Czy nam się to podoba, czy nie, gry komputerowe stały się taką samą dyscypliną sportową jak piłka nożna, koszykówka czy siatkówka.
Równocześnie, w odróżnieniu od tych wymienionych, jak do tej pory uprawianie tego konkretnego sportu wiązało się z wielogodzinnym siedzeniem w domu i ograniczeniem kontaktu z innymi grającymi tylko do komunikacji zespołowej i słuchawek na uszach.
Na kanwie tej sytuacji, jeden z największych sklepów z grami – Kinguin postanowił otworzyć w galerii Metropolia w Gdańsku pierwsze w Polsce i jedno z niewielu w Europie nowoczesnych miejsc spotkań graczy.
Oczywiście taka przestrzeń, w szczególności adresowana do młodego odbiorcy, nie mogła by dzisiaj funkcjonować bez nowoczesnych rozwiązań AV/DS. Jej instalacją w Kinguin Esports Lounge zajęła się firma SOLIX.

Marka Kinguin powstała w 2013 roku i dzisiaj skupia ponad dziesięciomilionową grupę wiernych klientów. Początkowo był to sklep, w którym można było kupić kody licencyjne do gier i oprogramowania. W niedługim czasie firma przekształciła się w pierwszy na rynku sklep, w którym można kupić gry od różnych dostawców.
Na fali popularności sklepu i sporej liczby kupowanych w nim każdego dnia gier, pojawiła się śmiała koncepcja stworzenia przestrzeni, która będzie łączyła świat wirtualny z realnym.
Tak narodził się niezwykły lokal Kinguin Esports Lounge w gdańskiej galerii Metropolia o powierzchni ponad 500 m2, który jest efektem połączenia wielu koncepcji i pomysłów. Są one na bieżąco testowane i monitorowane, pod kątem tego, które z nich będą najlepiej działać, również dlatego, że inwestorzy planują stworzyć sieć takich lokali nie tylko w Polsce, ale także na świecie.

Okno systemu Central Stacks firmy SOLIX, który pozwala na niemal dowolne zarządzanie wyświetlaną treścią.

Prace nad lokalem rozpoczęły się od przygotowania projektu architektonicznego bazującego na pomysłach i potrzebach zamawiającego. Jak wspominają twórcy tej przestrzeni, architektowi udało się stworzyć tę przestrzeń już w trakcie dwóch spotkań. Zgodnie z nią, centralnym punktem lokalu jest znajdująca się na środku scena, wokół której zbudowane zostały pozostałe części tej przestrzeni. Po dwóch jej stronach są dwa pokoje, tzw. bootcamp, z komputerami o najwyższych parametrach w całym lokalu, na których trenować i prowadzić rozgrywki może, nawet cała profesjonalna drużyna.

W Kinguin Esports Lounge znajduje się ponad 70 kosmicznie wyglądających stanowisk dla graczy.

Lokal, w którym dzisiaj znajduje się Kinguin Esports Lounge, pierwotnie był sklepem z wyposażeniem wnętrz. Co zrozumiałe, musiał się on zmienić w sposób radykalny. Aby ten lokal mógł realizować zupełnie nowe funkcje, konieczne było przeprowadzenie szeregu prac remontowych, a tak naprawdę praktycznie wybudowanie całej przestrzeni od nowa.
Ze względu na to, że firma Kinguin jest znana przede wszystkim z ogromnego sklepu z grami komputerowymi, główną ideą przyświecającą powstającemu projektowi było stworzenie miejsca, które będzie łączyło świat wirtualny z rzeczywistym, i przestrzeni, w której można się spotkać. Zanim ta koncepcja mogła się urzeczywistnić, jej twórcy przez ponad pół roku podróżowali i oglądali podobne miejsca na świecie, aby zaczerpnąć z nich inspiracje, zobaczyć, jakie są najważniejsze elementy, które muszą znaleźć się w tej przestrzeni i co w długim okresie przyniesie odpowiedni zwrot z inwestycji. To hybryda przestrzeni gamingowej, baru sportowego, przestrzeni rozrywkowej i miejsca, w którym po prostu można spotkać się po pracy.

Dzięki wykorzystaniu ściennych paneli przyłączeniowych Ecler WPaMIX-T, z łatwością można wpiąć do systemu nagłośnieniowego w kilku miejscach lokalu np. konsoletę. Ponadto na ścianach zainstalowano również cyfrowe panele sterujące WPTOUCH, które pozwalają na przełączanie źródeł sygnału oraz poziomu głośności w każdej strefie.

