Firma Sennheiser nieprzerwanie od ponad 75 lat zajmuje się projektowaniem i rozwijaniem konstrukcji mikrofonowych, które cieszą się olbrzymią popularnością na największych scenach koncertowych świata, w najbardziej prestiżowych instytucjach kultury, w broadcaście, na planach filmowych czy w produkcji muzycznej, również w trakcie rejestracji muzyki orkiestrowej.
Równocześnie producent bardzo konsekwentnie rozwija ofertę rozwiązań Unified Communications.
Jakie nowe produkty dołączyły do oferty marki ostatnio? Jaka jest przewaga rozwiązań z logo Sennheiser nad instalacyjnymi systemami mikrofonowymi konkurencji? Jak zbudowane jest portfolio marki? O tym wszystkim opowiedział nam Sebastian Rodens, menedżer zarządzania produktem z działu Unified Communications z firmy Sennheiser.

Wykorzystując kilkudziesięcioletnie doświadczenie w produkcji mikrofonów do pracy na scenie i konstrukcji studyjnych, konsekwentnie od premiery pierwszego matrcyowego mikrofonu sufitowego w trakcie targów ISE w 2018, firma Sennheiser rozwija ofertę rozwiązań do komunikacji głosowej. Rodzina TeamConnect to agnostyczne, w pełni współpracujące z większością wiodących systemów i urządzeń AV na rynku urządzeń rozwiązania, zapewniające najwyższą jakość dźwięku, zarówno wewnątrz Sali, jak i w trakcie spotkań zdalnych.
Dzisiaj w katalogu firmy Sennheiser znajdziemy kilkanaście różnych produktów odpowiadających potrzebom sal o różnej wielkości, układzie czy architekturze.
Ponadto, w trakcie targów InfoComm 2023 do oferty dołączyły również wideobary uzupełniające katalog produktów TeamConnect, które są rozwiązaniami all-in-one już nie tylko gwarantującymi znakomitej jakości komunikację głosową, ale także transmisję wideo w wysokiej rozdzielczości.
Firma Sennheiser koncentruje się na tworzeniu wysokiej jakości rozwiązań do profesjonalnych instalacji stałych, które są wdrażane zarówno na rynku biznesowych, w przedsiębiorstwach, małych i dużych firmach, korporacjach, w hotelach, ale także w szkołach i uczelniach wyższych na całym świecie.
Postanowiliśmy porozmawiać o tych wszystkich rozwiązaniach z Sebastianem Rodensem z firmy Sennheiser, którego specjalizacją są właśnie rozwiązania Unified Communications.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Jak zrodził się pomysł stworzenia serii rozwiązań TeamConnect i na jakie potrzeby rynkowe chciała przy ich pomocy odpowiedzieć firma Sennheiser?
Sebastian Rodens, Sennheiser: Dla nas najważniejsze było stworzenie rozwiązań, które pozwolą użytkownikom na prostą w obsłudze i intuicyjną współpracę zdalną oraz przeprowadzanie wideokonferencji czy dadzą możliwość łatwej obsługi w zastosowaniach edukacyjnych.
To było dla nas bardzo istotne. Gdy spojrzymy na nasze portfolio widać, że równie ważne było dla nas także to, aby mieć w naszej ofercie rozwiązania skrojone dla potrzeb pomieszczeń o różnej wielkości. Wszystkie produkty tworzyliśmy tak, aby odbiorca mógł wybrać model, który najlepiej sprawdzi się w jego sali. W małych salach znakomicie sprawdzi się np. Bar S, czy niewielki, inteligentny głośnik konferencyjny TeamConnect Intelligent Speaker. Dla przestrzeni o średniej wielkości mamy m.in. kompleksowe rozwiązanie all-in-one TeamConnect Bar M, które może również współpracować z mikrofonami sufitowymi z serii TeamConnect Ceiling. Na potrzeby największych przestrzeni do spotkań i sal konferencyjnych można z łatwością odpowiedzieć multiplikując liczbę sufitowych mikrofonów matrycowych Sennheiser TeamConnect Ceiling.
Tak naprawdę chodzi tutaj przede wszystkim o dobranie najlepszego rozwiązania dla potrzeb konkretnego pomieszczenia i danie naszym użytkownikom tej elastyczności i pewności, że niezależnie od tego czy znajdują się oni w dużym czy małym pomieszczeniu, zawsze mogą być pewni dokładnie tej samej, najwyższej jakości dźwięku.

