Wielkoformatowe monitory interaktywne, są obecnie jednym z najchętniej wykorzystywanych narzędzi wspierających edukację, w szczególności w szkołach podstawowych, gdzie bardzo trudno jest skupić uwagę młodych ludzi przez 45 minut trwania lekcji. Dzięki nowoczesnym, interaktywnym rozwiązaniom uczniowie mogą znacznie lepiej przyswajać nawet najtrudniejsze treści, które będą znacznie bardziej atrakcyjne niż te rysowane tradycyjną kredą na tablicy. Obecnie już nawet najmłodsi są przyzwyczajeni do korzystania z różnego typu urządzeń dotykowych, dlatego bez trudu sami używają monitorów bez klawiatury czy myszy. Warto zaznaczyć, że początkowo wielkoformatowe monitory interaktywne bardzo rzadko gościły w szkołach, co spowodowane było wysoką ceną i niewystarczającą liczbą interaktywnych materiałów czy aplikacji. Dzięki znacznemu obniżeniu cen mogą być one wdrażane również w placówkach na terenie mniejszych miejscowości czy w szkołach położonych na wsiach. Odwiedziliśmy szkoły podstawowe w Ożarowie Mazowieckim, aby zobaczyć jak rozwiązania producenta pomagają w codziennej nauce i jak Gmina wdraża w praktyce rozwiązania od Huawei.
Licząca dwadzieścia siedem tysięcy mieszkańców miejsko-wiejska Gmina Ożarów Mazowiecki, leżąca pod Warszawą, to jeden z najprężniej działających w Polsce samorządów. To właśnie tutaj realizowany jest program zwiększenia wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii, w ramach którego na wielu budynkach publicznych zostały zainstalowane panele fotowoltaiczne, znacząco zmniejszające rachunki za energię elektryczną. Gmina w tym roku kupiła również elektryczny autobus szkolny Yutong, który również zmniejszy koszty dowożenia uczniów i przyczyni się do poprawy jakości powietrza w miejscowościach, po których się porusza. Ożarów Mazowiecki jest również bardzo często wybierany przez mieszkańców Warszawy, którzy szukają znacznie bardziej zielonych i atrakcyjnych pod względem rekreacyjnym terenów. Właśnie dla nich, Ożarów Mazowiecki jest znakomitym pomysłem, chociażby ze względu na rozwiniętą komunikację, szybką kolej miejską czy planowaną linię metra łączącą Gminę ze stolicą. Dlatego, w związku z rosnącym zainteresowaniem nowych mieszkańców tymi terenami, samorząd musi odpowiadać na ich potrzeby nie tylko jakościowo, ale także ilościowo odpowiednią infrastrukturą, która cały czas jest rozwijana. Dlatego w gminie działa, aż sześć szkół podstawowych, do których uczęszcza ponad 3500 dzieci. Najmłodsza z nich, zamknięta w wyróżniającej się, nowoczesnej bryle architektonicznej Szkoła Podstawowa im. Wandy Rutkiewicz została wybudowana zaledwie sześć lat temu, a dzisiaj już są plany kolejnych szkół i przedszkoli.
Wszystkie te bardzo prężne działania w Gminie w obszarze edukacji są realizowane przez Biuro Oświaty. Za sukcesem każdej organizacji zawsze stoją ludzie i tak jest również w tym przypadku. Nowocześnie zarządzane placówki pedagogiczne, śmiałe i innowacyjne inwestycje nie byłyby możliwe bez świadomych dyrektorów i prężnie działającego zespołu pełnych pasji i ochoczo podchodzących do kolejnych projektów pracowników Biura Oświaty z jego dyrektorem Michałem Turkasem.
Staraniami jednostki i każdej szkoły z osobna w ramach projektu „Aktywna Tablica” kilka lat temu do wszystkich placówek na terenie Gminy wdrożone zostały rozwiązania interaktywne w znaczący sposób uatrakcyjniające lekcje i ułatwiające ich prowadzenie nauczycielom.
