Czym jest interkom? Statystyczny Kowalski raczej mógłby mieć problem z udzieleniem odpowiedzi na to pytanie – pomimo faktu, że z prostej postaci tego urządzenia korzysta praktycznie codziennie. Powszechnie instalowany dziś w budynkach wielorodzinnych (i nie tylko tam) domofon jest niczym innym, jak właśnie prostym interkomem, czyli systemem służącym do komunikacji głosowej pomiędzy abonentami, który funkcjonuje niezależnie od publicznej sieci telefonicznej. Mniejszy kłopot z odpowiedzią na powyższe pytanie miałby z pewnością ten, kto zawodowo związany jest z firmą nagłośnieniową, oświetleniową, teatrem, radiem czy telewizją. We wszystkich wymienionych miejscach urządzenie to jest nie tylko nazywanym „po imieniu”, ale też bardzo często używanym i, szczerze mówiąc, niezbędnym do pracy narzędziem.

System komentatora sportowego AEQ Olympia 3

Najprostszy system interkomowy składa się z dwóch połączonych ze sobą stacji abonenckich. Każda z nich wyposażona jest w mikrofon i głośnik oraz przycisk przywołania. Naciśnięcie przycisku przywołania na jednej ze stacji abonenckich uruchamia dźwiękowy (i/lub wizualny) sygnał powiadomienia na drugiej stacji o zamiarze nawiązania połączenia. Po aktywowaniu głośnika i mikrofonu – najczęściej przez podniesienie słuchawki na przywołanej stacji, obie stacje łączą się, umożliwiając rozmowę między abonentami.
Nawet tak prosty system może spełniać również dodatkowe funkcje w postaci sterowania zamkiem do drzwi lub bram, co ma miejsce w przypadku każdego domofonu. Bardziej rozbudowane systemy komunikacji mogą samodzielnie obsługiwać także inne urządzenia zewnętrzne, łączyć się z systemem adresowania publicznego, liniami telefonicznymi lub innymi interkomami. Często umożliwiają też podłączenie – jako abonentów – systemów komputerowych z modemami, pozwalając na przesyłanie danych oraz zapewniając łączność pomiędzy stacjami komputerowymi, wykorzystywanymi do sterowania kolejnymi urządzeniami zewnętrznymi.
Interkomy stosowane są zarówno jako systemy montowane na stałe w obiektach i środkach komunikacji, jak też w postaci urządzeń mobilnych. Korzysta się z nich w teatrach, stacjach radiowych, ośrodkach telewizyjnych, wozach transmisyjnych, stanowiskach komentatorskich oraz przy różnego typu produkcjach estradowych.
Można – rzecz jasna – wyobrazić sobie na przykład współczesną produkcję sceniczną, w realizacji której nie używa się interkomów. Pytanie – po co w tak ekstremalny sposób niepotrzebnie eksploatować wyobraźnię? Doskonale wiadomo, że w przygotowaniu produkcji estradowych powszechnie korzysta się też z innych środków łączności, jak krótkofalówki – zwyczajowo nazywane „radiem” lub „motorolką”, od popularnej marki producenta tych urządzeń. Jednak nie zapewniają one pełnego komfortu oraz dyskrecji w komunikowaniu się, nawet w sytuacji, gdy używa się ich z systemem słuchawkowym. Krótkofalówka działa na zasadzie połączenia konferencyjnego, to znaczy, że świadkiem czy uczestnikiem rozmowy pomiędzy dwoma abonentami są wszyscy, którzy posiadają takie samo (lub inne kompatybilne) urządzenie pracujące na wspólnym kanale.
Interkom umożliwia również rozmowę pomiędzy wszystkimi abonentami, ale w razie potrzeby, pozwala na rozmowę tyko z jednym lub wybraną grupą osób, bez absorbowania uwagi tych, których wymiana informacji nie dotyczy.


