Telewizja jednoznacznie kojarzy się z ekranem. Choć można uznać, że historia telewizji jest stosunkowo krótka, to jednak bez wątpienia przeszła ona ogromną metamorfozę nie tylko w sposobie nadawania, ale także, a może przede wszystkim, prezentacji treści. Jak współczesna telewizja może wykorzystywać multimedia?

Dziś trudno sobie wyobrazić studio telewizyjne bez dużego ekranu, który znajduje się za prowadzącym, czy ekranów dotykowych, które mają ułatwić prezentację treści telewidzom. Niezależnie od tego, czy oglądamy program informacyjny, czy notowania na giełdzie, czy program rozrywkowy lub reality show, czy wieczór wyborczy, w  mniejszym lub większym stopniu każda z tych produkcji — w studiu lub nadawana na żywo – wykorzystuje multimedia w  postaci ekranów, interaktywnych ścian video, monitorów dotykowych. Rozwiązania multimedialne, szczególnie te wyposażone w  dotyk, stały się ważnym elementem aktywnej prezentacji treści, który pozwala na wciągnięcie widza w prowadzoną narrację. W  programach informacyjnych najczęściej można zobaczyć relacje na żywo, ale także mapy, wykresy, tekst czy video, które w każdej chwili da się zatrzymać czy przybliżyć, aby przy pomocy opcji dotyku wyeksponować na ekranie istotne elementy, na które widz powinien zwrócić uwagę. Wprowadzona dynamika zostaje uwypuklona dzięki swobodnemu przemieszczaniu się prezentera po studiu, ale także na przykład specjalnym paskom, na których przewijają się notowania giełdowe czy wyniki rozgrywek sportowych. Ściany video stosuje się również w programach śniadaniowych. W szczególny sposób, podczas prezentowania codziennej prasówki. Za pomocą ekranu dotykowego lub specjalnego pisaka połączonego z ekranem wielkoformatowym, prowadzący mogą pokazać na ścianie video omawiane fragmenty artykułów. Żaden kanał o tematyce biznesowej nie może się obejść bez dużej interaktywnej ściany video, na której — bardzo często — informacje giełdowe pokazywane są dwadzieścia cztery godziny na dobę. Ekran pozwala na zaprezentowanie informacji biznesowych, notowania giełdowego czy przeprowadzanie analiz finansowych. W  tym przypadku ekrany dotykowe nie tylko ułatwiają pracę prowadzącym, ale także dodają biznesowego i profesjonalnego charakteru prezentowanym treściom oraz scenografii studia. Duże ekrany kojarzą się ze sportem i to właśnie sport jest kolejną dziedziną analizowaną w mediach za pomocą wielkoformatowych ekranów i monitorów dotykowych. W  studiu sportowym prowadzący korzystają nie tylko ze ścian video, ale także mniejszych monitorów dotykowych, które są połączone z ekranem głównym. Przed meczem prezentowane są na nim podstawowe informacje, takie jak składy drużyn czy statystyki. W przerwie meczu i po jego zakończeniu ściana video zamienia się w interaktywne narzędzie do analizy, na którym można przybliżyć najważniejsze momenty meczu, zastosować stop-klatkę, powtórkę czy zwolnione tempo, ale także przy pomocy ww. monitorów przeprowadzić analizę strategii drużyny. Ekrany dotykowe zastąpiły więc z  powodzeniem tablice i  flamastry i  pozwalają wprowadzić do narracji w  studiu dynamikę rozgrywki sportowej, potęgując emocje kibiców. Wielkoformatowe ekrany, w  tym ekrany dotykowe, są również wykorzystywane w  programach rozrywkowych czy informacyjno-rozrywkowych. Szczególnie tam, gdzie wizualizacje wydają się konieczne do poprawnego zrozumienia przez widza prezentowanego problemu. Mogą to być programy o tematyce medycznej czy quasi-medycznej. Z  jednej strony na ekranie pokazane są obok siebie, na przykład, poprawna i zaburzona praca konkretnego or-ganu, co stanowi element informacyjny, z  drugiej dzięki zastosowaniu efektów stop-klatki, zwolnionego tempa, rysowania po ekranie otrzymujemy efekt rozrywkowy. Przykładem czysto rozrywkowym są wszelkiego rodzaju reality show, w  których istotnym elementem są nagrania na żywo w studiu. To podczas tych nagrań stosuje się jedne z największych ekranów (najczęściej zbudowanych z bezszwowych monitorów), co ma spotęgować efekt rozrywkowy. Na ekranie wyświetlane są nie tylko wybrane fragmenty show, ale także stanowi on multimedialną ścianę, na której można wyeksponować kilka działań jednocześnie. Nagranie video, rozmowę na żywo, reakcje publiczności w studiu itd. Pisząc o  zastosowaniu multimediów w  telewizji, nie można pominąć wieczoru wyborczego. To szczególne wydarzenie potrzebuje szczególnej oprawy, dlatego w  dużej mierze opiera się właśnie na wielkoformatowych ścianach, na których prezentowane są najnowsze sondaże, przewidywania, ale także relacja na żywo ze sztabów wyborczych, wywiady z wyborcami, ważne informacje z ostatniej chwili i oczywiście wynik wyborów. Wszystko to w osobnych segmentach lub, jeśli to konieczne, w tym samym czasie. W tym wypadku ekrany wielkoformatowe mają dodać powagi oraz profesjonalizmu, ale także pozwolić na symultaniczne prezentowanie wielu treści. Co bardzo istotne, takie wielkoformatowe ściany nie tylko mogą być z łatwością dopasowane swoim rozmiarem i  kształtem do wymogów konkretnej produkcji, ale także, aby uniknąć efektu odbicia w ekranie, pozbawione szklanej powłoki lub wyposażone w powłokę antiglare. Dodatkowo wiele z takich ekranów, które widzimy w studiu telewizyjnym, ma opcję mobilną, dzięki czemu można je swobodnie przemieszczać i dopasowywać do scenografii. Możliwość połączenia mniejszych monitorów dotykowych z  ekranami wielkoformatowymi sprawia, że producent ma stałą kontrolę nad pojawiającą się treścią, a grafik może podkreślić każdy element pokazany na ścianie video za pomocą odpowiedniej oprawy graficznej, animacji czy infografiki. To sprawia, że wielkoformatowe ekrany interaktywne stają się wszechobecne i wzmacniają swoim multimedialnym, dynamicznym i wizualnym przekazem historię opowiadaną przez prezentera.

TEKST: Jakub Boni, Videofonika
ZDJĘCIA: Videofonika

Videofonika to firma założona w 2008 roku. Tworzą ją pasjonaci technologii dotykowych, którzy do tej pory wykonali ponad 300 projektów na całym świecie. Projektują, produkują i instalują ekrany dotykowe w dowolnych formach i rozmiarach wraz  ze wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi. Ta nowoczesna technologia w interaktywny sposób przedstawi Twój pomysł, ofertę, ideę.

Sprostowanie W poprzednim numerze magazynu AVIntegracje w artykule „Technologiczny współczynnik „WOW” obiektów komercyjnych” błędnie podano jego autora.  Autorem tego artykułu jest Dawid Polasik Dyrektor Handlowy TRIAS AVI Sp. z o.o. Przepraszamy za powstały błąd.