W ubiegłym miesiącu inżynierowie z Brill AV Media gościli w hotelu Narvil Conference & Spa. Celem wizyty było przeprowadzenie testów wybranych rozwiązań do wideokonferencji. Hotel dysponuje ogromną przestrzenią przeznaczoną dla biznesu – 3 300 metrów kwadratowych, na którą składają się 33 sale konferencyjne. Jest to więc doskonały poligon, na którym w realnych, „bojowych” warunkach sprawdzić można było możliwości sprzętu dedykowanego do wideokonferencji. Dzięki uprzejmości firm NEC, LG, Poly, a także ESS Audio i Percon, do dyspozycji było naprawdę sporo urządzeń. Wśród nich znalazły się kamery Angekis Blade 4K i Poly Eagle Eye Cube USB, soundbar AMX Acendo Vibe, monitory NEC EX 341R oraz LG 49WL95C, a także system prezentacyjny Crowdbeamer GO.
Spotkanie w hotelu Narvil Conference & Spa stało się doskonałym pretekstem, aby przyjrzeć się nieco bliżej rozwiązaniom konferencyjnym dostępnym na rynku, unikalnym cechom każdej technologii i pozwoliło na sformułowanie kilku praktycznych wskazówek pomocnych przy wyborze najlepszego z nich.
Dla potrzeb testów zostały wytypowane dwie najciekawsze – zdaniem specjalistów – sale konferencyjne wchodzące w skład olbrzymiego kompleksu Narvil Conference & Spa. Większa z nich, wyposażona w wielkoformatowy monitor LG o przekątnej 75”, była dobrze oświetlona światłem dziennym, natomiast druga, mniejsza miała niski sufit i była nieco ciemniejsza. Obie sale dysponowały jednak świetnym widokiem za oknem.
Jako pierwszy testowany był soundbar AMX Acendo Vibe wyposażony w kamerę, matrycę mikrofonów i stereofoniczne głośniki.
W większej sali na pierwszy ogień poszedł soundbar AMX Acendo Vibe ACV-5100. Jest to urządzenie wyposażone w matrycę mikrofonów dalekiego zasięgu, kamerę o rozdzielczości 1920 x 1080, 30 fps i kącie widzenia 110° oraz stereofoniczne głośniki o mocy 10 W każdy. Acendo Vibe zostało podłączone do komputera i monitora znajdującego się w sali i użyte do zestawienia połączenia.
Po drugiej stronie, w mniejszej sali, do testów użyty został zakrzywiony monitor NEC EX341R oraz kamera Poly Eagle Eye Cube USB. Monitor wraz z kamerą ustawiony został na dużym stole, przy którym zwykle zmieści się nawet 12 osób, lecz w ostatnich czasach tę liczbę trzeba znacząco zmniejszyć. Kąt widzenia kamery również wynosił 110°, a rozdzielczość 4K, 30 fps, gdy urządzenie zostanie podłączone przez port USB. Monitor NEC oferuje hub USB 3.0, więc właśnie tak kamera została podłączona do komputera. Urządzenie od Poly może też automatycznie kadrować obraz na mówcę lub grupę uczestników spotkania – wraz z regulacją szybkości działania. Ta pożyteczna funkcja sprawdzała się świetnie przy dużej ilości światła słonecznego i – co zrozumiałe – gorzej, gdy w sali było dość ciemno.
Test mikrofonu i automatycznego kadrowania Poly Eagle Eye Cube wymagał odrobiny spaceru.
Zarówno AMX Acendo Vibe, jak i Poly Eagle Eye Cube, umożliwiają zasłonięcie obiektywu kamery. W przypadku Poly jest przesłona mechaniczna, a w Acendo należy obrócić kamerę o 180 stopni. Obie kamery podłącza się do portu USB komputera i obie rozpoznawane są natywnie przez system Windows. W trakcie rozmowy testowej obie strony widziały i słyszały się doskonale, nawet gdy utrudniano kamerom pracę, zasłaniając częściowo okna i zmniejszając tym samym ilość światła, oraz przemieszczając się po sali w celu znalezienia miejsca, w którym mikrofony nie zbierały już głosu.
Kamera Angekis Blade 4K zapewnia dobry obraz nawet, gdy ograniczy się ilość światła w sali.
Następny zestaw testowy ustawiony w mniejszej sali składał się z panoramicznego monitora LG 49WL95C oraz kamery PTZ Angekis Blade 4K dostępnej w ESS Audio. Duży, zakrzywiony monitor ustawiony na stole konferencyjnym zapewniał świetną widoczność, niezależnie od miejsca, w którym siedział uczestnik. Kamera Angekis przechwytuje obraz z rozdzielczością 4K 60 fps i jest kompatybilna z ZOOM, BlueJeans, Cisco WebEx, Google Hangout oraz oczywiście z MS Teams. Do Blade 4K dodawany jest pilot IR, za pośrednictwem którego możliwe jest wywołanie 10 presetów oraz naturalnie kontrolowanie ruchu kamery w tym regulacja zoom, którego zakres to 5x dla 4k i 12x dla FHD. Zaprogramowanie wspomnianych wcześniej ustawień kamery jest niezwykle proste. Wystarczy nakierować kamerę w żądane miejsce, a następnie dłużej przytrzymać jeden z przycisków numerycznych na pilocie. Angekis oferuje bardzo dobrą jakość obrazu, a MS Teams przekazuje go całkiem dobrze, nawet gdy za punkt dostępowy do Internetu służył telefon komórkowy.
