Muzea dzisiaj, bez względu na to jakiemu tematowi są poświęcone i w jakim miejscu zlokalizowane, już nie tylko pełnią podmiotową funkcję, jaką jest prezentacja ekspozycji. Często znajdują się w nich również miejsca do spotkań, w których mogą być organizowane konferencje, zjazdy, wykłady, wydarzenia naukowe czy biznesowe.
Aby można było prowadzić taką działalność nie tylko potrzebna jest odpowiednia przestrzeń, ale także właściwe wyposażenie i narzędzia techniczne. Mowa tutaj nie tylko o systemach umożliwiających bezprzewodowe wyświetlenie treści z własnego komputera przenośnego, ale także, a może przede wszystkim, o systemach z departamentu dźwięku gwarantujących doskonałą słyszalność w trakcie wydarzeń, w ramach których najważniejsze jest właśnie słowo.
Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau zostało niedawno wyposażone w nowe, bezprzewodowe systemy mikrofonowe Mipro, dostarczone tutaj przez Audio Plus.
Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej instalacji, dowiedzieć się, co zdecydowało o wyborze rozwiązań tego właśnie producenta i przekonać się, jak sprawują się w codziennym użyciu.
Akt założycielski Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście (MCEAH) został podpisany w 2005 roku, w trakcie obchodów 60. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz.
Zostało ono powołane do życia jako odpowiedź na przejawy rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu we współczesnym świecie.
Centrum prowadzi działalność skierowaną do dzieci, młodzieży, nauczycieli, pedagogów, wykładowców, grup wykluczonych, a także indywidualnych dorosłych odwiedzających. Organizowane są tutaj pobyty edukacyjne dla młodzieży, konferencje, projekty edukacyjne, szkolenia, wystawy, pogłębione, dłuższe wizyty w Miejscu Pamięci, a także warsztaty, wykłady i dyskusje.
MCEAH jest częścią Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau i współpracuje z największymi ośrodkami i centrami o tej tematyce na świecie m.in. w Jerozolimie czy Waszyngtonie.
Temat siedziby dla MCEAH był poruszany już w trakcie jego powołania do życia w 2005 roku, jednak przez wiele lat pozostawał on bez rozwiązania.
Początkowo prace uniemożliwiał brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wokół Miejsca Pamięci, a później brak odpowiednich środków na realizację projektu.
Jednak władze instytucji nie ustawały w staraniach i w 2016 roku została podjęta decyzja, że Centrum Edukacji znajdzie swoje miejsce w historycznym budynku tzw. Starego Teatru.
Zadanie przebudowy i modernizacji budynku oraz zaadaptowania go do nowych potrzeb zostało powierzone firmie Skanska, która wykonała prace konserwatorskie elewacji, montaż nowej stolarki, adaptację cieplną, nowe instalacje, a także zadbała o otoczenie obiektu, które dzisiaj tworzą chodniki, ławki, kosze na śmieci, drogi, parking i odpowiednie oświetlenie.
W samym obiekcie po przebudowie znalazły się: sale wykładowe, czytelnia z biblioteką, szatnie, pomieszczenie z zapleczem cateringowym, pomieszczenia techniczne, sale konferencyjne, recepcja, biura pracowników centrum edukacji oraz zlokalizowana na parterze sala audytoryjna, w której może zasiąść 188 osób.
W tym roku instytucja podjęła kolejny, ważny krok mający na celu przygotowanie przestrzeni centrum do organizacji wielu, różnych wydarzeń konferencyjnych, edukacyjnych i historycznych i wyposażyły obiekt w kompleksowy bezprzewodowy system mikrofonowy od Mipro, który ma za zadanie odpowiedzieć na wszystkie wymagania stawiane zarówno w trakcie imprez własnych, jak i wydarzeń zewnętrznych.
System najbardziej uniwersalny
Przed dostawą rozwiązań od Mipro w sali audytoryjnej na stałe były zainstalowane zestawy mikrofonów IMG Stageline firmy Monacor. Po kilku latach użytkowania podjęto decyzję, że nie zostanie on jednak zastąpiony, ale rozszerzony o dodatkowy system wykorzystywany przede wszystkim w trakcie wydarzeń zewnętrznych. Dlatego dzisiaj rozwiązania obydwu producentów są używane zamiennie. Dwa mikrofony bezprzewodowe Monacor są wykorzystywane w trakcie małych wydarzeń lub warsztatów dla młodzieży, a nowy system w ramach największych, najbardziej wymagających konferencji czy spotkań.
Obydwa systemy bezprzewodowe są jednak na stałe wpięte w system nagłośnienia, bez konieczności skomplikowanej obsługi i regulacji.
