Firma LG Electronics od wielu lat może pochwalić się imponującym portfolio produktowym, w tym wieloma technologiami niedostępnymi w ofercie innych dostawców. Mowa tutaj m.in. o ekranach OLED, w tym również modelach wygiętych i transparentnych, czy foliach LED o wysokiej jasności. Wiele nowości zostało zaprezentowanych w trakcie tegorocznych targów ISE w Barcelonie. To właśnie te nowe rozwiązania stały się inspiracją do rozmowy o rynku, kierunkach rozwoju i unikalnej filozofii współpracy z partnerami oraz klientami końcowymi.

W trakcie tegorocznych targów Integrated Systems Europe w Barcelonie spektakularne stoisko LG Electronics przyciągało uwagę odwiedzających. Działo się tak przede wszystkim za sprawą ogromnego ekranu 8K LG MAGNIT MicroLED o przekątnej 272” oraz dwóch instalacji składających się z 56 ekranów transparentnych OLED.  Stoisko o powierzchni kilkuset metrów kwadratowych zostało podzielone na kilka sekcji odpowiadających poszczególnym rynkom wertykalnym. W strefie poświęconej sztuce cyfrowej można było zobaczyć przestrzenną instalację złożoną z czterech ekranów LED, na których wyświetlany był kontent anamorficzny,  dający unikalne wrażenie przestrzenności.
Na stoisku LG można było odwiedzić również część poświęconą rozwiązaniom dla korporacji oraz sekcję z technologiami do wyświetlania obrazu przeznaczonymi dla salonów z telefonami komórkowymi i smartwatchami. Odwiedzający mogli zobaczyć także rozwiązania edukacyjne, w tym m.in. wielkoformatowe tablice interaktywne, sekcję z technologiami dla sektora hotelowego czy przestrzeń, w której prezentowane były rozwiązania multimedialne dla kawiarni i restauracji.
W strefie koreańskiego producenta znajdowały się również dwie wyjątkowe ekspozycje, prezentujące najnowocześniejsze trendy technologiczne, w tym m.in. wirtualne studia, umożliwiające produkcję programów TV czy filmów. Można tam było zobaczyć również nowoczesne stacje ładowania samochodów elektrycznych, wyposażone w doskonałej jakości ekrany LCD, mogące służyć do obsługi samych urządzeń oraz jako nowoczesne nośniki reklamowe.

Zapraszamy do lektury rozmowy z Dobromirem Maconko z firmy LG Electronics Polska, który opowiedział nam o najnowszych rozwiązaniach, rynkowych trendach oraz filozofii firmy w zakresie współpracy z partnerami i klientami końcowymi.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Bardzo interesującym produktem znajdującym się w ofercie LG Electronics jest ekran LED all-in-one gotowy do pracy zaraz po wyjęciu z pudełka.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Jakie są Twoje obserwacje, jeżeli chodzi o rynek rozwiązań do wyświetlania obrazu? O jakie technologie przede wszystkim pytają dzisiaj klienci z różnych rynków wertykalnych i jakie były kluczowe rozwiązania prezentowane na Waszym stoisku w trakcie targów ISE 2023?
Dobromir Maconko, LG Electronics Polska:
Muszę przyznać, że tak duża liczba partnerów, integratorów i klientów końcowych obecnych na tegorocznych targach ISE była dla nas zaskoczeniem. To dowód na to, jak duże jest zainteresowanie najnowszymi technologiami do wyświetlania obrazu.  Spodziewamy się, że w najbliższej przyszłości będziemy realizować jeszcze więcej projektów w tym obszarze. W tym roku zanotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży, a w trakcie czterech dni targów tylko polski team LG odbył ponad 100 spotkań.
Wyzwania, jakie będzie stawiał przed nami rynek, są uzależnione od branży, o której mówimy. Na przykład, w branży korporacyjnej (sale konferencyjne, przestrzenie biznesowe czy części wspólne biur), wyraźnie widać zainteresowanie nowoczesnymi formami komunikacji, w tym wyposażeniem umożliwiającym prowadzenie wideokonferencji czy realizację zadań w trybie hybrydowym. Na stoisku LG klienci poszukiwali przede wszystkim monitorów z możliwością nawiązania bezprzewodowej, automatycznej komunikacji w oparciu o różne rozwiązania wideokonferencyjne.
Rozwijamy również naszą ofertę większych ekranów LED-owych. Z tej grupy produktowej zaprezentowaliśmy w tym roku, m.in. 136” ekran all-in-one,  który komunikuje się ze wszystkimi najpopularniejszymi zestawami wideokonferencyjnymi na rynku. Rozwiązanie to jest przeznaczone dla większych sal konferencyjnych. Coraz bardziej popularne staje się również tworzenie małych przestrzeni do spotkań, w których istotne jest, aby pracownicy mogli w bardzo szybki sposób połączyć się z ekranem z laptopa czy smartfonu i podzielić informacjami lub porozmawiać z innymi członkami zespołu, znajdującymi się nawet po drugiej stronie globu. Komunikację opartą na kolaboracji pomiędzy różnymi urządzeniami wspiera technologia Miracast, w którą wyposażone są nasze ekrany. Z kolei akcesoria takie jak One: Quick Share uzupełniają funkcjonalność BYOD i pozwalają użytkownikowi w łatwy sposób udostępnić ekran swojego komputera na monitorze LG.
Podczas tegorocznych targów prezentowaliśmy także gotowe rozwiązania do wideokonferencji składające się z dotykowego ekranu z wbudowaną kamerą oraz mikrofonami. Pozwalają one na współpracę ze wszystkimi platformami wideokonferencyjnymi. Dotychczas w naszej ofercie mieliśmy ekran o przekątnej 55”. Teraz zaprezentowaliśmy nowy, 75” model.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Znajdujący się przy wejściu na stoisko firmy LG Electronics spektakularny ekran MicroLED MAGNIT o rozdzielczości 8K i przekątnej 272” robił piorunujące wrażenie!