Po wykupieniu w 2014 roku firmy KROMA Telecom, oferta handlowa AEQ rozszerzyła się o nową linię urządzeń w postaci monitorów wizyjnych oraz zaawansowanych systemów interkomowych, które oferowane są pod nazwą: „KROMA by AEQ”. W wyniku połączenia sił i zunifikowania standardu projektów tworzonych wcześniej przez obu producentów, zaprojektowane przez KROMA Telecom systemy interkomowe mogą być implementowane do oferowanych przez AEQ systemów AoIP (Audio over IP) – cyfrowej dystrybucji dźwięku poprzez sieci bazujące na protokole internetowym, a także systemów TDM (Time-division Multiplexing) – niezależnej transmisji i odbioru sygnałów z podziałem czasu. Analogicznie, zaprojektowane przez AEQ systemy komentatorskie oraz audiokodeki IP mogą być zintegrowane z systemami interkomowymi zaprojektowanymi przez KROMA.

Systemy marki AEQ
Na rynku polskim spotkać się można między innymi z rozwiązaniami w zakresie systemów interkomowych oraz systemów komentatora sportowego hiszpańskiego producenta AEQ, oferowanymi od zeszłego roku przez firmę TOMMEX. W ofercie znaleźć można między innymi systemy interkomowe AEQ Kroma, przeznaczone dla teatrów, domów kultury czy obiektów sportowych oraz systemy komentatora sportowego AEQ Olympia 3, które stanowią wiodące rozwiązanie w zakresie komentarzu sportowego podczas największych imprez sportowych świata.
AEQ jest marką obecną na światowym rynku od ponad czterech dekad. Zajmuje się projektowaniem, produkcją oraz sprzedażą urządzeń audio, automatyki, a także kompletnych systemów, wykorzystywanych w produkcjach radiowych i telewizyjnych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi i ciągłemu wdrażaniu nowoczesnych technologii, firma zyskała zaufanie ogromnej rzeszy klientów na całym świecie, dla których zapewnia obsługę także w zakresie ekspertyz telekomunikacyjnych, aplikacji do utrwalania i przechowywania dźwięku, automatyki przeznaczonej do produkcji multimedialnych oraz procesu transmisji.
W następstwie wciąż rosnącego zainteresowania klientów ofertą handlową firmy, koniecznością stało się utworzenie również zagranicznych przedstawicielstw handlowych. AEQ ma obecnie biura handlowe w Madrycie, USA, Portugalii, Katalonii, a nawet w Indiach. Dzięki wsparciu sieci lokalnych dystrybutorów, urządzenia ze znakiem AEQ eksportowane są do ponad 90 krajów świata, trafiając w ręce około 7000 klientów instytucjonalnych.
Po wykupieniu w 2014 roku firmy KROMA Telecom, oferta handlowa AEQ rozszerzyła się o nową linię urządzeń w postaci monitorów wizyjnych oraz zaawansowanych systemów interkomowych, które oferowane są pod nazwą: „KROMA by AEQ”. W wyniku połączenia sił i zunifikowania standardu projektów tworzonych wcześniej przez obu producentów, zaprojektowane przez KROMA Telecom systemy interkomowe mogą być implementowane do oferowanych przez