Ogromne znaczenie dla wyglądu całej przestrzeni oraz panującej tutaj atmosfery ma również światło. Aby stworzyć odpowiednie oświetlenie, na etapie architektury wnętrza zostały przewidziane listwy LED zainstalowane zarówno w tunelu wejściowym oraz pod sufitem.
Cały system oświetleniowy został podzielony na wiele, niezależnie sterowanych stref, którymi są: pokoje, bar, scena główna, strefa gamingowa i serwerownia. Dzięki temu każda z nich może być oświetlona innym światłem. To również pozwala na oświetlenie przestrzeni np. kolorem odpowiadającym identyfikacji danej firmy wynajmującej przestrzeń.

Ze względu na to, że cały zestaw dysponuje mocą przekraczającą 1300W, aby nie ogłuszyć widzów siedzących w pierwszym rzędzie, oprócz zestawów głównych przy scenie w całej przestrzeni zostały rozmieszczone kulowe głośniki zwieszane Ecler eUC106, które pracują na linii 100V i zapewniają równe pokrycie dźwiękiem w trakcie rozgrywek, a na co dzień umożliwiają odtwarzanie muzyki tła z poziomu odtwarzacza Ecler DUO-NET Player.

Do Kinguin Esports Lounge może wejść każdy, z ulicy. Wszystko, co trzeba zrobić, to zgłosić się na recepcję, zarejestrować się, wykupić czas na podstawowych, średnio lub najbardziej zaawansowanych stanowiskach. Ponadto klienci mogą również wybrać zestaw peryferiów, z których będą korzystać w trakcie rozgrywki, takich jak mysz, klawiatura, podkładka pod mysz, a nawet krzesło gamingowe. Na każdym z siedemdziesięciu czterech stanowisk jest zainstalowane specjalne oprogramowanie umożliwiające wybór konkretnej gry z ogromnej bazy. Obecnie znajduje się w niej ponad dziewięćdziesiąt topowych tytułów, ale będzie ona na bieżąco uzupełniana o nowe pozycje.

W różnych miejscach lokalu zostały zainstalowane również ekrany wielkoformatowe Samsung. Wyświetlane są na nich różnorodne treści informacyjne dla klientów lokalu. Są to cztery pojedyncze monitory informacyjne Samsung QM49R o przekątnej 49” i sześć pojedynczych monitorów wielkoformatowych Samsung QM55R.

Już na etapie projektowania oczywiste stało się, że wszystkich funkcji przestrzeni nie uda się uzyskać bez odpowiedniego systemu AV. Do jego realizacji została zaproszona firma SOLIX.
Inwestor od początku chciał, żeby w lokalu było bardzo dużo rozwiązań digital signage, które ożywią przestrzeń i na których będą mogły być prezentowane reklamy, spoty, a także użyteczne dla klientów informacje, takie jak menu, promocje czy zapowiedzi odbywających się tutaj wydarzeń. Dodatkowo ekrany zostały przygotowane w taki sposób, aby każda przestrzeń mogła być wykorzystana przez partnerów i aby móc zaoferować im pakiety sponsorskie i – co za tym idzie – aby cała inwestycja mogła się jak najlepiej zwracać.

Panel WPNETTOUCH pozwala na zarządzanie całym systemem audio z poziomu baru. Tutaj również została zainstalowana klawiatura Aten VK0100, z pomocą której można przełączać źródła sygnału wyświetlane na ścianie wideo 3×3 na scenie głównej.

Jak wspominają przedstawiciele integratora, po raz pierwszy pojawili się oni w tej przestrzeni, gdy jeszcze znajdował się tam wspominany już wcześniej sklep z wyposażeniem wnętrz. Wtedy było jeszcze mnóstwo ścianek działowych, za sprawą których całe wnętrze wyglądało zupełnie inaczej niż dzisiaj. Pierwszym krokiem było wyburzenie ich i doprowadzenie do tego, aby mieć jednolitą, pustą przestrzeń. Na tym etapie zaczęto wyklejać z pomocą kolorowej taśmy samoprzylepnej miejsca, gdzie miały znaleźć się nowe ścianki, a także obrysy biurek, stanowisk komputerowych, recepcji czy baru, tak aby sprawdzić komunikację, ergonomię i zapewnić komfortowe warunki wszystkim gościom przestrzeni.
Równocześnie, gdy lokal był jeszcze pusty, dzięki temu, że były już zaplanowane miejsca instalacji każdego z monitorów, firma SOLIX mogła zaplanować trasy kablowe oraz położyć niezbędne okablowanie strukturalne. Następnie, po zakończeniu wszystkich prac wykończeniowych, integrator mógł przystąpić do montażu urządzeń.
Oczy na scenę
Jak wspomniano, centralnym punktem obiektu jest scena. To właśnie tam będą się odbywały finały rozgrywek najpopularniejszych tytułów e-sportowych czy transmisje z finałów organizowanych na całym świecie mistrzostw. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby również transmitowane były wydarzenia nieco bardziej klasycznych rozgrywek, takich jak piłkarska Liga Mistrzów czy występy siatkarskiej czy piłkarskiej reprezentacji.

