W trakcie pandemii wiele wskazywało na to, że praca biurowa i tym samym biura staną się tylko wspomnieniami. Szybko okazało się jednak, że to nieprawda. Gdy tylko pojawiła się taka możliwość, spora część pracowników z radością wróciła do biur, a przestrzenie biznesowe zaczęły być adaptowane do nowych warunków, m.in. do tego, aby umożliwić realizację zadań pracy hybrydowej lub zdalnej i aby mogły zmienić charakter z jednej dużej, otwartej przestrzeni na wiele mniejszych, umożliwiając prowadzenie kilku równoczesnych spotkań. Wciąż powstaje coraz więcej nowych biur, które nie tylko mogą pochwalić się znakomitą architekturą, ale przede wszystkim doskonałym wyposażeniem, stanowiącym teraz główne narzędzie ułatwiające ponowne ściągnięcie pracowników do biura.
Odwiedziliśmy jedną z takich znakomicie wyposażonych przestrzeni, nową siedzibę Selena we Wrocławiu, w której firma ProAUDIO-AVT zaprojektowała system AV i dostarczyła liczne, interesujące rozwiązania takich marek jak: ATEN, Legamaster czy LB, tworzących system skrojony według potrzeb zamawiającego i pracowników. Jakie są zatem dzisiaj potrzeby pracowników i pracodawców?
Założona w 1992 roku Selena jest liderem w dystrybucji chemii budowlanej oraz jednym z czterech największych producentów piany montażowej dla budownictwa na świecie. W Polsce firma kojarzona jest przede wszystkim z rozwiązaniami Tytan Professional. Po dokładnie 30 latach funkcjonowania i konsekwentnego rozwoju, Grupa Selena zatrudnia około 1900 pracowników na całym świecie i w jej skład wchodzą 32 spółki w 19 krajach, a zakłady produkcyjne zlokalizowane są na trzech kontynentach, w tym m.in. w Polsce, Chinach, Turcji, Hiszpanii czy Włoszech.
Główne laboratorium Grupy Selena znajduje się w Dzierżoniowie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INVEST-PARK i koordynuje działania działów R&D z Polski, Włoch, Hiszpanii, Turcji, Chin i Rumunii. Ułatwia to transfer wiedzy oraz wymianę doświadczeń pomiędzy poszczególnymi placówkami badań i rozwoju, ale również pomiędzy użytkownikami w prawie 100 krajach świata.
Przez wiele lat biura firmy mieściły się przy ul. Strzegomskiej we Wrocławiu. Jednak ze względu na bardzo dynamiczny rozwój firmy i ciągły rozwój zaplecza osobowego, poprzednia siedziba okazała się niewystarczająca. Dlatego latem tego roku firma przeniosła się do większej i bardziej nowoczesnej przestrzeni, obejmującej trzy piętra w jednym z biurowców wchodzących w skład kompleksu Business Garden Wrocław zlokalizowanego również we Wrocławiu, przy ul. Legnickiej. Projekt systemu AV, którego realizacja powierzona została firmie ProAUDIO-AVT, obejmował trzy piętra i łącznie dziewięć sal konferencyjnych, zaś same prace nad stworzeniem projektu rozpoczęły się jeszcze, gdy biuro było w stanie deweloperskim.
