evoko

W obszarze biznesowych rozwiązań AV ostatnie dwie dekady to czas przełomowych zmian. Klasyczne telefony zostały zastąpione systemami telekonferencyjnymi, papierowe flipcharty – tablicami multimedialnymi, a ściany pełne przełączników do sterowania poszczególnymi elementami wyposażenia – tabletami. Kolejny akt to zmiana sposobu rezerwacji sal w korporacjach. Nie trzeba już pukać, by sprawdzić, czy dana sala konferencyjna jest zajęta, ani konsultować się z portierem, aby dokonać rezerwacji na spotkanie. Wystarczy tylko dotknąć znajdującego się przed salą ekranu wraz z systemem rezerwacji, aby uzyskać komplet informacji. Jedną z firm produkujących wysokiej jakości rozwiązania dla biznesu, cieszące się olbrzymią popularnością, są marki SMS/EVOKO należące do szwedzkiej grupy Draper.

 

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]H[/fusion_dropcap]istoria obydwu marek rozpoczęła swój bieg w 1970 od powstania firmy SMS Smart Media Solutions. Tak naprawdę wszystko zaczęło się od kubka, a dokładnie kilku kubków. To właśnie uchwyt na kubki, zaprezentowany dziesięć lat przed oficjalnym rozpoczęciem działalności firmy, był pierwszym pokazanym przez nią produktem. Jednak już po trzech latach cała uwaga producenta skupiła się na branży audiowizualnej. Pierwszym produktem dla tego sektora był wspornik umożliwiający podwieszenie ciężkiego, kineskopowego telewizora pod sufitem. Idąc z duchem czasu i obserwując zmieniający się rynek, w 1999 producent zaprezentował wózki do płaskich ekranów. W latach dwutysięcznych projektowanie nowych rozwiązań́ nabrało tempa, co zaowocowało wysypem różnorodnych, bardzo interesujących produktów. W 2002 firma pokazała pierwszy, uniwersalny uchwyt sufitowy do projektorów, pasujący do każdego dostępnego na rynku modelu. W tym samym roku zostało pokazany uchwyt do monitorów w formie ramienia umożliwiającego pełną regulację w trzech płaszczyznach. W 2006 roku zadebiutował najcieńszy wtedy, dostępny na rynku uchwyt ścienny do montażu ekranów. Z pewnością bardzo ważnymi produktami w ofercie firmy, pokazującymi jej działalność z innej niż dotychczas strony, były bardzo uniwersalny, przejezdny wózek do monitorów dotykowych SMS Touch VeriTable czy zainstalowana na głównym dworcu kolejowym w Gothenburgu, stworzona z czterech ekranów, podwieszona pod sufitem konstrukcja typu Jumbotron.

W międzyczasie, gdy prezentowane były kolejne produkty z logo SMS, swoją działalność w 2009 roku rozpoczęła firma EVOKO, będąca spółką zależną firmy SMS Smart Media Solutions. Od początku głównym założeniem przyświecającym powstaniu nowej firmy było opracowywanie, produkowanie i wdrażanie na rynek innowacyjnych i wybitnie prostych w obsłudze rozwiązań biurowych.
Dzisiaj obydwie marki mogą pochwalić się międzynarodową siecią sprzedaży z biurami w Australii, Azji, Ameryce północnej, Ameryce Południowej, Afryce i centralą w Sztokholmie oraz przychodem rocznym (dane za rok 2016) na poziomie 215 milionów szwedzkich koron (w przybliżeniu ponad 24 miliony dolarów). Co ciekawe, o tym, że obydwu markom zdecydowanie bliżej do rodzinnej manufaktury słuchającej i odpowiadającej na potrzeby klienta niż wielkiej korporacji, może świadczyć fakt, że łączna liczba zatrudnionych w niej pracowników wynosizaledwie dwadzieścia dziewięć osób! Bardzo ważne jest również to, że wszystkie produkty są wytwarzane w Europie, w Szwecji bądź (w przypadku wielu modeli) w Chorwacji, co również powinno ucieszyć wielu odbiorców, dla których ważne jest to, by kupowane przez nich rozwiązania nie były produkowane na Dalekim Wschodzie.
Flagowe grupy produktowe
Pierwszym produktem firmy EVOKO, który ujrzał światło dzienne, był Room Manager. Główną ideą przyświecającą powstaniu tego urządzenia było stworzenie rozwiązania, które ułatwi zarządzanie dostępną przestrzenią biurową i wyeliminuje najczęstsze problemy dotykające sale konferencyjne jak: podwójna rezerwacja, przerywanie spotkań przez osoby sprawdzające, czy ktoś aktualnie przebywa w sali, czy brak możliwości sprawdzenia obłożenia, dostępności pracującego w nich sprzętu i jego stanu technicznego. W efekcie powstał system umożliwiający łatwe i szybkie odszukanie sali nawet na nagłe spotkanie, informujący użytkownika wprost na ekranie o ewentualnych awariach wyposażenia, o atrakcyjnym wyglądzie, odpowiadającym wymaganiom nawet ekskluzywnych przestrzeni biznesowych i równocześnie bardzo łatwy w obsłudze i w minimalny sposób wpływający na istniejącą infrastrukturę IT. W niedługim czasie powstała druga generacja systemu room manager o nazwie Liso. Nowy model został wyposażony w jaśniejszy niż u starszego brata wyświetlacz o przekątnej 8 cali, który może pracować nawet w mocno nasłonecznionych i oświetlonych przestrzeniach. Wyświetlacz jest pokryty warstwą, która ogranicza pozostawianie śladów po palcach. Urządzenie współpracuje z najpopularniejszymi na rynku platformami do zarządzania spotkaniami, jak Microsoft Office 365, Microsoft Exchange czy Google G Suite, i umożliwia dokonywanie rezerwacji sal z poziomu tych aplikacji bądź wprost na ekranie. Na wyświetlaczu Liso prezentowane są wszystkie najważniejsze informacje dotyczące zajętości sali, natomiast łatwy w obsłudze interfejs w formie zegara umożliwia dokonywanie rezerwacji, zakończenie bądź przedłużenie spotkania. Wprost z poziomu urządzenia można również zapoznać się z harmonogramem zajętości sal dla całego budynku lub piętra, a także wyszukać określoną przestrzeń według zajętości bądź znajdującego się w niej wyposażenia. Urządzenie jest wyposażone w czerwone, pomarańczowe lub zielone podświetlenie do szybkiej identyfikacji zajętości sali, nadchodzącego spotkania lub wolnej sali.
Liso jest wyposażone w zaawansowane narzędzia analityczne do ustalenia pełnej statystyki wykorzystania poszczególnych sal przez zdefiniowanych użytkowników, a także aplikację do zarządzania wieloma lokalizacjami, importowania listy pomieszczeń i użytkowników, nadawania priorytetów rezerwacji, zdalnego dokonywania aktualizacji itp.
System umożliwia również integrację z aplikacjami firm trzecich, dzięki czemu można stworzyć zaawansowane scenariusze sterowania salą np. automatyczne uruchomienie klimatyzacji i zamknięcie rolet na dziesięć minut przed rozpoczęciem spotkania itp. Komunikacja między urządzeniami pracującymi w systemie może odbywać się za pomocą Wi-Fi bądź połączenia Ethernet wraz z zasilaniem PoE, wykluczającym konieczność stosowania lokalnego zasilacza. Jeżeli jednak urządzenie pracuje w oparciu o sieć bezprzewodową, producent ma w swojej ofercie zasilacz.
Liso może być zainstalowane zarówno na standardowych ścianach, jak i na powierzchniach szklanych (na lustrze bądź przezroczystych drzwiach sali) i jest wyposażone w zaawansowany system prowadzenia kabli umożliwiający wypuszczenie ich w pięciu różnych kierunkach, w tym prostopadle do panelu z centralnego punktu urządzenia.
Urządzenie jest wyposażone w czujnik RFID do autoryzacji za pomocą kart oraz czujnik natężenia światła dostosowujący jasność wyświetlacza do panujących warunków oświetleniowych.
Warto wspomnieć, że z panelami Liso współpracuje aplikacja na urządzenia mobilne Get A Room, umożliwiająca wyszukiwanie sali i zarządzania rezerwacjami w sposób zdalny.
Za sprawą wszystkich tych funkcji oraz wyjątkowego wyglądu Liso bardzo szybko zyskał sympatię wśród użytkowników, a także został doceniony na wielu prestiżowych targach i wystawach sprzętu.
Idąc za ciosem i na fali sukcesów modeli Liso, firma Evoko wprowadziła niedawno do swojej oferty nowe rozwiązanie typu wszystko w jednym, przeznaczone do komunikacji z pracownikami i klientami przestrzeni biznesowych. Urządzenie o nazwie Pusco jest w istocie monitorem wielkoformatowym, zamkniętym w eleganckiej obudowie z możliwością powieszenia na ścianie lub ustawienia na statywie. Napisane na potrzeby wyświetlacza oprogramowanie ułatwia cały proces przygotowania urządzenia do pracy bez konieczności skomplikowanej i czasochłonnej konfiguracji. Dzięki przygotowanym szablonom nawet niewykfalifikowani pracownicy w firmie mogą przygotować urządzenie do pracy, natomiast wyświetlana treść może być w pełni spersonalizowana, uwzględniając możliwość wyboru jasnej lub ciemnej kolorystyki, obrazu tła czy kolorów napisów i detali.
Urządzenie jest wyposażone we wbudowane głośniki, które zapewniają odpowiednią słyszalność dźwięków towarzyszących odtwarzanym treściom wideo. Wszystko to czyni Evoko Pusco idealnym rozwiązaniem do wyświetlania materiałów firmowych (danych, zestawień, wykresów), treści z kanałów social media, najnowszych informacji o działalności firmy, informacji o odbywających się prezentacjach, dostępności sal czy wskazówek ułatwiających znalezienie danej przestrzeni przez gości biura.
Chociaż opisywane tutaj produkty są przede wszystkim związane z obrazem, to w obszarze zainteresowania firmy Evoko jest cała branża AV i ma również bardzo godnego przedstawiciela audio. Mowa tutaj o systemie konferencyjnym Minto. Urządzenie łączy w jednej obudowie głośnik z mikrofonem i zostało zaprojektowane tak, aby mogło zostać połączone w prosty sposób za pomocą kabla USB, analogowego kabla audio 3,5 mm lub transmisji Bluetooth z telefonem, tabletem bądź komputerem przenośnym. Promień działania urządzenia to 5 m, co sprawia, że Minto jest świetnym rozwiązaniem nawet dla sal o pojemności większej niż dwadzieścia osób.
Minto było już wielokrotnie nagradzane w licznych konkursach i na wielu targach, gdzie każdorazowo zwracano uwagę na wyjątkową jakość dźwięku, jaką można uzyskać z jego pomocą. Zostało to uzyskane dzięki zastosowaniu czterech kierunkowych mikrofonów wspartych cyfrowymi algorytmami, takimi jak eliminacja echa, redukcja szumów, automatyczna kontrola wzmocnienia czy automatyczny mikser sygnałów z poszczególnych mikrofonów pracujących na pokładzie.
Dodatkowo urządzenie zostało zaopatrzone w funkcję bezdotykowego wyciszania. Wystarczy tylko przesunąć dłoń nad głośnikiem, aby uaktywnić funkcję mute, o czym poinformuje nas czerwone podświetlanie urządzenia (będzie ono zielone, gdy połączenie jest aktywne, oraz niebieskie po sparowaniu za pomocą protokołu Bluetooth).
Minto jest zasilane za pomocą wbudowanych akumulatorów, dzięki czemu może pracować bez kabli maksymalnie przez osiem godzin. Jego ładowanie odbywa się za pomocą ściennej stacji ładowania, przenośnej ładowarki bądź kabla USB.
Warto wspomnieć, że podczas projektowaniu tego urządzenia bardzo ważnym dla producenta elementem była przemyślana stylistyka, za sprawą czego Evoko Minto jest dostępne zarówno w kolorze srebrnoszarym, jak i ciemnografitowym, co pozwoli wybrać odpowiednią wersję w zależności od wyglądu i kolorystyki przestrzeni, w jakiej ma pracować.
Ostatnią grupę projektów znajdujących się w ofercie szwedzkiego producenta stanowią akcesoria. Jej flagowym przedstawicielem jest Evoko Grupie. Jest to obiekt szerokokątny (o kącie widzenia wynoszącym 151 stopni), który można podłączyć do każdego urządzenia przenośnego (laptopa, tabletu bądź telefonu), zwiększając jego możliwości telekonferencyjne. Dodatkowo nakładka jest wyposażona również w oświetlenie LED o regulowanej mocy, co znacząco poprawia widoczność rozmówcy nawet w ciemnym otoczeniu.
Solidna podstawa
Mówiąc o rozwiązaniach należących do rodziny marek Draper, nie można nie wspomnieć o przebogatym portfolio firmy SMS Smart Media Solutions podzielonym na trzy kategorie. Pierwszą z nich są produkty z serii Core. Są one produkowane w standardowych wariantach i dostępne od ręki w liczbie około trzystu sztuk wysyłanych w czasie od jednego go dwóch roboczych. W rodzinie produktów Core znajdują się m.in. totemy i wózki do monitorów, uchwyty ścienne i sufitowe do monitorów, uchwyty do projektorów, a także uchwyty do ścian wielomonitorowych. Druga grupa produktów to rozwiązania Advanced, które mogą być spersonalizowane i wyprodukowane zgodnie z wymaganiami klienta w szerokiej palecie wykończeń, uwzględniającej kolor, szklane wykończenie czy dodatkowe akcesoria. W ofercie znajdują się m.in. totemy do monitorów o przekątnej 55 cali, uchwyty sufitowe, obudowy do monitorów naściennych i stojaki. Przygotowanie każdego produktu w indywidualnej wersji stworzonej zgodnie z wymaganiami klienta trwa od czterech do sześciu tygodni. Trzeci rodzaj to produkty Tailored. Są one projektowane przez inżynierów SMS Smart Media Solutions od zera, wedle potrzeb i wymagań zamawiającego. Po dokonaniu zamówienia zostaje przygotowana specyfikacja techniczna, następnie projekt 3D, powstają rysunki techniczne, na bazie których przygotowywany jest prototyp. W końcowym etapie uruchamiana jest pilotażowa produkcja, która po potwierdzeniu zamienia się w produkcję na skalę masową.
Dzięki takiemu podejściu producent jest w stanie przygotować najbardziej unikatowe, wyjątkowe i rozbudowane urządzenia do stworzenia systemu wspierającego sprzedaż bądź tworzącego wyposażenie sklepu, łączącego monitory do wyświetlania obrazu, źródła dźwięku oraz podświetloną ekspozycję produktów z niestandardowymi elementami scenograficznymi.
Podsumowanie
Rozwiązania SMS/EVOKO są produktami, które zmieniają nasze otoczenie biznesowe i to, w jaki sposób pracujemy. Jednak – co ważne – nie tylko mają one unikatowe cechy czy nowatorskie elementy ułatwiające życie codzienne, ale także odznaczają się nowoczesnym designem, który znajdzie bardzo wielu zwolenników i z pewnością doskonale wkomponuje się nawet w przestrzenie o bardzo wysokich wymaganiach stawianych względem pracujących w nich urządzeń.
Bardzo często również w odniesieniu do marek o szwedzkich korzeniach używa się sformułowania „skandynawski design”. Produkty prezentowanych tutaj marek potwierdzają, że Szwecja to nie tylko łatwe w montażu meble i samochody, ale również nowoczesne rozwiązania AV, tak funkcjonalne jak piękne. W kolejnych numerach magazynu „AVIntegracje” będziemy wnikliwie przyglądali się kolejnym produktom marek SMS i EVOKO, prezentując pracujące w nich rozwiązania techniczne i ich możliwości.

TEKST: Maciej Bałys , AVIntegracje
ZDJĘCIA: Evoko, SMS, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl

Tagi:

Evoko