AEQ systemów AoIP (Audio over IP) – cyfrowej dystrybucji dźwięku poprzez sieci bazujące na protokole internetowym, a także systemów TDM (Time-division Multiplexing) – niezależnej transmisji i odbioru sygnałów z podziałem czasu. Analogicznie, zaprojektowane przez AEQ systemy komentatorskie oraz audiokodeki IP mogą być zintegrowane z systemami interkomowymi zaprojektowanymi przez KROMA. Każda z wymienionych kombinacji – jako całość – spełnia standardy jakości wyznaczone przez nadawców. Dzięki temu, może być elementem sieci wykorzystywanych do przesyłania dźwięku, które bazują na protokole internetowym, integrując urządzenia dostarczane na rynek przez ponad 350 producentów, wliczając tu kilku uważanych za najlepszych na świecie w tym sektorze. Jest to możliwe dzięki temu, że metoda dystrybucji cyfrowego dźwięku wysokiej jakości w sieciach takich jak Internet i Ethernet określona jest standardem AES 67. Został on wprowadzony w 2013 roku, w celu zapewnienia interoperacyjności pomiędzy różnymi, opartymi na IP systemami sieciowymi, jak: Ravenna, Livewire, Q-LAN oraz DANTE.
Wypadkową zgromadzonych doświadczeń jest dynamiczny rozwój oraz wspólne wypracowanie szeregu rozwiązań dostosowanych do wymagań stawianych obecnie systemom interkomowym. W ofercie znajdują się zarówno modułowe, redundantne systemy, wyposażone w matryce o tysiącach portów, jak i bardziej kompaktowe urządzenia, o setkach lub tylko dziesiątkach portów, a także bezmatrycowe, wielokanałowe systemy typu „Party Line”. Oferowane są również wysokiej klasy panele użytkownika udostępniające do 80 klawiszy funkcyjnych, systemy bezprzewodowe umożliwiające symultaniczne prowadzenie dziesiątek rozmów, samodzielne stanowiska komentatorskie, wirtualne panele użytkownika obsługiwane za pomocą PC, a także dodatkowe elementy łączności w postaci audiokodeków IP, terminali AoIP i routerów TDM. Wszystkie wymienione powyżej urządzenia są zdalnie konfigurowane i kontrolowane z poziomu nowoczesnych, specjalnie zaprojektowanych aplikacji, przy tworzeniu których uwzględnione zostały zróżnicowane potrzeby tysięcy użytkowników.
Prezentując historię firmy, warto jeszcze cofnąć się na moment do roku 2010, w którym to AEQ wprowadziła się do nowej siedziby znajdującej się w madryckim Technologic Park Leganes. Nowoczesny obiekt o powierzchni 5000 m kw. położony jest w sąsiedztwie Uniwersytetu im. Carlosa III, co pozwoliło na rozszerzenie zaplecza badawczo-rozwojowego firmy. Dzięki systematycznemu wdrażaniu najnowszych technologii umożliwiających konstruowanie wysokiej klasy urządzeń A/V oraz systemów emisyjnych, w aktualnej ofercie handlowej producenta znajduje się szereg propozycji zapewniających klientom efektywne rozwiązania, wychodzące naprzeciw wymaganiom w zakresie projektowanych stałych instalacji oraz zastosowań mobilnych.