Jakie, Twoim zdaniem, są potrzeby klientów z rynku retail?
Ten rynek ma swoje specyficzne potrzeby. W czasie naszych spotkań w trakcie targów ISE, większość klientów i partnerów działających w tej branży wskazywała na rosnący udział sprzedaży w oparciu o e-commerce. Dziś nawet sklepy stacjonarne tworzone są tak, aby stanowiły  uzupełnienie sprzedaży w internecie. Ekrany LED, ekrany dotykowe czy rozwiązania multimedialne mają za zadanie dotrzeć z przekazem do klienta sklepu stacjonarnego, ale prezentowana na nich oferta niekoniecznie musi znajdować się na sklepowych półkach. Rozwiązania multimedialne mają za zadanie ułatwienie procesu zamówienia produktu, którego poszukuje klient. Już dzisiaj znamy przykłady sklepów, które działają właśnie w taki sposób.
Możemy pochwalić się szeroką ofertą technologii dla branży retail. Klientów z tego sektora powinny zainteresować przede wszystkim rozwiązania transparentne, takie jak monitory OLED czy folie, które mogą z powodzeniem wypełnić witryny sklepów, przeszklone balustrady, a nawet całe fasady budynków. W tym roku zaprezentowaliśmy nową folię z 14-mm pixel pitchem i jasnością aż 4000 nitów. To produkt o naprawdę dużej jasności, który doskonale nadaje się już nie tylko do wnętrz, ale także do witryn znajdujących się przy ulicach czy do galerii handlowych, w których mamy do czynienia z dużą ilość światła. Folia transparentna jest interesującym rozwiązaniem w rękach integratora, pozwala przełamać rynkowe standardy i pozwala na dużą kreatywność.
Podobnym rozwiązaniem, stworzonym z myślą o zastosowaniach wewnętrznych, są transparentne ekrany OLED. W naszej ofercie mamy rozwiązania umożliwiające tworzenie transparentnych ścian wideo składających się z 55” ekranów. W trakcie tegorocznych targów ISE zaprezentowaliśmy również nowość, jaką jest 30”, transparentny ekran OLED. To rozwiązanie zaprojektowane z myślą o mniejszych przestrzeniach. Wykorzystując ten ekran można tworzyć na przykład wewnętrzne standy, półki, multimedialne gabloty, a nawet menuboardy. Takie rozwiązania z pewnością dostarczą klientom nowych wrażeń zakupowych.
W naszej ofercie mamy również 55” transparentne monitory dotykowe, które mogą być wykorzystywane do tworzenia gablot multimedialnych. W ten sposób klient może zobaczyć nie tylko prezentowany na wystawie, fizyczny produkt, ale także poznać dane techniczne, zapoznać się z najnowszymi promocjami czy wreszcie dokonać zamówienia.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Firma LG może pochwalić się również wieloma produktami do przestrzeni spotkań i sal konferencyjnych.