Włodarze instytucji chcieli wyposażyć salę audytoryjną w najbardziej uniwersalny system mikrofonów bezprzewodowych, który będzie w stanie obsłużyć do 8 mówców jednocześnie, a który będzie charakteryzował się mobilnością i możliwością częstych zmian konfiguracji nadajników, zależnie od charakteru wydarzenia. Dodatkowo ekipie pracującej w obiekcie zależało również na tym, aby urządzenia zainstalowane na zapleczu sali audytoryjnej zajmowały jak najmniej miejsca, dlatego pod uwagę brane były tylko odbiorniki czterokanałowe. Dodatkowo starano się skonfigurować system w taki sposób, aby był on w stanie sprostać potrzebom wielu różnych miejsc i różnym liczbom użytkowników.
Tak o procesie poszukiwania nowego systemu dla instytucji mówi Szymon Pławecki z MCEH: „Będąc instytucją państwową, musieliśmy zwrócić uwagę nie tylko na kryteria i specyfikację systemu, którego potrzebowaliśmy, ale i również ceny. Na rynku istnieje tylko kilka propozycji konfiguracji, która nas interesowała, ale pośród nich oferta firmy Audio Plus spełniała wszystkie najważniejsze warunki.
Współpraca z firmą Audio Plus dotyczyła głównie wyboru najlepszych rozwiązań dla nas i samego zakupu systemu. Po wysłaniu zapytania ofertowego przedstawiciel firmy w pełni zaangażował się i starał wyjaśnić wszystkie wątpliwości. Dodatkowo, już po zakupie, z chęcią udzielał wsparcia technicznego”.
Ostatecznie MCEAH zdecydowało się zakupić dwa czterokanałowe odbiorniki najwyższej serii pracującej analogowo, z którymi współpracuje, w zależności od potrzeb albo osiem mikrofonów bezprzewodowych do ręki lub osiem bodypacków z mikrofonami krawatowymi. Cały system uzupełnia splitter antenowy oraz dwie anteny kierunkowe, które zapewniają stabilny zasięg w sali audytoryjnej.
W planach jest również doposażenie zestawu o moduł zarządzania Mipro, dzięki któremu będzie można kontrolować i monitorować pracę całego systemu wprost z komputera.
System został już gruntownie przetestowany w trakcie wielu różnych imprez organizowanych w sali audytoryjnej. Od warsztatów i zajęć z młodzieżą z całego świata, przez seminaria, pobyty studyjne, aż po duże konferencje, obchody rocznicowe czy spotkania z Ocalałymi z niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz. Każdemu z tych wydarzeń towarzyszą zazwyczaj wykłady i panele dyskusyjne prowadzone ze sceny, co jest idealnym polem do szerokiego wykorzystania bezprzewodowych systemów mikrofonowych. Prawdopodobnie największymi wydarzeniami, jak do tej pory, były oficjalne obchody 77. rocznicy wyzwolenia Auschwitz w 2022 roku czy niedawna Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna z czerwca tego roku.
Szymon Pławecki, oceniając zakupiony przez centrum edukacji sprzęt, przyznaje: „Zważywszy na dość szerokie spektrum działania, z jakim system Mipro musiał sobie poradzić podczas wydarzeń u nas, sprawuje się bardzo dobrze. Pozytywnym zaskoczeniem była szybka i precyzyjna synchronizacja częstotliwości pracy nadajnika z odbiornikiem oraz przejrzystość informacji na wyświetlaczu odbiornika. Drugim zaskoczeniem były nadajniki ACT 700H, a dokładnie ich ciepła barwa i uniwersalne brzmienie. Wiadomo, że nie są to klasyczne mikrofony sceniczne, z których korzystają artyści, ale dla naszych potrzeb, gdzie mikrofony głównie będą służyły do dyskusji i wykładów wydają się być idealne. Dodatkowa ich zaletą jest sposób ładowania – USB typu C, który ułatwia pracę, skraca proces ładowania i rozwiązuje częste wymiany baterii”.
Podsumowanie
Dostarczone do Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście bezprzewodowe systemy mikrofonowe marki Mipro pozwoliły rozwinąć możliwości i funkcjonalność centrum i sprostać wymaganiom stawianym zarówno przez samą instytucję, jak i zewnętrznych organizatorów.
Teraz mamy pewność, że każde słowo będzie doskonale słyszane, a każdy głos w dyskusji będzie równie ważny i właściwie zrozumiany.
tekst: Łukasz Kornafel, „AVintegracje”
zdjęcia: Marek Lach, MCEAH