Jak przyznała dyrektor Szkoły Podstawowej im. Wandy Rutkiewicz w Duchnicach leżących na terenie Gminy Ożarów Mazowiecki, Krystyna Kozłowska: „wykorzystywanie tablic aktywnych z projektorami w trakcie lekcji, miało oprócz wielu zalet również swoje wady. Wymagało zaciemnienia, wyświetlany obraz nie był często, aż tak wysokiej jakości, a dodatkowo przygotowanie do pracy całego systemu wiązało się z koniecznością uruchomienia wielu różnych urządzeń, co dla niektórych nauczycieli mogło być barierą w wykorzystywaniu tych systemów w trakcie lekcji. Monitory wyglądają znakomicie i są bardzo mobilne, dzięki czemu możemy z nich korzystać nie tylko w klasach, ale także w świetlicy czy sali teatralnej”. Dlatego w głowie dyrektora Biura Oświaty, Michała Turkasa zrodził się pomysł wdrożenia do szkół i przedszkoli znajdujących się w Gminie wielkoformatowych monitorów interaktywnych na wózkach, które będą mogły być używane w wielu różnych salach w każdej szkole, a dodatkowo zapewnią znacznie lepszą jakość i dadzą więcej możliwości zarówno uczniom jak i nauczycielom. W efekcie Gmina Ożarów Mazowiecki stała się pierwszą gminą w Polsce, która zdecydowała się zainwestować w interaktywne monitory marki Huawei i jest to pierwsze wdrożenie tego typu rozwiązań w publicznych szkołach. „Decyzję o wdrożeniu w naszych szkołach monitorów interaktywnych i konkretnie rozwiązań marki Huawei podjęliśmy jeszcze w trakcie pandemii COVID. Nauka zdalna, tryb pracy hybrydowej, spowodowały, że natychmiast zobaczyliśmy, jakie są braki sprzętowe w szkołach podstawowych i zaczęliśmy poszukiwać Partnera, od którego moglibyśmy zakupić monitory interaktywne. Zależało nam przede wszystkim na mobilności, na tym, aby urządzenie można było z łatwością przemieszczać między klasami oraz na tym, aby monitory pracowały pod kontrolą oprogramowania, które zna jak najwięcej odbiorców. Tutaj mamy system Windows, na którym w swoich domach w większości przypadków pracują zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Tak zdecydowaliśmy się postawić na firmę Huawei. Pamiętam spotkanie z Panem Piotrem Pawlikowskim, reprezentującym producenta, który zaproponował nam monitory IdeaHub z dostępem do internetu. Po zapoznaniu się z ofertą jednogłośnie podjęliśmy decyzję, że to będą właśnie te urządzenia. Naszym celem jest wyposażenie wszystkich szkół podstawowych w naszej gminie właśnie w te urządzenia” – dodaje.
Co ciekawe, monitory nie są wykorzystywane tylko w trakcie lekcji, ale stały się znakomitym narzędziem w trakcie konferencji i rad pedagogicznych. Teraz część nauczycieli może spotkać się z tymi zasiadającymi na świetlicy, bez wychodzenia z domu i wszyscy uczestnicy spotkania będą doskonale widoczni, znakomicie słyszalni, mając poczucie, jakby znajdowali się w tym samym pomieszczeniu. Do szkół w Gminie Ożarów Mazowiecki będzie wdrażana również aplikacja, która jest bezpośrednim odzwierciedleniem podstawy programowej. Dzięki temu, wiedzę, którą jeszcze do niedawna uczniowie mogli znaleźć tylko w podręcznikach, teraz będą mogli przyswajać również w znacznie bardziej przystępny sposób, korzystając z monitorów interaktywnych. Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Szarych Szeregów w Płochocinie, Beata Kłos przyznaje, że: „monitory doskonale sprawdzają się w trakcie lekcji. Uczniowie są znacznie bardziej aktywni i chętniej przyswajają nowe wiadomości. Nauczyciele mają możliwość przekazywania w znacznie bardziej przystępny sposób nowych, czasem trudnych treści. To dla nas bardzo ważne, bo żyjemy w cyfrowej rzeczywistości. Monitory Huawei to również znakomite narzędzie do pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Ja sama, prowadząc lekcje biologii, bardzo często wykorzystuję monitor do pracy, omawiając bardzo różne zagadnienia. Jednym z moich flagowych scenariuszy zastosowań jest wykorzystanie monitora w ramach projektu EDU Arctic w trakcie którego łączymy się na żywo ze stacją polarną i przekaz, w porównaniu z tym, jak wyglądał jeszcze kilka lat temu jest znakomity. Nasi uczniowie czują się jakby tam byli” – dodaje.