Duże wrażenie na odwiedzających Wasze stoisko zrobił najnowszy, imponujący ekran LED LG MAGNIT. Czy możesz przybliżyć parametry i funkcjonalność tego modelu?
Był to ekran o imponującej przekątnej, wynoszącej 272”, z pixel pitchem 0,78 mm, pracujący w rozdzielczości 8K. Dzięki temu robił naprawdę niesamowite wrażenie. Jest wykonany w oparciu o technologię Chip On Board (COB) – powierzchnia tego ekranu jest tak gładka, jak ta w naszych panelach LCD. Można powiedzieć, że są to zalaminowane diody, zapewniające nieprawdopodobnie wysoką jakość wyświetlanego obrazu. Dzięki zastosowaniu specjalnej powłoki pomiędzy diodami ekran ten zapewnia również doskonały, nieskończony kontrast i znakomitą czerń.
Podczas targów prezentowaliśmy ekran w wariancie 0,78 mm, ale w naszej ofercie integratorzy i klienci znajdą również mniejszy pixel pitch, wynoszący 0,68 mm oraz modele z nieco większymi odległościami pomiędzy diodami – 1,25 mm. Co ważne, taki ekran budujemy niemalże jak z klocków. Poszczególne elementy, stawiane jeden na drugim, są łączone za pomocą specjalnych konektorów.
Ekran MAGNIT prezentowaliśmy nie tylko na wejściu na nasze stoisko, ale także (ze względu na jego rozdzielczość i żywotność) w sekcji poświęconej monitoringowi, dyspozytorniom czy control roomom. Takie rozwiązania dają osobom pracującym przed ekranem ogromną powierzchnię wyświetlającą, bez widocznych połączeń i żywotność nawet na poziomie 100 000 godzin. Należy pamiętać, że w przypadku ekranu LED parametr ten nie oznacza, że po upływie tego czasu ekran przestanie świecić – ewentualnie jego jasność będzie niższa o 50% w stosunku do wartości początkowej.
Ekrany LED, takie jak MAGNIT, z pewnością znajdą zastosowanie w najbardziej ekskluzywnych przestrzeniach retail, ale także w sektorze HoReCa, w muzeach, showroomach, w prestiżowych przestrzeniach biurowych czy na rynku transportowym – na dworcach, lotniskach czy w hubach komunikacyjnych.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Do oferty LG Electronics dołączyła nowa folia transparentna o jasności 4000 nitów, która znakomicie sprawdzi się zarówno na witrynach znajdujących się przy ulicy, jak i tych w jasnych przestrzeniach galerii handlowych.

Ekrany LED i monitory wielkoformatowe dają projektantom i integratorom ogromne możliwości tworzenia przestrzennych konstrukcji. Na naszym stoisku prezentowaliśmy instalację, na której wyświetlany był kontent anamorficzny. Dawało to spektakularny efekt – obiekty wydawały się wręcz „wychodzić z ekranu”. W tej konkretnej instalacji został wykorzystany wewnętrzny ekran LED, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby był to ekran pracujący na zewnątrz. Przestrzenne konfiguracje możemy tworzyć także w oparciu o ekrany OLED czy nawet rozwiązania transparentne. Ekrany przestrzenne z kontentem anamorficznym są znakomitym rozwiązaniem dla branży retail, która wciąż poszukuje nowych rozwiązań przyciągających uwagę klientów. Jestem przekonany, że ten trend się umocni, a sama technologia będzie napędzała również rozwój kontentu.

Wiele uwagi w trakcie targów poświęcono aspektom związanym z ekologią, ograniczaniem śladu węglowego, neutralnością klimatyczną czy recyklingiem. Jak do tych zagadnień podchodzi firma LG?
Od wielu lat przykładamy bardzo dużą wagę do ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Cały czas adaptujemy nowe rozporządzenia i coraz bardziej restrykcyjne wytyczne, związane chociażby z poborem energii. Dobrym przykładem są nasze ekrany wielkoformatowe czy ekrany LED. Od wielu lat w naszych urządzeniach instalowane są czujniki natężenia światła, które powodują, że ekran, gdy nie ma takiej potrzeby, nie świeci maksymalną jasnością, ale ją obniża. Nasze urządzenia oferują różne tryby przechodzenia w stan czuwania. Dokładamy wszelkich starań, aby spełniały najbardziej restrykcyjne wymagania obowiązujące w szczególności na rynku europejskim.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Jednym z unikatowych produktów znajdujących się w ofercie LG Electronics są ekrany transparentne OLED. W tym roku w portfolio producenta pojawiły się nowe, mniejsze modele o przekątnej 30”, które dają projektantom zupełnie nowe możliwości.