Beltpack systemu KROMA

Realizacje
Wysoka jakość działania, niezawodność i imponująca funkcjonalność dostarczanych urządzeń, a często również przyjazne klientom pod względem ekonomicznym warunki sprzedaży, zapewniły producentowi miejsce w gronie światowych liderów tego sektora rynku. Oferowane systemy interkomowe używane są podczas realizacji tras koncertowych wielu znanych artystów. Poczynając od 1992 roku, urządzenia marki AEQ obecne są również podczas ważnych, międzynarodowych wydarzeń sportowych, takich jak Igrzyska Olimpijskie i Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, zapewniając sygnał foniczny, transmitowany do odbiorców na całym świecie. Systemy tego producenta wykorzystywane są często przez media w wielu krajach, w celu zabezpieczenia sygnału fonicznego podczas transmisji uroczystości państwowych.
Przykładem takiej realizacji może być organizowana corocznie przez władze Stanów Zjednoczonych Meksyku ceremonia „The Shout” upamiętniająca odzyskanie niepodległości; wydarzenie odbywające się na esplanadzie Zócalo Capitalino w Meksyku o powierzchni ponad 46 tysięcy metrów kwadratowych, uważanej za drugie co do wielkości miejsce w centrum miasta na świecie, gromadzące jednorazowo około 130 tysięcy osób. Dla zapewnienia sprawnej komunikacji przy obsłudze takiego wydarzenia, zaprzęgnięto sieć bezprzewodową 5G, która zapewniła medium transmisyjne bezprzewodowym pulpitom interkomowym AEQ XPLORER. Jest to co prawda dość odległy – w znaczeniu geograficznym – przykład, ale bez trudu znajdziemy też kilka bliższych.
Jakość i niezawodność rozwiązań AEQ docenili między innymi Litwini. Po przeprowadzonym w 2016 roku generalnym remoncie budynku Państwowej Opery i Baletu w Wilnie, obiekt ten został kompleksowo wyposażony w nowoczesne systemy AEQ oraz KROMA by AEQ. Liczący 7 poziomów użytkowych obiekt, z ogromną sceną i salą mieszczącą 1700 widzów, salami kameralnymi, olbrzymim zapleczem technicznym, salami prób, garderobami, pracowniami scenograficznymi, działem oświetleniowym i nagłośnieniowym, wyposażony został w monitory AEQ, a także imponującej wielkości system komunikacji wewnętrznej składający się z szeregu precyzyjnie wyselekcjonowanych urządzeń KROMA by AEQ tworzących kombinację stałej instalacji i interkomów mobilnych.
Kolejnym przykładem są II Europejskie Igrzyska Mińsk 2019, multi-dyscyplinarne zawody sportowe z udziałem około 4 tysięcy sportowców z 50 krajów kontynentu europejskiego, które odbyły się w zeszłym roku w stolicy Białorusi w 11 obiektach zlokalizowanych w całym mieście, w tym w największych obiektach sportowych w Mińsku – na stadionie Dynamo, na Mińsk-arenie, na Czyżouka-arenie. Podczas igrzysk wykorzystane zostały niezawodne rozwiązania oparte na technologii AEQ i Kroma by AEQ – systemy interkomowe oraz systemy komentatora sportowego, dla zapewnienia relacji i umożliwienia transmisji z odbywających się zawodów.
System OLYMPIA 3 znalazł również zastosowanie przy transmisji meczów Fińskiej Elitarnej Ligii Hokejowej SM-liiga, które były realizowane poprzez zdalne studio produkcyjne z centralą zlokalizowaną w Helsinkach, co pozwoliło na znaczą redukcję sprzętu rozstawianego na poszczególnych arenach sportowych. AEQ zapewniła w sumie 15 systemów komentatorskich Olympia 3, odpowiedzialnych za obsługę produkcji komentatorskiej meczów.


System Olympia 3 znalazł również zastosowanie przy transmisji meczów Fińskiej Elitarnej Ligii Hokejowej SM-liiga.

Podsumowanie
Motorem rozwoju mediów, zwłaszcza takich jak radio i telewizja, jest postęp technologiczny. Tym, co napędza technologiczny wyścig wśród producentów sprzętu, jest potrzeba efektywnego dostosowywania kosztów do konkurencyjnych reguł rynku oraz rosnące zapotrzebowanie na coraz nowsze technologie, umożliwiające coraz lepszą jakość transmisji dźwięku i obrazu, a także błyskawiczne przesyłanie nowinek informacyjnych. AEQ znajduje się pod tym względem w czołówce producentów, dostarczając nowoczesne rozwiązania oraz technologie dla nadawców. Jednak oferta AEQ nie składa się wyłącznie z samych zaawansowanych technologicznie rozwiązań i urządzeń. Czterdziestoletnia obecność na rynku uwrażliwiła tego producenta także na potrzeby klientów o mniej wyrafinowanych oczekiwaniach niż prezentowane przez nadawców radiowych czy telewizyjnych. Wsłuchiwanie się w ich sugestie oraz analizowanie przekazywanych opinii pozwoliło na przygotowanie interesującej oferty znacznie prostszych urządzeń, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom również i tej grupy klientów.

tekst: Marcin Marza
zdjęcia: AEQ

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?

Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.

mail reklama@avintegracje.pl