Co sprawia, że rozwiązania Huawei IdeaHub tak dobrze sprawdzają się w edukacji? W serii produktów IdeaHub firmy Huawei znajdziemy dwa modele. Pierwszy z nich to multimedialne rozwiązanie typu all-in-one dostępne w dwóch odsłonach Pro i S, natomiast drugie, to monitor interaktywny Board. W Gminie Ożarów Mazowiecki zostały wdrożone zarówno monitory z funkcją wideokonferencji jak i same monitory interaktywne IdeaHub Board. Monitory IdeaHub są zbudowane na własnym, natywnym systemie operacyjnym, jednak poprzez bardzo prostą rozbudowę z wykorzystaniem komputera w standardzie OPS, urządzenie może pracować pod kontrolą dwóch systemów operacyjnych: na Androidzie i na Windowsie. Jak przyznaje Piotr Pawlikowski, video collaboration products business development manager CEE&Nordic w Huawei: “przełączanie się między systemami jest bardzo łatwe i wymaga tylko jednego kliknięcia z poziomu strony głównej, przez co inteligentny monitor jest niezwykle intuicyjny w obsłudze. Huawei, projektując te rozwiązania, położył bardzo duży nacisk właśnie na prostotę obsługi tak, aby z urządzenia mogli korzystać użytkownicy w różnym wieku.” Monitory są wyposażone w dużą liczbę pamięci operacyjnej oraz dysk flash, dzięki czemu będą pracowały płynnie.
Na urządzeniu może być zainstalowanych wiele aplikacji, możliwe jest także przechowywanie wielu filmów czy zdjęć. Samo przełączanie między aplikacjami jest płynne i niezakłócone, równocześnie w tle może być otwartych wiele okien. Warto dodać, że cała seria monitorów IdeaHub jest wyposażona w matryce 4K, a dodatkowo IdeaHub Board jest wyposażony w optyczny filtr niebieskiego światła, który ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo wzroku, ponieważ eliminuje szkodliwe działanie światła niebieskiego na oczy. Dotyk jest realizowany za pomocą podczerwieni, z dwudziestoma punktami. Rozwiązania IdeaHub integrują w sobie wiele różnych funkcji. Mamy tutaj modele, które mogą pracować jako tablica interaktywna, są w stanie obsłużyć bezprzewodowe prezentacje, jak również wideokonferencje i to bez względu na platformę! Dzięki temu, że cała seria ma wbudowany bardzo szeroki wachlarz wejść i wyjść, monitor w łatwy sposób można rozbudować o dodatkowe akcesoria w tym m.in. kamerę dokumentową. IdeaHub oferuje także olbrzymie możliwości integracji z innymi urządzeniami audio-wideo.
Przykładowo, nauczyciel dla potrzeb lekcji może przyjść z własnym laptopem i podłączyć go klasycznie za pomocą HDMI czy USB-C, ale także każdy inny użytkownik może również bezprzewodowo udostępnić treść na monitorze, z funkcją przejęcia kontroli nad laptopem z poziomu monitora, bez konieczności podchodzenia do własnego laptopa.