Jak wygląda kontrola jakości, którą są objęte rozwiązania LG? Czy chcąc rozbudować posiadaną konfigurację za kilka lat, możemy być pewni, że cały ekran będzie charakteryzował się taką samą jakością? Czy możemy mówić o pełnej powtarzalności wszystkich produkowanych rozwiązań?
Zdecydowanie tak. W przypadku wszystkich naszych profesjonalnych wyświetlaczy, klient ma pewność, że w przypadku uszkodzenia czy awarii jednego elementu, może podmienić go na nowy i przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi, takich jak systemowa kalibracja, ekran będzie wciąż stanowił jednorodną powierzchnię wyświetlającą. W ofercie mamy również rozwiązania wyposażone w automatyczną kalibrację, tzw. smart calibration. Dzięki tej technologii w momencie instalowania dodatkowego ekranu, uruchamiamy odpowiedni program, preinstalowany w naszych monitorach, a on sam dostosowuje wszystkie ustawienia.  Na etapie sprzedaży ekranów LED zapewniamy odpowiednią ilość części zapasowych, pochodzących z tej samej serii produkcyjnej, które w pełni odzwierciedlają tę samą jakość. W przypadku naszych najnowszych LED-ów – all-in-one o przekątnej 136”, w standardzie zapewniamy 3% części zapasowych i trzyletnią gwarancję. Dajemy klientom również możliwość jej wydłużenia.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Wciąż w ofercie LG Electronics znajdziemy wiele rozwiązań do wyświetlania obrazu stworzonych z myślą o rynku HoReCa, a więc hotelach, restauracjach czy fast foodach.

Niektóre rozwiązania znajdujące się w Waszej ofercie są produkowane w Polsce. Jak wpływa to na czas dostaw i ewentualne serwisy już sprzedanych urządzeń?
Mława jest jedną z większych fabryk, które zaopatrują tę część Europy w rozwiązania do wyświetlania obrazu. Możliwości logistyczne dzisiaj są takie, że bez względu na miejsce produkcji, większość produktów jest dostępna już po kilku dniach.  Klienci z naszego rynku mogą czuć się jednak  wyróżnieni, mając najszybszy dostęp do rozwiązań, których potrzebują. Większość profesjonalnych rozwiązań do wyświetlania obrazu jest produkowana właśnie w Mławie. Mława jest także centralnym magazynem serwisowym, dostarczającym części zapasowe i komponenty do budowy ekranów LED. To gwarantuje bardzo szybką dostępność wszelkiego rodzaju części. Nasze rozwiązania dostępne są u dystrybutorów, których magazyny są wypełnione naszymi produktami. W sytuacji gdy produkt, którego poszukuje klient, nie jest w danej chwili dostępny, nasze możliwości produkcyjne pozwalają nam dostarczyć dane rozwiązanie nawet już w cztery tygodnie.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

W ofercie firmy LG Electronics znajdziemy wiele modeli ekranów LED.