Nieco na przekór panującemu jeszcze kilka lat temu standardowi, zamawiający zdecydował się zrezygnować z projekcji, która została zastąpiona wielkoformatowymi monitorami marki Legamaster. Zostały tutaj wykorzystane dwa modele: profesjonalny monitor z serii Discovery bez funkcji interaktywnych i dotykowy model SUPREME z najwyższej półki, z wbudowanym w slot OPS komputerem z Windowsem 10 Pro, dzięki któremu użytkownicy mogą korzystać przede wszystkim z wideokonferencji bazujących na platformie MS Teams. Również w każdym z pięciu biur członków zarządu zostały zainstalowane monitory Legamaster Discovery o przekątnej 75”, umieszczone na wózkach mobilnych firmy Vogels. Rozwiązania montażowe tego producenta zostały wykorzystane we wszystkich przestrzeniach biura: w mniejszych salach mamy proste uchwyty ścienne, w części sal są wózki przejezdne, a w gabinetach jest najnowszy, elektryczny model firmy Vogels. W dwóch największych salach, w których odbywają się posiedzenia zarządu i duże spotkania konferencyjne, zostały zainstalowane duże monitory o przekątnych 98”, również marki Legamaster. Dwa monitory o tak dużej przekątnej idealnie wpasowały się w dostępną przestrzeń i dały użytkownikom naprawdę kawał potężnej powierzchni do prezentacji treści. Warto tutaj zwrócić uwagę, że wszystkie zastosowane monitory mają matową powierzchnię wyświetlającą. Biorąc pod uwagę, że każda z sal, w której pracują, ma ogromne, prostopadłe do ekranów okna, przez które wpada duża ilość światła, takie rozwiązanie w znaczący sposób poprawia czytelność prezentowanych materiałów.
Bezprzewodowe treści w dużym formacie
Za monitorami Legamaster, dostarczonymi przez ProAUDIO-AVT do nowej siedziby Grupy Selena przy ul. Legnickiej we Wrocławiu, zostały umieszczone urządzenia AirServer Connect 2, również pochodzące z oferty tego samego producenta. To rozwiązanie, zamknięte w niewielkiej obudowie, umożliwia użytkownikowi bezprzewodowe przesyłanie obrazu i dźwięku z pomocą trzech najpopularniejszych standardów: AirPlay, Google Cast i Miracast. AirServer Connect 2 jest łączony z monitorem za pomocą kabla HDMI i obsługuje samą transmisję na dwa sposoby. Dodatkowo wyposażone jest we wbudowany access point umożliwiający zestawienie bezpośredniego połączenia oraz złącze RJ45, dzięki któremu można wpiąć urządzenie do lokalnej sieci strukturalnej, co również zostało zastosowane w opisywanej instalacji.
Aby nie powodować problemów w ruchu w ogólnej sieci znajdującej się w obiekcie, dla potrzeb bezprzewodowego udostępniania treści, został wydzielony VLAN obsługujący tę komunikację. Dzięki temu nie tylko pracownicy, ale również goście mogą w łatwy sposób zacząć przesyłać materiały z własnych urządzeń mobilnych: telefonów, tabletów i komputerów, natychmiast po wpisaniu loginu i hasła, zeskanowaniu kodu QR lub zatwierdzeniu przez administratora (w zależności od tego, jakiej funkcji w danej sali oczekuje użytkownik). Takie rozwiązanie zapobiega sytuacji, w której na przykład ktoś z innej sali przez pomyłkę podłączy się do monitora i wyświetli własną treść, zakłócając prezentację. Ponadto administrator może udostępnić link i prezentacja wyświetlana w jednym pomieszczeniu będzie natychmiast widoczna w każdym miejscu, w którym znajduje się AirServer podłączony do tej samej sieci lokalnej. Pojedynczy odbiornik umożliwia równoczesne podłączenie nawet do dziewięciu użytkowników i zaprezentowanie treści z każdego z ich urządzeń, w tym z możliwością wyświetlenia na przykład filmów z takich serwisów jak YouTube w wysokiej rozdzielczości.
AirServer Connect 2 jest wyposażone także w porty USB, dzięki którym po spięciu za pomocą tego protokołu z monitorem dotykowym możemy bezprzewodowo przesyłać dotyk i tym samym sterować wprost z poziomu ekranu wielkoformatowego komputerem przenośnym. Co bardzo istotne w przypadku dużych, rozproszonych korporacji, AirServerem można zarządzać nie tylko lokalnie przez sieć, ale także globalnie przez przeglądarkę sieci WEB. Wszystkie sygnały AV pochodzące z dużych sal konferencyjnych schodzą się w przygotowanej w tym celu, klimatyzowanej, wentylowanej i wyposażonej w systemy gaśnicze serwerowni, w której stanęła szafa teletechniczna o wielkość 42U, przeznaczona tylko dla potrzeb urządzeń audiowizualnych.