Wciąż pamiętam premierę pierwszego, wtedy dostępnego tylko jeszcze w kwadratowej formie, matrycowego mikrofonu sufitowego TeamConnect Ceiling. Jakie wnioski i doświadczenia wyniesione z tego pierwszego modelu, przełożyły się później na kolejne odsłony mikrofonów sufitowych marki Sennheiser?
Najważniejszą lekcją dla nas było to, w jak znakomity sposób rynek przyjął rozwiązania firmy Sennheiser z serii TeamConnect Ceiling i jak ogromną popularnością wciąż one się cieszą. Tak naprawdę produkty z tej serii zmieniły cały rynek i to w jaki sposób użytkownicy podchodzą do tematu zbierania i transmisji dźwięku w salach wideokonferencyjnych.
Z pewnością również funkcja wspomagania akustyki pomieszczenia i podnoszenia zrozumiałości mowy w przestrzeniach o trudnych warunkach czy ułatwienie komunikacji głosowej pomiędzy prowadzącym i słuchaczami w aulach wykładowych, również była narzędziem, które spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem. Wszystkie te doświadczenia wyniesione z pierwszych modeli, znalazły swoje odzwierciedlenie w kolejnych generacjach, w których skupiliśmy się przede wszystkim na dwóch najważniejszych elementach. Po pierwsze, przeprojektowaliśmy nieco rozwiązania TeamConnect z punktu widzenia sprzętowego i czysto konstrukcyjnego, co umożliwiło nam wprowadzenie wielu nowych funkcji, przy równoczesnym obniżeniu ceny urządzeń. Po drugie, chcieliśmy stworzyć produkt, który będzie mniejszy i lżejszy, głównie z myślą o rynku korporacyjnym, którego przedstawiciele bardzo często zwracali uwagę, że ich pomieszczenia są za małe, aby instalować w nich mikrofony sufitowe pierwszej generacji. Jak wynika z naszych doświadczeń rozwiązanie, które będzie w stanie pokryć swoim zasięgiem pomieszczenie o powierzchni do 40 m2 kwadratowych, w większości przypadków, na rynku korporacyjnych, już nie musi być tylko instalowane w suficie podwieszanym, ale może zostać również zainstalowane na suficie, zawieszone na stalowych linkach pod stropem czy umieszczone na uchwycie, co ma kluczowe znaczenie przede wszystkim w nowych przestrzeniach w których nie ma typowego sufitu podwieszanego.
Zdajemy sobie sprawę również, jak ważnym elementem instalacji, który może sprawić wiele problemów jest kwestia odpowiedniego okablowania. Dlatego w nowych modelach (TCC2) wprowadziliśmy również możliwość podłączenia o nazwie single cable mode, która pozwala na podłączenie mikrofonu sufitowego przy pomocy zaledwie jednego kabla i połączenie szeregowe wielu urządzeń.

Systemy Unified Communications Sennheiser TeamConnect

TeamConnect Ceiling Medium to znakomite rozwiązanie do sal konferencyjnych o średniej wielkości. Może on z powodzeniem pokryć przestrzeń do 40 metrów kwadratowych.

Dzisiaj na rynku jest dostępne wiele mikrofonów sufitowych. Część z tych produktów jest podobna do modeli znajdujących się w waszej ofercie. Jakie są, Twoim zdaniem, kluczowe parametry techniczne czy rozwiązania funkcjonalne, za sprawą których użytkownicy powinni sięgnąć właśnie po mikrofony sufitowe z logo Sennheiser?
Przede wszystkim jestem przekonany, że we wszystkich porównaniach w ciemno, w trakcie których będzie porównywana jakość dźwięku, zawsze wygrają nasze urządzenia. To z całą pewnością. Jesteśmy o tym przekonani, że rozwiązania z serii TeamConnect zapewniają najlepszą jakość dźwięku. Ja osobiście zawsze do wszystkich testów przystępuję z radością i z pewnością. Oczywiście drugim kluczowym czynnikiem oprócz samej jakości dźwięku, jest to jak pracuje system, w jaki sposób śledzi mówcę i jak sprawnie przebiega sterowanie wiązką, gwarantujące najlepszą słyszalność rozmówców nawet w bardziej wymagających warunkach akustycznych.  Chciałbym jeszcze raz odnieść się do funkcji voice lift, która w naszej odsłonie działania zdecydowanie najlepiej, a może nasze rozwiązania w ogóle są jedynymi modelami dostępnymi na rynku, w których to rozwiązanie działa, zapewniając w salach wykładowych znakomitą słyszalność bez względu na to, czy osoby mówiące i słuchacze znajdują się w pierwszym czy w ostatnim rzędzie.

