W produkcjach telewizyjnych na żywo interkom nie jest luksusem – to absolutna podstawa.
Nie chodzi tylko o dźwięk. Chodzi o ciągłość, klarowność i błyskawiczną reakcję – niezależnie od tego, czy jesteś reżyserem, operatorem kamery, stage managerem czy technikiem.
W przeciwieństwie do klasycznych radiotelefonów, systemy interkomowe pozwalają na nieprzerwaną, wysokiej jakości komunikację – nawet w hałasie, nawet z odległości, jakby rozmówca stał tuż obok. I to bez odrywania rąk od pracy.
Podczas tegorocznej gali Fryderyków transmitowanej na żywo wykorzystano rozbudowany system marki Clear-Com, który pozwolił na ogarnięcie całej machiny produkcyjnej z chirurgiczną precyzją.
Jak to działało? Jak wyglądała konfiguracja? Jakie rozwiązania wdrożono, by wszyscy słyszeli się dokładnie wtedy, kiedy trzeba?
Zaglądamy za kulisy i rozkładamy ten temat na czynniki pierwsze.

Gala Fryderyków 2025 odbyła się 5 kwietnia i tego wieczoru na ogromnej, spektakularnej i niezwykle zaawansowanej technicznie scenie w krakowskiej Tauron Arenie pojawiła się czołówka polskich wykonawców, a wśród nich takie nazwiska jak: Krzysztof Zalewski, Mela Koteluk, Krystyna Prońko czy Edyta Bartosiewicz.
Za nagłośnienie, ale także produkcję całego wydarzenia odpowiedzialna była firma The Brawlers. Aby zapewnić doskonałą komunikację wszystkim członkom jej ekipy i umożliwić łączność z pozostałymi departamentami realizacyjnymi, w szczególności, biorąc pod uwagę tak duży stopień zaawansowania technologicznego sceny, złożoność całego systemu i fakt, że większość artystów występowała tego wieczora w 100% na żywo, polski dystrybutor rozwiązań Clear-Com, firma Commercial Audio, dostarczyła i skonfigurowała na potrzeby  ekipy The Brawlers, kompleksowy system komunikacji głosowej, bazujący właśnie na rozwiązaniach amerykańskiego producenta.

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Sterowanie całą platformą Clear-Com odbywa się w łatwy sposób poprzez przeglądarkę internetową.

Panel interkomowy, który może więcej!
Sercem całego systemu komunikacji w trakcie kwietniowej realizacji było urządzenie Clear-Com Arcadia, które jest zarazem instalowanym w racku panelem rack, jak i stacją bazową.
O wyborze Arcadii zdecydowały kompaktowy rozmiarów, zaledwie 1U oraz dostępność wielu różnorodnych formatów transmisji sygnałów. Dzięki czemu możliwości konfiguracyjne stają się niemal nieograniczone.
Stacja bazowa dostarcza użytkownikowi 4 porty 2-wire, 8 portów 8-wire, do 64 kanałów w sieci AoIP Dante, połączenia IP z panelami i beltpackami firmy Clear-Com a także komunikację bezprzewodową w trzech pasmach 1.9, 2.4 i 5GHz.
Ponadto jak już wspomniano, jest ona również rackowym panelem interkomowym i umieszczając ją przy scenie, stała się kolejnym punktem dostępowym do komunikacji krytycznej z wszystkimi użytkownikami.
Podczas prób i samej gali zadbano o maksymalne uproszczenie komunikacji między realizatorami monitorowymi a technikami scenicznymi.

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Jeden z techników pracujących w trakcie realizacji wykorzystujący headset Clear-Com.

Zamiast plątać się w dodatkowe urządzenia, przyciski czy headsety, realizatorzy monitorowi – pracujący głównie w słuchawkach, często tych odlewanych – mogli skupić się wyłącznie na swojej pracy.
Dzięki przygotowanej konfiguracji opartej na protokole Dante, komunikaty trafiały bezpośrednio do słuchawek konkretnego realizatora monitorowego – bez żadnych opóźnień.
Mało tego – z poziomu konsolety można było za pomocą zaprogramowanego przycisku wysłać informację zwrotną do techników na scenie, wyposażonych w beltpacki.
Cała komunikacja odbywała się przy użyciu jednego mikrofonu talkback, co znacząco przyspieszyło cały proces i zminimalizowało ryzyko nieporozumień – zwłaszcza w trakcie intensywnych prób i samego wydarzenia.

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Bramą do tego wirtualnego świata był moduł LQ, spięty z matrycą interkomową przy pomocy wewnętrznego protokołu Clear-Com. Dzięki temu rozwiązaniu, każda z osób, która otrzymała dostęp do systemu łączności mogła zarówno w hali, jak i zdalnie z poziomu własnego telefonu, tabletu, komputera, a nawet smartwatcha brać udział w prowadzonej komunikacji.