Niezależnie od nowych rozwiązań wprowadzanych do oferty, wciąż jej bardzo ważną częścią są klasyczne monitory signage i LCD w technologii IPS. Jak wygląda ten rynek i jacy klienci wciąż sięgają po te rozwiązania?
Monitory w technologii LCD, nazywanej przez nas „tradycyjną”, wciąż stanowią trzon naszej sprzedaży. Oczywiście prezentujemy szeroką ofertę LED-ów czy OLED-ów, pojawia się coraz więcej projektów w tym obszarze, ale LCD jest cały czas najbardziej popularną i wciąż rozwijaną przez nas technologią.
W przypadku monitorów signage, coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się tzw. rozwiązania high brightness. Widzimy to w szczególności w branży retail. Dlatego w naszym portfolio pojawiły się m.in. ekrany o jasności nawet 4000 nitów. Mamy zarówno tzw. monitory window facing, instalowane w witrynach sklepowych, ale także ekrany, które mogą być bez żadnego problemu instalowane na zewnątrz. Na rynku pojawiają się też nowości – na przykład, stacje ładowania samochodów elektrycznych, które są idealnym miejscem do instalacji zewnętrznych ekranów high brightness. Mogą one z jednej strony informować o pracy ładowarki, ale też stanowić znakomitą powierzchnię reklamową. Tutaj szczególnie sprawdzą się monitory o konstrukcji tzw. open frame, czyli modele, które mogą być z powodzeniem zabudowane. W naszej ofercie pojawił się niedawno również mniejszy ekran high brightness, model o przekątnej 22” i jasności 1500 nitów, który cieszy się dużym zainteresowaniem klientów.
W przypadku nieco bardziej klasycznych monitorów signage, oferujemy zarówno zintegrowane rozwiązania dla rynku corporate, jak i monitory interaktywne dla rynku edukacyjnego czy duże monitory dotykowe o przekątnych wynoszących nawet 86”. Obserwujemy, że rynek zmierza w kierunku coraz większych przekątnych i mamy wiele zapytań o największe monitory. Dzisiaj standardem stała się już przekątna 55”, ale wielu klientów pyta również o modele 65”, 75” 86”,  98”, a nawet 110”, który jest w naszej ofercie od niedawna. To prawdopodobnie jeden z większych dostępnych dziś monitorów signage, który można zastosować w sali konferencyjnej czy w przestrzeni retail i rozwiązanie, które z powodzeniem może zastąpić np. projektor.
Warto przypomnieć, że większość naszych rozwiązań do wyświetlania obrazu ma wbudowaną platformę WebOS, umożliwiającą zdalne zarządzanie wieloma monitorami i odtwarzanie treści bez konieczności stosowania dodatkowych, zewnętrznych playerów. Oferujemy również zaawansowany, kompleksowy system do zarządzania wyświetlanymi treściami – SuperSign CMS. To daje naszym partnerom, klientom i integratorom ogromne pole do popisu i możliwość budowania fantastycznych projektów bez zbędnych komplikacji.

LG Electronics Polska – unikalna filozofia wdrażania nowych produktów, współpracy z partnerami i klientami

Jednym z unikatowych produktów znajdujących się w ofercie LG Electronics są ekrany transparentne OLED.

Jak wygląda współpraca firmy LG Electronics Polska z integratorami, partnerami i projektantami systemów AV? Na jakim etapie partnerzy i klienci końcowi powinni podjąć pierwszy kontakt z Wami?
Zdecydowanie, najszybciej jak to możliwe. Dajemy pełne wsparcie, zarówno przedsprzedażowe, w trakcie realizacji projektu, jak i już po jego wykonaniu. Mamy olbrzymie doświadczenie, pozyskane nie tylko na naszym rynku, ale także na wielu rynkach zachodnich. Jako globalna organizacja dzielimy się tym know-how. Znamy wiele instalacji i wiemy, jakim wyzwaniom stawiają czoła klienci na innych rynkach. Tę wiedzę i wypracowane rozwiązania możemy z powodzeniem implementować na naszym rynku i w ten sposób wspomóc naszych partnerów. Integratorzy wiedzą, że otrzymują od nas pełne wsparcie. Wiele z rozwiązań znajdujących się w naszej ofercie to nowości, które rynek dopiero poznaje. Dlatego nasze zaangażowanie jest tak ważne. Chodzi zarówno o wsparcie techniczne, związane z projektowaniem czy wyborem najlepszych rozwiązań, ale także o pomoc logistyczną, w tym właściwe zaplanowanie dostaw. Zapewniamy również wsparcie szkoleniowe i serwisowe. Mam tu na myśli nie tylko opiekę posprzedażową, ale także odpowiednie pakiety rozszerzające gwarancję – standardowy trzyletni okres gwarancji obowiązujący dla większości naszych produktów można wydłużyć nawet do pięciu lat. Jesteśmy dostępni dla naszych  partnerów podczas samego procesu instalacji. Możemy wesprzeć ich  zarówno zdalnie, jak i bezpośrednio w miejscu realizacji projektu.

Chętnie angażujemy się też we współpracę z klientami końcowymi, którzy często kontaktują się z nami w poszukiwaniu inspiracji. Później, już w trakcie planowania wdrożenia, włączamy w prace naszych partnerów, którzy całościowo odpowiadają za instalację systemu. Chcemy być pierwszym wyborem biznesu w zakresie rozwiązań Information Display, dlatego wszechstronne wsparcie naszych partnerów i klientów końcowych jest, obok wiodących technologii, naszym priorytetem.

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: LG Electronics Polska