Jabra unmeetables

Rozmowa z Gregorem Knipperem, VP i Managing Director w Jabra Business Solutions DACH

Kampania Jabra „Meet the Unmeetables” odpowiada na wyzwania związane ze spotkaniami online. Co tydzień na całym świecie spędza się miliardy godzin na spotkaniach online, a niezliczona liczba z nich zaczyna się od słów „Czy mnie słyszysz?”. Dlaczego tak się dzieje?

Gregor: To bardzo dobre pytanie, które wciąż sobie zadajemy. Różne badania pokazują, że połowa pracowników umysłowych nie korzysta z profesjonalnych rozwiązań audio podczas wideokonferencji i połączeń telefonicznych i polega na słuchawkach dousznych lub słuchawkach z segmentu konsumenckiego lub na mikrofonie i głośnikach swojego laptopa. Myślę, że dzieje się tak często dlatego, że ludzie nie są świadomi, jak trudno ich zrozumieć i jak dużą, pozytywną różnicę może zdziałać zestaw słuchawkowy. Dlatego bardzo trudno jest przekonać tych „niewłaściwych użytkowników” i „nie-użytkowników” samymi słowami. Naszą kampanią chcemy w żartobliwy sposób zachęcić ludzi do zastanowienia się nad własnym zachowaniem podczas spotkań online i posiadanym sprzętem technicznym. W końcu nikt nie chce być „unmeetable”, który podczas rozmów doprowadza wszystkich kolegów do szału.

Co to znaczy być „unmeetable” i jak wpływa to na produktywność podczas spotkań?

Gregor: No cóż, „unmeetables” w naszej kampanii to oczywiście absolutnie przerysowane postacie, które ze względu na swoje zachowanie lub otoczenie w połączeniu z brakiem sprzętu audio są praktycznie niemożliwe do zrozumienia na spotkaniach. Każdy może znać podobną koleżankę, która podczas rozmów lubi głośno uderzać w klawiaturę, lub miał przyjemność poznać – nie tylko wzrokowo – ruchliwe maluchy swojego kolegi. Jeśli takie sytuacje zdarzają się często, staje się to męczące dla wszystkich uczestników. Wielokrotne zadawanie pytań kosztuje czas, a hałas w tle nieustannie nas rozprasza. Zła jakość dźwięku powoduje również szybsze zmęczenie psychiczne. Wszystko to nie tylko negatywnie wpływa na produktywność, ale także na to, jak postrzegamy kolegów i z jakim entuzjazmem podchodzimy do rozmów.

Gregor Knipper

Gregor Knipper, VP i Managing Director Jabra Business Solutions DACH

 

Statystyki pokazują, że 50% osób korzystających z dźwięku laptopa musi się ciągle powtarzać. Dlaczego tak się dzieje i jak Jabra może zaradzić tej sytuacji?

Gregor: Wielu producentów instaluje w swoich laptopach mikrofony niskiej jakości, aby obniżyć koszty. Nawet w cichym otoczeniu oznacza to, że transmisja głosu jest niewyraźna i cicha. Jeśli dodamy szumy w tle, nawet lepiej zintegrowane mikrofony osiągają swoje granice. Dzięki naszym profesjonalnym rozwiązaniom audio – zestawom słuchawkowym Engage i Evolve2 oraz zestawom głośnomówiącym Speak2 – w łatwy sposób można rozwiązać te problemy. Nie tylko możesz być lepiej słyszany, ale także lepiej rozumieć, co mówią inni uczestnicy. Dzieje się tak, ponieważ zestaw słuchawkowy nie tylko eliminuje hałasy w tle, ale także chroni mnie poprzez aktywną i pasywną redukcję hałasów.

Wszyscy pracodawcy mówią o benefitach i programach, dzięki którym chcą zatrzymać i przyciągnąć pracowników. Nie myślą jednak o tak istotnych rzeczach jak zestawy słuchawkowe. Dlaczego dobry zestaw słuchawkowy jest tak ważny?