Podobne rozwiązanie zostało wykorzystane również na stanowisku FOH. Zastosowano tutaj panel HelixNet, który pełnił funkcję stacji dostępowej dla gości oraz dodatkowego backupu.
Dzięki temu, że ma ona wbudowany port na mikrofon na gęsiej szyi oraz głośnik, znów realizatorzy mogli z łatwością komunikować się z pozostałymi członkami ekipy, bez konieczności zakładania dodatkowych słuchawek.
Tutaj niewątpliwą zaletą jest fakt, że rozwiązania Clear-Com natywnie pracują w technologii Dante co wyklucza konieczność stosowania dodatkowych konwerterów, interfejsów itp.
Do matrycy Arcadia podawany był również przy pomocy formatu 4-wire sygnał z wozu transmisyjnego, będący pomostem pomiędzy systemem interkomowym Clear-Com i pracującym w wozach rozwiązaniem innego producenta i zapewniający komunikację pomiędzy ekipą realizacyjną TV a teamem dźwiękowym pracującym na planie. Co ważne, w Arcadii na kanałach 4-wire mamy również parametr trim, dzięki któremu możemy bez trudu dopasować głośność tego zewnętrznego systemu względem pozostałych urządzeń pracujących w ramach systemu komunikacji.

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Ekipa pracująca na scenie korzystała z dziesięciu beltpacków bezprzewodowych FreeSpeak II. Zostały stworzone cztery podstawowe kanały partyline: MON A, MON B, FOH oraz kanał komunikacji dla techników. Ponieważ model FreeSpeak II ma cztery główne przyciski, każda z osób używających łączności bezprzewodowej mogła w łatwy sposób przekazać informację, tam gdzie było to w danym momencie potrzebne.

Bez przewodu, bez problemu
Ekipa pracująca na scenie korzystała z dziesięciu beltpacków bezprzewodowych FreeSpeak II. Zostały stworzone cztery podstawowe kanały partyline: MON A, MON B, FOH oraz kanał komunikacji dla techników. Ponieważ model FreeSpeak II ma cztery główne przyciski, każda z osób używających łączności bezprzewodowej mogła w łatwy sposób przekazać informację, tam gdzie było to w danym momencie potrzebne. Dodatkowo beltpack jest również wyposażony w przycisk replay, który może odpowiadać do ostatniej relacji, ale także może zostać przeprogramowany jako komunikacja do piątego kanału.
To wszystko w znaczący sposób porządkuje całą komunikację, eliminuje zbędne komunikaty i pozwala na przekazywanie wiadomości dokładnie tam, gdzie potrzeba.

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Sercem całego systemu komunikacji w trakcie kwietniowej realizacji było urządzenie Clear-Com Arcadia, które jest zarazem instalowanym w racku panelem rack, jak i stacją bazową.

Ekipa w kontakcie, z dowolnego urządzenia
W trakcie produkcji uruchomione było również chmurowe rozwiązanie interokomowe, mowa tutaj o platformie Gen-IC. Bramą do tego wirtualnego świata był moduł LQ, spięty z matrycą interokomową przy pomocy wewnętrznego protokołu Clear-Com. Dzięki temu rozwiązaniu, każda z osób, która otrzymała dostęp do systemu łączności mogła zarówno w hali, jak i zdalnie z poziomu własnego telefonu, tabletu, komputera, a nawet smartwatcha brać udział w prowadzonej komunikacji. To znakomite rozwiązanie, jeszcze bardziej rozszerzające możliwości systemu i umożliwiające prowadzenie rozmów z poziomu dowolnego headsetu łączonego przez Bluetooth, w tym również z eliminacją szumu czy redukcją hałasu!

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Platforma Gen-IC umożliwia elastyczną komunikację głosową z poziomu dowolnego urządzenia mobilnego i z każdego miejsca!

Beltpacki FreeSpeak II również mają obsługę Bluetooth, dzięki czemu także w połączeniu z nimi możemy korzystać z dowolnych słuchawek bezprzewodowych.
Wykorzystując moduł Clear-Com LQ oraz wirtualny interkom, możemy bez najmniejszego problemu zintegrować z systemem również rozwiązania firm trzecich – nawet jeśli fizycznie znajdują się po drugiej stronie świata.
Co więcej, komunikacja może odbywać się bezpośrednio z poziomu własnych urządzeń mobilnych, komputerów, a nawet smartwatch’y– szybko, wygodnie i bez potrzeby dodatkowego sprzętu.

System interkomowy Clear-Com na planie produkcji telewizyjnej Fryderyki 2025

Na stanowisku FOH zastosowano panel HelixNet, który pełnił funkcję stacji dostępowej dla gości oraz dodatkowego backupu. Dzięki temu, że ma ona wbudowany port na mikrofon na gęsiej szyi oraz głośnik znów realizatorzy mogli z łatwością komunikować się z pozostałymi członkami ekipy, bez konieczności zakładania dodatkowych słuchawek.

Podsumowanie
Systemy interkomowe to jedno z kluczowych narzędzi wykorzystywanych zwłaszcza podczas transmitowanych na żywo produkcji telewizyjnych.
Szczególnie dziś, gdy każda sekunda czasu antenowego jest na wagę złota, a systemy pracujące podczas realizacji są coraz bardziej złożone i wymagają perfekcyjnej synchronizacji – czytelna, szybka i niezawodna komunikacja poza anteną staje się absolutną koniecznością.
Tegoroczne Fryderyki były widowiskiem na najwyższym poziomie – prawdziwym świętem muzyki, które zebrało świetne recenzje zarówno od publiczności obecnej na miejscu, jak i widzów przed telewizorami.
Można śmiało powiedzieć, że oprócz scenografii, światła, multimediów i znakomicie zmiksowanego dźwięku – systemy interkomowe marki Clear-Com, które odpowiadały za sprawną komunikację zespołów technicznych, również odegrały bardzo istotną rolę w sukcesie tej produkcji.

 

 

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”  

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?

Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.

mail reklama@avintegracje.pl