Połączenie z trzech przestrzeni konferencyjnych hotelu działało nawet z wykorzystaniem hotspotu z telefonu komórkowego. Co pozwala na zastosowanie systemu konferencyjnego i zrealizowanie transmisji nawet z miejsca, w którym nie ma dostępu do szerokopasmowego połączenia internetowego.
Po zmianie układu sali na panelowy do pracy przystąpili operatorzy kamer Brill AV Media. W takim ustawieniu bowiem wymagane są aktywna praca kamery, podążanie za wymianą zdań między panelistami czy okresowe zaprezentowanie szerokiego planu. Przy wykorzystaniu dwóch profesjonalnych kamer, mikrofonów i miksera udostępnionego przez Brill AV Media nawet najbardziej ożywiona dyskusja panelowa z powodzeniem może być transmitowana przez Internet na urządzenia widzów, niezależnie od tego, gdzie się oni znajdują.
W trakcie dyskusji panelowej zostały użyte kamery obsługiwane przez operatorów, tak aby można było skutecznie przekazać wszystkie istotne momenty i podążać za dynamiką dyskusji.
Ekran diodowy pozwala na zaprezentowanie konferencji w naprawdę dużym formacie. Na patio przylegającym do przestrzeni biznesowej został zainstalowany ekran o wymiarach 5 x 3 metrów i rozdzielczości P3,9.
Oprócz testów urządzeń do wideokonferencji technicy Brill AV Media zbudowali plenerową salę konferencyjną. Na patio przylegającym do przestrzeni biznesowej stanął ekran diodowy o wymiarach 5 x 3 metrów i pixel pitch 3,9. Wieczorami służyć on będzie za kino letnie, natomiast w ciągu dnia Hotel Narvil zyskał ogromną powierzchnię do spotkań w trochę niecodziennych warunkach. Naturalnie również przy tej okazji przeprowadzono testy. Tym razem na warsztat trafiło bardzo ciekawe urządzenie Crowdbeamer GO dostępne w Percon Polska. Crowdbeamer, jak się okazało, świetnie nadaje się do takich przestrzeni. Jego zadaniem jest wyświetlenie na telefonach czy komputerach użytkowników treści prezentowanej na głównym ekranie. Dodatkowo to, co widzi użytkownik, można opatrzyć notatkami oraz zapisać na własnym urządzeniu. Dotychczas w trakcie prezentacji widzowie fotografowali każdy interesujący ich slajd. Z Crowdbeamerem można zapewnić im doskonałą widoczność, nawet jeśli nie mogą przebywać na sali, jednocześnie zwalniając ich z obowiązku nieustannego fotografowania ekranu. Co więcej, Crowdbeamer ma wbudowaną baterię i jest gotowy do pracy po wyjęciu z pudełka.
Przestrzeń wyposażona w zewnętrzny ekran diodowy może też służyć jako plenerowe studio streamingowe. W tym celu ustawione zostały profesjonalne kamery zdolne do zarejestrowania trwającego wydarzenia i przekazania go do miksera streamingującego, skąd następnie dotrze do tych, którzy chcą uczestniczyć w wydarzeniu online.
Przestrzeń wyposażona w zewnętrzny ekran diodowy może być również plenerowym studiem streamingowym.
Podsumowanie
Wiele się działo tego dnia w hotelu Narvil Conference & Spa. Najważniejsze zadanie, czyli dobór optymalnych rozwiązań dla potrzeb wydarzeń, w których widownia uczestniczy „na odległość”, zakończyło się sukcesem. Dzięki zastosowaniu opisywanych rozwiązań taka przestrzeń jak hotel może zaoferować gościom możliwość skorzystania z sal wyposażonych w profesjonalny i niezawodny sprzęt wideokonferencyjny. Niejako przy okazji sprawdzono w rzeczywistych warunkach efektywność i wygodę różnych rozwiązań do przeprowadzenia wydarzeń online i hybrydowych. Kamery Angekis Blade 4K i Poly Eagle Eye Cube obsłużą małe i średnie sale konferencyjne. Soundbar AMX Acendo Vibe pomoże błyskawicznie zmienić dowolne miejsce w salkę wideokonferencyjną, a w największych przestrzeniach doskonałą widoczność treści zapewni ekran LED oraz Crowdbeamer GO.
W trakcie dużych spotkań, paneli, szkoleń czy koncertów do gry wchodzą już nie tylko kamery będące częścią soundbarów, kamery PTZ czy kamery konferencyjne, ale również duże urządzenia na statywach. Niezależnie od tego jednak, z jakiego źródła pochodzi obraz, bez trudu może stać się on częścią transmisji.
Tekst: Andrzej Pawluś
Zdjęcia: Brill AV Media