Gregor: W wielu przedsiębiorstwach profesjonalne zestawy słuchawkowe są już standardowym wyposażeniem. W innych, często mniejszych firmach, pracownicy niestety nadal muszą dbać o to sami. Jak wspomniałem już na początku, menedżerowie i wielu pracowników biurowych nawet nie zdaje sobie sprawy, jak ważny jest dobry zestaw słuchawkowy. Właśnie przeprowadziliśmy ankietę wśród pracowników umysłowych, z której 74% stwierdziło, że hałas w biurze powoduje zmęczenie psychiczne, a 63% respondentów czuje się nawet fizycznie osłabionych przez niego. Nie chodzi więc tylko o produktywność, ale także o dobre samopoczucie. Jako firma szczególnie doceniam moich pracowników, oferując im najwyższej klasy sprzęt i pokazując im, że ich zdrowie jest dla mnie ważne. W zasadzie powinno być to oczywiste.

Jabra unmeetables

Jakie konkretne korzyści zdrowotne oferują dobre zestawy słuchawkowe w porównaniu ze standardowymi produktami?

Gregor: Oprócz wspomnianych już korzyści, takich jak zmniejszenie zmęczenia i stresu dzięki redukcji hałasu, nasze zestawy słuchawkowe oferują również funkcje ochrony słuchu. Osoby, które codziennie przez wiele godzin używają zestawów słuchawkowych, są narażone na dwa potencjalne zagrożenia. Po pierwsze: nagłe głośne dźwięki spowodowane zakłóceniami w sieci telefonicznej i komunikacyjnej. Korzystanie z zestawu słuchawkowego bez odpowiedniej ochrony słuchu niesie ze sobą ryzyko uszkodzenia słuchu użytkownika. I po drugie: zbyt wysoki średni poziom hałasu. W szczególności pracownicy centrów kontaktowych i biur, którzy wykonują wiele połączeń, mogą być narażeni na nadmierny poziom hałasu w ciągu dnia pracy, co może spowodować uszkodzenie ich słuchu i wpłynąć na ich samopoczucie. Nasza technologia Jabra SafeTone, która składa się z funkcji Jabra PeakStopTM i Jabra IntelliToneTM, zapewnia eliminację szczytowych poziomów hałasu i utrzymanie średniej głośności na dobrym poziomie.

Jak Jabra postrzega spotkania online w przyszłości i jaką rolę odegra w tym technologia Jabra?

Gregor: Dla nas jest to jasne – wideokonferencje będą nadal odgrywać ważną rolę w przyszłości. Hybrydowe modele pracy przyjęły się w wielu firmach. Nawet w firmach, które w dużej mierze przywracają swoich pracowników do biur, nadal będzie wiele dobrych powodów do spotkań online – w końcu w większych firmach często nie wszyscy pracownicy są w tym samym mieście i zawsze znajdą się koledzy, którzy muszą dzwonić z domu lub podczas podróży służbowych. Ponadto nie każde spotkanie z klientami, partnerami, agencjami etc. musi odbywać się na miejscu. Również w interesie zrównoważonego rozwoju należy w miarę możliwości ograniczyć podróże służbowe.

Jabra unmeetables

Naszą misją jest zbliżanie ludzi dzięki naszej technologii. W świecie pracy oznacza to, że chcemy jak najlepiej zniwelować dystans fizyczny podczas spotkań online. Osiągamy to dzięki naszym inteligentnym rozwiązaniom audio i wideo. Mówiąc prościej, podczas spotkania online każdy musi widzieć i słyszeć wszystkich, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Dzięki systemom wideokonferencyjnym PanaCast 50 mamy z jednej strony idealne rozwiązanie dla małych i średnich sal konferencyjnych, a z drugiej strony, dzięki naszym zestawom słuchawkowym, rozwiązaniom głośnomówiącym i kamerze PanaCast 20 mamy odpowiednie produkty dla uczestników zdalnych.

