sennheiser ew-dp

Sennheiser od lat należy do przodujących producentów rozwiązań audio dla wielu branż – muzycznej czy filmowej – jednocześnie nie tylko nadążając za aktualnymi tendencjami rynkowymi, ale wręcz je wyznaczając. A żyjemy w epoce rosnących wymagań jeśli chodzi o jakość produkcji – bez względu na kanały ich dystrybucji – czy będzie to telewizja, serwisy streamingowe, YouTube itp. Nowe systemy w pełni wykorzystują zatem technologię cyfrową, możliwości zdalnej kontroli za pomocą urządzeń mobilnych lub automatyzację wielu rutynowych czynności. Powstają narzędzia inteligentne, które mają wspomagać człowieka w pracy i pozwolić na zaoszczędzenie czasu potrzebnego na przygotowanie.

Nieprzypadkowo mówimy już na samym początku o kwestii czasu. Współcześnie jest on czynnikiem bardzo istotnym, a nierzadko wręcz decydującym. Informacja, reporterski materiał wideo, vlog z aktualnościami i wiele innych form powinny ukazać się w miarę szybko, bo konkurencja nie śpi, a odbiorcy chcą otrzymać nowy materiał w miarę szybko. Dlatego ważne jest to, by od razu uzyskać materiał wysokiej jakości, który nie będzie wymagał skomplikowanych zabiegów przed publikacją. Sennheiser wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując bezprzewodowy system nakamerowy EW-DP, który jest częścią intensywnie rozwijanej rodziny Evolution Wireless Digital. Czym zatem jest omawiany w niniejszym artykule produkt? Najprościej rzecz ujmując to cyfrowy system bezprzewodowych (działających w paśmie UHF) mikrofonów, którego głównym przeznaczeniem jest szeroko pojęty rynek wideo. Adresatami są zatem filmowcy, dokumentaliści, twórcy treści internetowych, reporterzy itp.

sennheiser ew-dp

Odbiornik EW-DP EK wraz z antenami.

Nadrzędnym zadaniem systemu jest zagwarantowanie dźwięku bardzo wysokiej jakości podczas nagrań wideo – stąd zresztą określany jest on jako nakamerowy. Producent opracował bowiem innowacyjny, magnetyczny sposób montowania odbiorników na kamerze, pozwalający ustawiać je w stosy (jeden nad drugim) w sytuacji gdy potrzebnych będzie więcej mikrofonów i uzyskanie odpowiedniego miksu. Skoro zaś wspominamy o odbiornikach, sercem systemu jest właśnie taki odbiornik, o oznaczeniu EW-DP EK, który charakteryzuje się nie tylko bardzo dobrymi parametrami, ale także niewielkimi rozmiarami, co w przypadku montażu na kamerze jest bardzo istotne dla wygody pracy, a także ergonomii – zwłaszcza gdy operator musi kręcić z ręki i po pewnym czasie czuje się każdy dodatkowy kilogram. I choć mamy do czynienia z rozwiązaniem bardzo zaawansowanym, sama obsługa czy konfiguracja są na tyle proste, że nawet początkujący użytkownicy nie będą mieli z tym problemu. Zgodnie też ze współczesnymi wymogami całością można sterować za pomocą aplikacji mobilnej Smart Assist. W skład serii, oprócz wspomnianego przed chwilą odbiornika, należą dwa nadajniki: EW-D SK, przeznaczony do mikrofonów krawatowych, a także ręczny EW-D SKM-S. Ponadto producent anonsuje, że jesienią do tej listy dołączy jeszcze jeden nadajnik, typu plug-on. Obecnie omawiany system jest oferowany w postaci kilku zestawów, pozwalających na wybranie takiego, jaki najbardziej pasuje do charakteru naszej pracy.

