Comm-Tec Demo Van 2018

Na rynku profesjonalnych rozwiązań AV co rusz pojawia się ogrom nowości. Jeśli ktoś chce być na bieżąco, nie powinien odchodzić od komputera, lecz cały czas śledzić strony WWW oraz katalogi dystrybutorów. Oczywiście najpewniejszym sposobem poznania możliwości danego produktu nie jest czytanie o nim, ale ujrzenie go na własne oczy i osobiste sprawdzenie poszczególnych funkcjonalności. Jedną z możliwości zobaczenia na żywo w jednym miejscu wszystkich nowości są organizowane co roku targi. Jednak liczba osób goszczących na stoiskach i chcących równocześnie zobaczyć dane urządzenia często skutecznie zniechęca od przeprowadzenia nawet krótkiego testu. Zupełnie inaczej jest podczas zamkniętych prezentacji produktowych organizowanych przez producentów i dystrybutorów. Ich goście to zazwyczaj niewielkie, hermetyczne grono specjalistów, którzy przychodzą z konkretnymi pytaniami na temat danego urządzenia czy technologii. W trakcie takich spotkań nigdy nie brakuje czasu na przetestowanie sprzętu i pytania o jego funkcje. Jedną z najciekawszych form prezentacji nowości jest Demo Van firmy Comm-Tec – wypełniony po brzegi nowymi produktami samochód dostawczy, który już po raz kolejny gościł w naszym kraju.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]W[/fusion_dropcap]tym roku Demo Van firmy Comm-Tec odwiedził trz y miejsca: 18 kwietnia zaparkował w Warszawie, 19 kwietnia – w Krakowie, a dzień później we Wrocławiu. My mieliśmy przyjemność gościć na krakowskiej odsłonie. Na wstępie trzeba przyznać, że organizatorzy wybrali niezwykle atrakcyjne otoczenie krakowskiego hotelu Farmona, zlokalizowanego w zielonej części miasta, z dala od jego centrum. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji przedstawicieli firmy Comm-Tec, w trakcie których szczegółowo omówiono techniczne aspekty urządzeń kilku marek znajdujących się w ofercie dystrybutora. Pierwszą prezentację wygłosił Marc Schiedl, Digital Signage Business Unit Manager i dotyczyła ona produktów marki Brightsign. Amerykański producent jest światowym liderem rynku digital signage. Wyróżniającym firmę elementem jest to, że w jej ofercie znajdują się kompletne rozwiązania łączące hardware i software. Wystarczy tylko kupić odtwarzacz, a wielofunkcyjne oprogramowanie BrightAuthor do zarządzania całym systemem jest dostarczane za darmo. Do niewątpliwych zalet produktów firmy Brightsign można zaliczyć również to, że oferowane przez nią rozwiązania są praktycznie bezawaryjne. Jak zapewniano w trakcie prezentacji, nie tylko najstarsze urządzenia sprzedane na rynek wiele lat temu wciąż działają, również odsetek nowych produktów posiadających usterki jest niezwykle niski, bowiem na przestrzeni lat do firmy Comm-Tec wróciły zaledwie dwa urządzenia!
Rozwiązania producenta zapewniają różnorodne formy zarządzania systemem DS, w tym zarządzanie za pomocą lokalnej sieci Ethernet, poprzez serwer w chmurze czy serwer klienta. Poszczególne wersje odtwarzaczy różnią się możliwościami technicznymi, takimi jak moc procesora czy rozdzielczość, funkcjami w zakresie sterowania oraz rodzajami odtwarzanych treści. Najbardziej zaawansowane urządzenia potrafią odtworzyć zarówno zdjęcia, filmy, materiały wideo live, jak i strony internetowe czy widgety.
Jednym z najpopularniejszych produktów znajdujących się w ofercie firmy jest model XT243, który przy niewielkiej cenie pozwala obsługiwać jeden sygnał 4K lub dwa sygnały full HD, wspiera standard HDR, kodek H.265, obsługuje elementy interaktywne tworzone w HTML5, jest wyposażony w szereg złączy umożliwiających jego sterowanie z zewnątrz i zasilany za pomocą PoE+.
Producent może się pochwalić świetnymi referencjami, wśród których można wskazać m.in. dostawę trzystu playerów do sieci kin Multikino/Vue czy półtora tysiąca playerów w salonach BMW.
Kolejna prezentacja dotyczyła ekranów marki BlueCanvas. Na pierwszy rzut oka wyglądają one jak typowe rozwiązania do wyświetlania obrazu dla instalacji digital signage, a jednak to nic bardziej mylnego. Jedną z wyróżniających je cech jest fakt, że są to rozwiązania wyposażone w powłokę antyrefleksyjną, eliminującą odbicia i zapewniającą doskonałe kąty widzenia. Po drugie, w ofercie znajdują się dwa warianty rozmiarowe: panoramiczny o przekątnej 49 cali (w trybie portretowym rozwiązanie idealne np. do prezentacji plakatów) oraz szczególnie ciekawy ekran kwadratowy (w formacie 1:1) w rozmiarze 26,5 cala. Ekran ten pracuje w rozdzielczości 1920 × 1920 pikseli (QHD) odznacza się kontrastem 1000:1 i jasnością na poziomie 450 cd/m2. W zależności od wersji jest wyposażony w złącze USB i zintegrowany Android Player lub złącze HDMI, przy czym obydwa warianty są zaopatrzone w łączność WiFi.
Łącząc możliwości ekranu, jego format i zastosowaną powłokę antyrefleksyjną, otrzymujemy niezwykle interesujące rozwiązanie dla potrzeb każdej instalacji digital signage, a także nośnik, na którym można wyświetli np. logo restauracji, baru czy hotelu (często występujące właśnie w formacie kwadratowym) i który dzięki bardzo niewielkiej grubości i małej wadze (3,2 kg) można powiesić zarówno na ścianie czy pod sufitem, na stalowych linkach bądź sznurkach, otrzymując nawet ekran dwustronny.
W kolejnej części spotkania na scenę wkroczył Marcus Gemme – Channel Manager, aby zapoznać gości z produktami szwedzkiej firmy Evoko, której od targów ISE Comm-Tec jest wyłącznym dystrybutorem na terenie Polski. W ofercie producenta znajdują się przede wszystkim kompletne rozwiązania do zarządzania i rezerwacji sal, ale nie tylko.
Jednym z najpopularniejszych produktów znajdujących się w ofercie firmy jest panel naścienny Liso, z możliwością instalacji na ścianie i na powierzchniach szklanych. To niewielkie urządzenie ze świetnym designem, który powinien przypaść do gustu nawet najbardziej wymagającym projektantom wnętrz i doskonale pasować do biur klientów korporacyjnych, przestrzeni jednostek rządowych, sal konferencyjnych czy pokoi rad nadzorczych. Panel Liso ma przekątną 8 cali, jest wykonany w technologii pojemnościowej i został pokryty specjalną warstwą ograniczającą zostawianie przez użytkowników śladów palców. Urządzenie może być zasilane za pomocą zewnętrznego zasilacza i przez PoE, jest wyposażone w szereg rozwiązań znacząco ułatwiających jego codzienne użytkowanie i rozszerzające jego funkcje. Wśród nich można wskazać możliwość dokonywania rezerwacji, anulowania spotkań bądź zwiększania ich czasu trwania wprost z panelu wraz z możliwością nadania stosownych uprawnień dla poszczególnych użytkowników. Dostęp ten może być egzekwowany zarówno za pomocą standardowego kodu PIN, ale również za pomocą czujników RFID i NFC. Szybką identyfikację tego, co dzieje się w danym pomieszczeniu, ułatwia nie tylko bardzo czytelny interfejs graficzny do wyszukiwania sali według jej zajętości bądź znajdujących się w środku rozwiązań technicznych (jak projektor, system tłumaczeń czy monitor), ale także podświetlenie dookoła panelu, które kolorem informuje nas, czy jest wolna, czy zajęta. Dodatkowo urządzenie może wysyłać w sposób automatyczny informacje do zarządcy budynku o ewentualnych usterkach poszczególnych urządzeń w pomieszczeniu. Panel może nas informować także o kierunku, w którym należy się udać, aby dotrzeć do właściwej sali. Urządzenie współpracuje oczywiście z najpopularniejszymi platformami do zarządzania spotkaniami, jak Microsoft Office 365, Microsoft Echange czy Google G. Jak zapowiada producent, jeszcze tego lata pojawi się aplikacja umożliwiająca dokonywanie i zarządzanie rezerwacjami również z poziomu telefonu.
Co ważne, Liso jest produktem do pracy w warunkach 24/7 i dzięki temu, że nie ma baterii – w przeciwieństwie do tabletów adaptowanych do potrzeb systemu rezerwacji sal – nie ma tutaj ryzyka, że po kilku latach pracy spuchnie bateria, co może wiązać się nawet z wymianą całego urządzenia. Rozwiązanie nie wymaga licencji, raz zakupione będzie działać wiecznie i będzie umożliwiało instalację aktualizacji, a jego gwarancja może zostać rozszerzona nawet do pięciu lat.
Oprócz Liso, Marcus Gemme zaprezentował także głośnik konferencyjny z mikrofonem o nazwie Minto. To urządzenie umożliwia szybkie połączenie za pomocą kabla (USB lub jack 3,5 mm) bądź bluetooth i zapewniające doskonałą jakoś dwukierunkowej transmisji audio. Zgodnie ze specyfikacją producenta jeden egzemplarz Liso jest w stanie pracować nawet w sali na dwudziestu osób i potrafi przechwycić dźwięk nawet z odległości 10 m. Co więcej, zostały tutaj zainstalowane algorytmy eliminujące hałas i szumy tła. Obsługa urządzenia jest niezwykle prosta i intuicyjna. Ciekawostką jest rozwiązanie umożliwiające wyciszanie mikrofonu poprzez przesunięcie nad nim ręką.
Urządzenie może pracować w pełni bezprzewodowo i jest zasilane za pomocą wbudowanej baterii ładowanej za pomocą ładowarki, na którą wystarczy tylko odwiesić głośnik po zakończeniu pracy.
Minto jest doskonałym kompanem do współpracy z platformami Microsoft Lync, Skype czy Google Hangouts. Ciekawostką zaprezentowaną w trakcie spotkania, znajdującą się również w ofercie firmy Evoko, jest obiektyw w formie nakładki, którą można zainstalować na kamerze laptopa bądź telefonu i która nie tylko rozszerza jej kąt widzenia (do 151°), ale także zapewnia oświetlenie dzięki znajdującym się na niej trzynastu diodom LED.
Firma Evoko zapowiedziała wprowadzenie do oferty zupełnie nowego produktu, pokazanego po raz pierwszy na tegorocznych targach ISE w Amsterdamie. To rozwiązanie o nazwie Pusco, będące dużym monitorem do powieszenia lub ustawienia na specjalnym statywie, dzięki któremu otrzymujemy łatwe w obsłudze rozwiązanie digital signage typu wszystko w jednym. Nowy produkt zostanie wprowadzony na rynek w lecie tego roku.
Kolejnym punktem spotkania była prezentacja rozwiązań marki Epiphan, poprowadzona przez Bogusława Kłodzińskiego, w której wiele uwagi poświęcono modelowi Epiphan Pearl-2 umożliwiającemu przechwytywanie, rejestrację i streaming sygnału wideo nawet z sześciu różnych źródeł od rozdzielczości SD do 4K.
Prezentacje zakończyła specjalistyczna sesja warsztatowa, w trakcie której Michał Jaworski z firmy Comm-Tec omawiał praktyczne aspekty związane z konfiguracją i funkcjonowaniem systemu bazującego na produktach marki Brightsign.
Po części teoretycznej przewidziano czas na zwiedzanie Demo Vana i praktyczne spotkanie z urządzeniami. W mobilnym showroomie dystrybutora, oprócz omawianych w trakcie prezentacji rozwiązań, można było zobaczyć także urządzenia do transmisji i zarządzania sygnałami Gefen 4K Ultra HD HDMI oraz VGA KVM over IP, procesory wideo Analogway, najnowsze urządzenie do transmisji sygnału marki Comm-Tec DaisyNET II TRX, windy do monitorów Albiral, umożliwiające ich ukrycie w blacie stołu, urządzenia typu smarthub firmy Newline (świetne rozwiązanie dla trwającego wciąż projektu rządowego Interaktywna Tablica) uniwersalne systemy rack z zasilaniem i chłodzeniem ONErack firmy tvONE czy szafy firmy Middle Atlantic.
Prezentacja nowości z branży AV w formie podróżującego od miasta do miasta samochodu niesie szereg korzyści zarówno dla gości, jak i samych organizatorów. Przybywający na takie spotkania specjaliści AV mają pewność, że w każdym miejscu zostanie pokazany dokładnie ten sam zestaw rozwiązań, spiętych w jeden w pełni działający system, bez ryzyka, że dany element w wyniku kolejnego montażu ulegnie uszkodzeniu i nie będzie można zobaczyć, jak pracuje. Również dla samych organizatorów taka forma prezentacji urządzeń jest znacznie wygodniejsza, po-nieważ nie muszą oni w każdym miejscu spinać i rozpinać całego systemu, a także nie wymagają żadnej konkretnej przestrzeni do prezentacji, która w istocie jest zawsze z nimi. Zmotoryzowanym showroomem można podjechać w każde miejsce i nawet spon-tanicznie przeprowadzić prezentację określonego rozwiązania pod siedzibą integratora czy klienta końcowego.