To wszystko sprawia, że nie ma żadnych ograniczeń wiekowych jeżeli chodzi o obsługę monitorów przez uczniów. Tak samo dobrze radzą sobie z monitorami przedszkolaki, dzieci z klas 1-3 jak i młodzież uczęszczająca do starszych klas. Jak mówi dyrektor Biura Oświaty w Gminie Ożarów Mazowiecki: „muszę przyznać, że nie słyszałem ani jednego negatywnego głosu na temat tych urządzeń. Wręcz przeciwnie. Ze wszystkimi osobami, z którymi rozmawiałem: dyrektorami, nauczycielami, którzy obsługują te tablice, wszyscy zgodnie powiedzieli, że doskonale spełniają one ich oczekiwania. Bardzo istotne jest również to, że nie musieliśmy tracić czasu na żmudne i długie wdrożenia czy szkolenia. Natychmiast po włączeniu monitora, każdy nauczyciel wiedział, jak go obsługiwać.”
Dobrych słów pod adresem rozwiązań od firmy Huawei, dostarczonych do szkół w Ożarowie Mazowieckim nie szczędzi również nauczyciel muzyki i informatyki w Szkole im. Wandy Rutkiewicz w Duchnicach, Andrzej Cichal: „monitor dał mi bardzo dużo nowych możliwości, a przede wszystkim prędkość pracy. Bardzo dobrym pomysłem jest połączenie Windowsa i Androida, ponieważ daje to pełną swobodę w przełączaniu się między tradycyjnym systemem, a aplikacjami, których jest bardzo dużo na Androidzie. Dzięki temu zajęcia mogą być atrakcyjniejsze i ciekawsze dla dzieci. Bardzo cenię sobie moduł białej tablicy. Korzystając z projekcji, różnie z tym bywało. Natomiast teraz mam tutaj znakomitą jakość i prędkość działania. Obserwując dzieciaki, muszę powiedzieć, że one bardzo szybko chłoną tą wiedzę i chcą pracować z tablicami. Bardzo ucieszyłem się również, że na pokładzie jest Android i natychmiast przystąpiłem do instalowania aplikacji na tej platformie. Korzystam w trakcie lekcji między innymi z aplikacji notacyjnych, muzycznych, umożliwiających pisanie nut, komponowanie, ale przed nami są już również inne aplikacje” – dodaje.
Podsumowanie
Odwiedzone przez nas szkoły podstawowe w Gminie Ożarów Mazowiecki to nowoczesne placówki edukacyjne, w których każdego dnia wiedza przekazywana jest młodym ludziom w atrakcyjny i skuteczny sposób. Duży udział mają w tym oczywiście odpowiednie narzędzia, takie jak wielkoformatowe, interaktywne monitory Huawei IdeaHub. To, co jednak jest najważniejsze, to fakt, że w Ożarowie Mazowieckim spotkamy zarówno włodarzy jak i dyrektorów, którzy rozumieją, jak ważne są nowoczesne pomoce naukowe i którzy nie boją się technologii, ale z chęcią wdrażają ją do swoich klas i tą ciekawością zarażają również samych nauczycieli. Monitory interaktywne Huawei nie tylko sprawiają, że lekcje są znacznie bardziej atrakcyjne dla uczniów, ale także w znakomity sposób ułatwiają codzienną pracę samym nauczycielom, którzy mogą przygotować sobie materiały we własnym laptopie, następnie podłączyć go w klasie do monitora, prezentować treści, a także pozwolić samym uczniom na interakcję z materiałami odpowiadającymi tematyce lekcji. A to bardzo dużo, biorąc pod uwagę, jak wiele zadań spoczywa na nauczycielach i z jak dużą odpowiedzialnością muszą się mierzyć, przekraczając próg klasy. Ponadto, gdyby okazało się również, że szkoły znów muszą przejść w tryb hybrydowy czy zdalny, monitory interaktywne pozwolą na znacznie łatwiejszą i bardziej płynną zmianę trybu pracy. Na co zwracają uwagę włodarze miasta, inwestycja w monitory interaktywne Huawei jest strzałem w dziesiątkę i w przyszłości będą się oni starali wdrażać kolejne rozwiązania. Miło widzieć, że ci, którzy wkrótce będą naszą przyszłością, już dzisiaj mogą posługiwać się w trakcie lekcji najbardziej aktualnymi technologiami. Jedno jest pewne, dzięki nim będzie to cyfrowa przyszłość!
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”