Gości gdańskiej przestrzeni gamingowej już od wejścia wita widowiskowy tunel wykonany z listew LED, prowadzący do lokalu.

Aby można było uzyskać taką funkcjonalność, firma SOLIX zainstalowała ścianę wideo zbudowaną w oparciu o dziewięć monitorów bezszwowych LG 49VL5D o przekątnej 49” cali każdy. Głównemu ekranowi 3×3 towarzyszą dwa mniejsze, w konfiguracji 3×1, również zbudowane w oparciu o monitory LG 49VL5D. Każda ściana jest zarządzana z poziomu dedykowanego komputera z niezależną licencją oprogramowania do zarządzania treścią Central Stacks firmy SOLIX, który pozwala na dzielenie powierzchni wyświetlającej, zarządzanie harmonogramem wyświetlania, a także integrację z widgetami i innymi platformami. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość zarządzania treścią z poziomu przeglądarki internetowej z dowolnego miejsca na świecie. Wyklucza to konieczność instalowania dodatkowego, lokalnego serwera u klienta.
Dodatkowo, aby móc zarządzać sygnałami wyświetlanymi na ścianie 3×3 został zastosowany system bazujący na rozwiązaniach firmy ATEN. W tym celu, w obiekcie zainstalowano przełącznik 4K HDMI VS0801HB, do którego trafiają trzy różne źródła wideo. Dalej sygnał jest przesyłany do ściany za pomocą extendera VE802-AT-G. Ponadto w barze zainstalowano również klawiaturę VK0100, która daje możliwość wyboru sygnału HDMI.

Ekrany digital signage, na których prezentowane są różnorodne treści, zostały zainstalowane nie tylko w przestrzeni głównej i w pokojach, ale również w witrynie, po dwóch stronach zbudowanego w oparciu o listwy LED tunelu prowadzącego do gdańskiego Kinguin Esports Lounge. Znajdujące się tutaj ekrany są w konfiguracji 8×1 zbudowane w oparciu o monitory Samsung UH46F5. Dodatkowo, tuż obok każdego z tych dwóch ekranów, w witrynie, zainstalowano po jednym monitorze Samsung UH46F5 w orientacji pionowej, umieszczonym na uchwycie Vogel’s Connect-it Floor.

Wiele przestrzeni do wyświetlania treści
W różnych miejscach lokalu zostały zainstalowane również ekrany wielkoformatowe Samsung. Wyświetlane są na nich różnorodne treści informacyjne dla klientów lokalu.
Są to cztery pojedyncze monitory informacyjne Samsung QM49R o przekątnej 49” i sześć pojedynczych monitorów wielkoformatowych Samsung QM55R.
Innym medium jest menu board zlokalizowany nad barem i stworzony w oparciu o dwa połączone monitory Samsung QM49R, które zarówno mogą wyświetlać jeden duży obraz, jak i dwa niezależne sygnały.
Ekrany digital signage, na których prezentowane są różnorodne treści, zostały zainstalowane nie tylko w przestrzeni głównej i w pokojach, ale również w witrynie, po dwóch stronach zbudowanego w oparciu o listwy LED tunelu prowadzącego do gdańskiego Kinguin Esports Lounge.
Znajdujące się tutaj ekrany są w konfiguracji 8×1 i zbudowane w oparciu o monitory Samsung UH46F5. Dodatkowo, tuż obok każdego z tych dwóch ekranów, w witrynie, zainstalowano po jednym monitorze Samsung UH46F5 w orientacji pionowej, umieszczonym na uchwycie Vogel’s Connect-it Floor.
Ponadto, na słupach przy scenie zostały zainstalowane monitory połączone z konsolami PS4, które są kolejnymi stanowiskami umożliwiającymi rozgrywkę np. na tytułach dostępnych tylko na konsolach, ale na monitorach tych również mogą być wyświetlane informacje i treści ekranowe. W tej przestrzeni żadne miejsce do wyświetlana nie może się zmarnować.
Dzięki temu, że każdy z monitorów ma swój własny komputer Solix Digital Signage Player z systemem Android, połączenia między nimi a ekranami mogły zostać zrealizowane w oparciu o kable HDMI. Komputery między sobą oraz z oprogramowaniem Solix Central Stacks komunikują się za pomocą połączenia LAN i skrętki.
Ze względu na liczbę różnorodnych monitorów wielkoformatowych, w obiekcie jest również szerokie portfolio akcesoriów do ich montażu. Monitory przy wejściu zostały zainstalowane na dedykowanych uchwytach podłogowych Vogel’s Connect-it Floor, do instalacji ściany wideo zastosowano uchwyty pop-out firmy Bluestar, natomiast monitory na ścianach w części głównej, w pokojach, czy nad barem zostały powieszone na uchwytach z katalogu produktów firm Vogel’s oraz Edbak.
Na uwagę zasługuje również kosmiczna serwerownia, w której znajdują się nie tylko serwery IT, urządzenia AV, ale także dwa ogromne zasilacze UPS, które są w stanie w przypadku awarii zasilania podtrzymać ponad siedemdziesiąt komputerów wraz z monitorami, tak żeby można było je bezpiecznie wyłączyć, a nie w sposób nagły, mogący spowodować awarię.
Warto wspomnieć, że firma SOLIX dostarczyła również profesjonalny totem 55” AIS551100 własnej produkcji zlokalizowany w pasażu galerii Metropolia, wykonany z drewna i aluminium i wyposażony w modem LTE umożliwiający zdalne zarządzanie wyświetlanymi treściami.