sennheiser ew-dp

Widok ściany bocznej odbiornika EW-DP EK wraz z gniazdami audio i USB-C

Każdy z nich zawiera oczywiście odbiornik, magnetyczną płytę do montażu na kamerze (jest to oczywiście system uniwersalny, pasujący do wielu modeli i posiadający zimną stopkę, zaczep do paska oraz śruby), litowo-jonowy akumulator BA 70, dwie typowe baterie AA, kabel TRS (jack 3,5 mm), kabel TRS 3,5 mm na XLR oraz przewodem USB-C, który służy do ładowania. Poszczególne zestawy różnią się zatem nadajnikami i mikrofonami, EW-DP ME 2 SET zawiera wspomniany przed chwilą nadajnik body pack EW-D SK oraz dookólny mikrofon krawatowy ME 2. Z kolei EW-DP ME 4 SET ma inny mikrofon krawatowy – tym razem jest to ME 4, o kardioidalnej charakterystyce kierunkowości i lepiej sprawdzający się tam, gdzie potrzebne jest większe skupienie na konkretnym źródle dźwięku, względnie mamy do czynienia z hałasem w tle. EW-DP 835 SET dla odmiany zawiera nadajnik ręczny, wyposażony w kapsułę dynamiczną o charakterystyce kardioidalnej – MMD 835.

sennheiser ew-dp

Firmowy system uniwersalnego montażu do kamery

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, system EW-DP został skonstruowany z myślą o szerokich zastosowaniach podczas profesjonalnych realizacji wideo, ale jednocześnie jest tak pomyślany, by nie wymagał od użytkownika większej niż przeciętna wiedzy technicznej. Jego adresatami są bowiem bardzo różni odbiorcy, którzy niewątpliwie będą znać się na swojej pracy, tworzeniu treści na wideo, ale niekonieczne muszą być specjalistami w dziedzinie nowych technologii. Konfiguracja jest prosta, intuicyjna, a system tak naprawdę sam będzie podpowiadał co należy zrobić. Lista niezbędnych ustawień jest minimalna, a gdyby z jakichś powodów pojawiły się problemy, wówczas urządzenie inteligentnie samo rozpozna przyczynę i zasugeruje sposób jej usunięcia. Może to być przesterowanie dźwięku wymagające obniżenia poziomu, problem z niskim poziomem naładowania baterii, brak łączności między nadajnikiem i odbiornikiem itp. Odbiornik także sam wyszukuje wolne częstotliwości i zapewnia pracę bez zakłóceń. W każdej sytuacji EW-DP będzie wspierać użytkownika, dzięki czemu będzie on mógł skupiać się na tym, co stanowi kwintesencję jego pracy, bez potrzeby martwienia się o to, czy sprzęt będzie działać prawidłowo, gwarantując oczekiwaną jakoś dźwięku. Do synchronizacji sterowania wykorzystano zintegrowany Bluetooth, zaś wszystkim możemy sterować z poziomu urządzenia mobilnego (tabletu, smartfonu) za pomocą aplikacji Smart Assist (dostępnej dla systemów iOS oraz Android). Ułatwia ona pracę na planie także w przypadku, gdy mamy większą liczbę systemów (możliwe jest koordynowanie pracy i bezprzewodowe łączenie do 16 z nich). Wszystko mamy wówczas pod kontrolą, łatwiejszy jest także ogólny przegląd sytuacji – które nadajniki są aktywne, które wyciszone itd. By przyspieszyć poznawanie wszystkich funkcji producent zawarł w samej aplikacji także centrum wsparcia z plikami wideo, w których wyjaśniono najważniejsze kwestie.

sennheiser ew-dp

Nadajnik bodypack EW-D SK

System charakteryzuje się znakomitymi parametrami, jak choćby maksymalny poziom wejściowy wynoszący aż 134 dB, co gwarantuje uzyskanie czystego i wolnego od zniekształceń dźwięku nawet podczas rejestracji bardzo głośnych dźwięków. Latencja jest bardzo niska, wynosząca 1,9 ms, dzięki czemu w ogóle nie musimy się martwić o synchronizację dźwięku z obrazem. Pasmo o szerokości 56 MHz sprawia, że system bez problemu odnajdzie się w każdych warunkach. Całość może pracować w relatywnie szerokim zakresie temperatur, od -10 do +55 °C, zatem także na zewnątrz, o ile nie panują naprawdę ekstremalne mrozy. Odbiornik EW-DP EK zapewnia pasmo przenoszenia w zakresie od 20 Hz do 20 kHz, zatem uzyskujemy wierny zapis dowolnego materiału. Napięcie wejściowe wynosi od ~ 1,8 do 4,35 V (dla nadajnika jest to 2,0 – 4,35 V). Wszystko udało się uzyskać przy zachowaniu niewielkich rozmiarów, sprawiających, że po zamontowaniu do kamery takie dodatkowe urządzenie nie będzie stanowić problemu, czy utrudniać pracy. Odbiornik waży 140 gramy (bez zasilaczy i anten) i ma wymiary 86 x 67 x 28 mm. Innowacyjny system magnetycznego łączenia pozwala na ustawianie jednego odbiornika na drugim, zaś anteny (dwie) można ustawić pod dowolnym kątem. Na ścianie czołowej – zwróconej w stronę operatora kamery – znajduje się wyświetlacz OLED, który prezentuje najważniejsze informacje, jak poziom sygnału audio, poziom sygnału radiowego, pozostający czas pracy na bateriach (zarówno samego odbiornika, jak i nadajnika). Ponadto znajdziemy tu także kilka przycisków do obsługi, w tym także aktywujący synchronizację z nadajnikiem. Na ścianie bocznej mamy wyjście (3,5 mm) sygnału z mikrofonu, gniazdo słuchawkowe oraz USB-C do zasilania i ładowania baterii.

sennheiser ew-dp

Jeden z dwóch dostępnych mikrofonów krawatowych

Odbiornik wykorzystuje dwie baterie AA, względnie akumulator BA70 – a jak przed chwilą wspomnieliśmy, możliwe jest także bezpośrednie zasilanie poprzez USB, przede wszystkim z powerbanku, by uzyskać pełną mobilność. W pierwszych dwóch przypadkach czas pracy wynosi do 7 godzin, w przypadku powerbanku wszystko zależy od jego pojemności. Nadajnik typu bodypack, EW-D SK można zasilać za pomocą baterii AA, albo wspomnianego akumulatora, czas pracy wynosi do 12 godzin. Waży 120 gramów przy wymiarach 63 x 80 x 20 mm (nie licząc anteny). Mikrofon krawatowy ME 2, o wszechkierunkowej charakterystyce, z przetwornikiem pojemnościowym, oferuje pasmo przenoszenia od 50 Hz do 18 kHz, podczas gdy ME 4 przy tych samych parametrach oferuje charakterystykę kardioidalną. Kapsuła MMD 835, montowana do nadajnika ręcznego (o wymiarach 63 x 80 x 20 mm) ma kardioidalną charakterystykę kierunkowości i dynamiczny przetwornik o pasmie przenoszenia od 20 Hz do 20 kHz. Firma już teraz anonsuje uzupełnienie serii o kolejny nadajnik, tym razem typu plug-on. Będzie on wyposażony w zasilanie fantomowe, co pozwoli na wykorzystanie dowolnego mikrofony przewodowego z wyjściem XLR. EW-DP SKP, bo takie będzie nosić oznaczenie, ma na pokładzie także slot karty pamięci (micro SD) na ewentualną kopię bezpieczeństwa nagrania z tego konkretnie źródła.

sennheiser ew-dp

Aplikacja mobilna Smart Assist

Podsumowanie
Sennheiser EW DP to znakomita propozycja dla każdego, kto pracuje z materiałami wideo i oczekuje wysokiej jakości dźwięku, a jednocześnie ceni sobie prostą, intuicyjną obsługę i minimalną ingerencję użytkownika w cały system. To narzędzie, które pozwala skupić się na twórczej pracy, bez niepotrzebnego zawracania sobie głowy kwestiami technicznymi. Producent od wielu lat znany jest z wysokiej jakości swoich produktów, zastosowania innowacyjnych technologii, najlepszych materiałów. Słowem, otrzymujemy produkt z wysokiej półki, który powinien nam długo i bezproblemowo służyć. Ciekawie rozwiązane połączenie magnetyczne i możliwość ułożenia na sobie odbiorników poprawia wygodę pracy. Parametry akustyczne są imponujące, a obsługę bardzo ułatwia mobilna aplikacja. To wszystko sprawia, że warto zwrócić uwagę na omawiany system, zwłaszcza jest on częścią Evolution Wireless Digital.

TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”