Dom Kultury Kadr jest na kulturalnej mapie stolicy instytucją znaną od dziesięcioleci. Od połowy lat osiemdziesiątych mieścił się w pawilonie na Służewcu Przemysłowym. W miarę gwałtownego rozwoju tej dzielnicy przestał przystawać do jej biurowego charakteru. To obecnie najbardziej dynamiczne miejsce w Warszawie, pełne najnowocześniejszych budynków biurowych, siedziba największych marek reklamowych, ubezpieczeniowych i medialnych. To także miejsce pracy tysięcy ludzi, znienawidzone z powodu ciągłego zakorkowania. Zbigniew Darda – dyrektor Kadru, człowiek ambitny i pomysłowy – postanowił odmienić wizerunek „Mordoru”.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]W[/fusion_dropcap]2010 roku, wspólnie z burmistrzem dzielnicy Mokotów Bogdanem Olesińskim, Zbigniew Darda przedstawił plan uruchomienia domu kultury we własnym budynku, na nowej działce. Budowa rozpoczęła się w 2013 roku, ale projekt gotowy był już w 2011. Architekci – Małgorzata Dąbrowska-Graj i Tomasz Graj z pracowni Samograj – zaprojektowali nowoczesny budynek, który nie tylko nawiązuje do przemysłowego klimatu Służewca, ale także obiecuje wytchnienie wśród biznesowej atmosfery. Zaprojektowano dwie zupełnie różne elewacje. Zachodnia jest dynamiczna i to dosłownie: jej białe kafle mogą układać się w dowolny tekst. Wschodnia zaś jest nawiązaniem do architektury skandynawskiej, z dominacją czarnej cegły i jasnego drewna. Budynek został oddany latem 2017 roku, a oficjalne otwarcie odbyło się na początku października. W środku rozciąga się przestrzenny hol o industrialnym charakterze, który obejmuje salę widowiskową, mieszczącą ponad dwieście trzydzieści miejsc, a także daje dostęp do kawiarni i przestrzeni wypoczynkowej oraz piętnastu pracowni, które ulokowane są na górze. Wśród nich są pracownie plastyczne, muzyczne, sportowe, taneczne i teatralne, znajdują się tu także sala kameralna i studio nagrań. Celem Domu Kultury Kadr jest zbliżanie ludzi. Tę misję pełnił już w starej siedzibie, lecz jej rozmiary nie pozwalały na zrównoważoną pracę. Dlatego po decyzjach formalnych nastąpiły konsultacje społeczne. Pracownicy Kadru ankietowali mieszkańców, badając ich zainteresowania w zakresie kultury i rozwoju osobistego, ale także zwykłych, ludzkich potrzeb – na przykład tak poszukiwanego w stolicy odpoczynku. Ukończony lokal wychodzi tym potrzebom naprzeciw. Kadr to miejsce łączące energię ze spokojem i nowoczesność z tradycją. Dyrektor Darda pieczołowicie dba o te aspekty, by móc powiedzieć warszawiakom zgodnie z hasłem swojej instytucji: warto bywać w Kadrze. Projekt systemu dźwiękowego spotkał się więc z dużymi wymaganiami. Musiał spełnić potrzeby akustyczne w mniejszych salach, we foyer oraz kawiarni i sali kameralnej, ale przede wszystkim musiał zrealizować wysokie wymogi sali widowiskowej. Rozpisano przetarg na nietypowy system, który miał w sobie łączyć dwie funkcje w zależności od chwilowego przeznaczenia sali: kinową oraz koncertową. Firma Audio Plus z Łomianek zaoferowała te zastosowania w systemie najwyższej klasy, opartym na rozwiązaniach francuskiej marki L-Acoustics. Zamawiający docenili możliwość wykorzystania jednego systemu w dwóch niezależnych celach, a także byli przekonani do jego bardzo wysokiej jakości. Osiągnięto zamierzony cel, a efekt okazał się ponadto korzystny cenowo. Jako podstawowy system stereofoniczny działają dwa grona, każde złożone z trzech zestawów szerokopasmowych L-Acoustics z serii ARCS. Uzupełniają je cztery zestawy niskotonowe SB18i, oraz linia frontfill, złożona z trzech miniaturowych zestawów szeroko-pasmowych 5XT. Do zasilenia systemu użyto sześciu wzmacniaczy LA4X. Zostały one połączone cyfrowo z wykorzystaniem protokołu AES/EBU z siecią Midas oraz dodatkowo w domenie analogowej z procesorem kinowym Dolby. Dzięki temu system może pracować alternatywnie jako nagłośnienie stereo lub w kinowym standardzie 5.1. Użytkownik dokonuje zmiany typu wejść oraz konfiguracji ich krosowania za pomocą zmiany presetu, co oznacza, że może zmienić funkcję systemu z kinowej do koncertowej bez przepięcia jednego kabla. System uzupełniają monitory sceniczne L-Acoustics X12 (sześć sztuk), z których trzy w konfiguracji kinowej służą jako zestawy L/C/R. Na scenie pracują też dwa głośniki X8 jako małe zestawy wedge lub zestawy efektowe na horyzoncie sceny. Po bokach widowni umieszczono ponadto czternaście zestawów 5XT pracujących jako kinowe surroundy lub jako zestawy efektowe na przykład w spektaklach teatralnych. Właśnie te maleńkie zestawy głośnikowe robią największe wrażenie: w układzie surround grają na poziomie 119 dB! Cały system w ustawieniu kinowym zmieścił się w normie Dolby z dziesięciodecybelowym zapasem. W ten sposób rozszerzono możliwości sali koncertowej i nawiązano do pionierskiego podejścia dyrektora Dardy i jego zespołu. Wyposażenie sali widowiskowej uzupełniają liczne mikrofony, dwie konsolety cyfrowe Midas (do nagłośnienia frontowego i odsłuchowego) oraz system komunikacji interkomowej marki RTS. Główny pulpit inspicjenta KP5032, wyposażony w trzydzieści dwa aktywne klawisze, komunikuje się z siedmioma pulpitami stołowymi DKP16CLD (czternaście klawiszy), dwoma pulpitami naściennymi WKP1 oraz jednym pulpitem rackowym KP3016 (czternaście klawiszy). Dodatkowo zainstalowano dwa mikrofony Electro-Voice służące do podsłuchu akcji scenicznej i kilka zestawów słuchawkowych RTS. Całością interkomu steruje matryca RTS ZEUS III LE. Oczywiście systemy dźwiękowe i interkomowe połączone są we wspólną sieć, której zakończeniem są zestawy głośnikowe, zamontowane w imponującej przestrzeni foyer. Ta przestrzeń nie mogła być wizualnie zepsuta niepasującymi głośnikami. Wybrano nowocześnie i gładko wyglądające urządzenia amerykańskiej marki Electro-Voice z serii EVID w liczbie osiemnastu sztuk. Część z nich zamontowano bezpośrednio do ścian, a część na wysięgnikach, które dodatkowo potęgują efekt wzrokowy – kojarzą się z pyskami uśpionych Obcych, które wtargnęły do Kadru. Wszystkie mają kolor biały, bo taka jest stylistyka tego miejsca. Uzupełnia je dziesięć głośników sufitowych z serii EVID, a steruje nimi cyfrowa matryca sygnałowa Electro-Voice N8000 oraz dwa wzmacniacze PA2250T tej samej marki. W sali zajęć wokalowych zamontowano na stałe sześć głośników, zaś do pozostałych sal dostarczono cztery mobilne systemy nagłośnieniowe, które mogą być rozstawione i zdemontowane w zależności od potrzeb. Wszystkie wykonane są w oparciu o urządzenia marki Electro-Voice z serii ZXA i ZLX. Dodatkowymi elementami realizacji był system podglądu akcji scenicznej oraz wyposażenie studia nagrań. Wykonano je w oparciu o urządzenia wielu różnych marek, w tym Samsung, Apple, Midas, Klark-Teknik i BENQ. Instalacje uzupełniono o przewody Klotz i złącza Switchcraft, a także własnej produkcji elementy przyłączeniowe, w których firma Audio Plus specjalizuje się od 1987 roku pod marką Sokool. Kadr jest wyjątkiem na kulturalnej mapie Warszawy. Niestety, nawet w prestiżowych lokalizacjach często zapomina się o dźwięku i przeznacza na niego zdecydowanie zbyt małe środki, które pozostaną po gigantycznych wydatkach związanych ze stroną wizualną przedsięwzięcia. Tymczasem to właśnie dźwięk często decyduje o charakterze miejsca. Wiedząc to, dyrektor Darda i jego ludzie byli w stanie przekonać włodarzy stolicy, że miejsce tego rodzaju jest potrzebne. Decyzja dotycząca wyrafinowanego systemu dźwiękowego była tego następstwem. Dzięki brzmieniu nie tylko profesjonalnej jakości, ale także o niespotykanych walorach dynamicznych i szczególnych możliwościach, Warszawa może pochwalić się miejscem wyjątkowym na skalę światową. I może ze spokojem przypominać, że warto bywać w Kadrze.

TEKST: AVIntegracje
ZDJĘCIA: Krzysztof Skłodowski

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl