W przeszłości studia umożliwiające produkcję materiałów wideo w najwyższej jakości, wyposażone w profesjonalne kamery, tory kamerowe czy miksery wizyjne były zarezerwowane tylko dla wyspecjalizowanych kompleksów produkcyjnych, hal zdjęciowych i największych stacji telewizyjnych. Wraz z rozwojem technologii, a przede wszystkim zmieniającymi się potrzebami rynku, coraz więcej obiektów kulturalnych i biznesowych zaczęło rozszerzać swoją ofertę właśnie przez dodanie możliwości rejestracji i transmisji live obrazu i dźwięku w jakości broadcastowej. Pod koniec ubiegłego roku, do tych obiektów dołączył również supernowoczesny kompleks ICE Kraków, który z końcem 2022 roku uruchomił studio hybrydowe dające nieograniczone możliwości.
Postanowiliśmy odwiedzić tę przestrzeń i zobaczyć, w jaki sposób została ona wyposażona i jakie produkcje można tutaj zrealizować.
Centrum Kongresowe ICE Kraków to działający od 2014 roku wielofunkcyjny obiekt konferencyjno-koncertowy i przestrzeń spotkań, wystaw i eventów specjalnych, znajdujący się w czołówce tego rodzaju kompleksów nie tylko w Europie, ale i na świecie. Każdego roku odbywają się tutaj setki wydarzeń, goszczących wielotysięczną publiczność.
Kompleks dysponuje dwoma głównymi salami: Audytoryjną i Teatralną, a także, salami konferencyjnymi, przestrzeniami wystawowymi, garderobami, reprezentacyjnym foyer z widokiem na Wisłę i Wawel oraz podziemnym wielopoziomowym parkingiem. Gdy w 2020 roku nastała pandemia i cały przemysł spotkań, wydarzeń kulturalnych i koncertów się zatrzymał i nikt nie wiedział, czy ta zapaść na rynku potrwa miesiąc, pół roku czy kilka lat. Włodarze obiektu postanowili stawić czoła temu stanowi rzeczy i uruchomić wielofunkcyjne studio hybrydowe, pierwszą taką przestrzeń w tej części Polski, znakomicie wyposażoną i umożliwiającą zarówno rejestrację materiału, jak i emisję live. Wcześniej, aby zrealizować profesjonalny program czy przeprowadzić streaming w najwyższej jakości obrazu i dźwięku, konieczne było zbudowanie całego studia od zera. Teraz mamy przestrzeń gotową do pracy w przeciągu zaledwie kilku minut.
W okresie, gdy powstawało studio jego twórcy chcieli przede wszystkim dać możliwość klientom ICE Kraków realizacji zaplanowanych wcześniej, jeszcze przed pandemią wydarzeń, które w swojej formie miały różnić się tylko tym, że zamiast przed sceną, widzowie mieli zasiąść przed telewizorami, komputerami i urządzeniami mobilnymi.
Zgodnie z założeniami miała być to przestrzeń umożliwiająca połączenie świata online i offline umożliwiającej realizację nawet najbardziej wymagających projektów. Znajdujące się w ICE Kraków studio hybrydowe jest integralną częścią krakowskiego kompleksu kongresowego i zostało zlokalizowane na poziomie minus dwa, we wcześniej niewykorzystywanej przestrzeni. Szybko lokalizacja ta okazała się być strzałem w dziesiątkę. Nie tylko ze względu na bliskość parkingu, ale przede wszystkim na fakt, że studio może działać zarówno we współpracy z pozostałymi przestrzeniami znajdującymi się w kompleksie, jak i w pełni samodzielnie i niezależnie. Gdy w Sali Audytoryjnej S1 czy Sali Teatralnej S2 będzie odbywał się koncert czy inne wydarzenie, równocześnie w studio może być produkowany webinar, newsy czy program publicystyczny transmitowany na cały świat.
To tylko jeden z możliwych tutaj do realizacji scenariuszy. Studio jest połączone ze wszystkimi salami Centrum Kongresowego i dzięki mobilnym rozwiązaniom do transmisji wideo i dźwięku firmy BroaMan w każdej przestrzeni znajdującej się w kompleksie mogą zostać ustawione kamery pracujące na co dzień w studio, co daje możliwość zarejestrowania dowolnego wydarzenia nawet takiego obejmującego całą przestrzeń Centrum Kongresowego ICE Kraków, w tym również z wykorzystaniem dużo większej liczby kamer czy bardziej rozbudowanej scenografii, rozbudowanego setu oświetlenia czy dużego zestawu ekranów LED.
Realizator pracujący w reżyserce studia może nie tylko połączyć się ze wszystkimi salami znajdującymi się w obiekcie i wykorzystać podawane z nich sygnały w produkowanym programie, ale także może łączyć się z reporterami znajdującymi się w mieście czy gośćmi biorącymi udział w realizowanym programie zdalnie, przy pomocy najpopularniejszych platform wideokonferencyjnych. Tak jak już wspomniano, gdy studio powstawało, nikt nie wiedział, czy stan rzeczy, z którym mieliśmy do czynienia, to tylko chwilowy zastój czy sytuacja, która pozostanie z nami na dłużej. Dzisiaj już wiemy, że pandemia zmieniła sposób, w który realizowane są eventy i zmieni rzeczywistość w nową, hybrydową, z którą dzisiaj mamy do czynienia na co dzień.
Jednak to, co początkowo wydawało się zagrożeniem dla całego przemysłu spotkań, dla ICE Kraków okazało się być wyzwaniem i szansą, aby zaoferować swoim klientom jeszcze więcej nowych możliwości i wciąż znajdować się w gronie najlepszych, najbardziej funkcjonalnych obiektów na świecie. Znajdujące się w kompleksie studio hybrydowe jest również narzędziem dającym przewagę rynkową (nie tylko na rynku polskim, ale i europejskim) i umożliwiającym wyprodukowanie w obiekcie znacznie większej liczby różnych przedsięwzięć, niż ma to miejsce w innych, najbardziej prężnych metropoliach. Co ciekawe, studio nie tylko zostało dołączone do oferty krakowskiego Centrum Kongresowego, ale stało się również napędem do zmian, modernizacji i jego unowocześnień. Najlepszym przykładem może być chociażby konieczność modyfikacji łącza światłowodowego doprowadzonego do obiektu, tak aby umożliwiało ono transmisję gotowego sygnału w wysokiej jakości. Chociaż była to modyfikacja bezpośrednio wymuszona przez powstające studio, została ona w końcowym rozrachunku wdrożona z korzyścią dla całego obiektu i jego funkcjonalności, jak również klientów ICE Kraków.
Studio otwarte na każdą produkcję
Przestrzeń produkcyjna samego studia to łącznie 280 metrów kwadratowych, którą można w dowolny sposób rekonfigurować i wykorzystywać w zależności od potrzeb. Już dzisiaj jest tutaj produkowana audycja Hello Kraków, w trakcie której realizowane są spotkania z gośćmi, rozmowy oraz publicystyka. Studio zostało umownie podzielone na trzy strefy. Mamy tutaj strefę lifestyle’ową, w której znajdują się wygodne sofy i fotele, umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z gośćmi, w komfortowych warunkach. Strefę newsową ze stołem i fotelami dla prowadzących program i przestrzeń entertaniment, w której mogą odbywać się wydarzenia kulturalne, a nawet małe koncerty. Można powiedzieć zatem, że mamy tutaj elastyczną, czystą scenę, na której możemy ustawić praktycznie dowolny format. Maksymalnie studio może pomieścić nawet kilkadziesiąt osób, z równoczesną rejestracją fonii dla kilkunastu osób. Jednak strefy te mogą być dopasowane do konkretnego projektu w mgnieniu oka. Walory wizualne i funkcjonalne studia podnosi również widowiskowa scenografia autorstwa Marcina Pietucha, stworzona przez Fabrykę Dekoracji. Zostały w niej zatopione cztery ekrany LED w różnym rozmiarze i formacie, na których mogą być wyświetlane cztery niezależne sygnały lub które mogą zostać połączone w jedną powierzchnię. Dodatkowo po prawej stronie studia, znajduje się dziesięć monitorów LCD o różnej wielkości, które mogą być wykorzystane na przykład do połączeń zdalnych, do wyświetlania dodatkowych materiałów czy grafik. Ten zestaw ekranów jest podzielony na trzy niezależne sekcje, które mogą wyświetlać różne sygnały.
Kilka kwadratowych, mniejszych ekranów LED znalazło się również w strefie lifestyle’owej nad kanapami.
Kamery wprost z najlepszych studiów telewizyjnych
Studio zostało uzbrojone w pięć kamer Ikegami Full HD HDK-73 z obiektywami Fujinon. Cztery z nich zostały umieszczone na przejezdnych statywach, umożliwiających przemieszczanie kamer w zależności od potrzeb i zmianę kadrów, a piąta kamera została zainstalowana na kranie umożliwiającym tworzenie efektownych przejść, przelotów nad studiem czy podążanie za osobą znajdującą się w studio. Trzy kamery są wyposażone w standardowe obiektywy, jedna w teleobiektyw, a pracująca na kranie kamera, została uzbrojona w rozwiązanie szerokokątne. Cały tor kamerowy bazuje na połączeniach światłowodowych, przy pomocy których kamery znajdujące się w studio są połączone z główną bazą kamer. Sterowanie kamerami odbywa się z reżyserki, gdzie zlokalizowano również stanowisko CCU. Jego operator ma do dyspozycji panele OCP-300 Ikegami, dla każdej z kamer, umożliwiające zmianę przesłony, zmianę temperatury barwowej czy poziomu czerni. Całe wyposażenie studia zostało dostarczone przez firmę Shadok AV Group.
Jeżeli chodzi jednak o temperaturę barwową i balans bieli, sytuacja w studiu hybrydowym ICE Kraków jest o tyle prostsza, że studio zostało wyposażone w wysokiej jakości oświetlenie, pokrywające w zasadzie całą przestrzeń. Mamy tutaj światło białe bazujące na diodach LED o regulowanej temperaturze barwowej. Dzięki temu mamy pełną powtarzalność i brak konieczności każdorazowego balansowania kamer.
Oprócz głównego oświetlenia ekspozycyjnego dla kamer, w wyposażeniu studia znajdują się również ruchome oprawy efektowe, cykolramy, softboksy i tuby wszystkie z pełną obsługą palety RGBW umożliwiające zmianę wyglądu studia i stworzenie odpowiedniej atmosfery odpowiadającej potrzebom danej produkcji. Całym oświetleniem zarządza konsoleta ChamSys. Dodatkowo prócz kamer znajdujących się w studio, do dyspozycji zespołów realizacyjnych są również kamery ENG Sony współpracujące z systemem zdalnej transmisji bazującym na plecaku obsługującym łączność LTE. Wystarczy tylko wpiąć do niego kamery i mikrofony, aby przekazać sygnał z dowolnego miejsca objętego zasięgiem sieci, wprost do studia.
Zaawansowane zarządzanie sygnałami wideo
Całe studio bazuje na systemie realizacyjnym firmy ROSS. Jego sercem jest router wideo Ultrix, obsługujący sygnały wideo w konfiguracji 64×64, ponad tysiąc sygnałów audio z wykorzystaniem interfejsu MADI SFP’s i kilka sygnałów światłowodowych. Z routerem współpracuje mikser wizyjny Carbonite tego samego producenta. Jak przyznaje inżynier studia, Jacek Baran: „Jest to konfiguracja umożliwiająca realizację większości produkcji telewizyjnych, eventowych, biznesowych, a nawet niewielkich występów muzycznych”. Mikser ułatwia szybkie przełączanie się między kamerami, pozwala na stosowanie efektów przejścia. Dzięki temu, że cała część wizyjna studia jest zbudowana w oparciu o rozwiązania marki ROSS Video i w skład systemu wchodzą router Ultrix, serwer emisyjny Tria, serwery graficzne XPression i mikser Carbonite z panelem TouchDrive, które komunikują się przy pomocy protokołu RossTalk, naciśnięcie wybranego klawisza może przełączyć kadr, równocześnie uruchomić grafikę na przejście i odpalić klip wgrany do serwera emisyjnego. Dodatkowo na wyposażeniu reżyserki znajdują się również bijące w ostatnich kilkunastu miesiącach rekordy popularności panele z przyciskami Stream Deck, które mogą być elastyczny sposób konfigurowane i które umożliwiają tworzenie złożonych makr, wyzwalających równocześnie kilka zdarzeń, a także z pomocą których sterowana jest aplikacja vMIX wykorzystywana do połączeń zdalnych.
Grafika na ekranie
Na wyposażeniu studia znalazła się również stacja graficzna ROSS XPression dzięki niej w łatwy sposób można stworzyć znakomitej jakości napisy początkowe, końcowe, belki, a także zarządzać grafikami wyświetlanymi na ekranach LED zainstalowanych w scenografii i tworzących multimedialne otoczenie produkcji. Bardzo interesującym i atrakcyjnym dodatkiem do oferty studia jest również oferta platformy playkraków.com, na której wszystkie materiały wyprodukowane w studiu mogą zostać umieszczone i odtwarzane w trybie VOD i która ułatwia również przeprowadzanie transmisji live.
Co słychać w audio?
Dokładnie tak jak zwykle zorganizowana jest przestrzeń w reżyserkach w studiach telewizyjnych czy w wozach transmisyjnych, również w studiu hybrydowym w Centrum Kongresowym ICE Kraków został stworzony niezależny przedział audio, ułatwiający pracę realizatorom dźwięku w trakcie produkcji. System miksujący audio został skonfigurowany w oparciu o konsoletę Yamaha CL5, współpracującą z dwoma stageboksami, zamieniającymi analogowy sygnał mikrofonowy, na postać cyfrową, przesyłaną w oparciu o protokół Dante. Do konsolety wpięte są przede wszystkim bezprzewodowe systemy mikrofonowe Shure ULX-D, ale także sygnały z urządzeń odtwarzających czy serwera graficznego, który może odtwarzać przygotowane wcześniej materiały również z towarzyszącym im dźwiękiem. Jak powiedział nam inżynier studia Jacek Baran: „Zastosowanie komunikacji bazującej na protokole Dante, ułatwia pracę z różnych miejsc Centrum Kongresowego, ponieważ ewentualna rekonfiguracja systemu polega tylko na przeniesieniu urządzeń i podłączeniu dwóch skrętek: głównej i zapasowej do istniejącej infrastruktury teleinformatycznej”.
Łączność na planie
Aby zapewnić realizującym w przestrzeni studia ekipom pełen komfort pracy, został tutaj również dostarczony i zainstalowany rozbudowany system interkomowy Clear-Com. Składa się on z dwóch elementów. Części przewodowej, a więc paneli Helix zainstalowanych między innymi w przedziale audio, przy operatorze CCU czy przy stanowisku realizatora wizji, oraz rozwiązania bezprzewodowego zrealizowanego w oparciu o bezprzewodowe beltpacki Clear-Com FreeSpeak II, z których korzystają m.in. technicy czy obsługa pracująca na planie. Dodatkowo z interkomu, za pośrednictwem połączeń 4 Wire realizowana jest również komunikacja do słuchawek operatorów pracujących za kamerami.
Podsumowanie
Hybrydowe studio Centrum Kongresowego ICE Kraków to znakomicie wyposażona, nowoczesna przestrzeń umożliwiająca tworzenie zaawansowanych produkcji wideo z każdego obszaru. Studio daje możliwość zestawienia połączeń zdalnych i dołączenia do produkowanego programu gości zdalnych, odebrania sygnału od reporterów i wreszcie wykorzystania wszystkich sal znajdujących się w obiekcie, w ramach realizowanej produkcji. Dzięki temu, bez konieczności angażowania zewnętrznego wozu produkcyjnego, mogą być realizowane, rejestrowane i transmitowane produkcje telewizyjne, wydarzenia kulturalne, biznesowe, produktowe, premiery, szkolenia, warsztaty, webinary; ograniczeniem jest tutaj tylko wyobraźnia, a cechą wspólną będzie najwyższa jakość. Co więcej, dzięki stworzonej ofercie komercyjnej każdy może wynająć studio, zrealizować tutaj dowolną produkcję i przekonać się osobiście, czym jest ta jakość i komfort pracy w takiej przestrzeni.
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVintegracje”