Lexus ma standard, wedle którego sufit musi być gładki i również w naszym salonie musiało to zostać zachowane i wszystkie głośniki trzeba było zainstalować w taki sposób, aby nie były eksponowane i aby sufit tworzył jednolitą, gładką powierzchnię – opisuje Romanowski. Na etapie doboru odpowiednich głośników sufitowych, pierwszym dużym wyzwaniem okazała się wysokość, z jakiej miały one grać. W części Lexusa jest to ponad siedem, a na dolnym piętrze, w strefie Toyoty mamy wysokość prawie sześciu metrów. Dlatego nie mogło być tutaj mowy o zastosowaniu standardowych głośników sufitowych o kącie propagacji na poziomie 120 czy 140 stopni, które wygenerowałyby olbrzymią liczbę niepożądanych odbić, znacznie obniżających jakość odbioru. Dodatkowo, na piętrze są bardzo atrakcyjne wizualnie, ale niekorzystne z akustycznego punktu widzenia powierzchnie, takie jak: pełne przeszklenia, twarde posadzki i praktycznie żadnych powierzchni pochłaniających. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, najlepszym rozwiązaniem okazało się zastosowanie głośników o wąskim kącie propagacji. Na poziomie Lexusa zastosowano dwadzieścia jeden, a w salonie Toyoty dziewiętnaście głośników sufitowych pracujących na liniach 100V.

Salon Toyota Lexus Romanowski

W Lexusie zastosowano głośniki JBL Control 47 w wersji HC (High Ceiling), które dysponują kątem pokrycia na poziomie 75 stopni. Dzięki temu dźwięk się nie nakłada, nie tworzy się kakofonia i całość przekazu jest bardzo klarowna. Dzięki temu, że głośniki są zainstalowane bardzo wysoko nad słuchaczem, pomimo tego, że mają one wąskie kąty i tak jest równomierne pokrycie.

W Lexusie są to głośniki JBL Control 47 w wersji HC (High Ceiling), które dysponują kątem pokrycia na poziomie 75 stopni. Dzięki temu dźwięk się nie nakłada, nie tworzy się kakofonia i całość przekazu jest bardzo klarowna. Dzięki temu, że głośniki są zainstalowane bardzo wysoko nad słuchaczem, pomimo tego, że mają one wąskie kąty i tak mamy równomierne pokrycie. Na poziomie Toyoty firma ESS Audio wybrała głośniki JBL Control 18C/T, dysponujące kątami pokrycia 90 stopni. Zarówno jeden, jak i drugi model ma odczepy do 60W i wysoką skuteczność, dzięki czemu mogą one nie tylko odtwarzać muzykę tła, ale z ich pomocą można zrealizować event czy prezentację nowego modelu, w trakcie której trzeba zagrać głośniej. Jak przyznaje inwestor Konrad Romanowski: – To, co dla mnie jest największą zaletą zastosowanych głośników, to fakt, że bardzo dobrze słychać muzykę, ale nie jest ona nachalna i nie przeszkadza w rozmowach z klientami. Dzięki temu, że do systemu można podpiąć również mikrofony czy nawet dużą scenę, głośniki są również wykorzystywane przez nas w trakcie prezentacji nowych samochodów czy imprez dla klientów i wtedy z łatwością możemy z ich pomocą zagrać nieco głośniej i wypełnić całą przestrzeń muzyką. Głośniki są zasilane z pomocą wzmacniaczy Crown CDi 2I600 oraz CDi 2I300, a więc mocy nie brakuje.
Oprócz głównych powierzchni ekspozycyjnych w nagłośnienie zostały zaopatrzone również toalety. Tam zastosowano głośniki JBL 8124 zasilane wzmacniaczami Crown CSA 240Z. Na prośbę klienta każda z dwóch przestrzeni została dodatkowo podzielona na dwie części tak, aby użytkownik miał możliwość ograniczenia głośności nad recepcją i w strefie spotkań lub całkowitego wyłączenia muzyki, a równocześnie aby w strefie ekspozycyjnej mogła wciąż pozostać muzyka. Sterowanie całością systemu realizowane jest za pomocą tabletów i aplikacji sterujących do procesora DSP BSS BLU-100, który jest odpowiedzialny za zarządzanie sygnałami audio.

Salon Toyota Lexus Romanowski

Głośniki są zasilane z pomocą wzmacniaczy Crown CDi 2I600 oraz CDi 2I300, a więc mocy nie brakuje. Oprócz głównych powierzchni ekspozycyjnych w nagłośnienie zostały zaopatrzone również toalety. Tam zastosowano głośniki JBL 8124, zasilane wzmacniaczami Crown CSA 240Z.

Ze względu na wspomniane wykończenia wnętrz na etapie strojenia konieczne było, oprócz zastosowania dedykowanych presetów dla użytych zestawów głośnikowych, wykonanie zaawansowanej korekcji DSP. W obliczeniu lokalizacji i liczby głośników pomogły symulacje przeprowadzone przy pomocy oprogramowania producenta JBL DSD. Odtwarzanie muzyki tła jest realizowane z pomocą dwóch odtwarzaczy strumieniowych Sonos Port po jednym dla każdego z pięter tak, aby w każdej z nich można było odtwarzać różną muzyką i różne treści. Ponadto, na obu poziomach zostały zlokalizowane przyłącza foniczne z gniazdami XLR, umożliwiające podłączenie dowolnego źródła w przypadku organizacji eventu.

Podsumowanie
Co zrozumiałe, salony samochodowe to przede wszystkim miejsca stworzone po to, aby pomagały w sprzedaży pojazdów. Jednak to również miejsca, gdzie klienci przychodzą aby spędzić miło czas, porozmawiać o motoryzacji, są zapraszani na spotkania integracyjne czy widowiskowe prezentacje nowych modeli. Trudno sobie wyobrazić, aby codziennej działalności salonu nie towarzyszyła atrakcyjna, nieprzeszkadzająca, ale cicho rozbrzmiewająca w tle muzyka, a podnoszącej się kurtynie, skrywającej najnowszy model luksusowego samochodu, energetyczne dźwięki. Firma ESS Audio zaprojektowała w nowym salonie Toyota & Lexus Romanowski w Krakowie system, który spełnia wszystkie te wymagania, pozwala na niezależne zarządzanie każdą ze stref i, przede wszystkim, wpisał się w bardzo wysokie wymagania architektoniczne stawiane przez motoryzacyjne marki. Warto odwiedzić krakowski salon chociażby po to, aby przekonać się o tym wszystkim na własne uszy, ale również dlatego, że przecież żaden posiadany samochód nie jest na tyle nowy, żeby nie można było zmienić go na nowszego…

 

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?

Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.

mail reklama@avintegracje.pl