Systemy Unified Communications Sennheiser TeamConnect

Produkty z serii TeamConnect sprawdzą się znakomicie zarówno w salach konferencyjnych, jak i w nieco mniej formalnych przestrzeniach do spotkań.

Wspomniałeś o zaletach wynikających z używania rozwiązani Sennheiser TeamConnect dla użytkowników końcowych, a jakie są zalety z ich używania dla projektantów systemów AV, integratorów czy techników?
Myślę, że jedną z takich zalet obejmującą nie tylko głośniki sufitowe, ale w istocie całą rodzinę produktów Sennheiser TeamConnect jest platforma Sennheiser Control Cockpit, która ułatwia konfigurację, monitorowanie pracy czy śledzenie statusu wszystkich produktów do komunikacji głosowej,  a także mikrofonów bezprzewodowych, znajdujących się w naszej ofercie, włącznie z najnowszymi barami wideo. To daje olbrzymie zalety, w szczególności osobom, pracującym w charakterze managerów AV w przedsiębiorstwach i dużych korporacjach.
Ogromną zaletą naszych produktów jest również ich agnostyczny charakter. Znajdujące się w naszej ofercie rozwiązania mogą pracować z większością produktów dostępnych na rynku i mogą być integrowane z ogromną liczbą systemów sterowania, kamer, głośników itp.
Mamy przygotowane wtyczki ułatwiające integrację naszych platform z kamerami firmy Crestron i śledzenie na podstawie współrzędnych podawanych przez mikrofonów sufitowych, mamy możliwość integracji naszych systemów z platformą Q-SYS od QSC. Współpracujemy tak naprawdę z większością dużych graczy rynkowych, co jest ogromną zaletą dla integratorów, ponieważ mogą oni do współpracy z naszymi mikrofonami wybrać rozwiązania które lubią najbardziej i na pewno będą one działać.

Systemy Unified Communications Sennheiser TeamConnect

Urządzenia Sennheiser TeamConnect Ceiling 2 są dostępne w dwóch kolorach, dzięki czemu można najlepiej dopasować je do wyglądu wnętrza czy koncepcji architektonicznej danej przestrzeni.

Firma Sennheiser działa na rynku już ponad 75 lat. Czy rozwiązania, które zdobyliście jako firma na przestrzeni tych lat, przełożyły się na rozwiązania wideokonferencyjne z serii TeamConnect?
Zdecydowanie tak. Widać to znakomicie m.in. w mikrofonach sufitowych, które wykorzystują matryce składające się z wielu miniaturowych kapsuł mikrofonowych.
Stworzenie takiego rozwiązania nie byłoby możliwe bez wieloletnich doświadczeń w projektowaniu i budowaniu mikrofonów dla różnych potrzeb i różnych odbiorców.

Ostatnio do oferty rozwiązań wideokonferencyjnych firmy Sennheiser dołączyły również wideobary. Na jakie potrzeby rynkowe mają odpowiedzieć te produkty?
Zdecydowaliśmy się wprowadzić do naszej oferty wideobary, ponieważ są one znakomitym rozwiązaniem pod względem rozmiarów i funkcjonalności zarówno do małych, średnich, jak i dużych pomieszczeń. Zdaliśmy sobie sprawę bardzo szybko, że tego typu konstrukcje to rozwiązania, które cieszą się ogromną popularnością i są bardzo chętnie wybierane przez klientów. Oczywiście takie urządzenia są bardzo proste w instalacji, wdrożeniu i mamy kompletne rozwiązanie składające się zarówno z kamery, głośników jak i zestawu mikrofonów.
Naszym najważniejszym celem było stworzenie takiego modelu baru, w którym zostaną wdrożone nasze doświadczenia z serii urządzeń TeamConnect, najwyższej jakości mikrofony oraz opracowana przez nas technologia formowania wiązki, zapewniająca najwyższą jakość transmitowanego głosu i kamera wysokiej jakości, zamknięte w kompaktowej obudowie.