Muzyka w lokalu jest odtwarzana za pomocą odtwarzacza Ecler DUO-NET Player.

Odgłosy strzałów, wybuchów i wiwatujący, wirtualny tłum
Nie sposób wyobrazić sobie angażującej transmisji wydarzenia sportowego czy e-sportowego bez specjalnego systemu nagłośnieniowego, który pozwoli na przekazanie emocji oraz odgłosów z gry. Aby zapewnić jak najlepsze doznania w przestrzeni Kinguin Esports Lounge, SOLIX, jako integrator całego systemu AV, postanowił zaprosić do współpracy firmę Phono Media, która dostarczyła wszystkie rozwiązania nagłośnieniowe.

Sercem systemu audio jest matryca Ecler MIMO1212SG, z dwunastoma wejściami i taką samą liczbą wyjść, do której trafiają sygnały z komputerów odpowiedzialnych za wyświetlanie obrazu na ścianie wideo, a także z przyłączy Ecler WPaMIX-T, które pozwalają na wpięcie się z konsoletą foniczną, i organizację w tej przestrzeni np. koncertu, stand-up’u, konferencji czy spotkania biznesowego.

Firma SOLIX stworzyła również kosmiczną serwerownię, w której znajdują się nie tylko serwery IT, urządzenia AV, ale także dwa ogromne zasilacze UPS, które są w stanie w przypadku awarii zasilania podtrzymać ponad siedemdziesiąt komputerów wraz z monitorami, tak żeby można było je bezpiecznie wyłączyć, a nie w sposób nagły, mogący spowodować awarię.

Po dwóch stronach sceny, na jej froncie, zostały zainstalowane cztery głośniki Ecler ARQIS 112, o mocy 340W każdy. Ze względu na to, że cały zestaw dysponuje mocą przekraczającą 1300W, aby nie ogłuszyć widzów siedzących w pierwszym rzędzie, oprócz zestawów głównych przy scenie w całej przestrzeni zostały rozmieszczone kulowe głośniki zwieszane Ecler eUC106, które pracują na linii 100V i zapewniają równe pokrycie dźwiękiem w trakcie rozgrywek, a na co dzień umożliwiają odtwarzanie muzyki tła z poziomu odtwarzacza Ecler DUO-NET Player.

Całość jest zasilana za pomocą wzmacniaczy Ecler eHSA4-150, GPA2-800 i eHSA2-250.
Zarządzanie całością, a więc przełączanie sygnałów i niezależną kontrolę nad głośnością w każdej strefie, ułatwia panel WPNETTOUCH znajdujący się w recepcji.
Dodatkowo do dyspozycji użytkownika są również dwa mikrofony bezprzewodowe iLive1 firmy AMC Baltic, które mogą być używane np. przez prowadzących odbywających się w tej przestrzeni eventów lub przez komentatorów w trakcie wydarzeń e-sportowych.

Szafa z rozwiązaniami nagłośnieniowymi Ecler i AMC Baltic.