Transmisja między największymi salami a serwerownią została zrealizowana w oparciu o protokół HDBaseT i w pełni konfigurowalną matrycę HDBaseT 16 x 16, którą można zaopatrzyć w odpowiednie karty w zależności od potrzeb. W tym wypadku z ich pomocą została stworzona konfiguracja 12 x 12, umożliwiająca przesyłanie sygnałów w rozdzielczości 4K.
Wideokonferencja w doskonałej jakości
W zależności od wielkości sali konferencyjnej, jej nagłośnienie zostało zrealizowane na dwa sposoby. W mniejszych salach pod monitorem został zainstalowany soundbar LB SB-A 2.0 CAM+. Jest to urządzenie, na pokładzie którego znajdziemy zestaw ośmiu głośników, matrycę mikrofonową składającą się z siedmiu mikrofonów i wbudowaną kamerę Huddly IQ z funkcją ePTZ, dzięki której będzie ona sama dobierała najlepszy kadr w zależności od potrzeb i od tego, kto w pomieszczeniu zabiera głos, gwarantując zawsze najlepszą jakość wideokonferencji w rozdzielczości HD. Warto nadmienić, że rozwiązania marki LB mogą pochwalić się nie tylko wysoką jakością brzemienia, ale i pięcioletnią gwarancją, dzięki czemu zarówno użytkownik, jak i integrator dający gwarancję na cały system, może zapomnieć o jakichkolwiek problemach przez ten czas.
W dużych salach zostały zastosowane sufitowe głośniki koaksjalne Hi-Fi, pracujące w technologii 100V o średnicy 5” marki Fonestar GAT-4510, razem ze wzmacniaczami tego samego producenta. Wzmacniacze konieczne do zasilenia tych głośników również zostały zainstalowane w serwerowni, jednak dzięki szachtom kablowym znajdującym się po obydwu stronach budynku nie było problemu z poprowadzeniem koniecznego okablowania. W przypadku tych przestrzeni wideokonferencja jest realizowana w oparciu o będące standardem w firmie kamery PTZ zainstalowane nad monitorami. Dodatkowo do dużych sal zostały dostarczone bezprzewodowe systemy mikrofonowe z nadajnikami do ręki i mikrofonami nagłownymi Fonestar serii MSH. Projektant zdecydował się również zastosować extendery HDBaseT z wbudowanymi deembederami audio, dzięki którym była możliwość wyseparowania dźwięku z transmisji AV bazującej na tym protokole.
Sale pod kontrolą
W mniejszych salach zostały zastosowane proste i bardzo intuicyjne systemy AV, niewymagające dodatkowych urządzeń do sterowania. Przełączanie sygnałów odbywa się w sposób samoczynny i wystarczy tylko uruchomić odpowiednią aplikację na monitorze lub podłączyć komputer bezprzewodowo czy też tradycyjnie za pomocą kabla, aby rozpocząć pracę. W tym przypadku, aby zamaskować widoczne przyłącza stołowe, zostały zastosowane eleganckie, otwierane mediaporty firmy Bachmann. W dużych salach, w których odbywają się spotkania zarządu, został wdrożony system sterowania firmy ATEN wraz z biurkowymi panelami dotykowymi.
Dzięki niemu wystarczy tylko wybrać odpowiedni scenariusz lub po prostu konkretną opcję, aby wprost z poziomu panelu przełączyć sygnał w monitorze, włączyć lub wyłączyć światło czy zasunąć lub podnieść rolety.
Jak przyznał Tomasz Kwiecień, szef firmy ProAUDIO-AVT odpowiedzialnej za projekt: „Zdecydowaliśmy się zastosować rozwiązania marki ATEN, ponieważ mamy je przetestowane. Przez lata testowaliśmy już niejedno rozwiązanie i ten współczynnik jakości do ceny jest znakomity. Producent rozszerzył do pięciu lat gwarancję, co również miało bardzo duże znaczenie. Dodatkowo polski oddział zapewnił nam znakomite wsparcie techniczne, gdy potrzebowaliśmy czegoś, wystarczył tylko jeden mail i po kilku dniach już mieliśmy wdrożone poprawki czy zmiany wynikające z projektu.”
Rezerwacja wprost z własnego komputera
Nowa siedziba Seleny FM SA to również pierwsza w Polsce i zarazem, jak na razie, największa instalacja, w której zostały wykorzystane, mające swoją premierę zaledwie kilka miesięcy wcześniej, panele rezerwacji sal ATEN. Są to urządzenia zasilane poprzez PoE, bez konieczności rozprowadzania dodatkowych przewodów energetycznych i doprowadzania zewnętrznego zasilania. Co niezwykle istotne i dające ogromną przewagę w odniesieniu do wielu innych systemów dostępnych na rynku, system rezerwacji sal firmy ATEN nie wymaga dodatkowego komputera-serwera i kosztownej, cyklicznie odnawianej licencji na użytkowanie.
Każdy z paneli bezpośrednio łączy się z chmurą i komunikuje z najpopularniejszymi kalendarzami na rynku takimi jak Microsoft 365, Microsoft Exchange czy Google Workspace. Zgodnie z życzeniem firmy, rezerwacji sal można dokonywać tylko z poziomu komputera i własnego użytkownika. Wynika to z faktu, że zapraszanie wielu uczestników spotkania z poziomu panelu, wpisywanie ich nazwisk i maili byłoby skomplikowane i uciążliwe. W tym wypadku wystarczy tylko wybrać odpowiednią salę, utworzyć spotkanie w Outlooku, aby spotkanie pojawiło się na konkretnym panelu znajdującym się przed salą. Dodatkowo firma ATEN dostarczyła tutaj rozwiązanie o nazwie UNIZON. Każda z sal jest zarządzana lokalnie z pomocą procesorów, dzięki którym użytkownicy mogą wywoływać odpowiednie zdarzenia. Natomiast globalnie wszystkimi salami w przestrzeni biurowej mogą zarządzać managerowie IT właśnie z poziomu aplikacji UNIZON. Dzięki niej osoba zarządzająca systemem AV może w dowolnym miejscu otrzymywać informację o tym, co dzieje się w sali i również w sposób zdalny zdiagnozować i wyeliminować ewentualne problemy czy przygotować konkretną konfigurację.
Podsumowanie
Zaprojektowany przez ProAUDIO-AVT system AV w nowej siedzibie firmy Selena FM SA, bazujący m.in. na rozwiązaniach ATEN, Legamaster, Vogel’s, LB czy Fonestar, sprawia, że naprawdę mamy tutaj do czynienia z biurami XXI wieku. Jest to bardzo funkcjonalny, rozbudowany, jednak nieprzesaklowany system, odpowiadający dokładnie potrzebom zamawiającego i na tyle prosty, że w ciągu zaledwie dwudniowego szkolenia wszyscy pracownicy mogli poznać jego pełną funkcjonalność i rozpocząć użytkowanie w trakcie codziennych spotkań. Słuchając potrzeb klienta okazało się, że najlepszym rozwiązaniem będzie wdrożenie tutaj systemu transmisji sygnałów AV, bazującego na protokole HDBaseT, który pozwala na łatwą komunikację między określonymi częściami biura. Dodatkowo projektant zdecydował się zastosować również, dającą użytkownikom pełną swobodę, transmisję bezprzewodową, zrealizowaną z pomocą systemu AirServer Connect 2 od Legamaster. To wszystko sprawiło, że użytkownicy nowej siedziby Seleny FM SA mogą cieszyć się systemem AV, łączącym znakomity design i jakże ważną dzisiaj praktyczną funkcjonalność.
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, “AVIntegracje”