W tym miejscu chciałbym jednak również wspomnieć o innym aspekcie, który w najbliższej przyszłości będzie coraz ważniejszy: sztucznej inteligencji. W przypadku asystentów wspieranych przez sztuczną inteligencję, takich jak Microsoft Copilot czy Zoom AI Companion, którzy mogą między innymi pisać protokoły i podsumowania spotkań, ważne jest, aby wszyscy uczestnicy byli odpowiednio rozpoznawani i rozumiani. Dzięki zestawom słuchawkowym Jabra i rozwiązaniom wideo asystenci SI osiągają znacznie lepszą dokładność podczas transkrypcji dźwięku niż w przypadku zintegrowanych kamer i systemów wideokonferencyjnym o niższej jakości. Wspomagana głosowo sztuczna inteligencja będzie również częściej wykorzystywana w innych obszarach pracy. Inwestycja w profesjonalną technologię audio będzie zatem w przyszłości jeszcze bardziej opłacalna.

Jabra unmeetables

Niektórzy eksperci twierdzą, że praca zdalna w dłuższej perspektywie nie jest zrównoważona oraz może prowadzić do izolacji i problemów komunikacyjnych. Co powiesz na krytykę, że wysokiej jakości rozwiązania audio nie są w stanie rozwiązać tych podstawowych problemów i że spotkania twarzą w twarz w ostatecznym rozrachunku pozostają niezbędne. Coraz częściej mówi się, że produktywność i zaangażowanie są wyższe podczas spotkań twarzą w twarz niż podczas spotkań online. Prawda czy fałsz?

Gregor: Myślę, że na to pytanie nie można odpowiedzieć po prostu dobrze lub źle. Pytanie dotyczyło wielu różnych aspektów, które należy rozpatrywać indywidualnie. Odpowiedzią mógłbym prawdopodobnie zapełnić całą książkę. Ogólnie rzecz biorąc, ważne jest, aby zrozumieć, że każda firma, każdy zespół i każdy pracownik działają inaczej. Nie ma zatem jednego rozwiązania, które pasowałoby do wszystkich. Ważne jest, aby wspólnie z pracownikami opracować odpowiednie modele i koncepcje pracy. Jestem wielkim zwolennikiem zaufania do pracowników. Jeśli pozwolę i umożliwię im samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących miejsca i czasu pracy, będą mogli – oczywiście w porozumieniu ze swoim zespołem – znaleźć najlepsze rozwiązanie dla siebie i firmy. Jeśli umożliwię moim pracownikom pracę zdalną lub hybrydową, ogromnie powiększę grono talentów, ponieważ nie będę ograniczony geograficznie. Ponadto przy wyborze pracodawcy jest to czynnik decydujący w przypadku osób niepełnosprawnych fizycznie lub neuroróżnorodnych. To tyle na razie ogólnie w temacie pracy zdalnej vs. w biurze.

Jeśli chodzi o spotkania twarzą w twarz vs. spotkania online: na początek chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz: to, czy spotkanie będzie produktywne, czy nie, zależy od wielu czynników. Czy odbędzie się ono osobiście, czy za pośrednictwem wideo, to tylko jeden z nich. Spotkania bez agendy, bez moderatora, bez przygotowania i działań następczych zwykle nie są szczególnie pouczające, niezależnie od tego, w jaki sposób są prowadzone. Ponadto dużo zależy od rodzaju spotkania – spotkania czysto informacyjne można łatwo przeprowadzić wirtualnie lub hybrydowo, a decyzje często są podejmowane szybciej online niż podczas spotkań twarzą w twarz. Z drugiej strony w przypadku kreatywnej burzy mózgów warto zebrać wszystkich w jednym pomieszczeniu – być może nawet w bardziej inspirującym miejscu niż sala konferencyjna w biurze. I wreszcie, zależy to również od zastosowanej technologii. Im bardziej naturalne jest spotkanie, tym lepszy jego wynik. Nasz PanaCast 50 ma unikalne 180-stopniowe pole widzenia, dzięki czemu wszyscy w pomieszczeniu zostaną uchwyceni. Ponadto wspierany przez SI „wirtualny reżyser” działa jak niewidzialny kamerzysta, który śledzi rozmowę i stawia rozmówców w centrum uwagi. Dzięki temu pracującym zdalnie pracownikom znacznie łatwiej jest śledzić dynamikę panującą w pomieszczeniu i czują się lepiej zintegrowani.

Jabra unmeetables