Systemy Unified Communications Sennheiser TeamConnect

Najnowszymi członkami rodziny Sennheiser TeamConnect są rozwiązania TeamConnect Bar. Dzięki wbudowanej kamerze, mikrofonom i głośnikom są w stanie z łatwością odpowiedzieć na wszystkie wymagania nowoczesnych przestrzeni do spotkań.

Dla potrzeb jakich instalacji został zaprojektowany inteligentny głośnik TeamConnect Intelligent Speaker?
Jest to rozwiązanie stworzone przede wszystkim z myślą o salach Teams Room czy Zoom Room i współpracy z takimi systemami jak np. Lenovo MTR. To małe, kompleksowe, łatwe w obsłudze i bardzo funkcjonalne rozwiązanie, które sprawdzi się doskonale przede wszystkim w małych salach do spotkań czy przestrzeniach do współpracy.

Bardzo interesującą grupę produktów z zakresu Unified Communications znajdującą się w ofercie Sennheiser stanowią również bezprzewodowe mikrofony nablatowe czy mikrofony na gęsiej szyi instalowane w podstawach zaopatrzonych w fizyczny przycisk umożliwiający jego wyciszenie. Dla jakich klientów są przede wszystkim skierowane te rozwiązania?
My nie narzucamy jak powinna wyglądać przestrzeń do spotkań. To sami klienci i użytkownicy decydują jak powinien być skonfigurowany system AV w sali i w jaki sposób powinna odbywać się jego obsługa. Wciąż jest wiele sytuacji, w których na przykład prezes zarządu czy dyrektor zasiadający przy stole konferencyjnym, chce mieć fizyczny przycisk z podświetleniem LED informującym o tym czy mikrofon jest w danym momencie włączony czy wyłączony. Wciąż w wielu przestrzeniach korporacyjnych czy edukacyjnych są potrzebne klasyczne mikrofony biurkowe i my mamy w naszej ofercie właśnie takie cyfrowe rozwiązania bezprzewodowe.

Bardzo istotnym krokiem firmy Sennheiser było również nawiązanie wielu strategicznych porozumień z największymi graczami rynku AV, dostarczającymi m.in. systemu sterowania czy kamery. Jaki jest najważniejszy cel tych podjętych kooperacji?
My zawsze przykładaliśmy dużą uwagę do współpracy z partnerami i jest ona dla nas bardzo ważna. Świetnym przykładem tych strategicznych porozumień, jest chociażby to, że nasze produkty mają certyfikację platformy Microsoft Teams. Od dawna budujemy również bazę wtyczek umożliwiających integrację naszych produktów z rozwiązaniami najbardziej wiodących producentów na rynku. Jednym z najnowszych przykładów może być strategiczna współpraca z systemem Crestron VX, która pozwala wykorzystując pozycje z mikrofonu na sterowanie kamerami wideokonferencyjnymi.

Systemy Unified Communications Sennheiser TeamConnect

Idąc za ciosem, producent zaprezentował rozszerzenie linii TeamConnect, mikrofon TeamConnect Ceiling Medium. Może być on już nie tylko instalowany podtynkowo i natynkowo, ale można go także podwiesić na linkach stalowych, co jest znakomitym rozwiązaniem w miejscach, w których nie ma sufitu podwieszanego.

Jak, Twoim zdaniem, będzie wyglądał rozwój systemów mikrofonowych dla rynku Unified Communications i czego możemy się spodziewać w odniesieniu do systemów z logo Sennheiser w niedalekiej przyszłości?
Uważamy, że będzie to bardzo ważna cześć naszej oferty, ponieważ rynek wymaga coraz to nowszych rozwiązań i nowych funkcjonalności, które będą w stanie odpowiedzieć na konkretne potrzeby klientów. Widzimy, że przestrzenie do spotkań stają się coraz to bardziej elastyczne. Jednego dnia dana sala jest miejscem, gdzie przeprowadza się wideokonferencję, następnego miejscem warsztatów, a jeszcze innego dnia przestrzenią do spotkań zarządu.
Co za tym idzie, cały czas zmienia się konfiguracja i układ sal, w związku z tym potrzebne są elastyczne rozwiązania, które będą mogły być używane w wielu różnych scenariuszach.

 

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: Sennheiser