Natychmiastowa reakcja
Mająca swój początek w marcu i w kolejnych dwóch miesiąca rozwijająca się w zastraszającym tempie pandemia wprowadziła bardzo poważne i natychmiastowe zmiany sytuacji na rynku AV. Ze względu na zamrożenie realizacji wielu projektów i wstrzymanie dostarczania rozwiązań sprzętowych, firmy z sektora musiały zaadoptować się do nowych czasów.
Również firma SOLIX natychmiast reagując na zmiany rynkowe, na początku postanowiła zaprojektować i wdrożyć zupełnie nowe rozwiązanie, niedostępne do tej pory w jej ofercie.  Mowa tutaj o bezdotykowym dozowniku SOLIX Easy Clean, dostępnym w wariancie wiszącym i wolnostojącym. I właśnie ten drugi model został dostarczony również do prezentowanego tutaj Kinguin Esports Lounge, gdzie wita wchodzących klientów bezpośrednio przy recepcji. To jednak nie wszystko. W gdańskim lokalu dozownikowi towarzyszy również tablet z kamerą termowizyjną, która natychmiastowo i automatycznie bada temperaturę wszystkich wchodzących do lokalu osób. Dodatkowo w momencie wprowadzenia dodatkowych zaleceń sanitarnych i konieczności przebywania w lokalu w maseczkach, oprogramowanie jest również w stanie automatycznie sprawdzać, w trakcie pomiaru temperatury, czy goście mają zakrytą twarz, i alarmować w przypadku braku maseczki. Integrator planuje również wdrożyć system liczenia osób, bazujący na kamerach Hikvision i informujący o tym, czy do lokalu mogą wejść kolejni gracze, czy muszą poczekać na to, aż najpierw opuszczą go znajdujący się w nim wcześniej goście.

Po dwóch stronach sceny, na jej froncie, zostały zainstalowane cztery głośniki Ecler ARQIS 112 o mocy 340W każdy.

Podsumowanie
Kinguin Esports Lounge w gdańskiej galerii Metropolia to wciąż jedyne profesjonalne miejsce spotkań dla graczy nie tylko w Trójmieście, ale również w Polsce. Równocześnie to jedna z najnowocześniejszych przestrzeni tego typu w Europie.
Chociaż została ona stworzona przede wszystkim z myślą o fanach gier komputerowych oraz rozgrywek e-sportowych na najwyższym światowym poziomie, to jednak zostało tutaj połączone wiele funkcji. To miejsce, do którego można przyjść i trenować swoje umiejętności w ulubionym tytule, ale także obejrzeć mecze piłkarskiej Ligi Mistrzów, transmisje z mistrzostw e-sportowych z całego świata, a także przyjść po pracy, odpocząć, zrelaksować się, zjeść smaczną kolację i wypić koktajl z odrobiną procentów. To również miejsce, które przyciąga do galerii klienta, robiącego na co dzień zakupy głównie w Internecie, lokal, w której rodzic chcący zrobić zakupy może zostawić swoją pociechę i będzie miał pewność, że ani przez chwilę nie będzie się ona nudzić, a także atrakcyjna przestrzeń do spotkań, zarówno młodzieży szkolnej, studentów, jak i dorosłych.
Zaproponowana przez zamawiającego koncepcja rozbudowanego systemu digital signage z bardzo wieloma monitorami do wyświetlania treści, urzeczywistniona przez firmę SOLIX, doskonale się sprawdza i pokazuje, że w dobie kultury obrazkowej, właśnie zdjęcia, grafiki i materiały wideo to najlepszy sposób, aby dotrzeć, w szczególności do młodego, klienta.
Warto zaznaczyć, że stworzony przez starachowickiego integratora system jest otwarty i może być w przyszłości z łatwością rozbudowywany. Już wiadomo, że w najbliższym czasie przy każdym playerze, czyli w istocie każdym monitorze, zostaną zainstalowane dodatkowe kamery, które dzięki możliwościom oprogramowania Central Stacks będą automatycznie rozpoznać wiek, płeć i emocje osób patrzących na ekrany. Dzięki temu zarządzający kampaniami będą mieli pełną analitykę wyświetlanych treści, co pozwoli im lepiej je dobierać  i pochwalić się statystykami przed kupującymi czas reklamowy na monitorach.
Kinguin Esports Lounge to również przestrzeń stworzona z niezwykłą dbałością o szczegóły, gdzie zarówno lokalizacja poszczególnych stanowisk, ich układ, wyposażenie, oświetlenie, jak i architektura wnętrza, wygląd baru czy meble tworzą kompletną przestrzeń.
Pojęcie „idę pograć na komputerze” nabiera tutaj zupełnie nowego znaczenia!

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

 

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl

Tagi:

Samsung