Jak co roku na początku marca do stolicy Górnego Śląska przybyli fani e-sportu z całej Polski i wielu zakątków Europy. Turniej gromadzi najlepsze drużyny z całego świata. Ich tegoroczne zmagania obserwowała nie tylko kilkunastotysięczna publiczność zgromadzona w katowickim Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym, ale także – dzięki ekskluzywnej transmisji – widzowie przed telewizorami i ekranami komputerów na całym świecie. Aby mogli oni uczestniczyć w rozgrywce oraz śledzić to, co dzieje się na poszczególnych scenach, stworzona została sieć audio umożliwiająca przesyłanie sygnałów z gry, komentarzy i wywiadów towarzyszących wizji.
[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]J[/fusion_dropcap]uż po raz kolejny zaprojektowaniem sieci audio umożliwiającej dystrybucję i transmisję sygnałów w trakcie dwóch weekendów turnieju oraz dostarczeniem niezbędnego sprzętu zajęła się firma 120dB Michała Miki. Opiece polskiej ekipy powierzono scenę znajdującą się w audytorium, na której toczono boje w słynnej grze StarCraft II, oraz scenę północną w sali wielofunkcyjnej MCK, gdzie rozgrywano Puchar Polski Cybersport.
W tym roku transmisja zarówno sygnałów audio, jak i sieci interkom odbywała się za pomocą połączeń światłowodowych, których zastosowanie wymusiły odległości sięgające nawet 500 m! Sygnały audio były transmitowane w oparciu o protokół Dante, natomiast łączność przy udziale protokołu AES67.
Taka konfiguracja była możliwa w ramach jednej sieci dzięki stworzeniu wirtualnych sieci VLAN. W tym celu zastosowano przełączniki sieciowe Cisco SG300 wyposażone w moduły nadawczo-odbiorcze SFP umożliwiające konwersję połączeń ethernetowych na światłowód. Sygnały z mikrofonów komentatorów i sygnały z bezprzewodowych systemów mikrofonowych dla ekspertów analizujących rozgrywki trafiały za pomocą połączeń analogowych do przetworników Focusrite RedNet 2, umożliwiających transmisję dźwięku over IP w konfiguracji 16 × 16 sygnałów analogowych i dalej za pomocą skrętki do przełączników sieciowych. Wszystkie peryferia systemu interkomowego Riedel, a więc panele Smartpanel RSP-2318 i przede wszystkim matryca Riedel Artist 64, były wpięte bezpośrednio do urządzeń Cisco. Jeżeli chodzi o komunikację z kierownikami sceny, inspicjentami i operatorami wymagającymi interkomów bezprzewodowych, w tej roli zastosowane zostały beltpacki Bolero z aktywnymi antenami.
Wszystkie sygnały trafiały do dwóch reżyserek, w których realizowany był miks na potrzeby streamingu. W zależności od potrzeb sygnały z sieci były konwertowane do postaci analogowej bądź wchodziły bezpośrednio do konsolet fonicznych za pomocą pracujących w nich kart Dante. W przypadku jednej ze scen w roli konwerterów analogowo-cyfrowych zastosowano stageboxy Solid State Logic SB32.24. Dzięki temu, że można wpiąć w nie konwertery SFP, wprost z urządzenia podawane były połączenia światłowodowe wpięte do całej sieci audio, co wykluczyło konieczność stosowania dodatkowej, zewnętrznej konwersji i dodatkowych urządzeń.
Jak przyznał Michał Mika, właściciel firmy 120dB i projektant całej sieci audio: „Niepodważalną zaletą stosowania transmisji światłowodowej w oparciu o przetworniki SSL jest fakt, że latencja transmisji w trakcie Intel Extreme Masters wynosiła zaledwie 250 μs”.
Wszystkie sygnały mikrofonowe trafiały do sieci audio i stamtąd po przedwzmacniaczu konsolety, a przed fade-rem są wysyłane na potrzeby realizacji dźwięku na scenach. Dodatkowo na FOH jest podawana również z wozu linia stereo z dźwiękami z gry, reklamami, spotami itp. W audytorium została zastosowana konsoleta frontowa Yamaha wyposażona w kartę Dante, co umożliwiło bezpośrednie odebranie sygnałów z przełącznika sieciowego znajdującego się na stanowisku FOH. Na drugiej scenie zastosowanej tam konsolecie Midas Pro2 towarzyszył konwerter Klark Teknik DN9650 z kartą KT-DANTE64 umożliwiającą konwersję Dante-AES50.
W trakcie produkcji, tym razem na scenie głównej, zastosowano jeszcze jedno urządzenie z logo Focusrite. Był to konwerter MADI 64×64 RedNet 6. Jego zastosowanie umożliwiło spięcie wozu OB-Van szwedzkiej firmy NEP Group, za pomocą którego realizowano dźwięk dla sceny głównej, a który pracuje właśnie w oparciu o standard połączeń MADI. W tym wypadku, aby zapewnić pełną synchronizację, cały system był sterowany zegarem podawanym przez osprzęt wozu.
Przygotowana na tegoroczną edycję Intel Extreme Masters konfiguracja sieć audio to rozwiązanie, którego nie powstydziłoby się wiele dużych produkcji telewizyjnych (meczy piłkarskich, rozgrywek sportowych w hali czy zmagań na stadionie lekkoatletycznym). Wprawdzie dźwięki kopanej piłki czy pistoletu startowego na bieżni zostały zamienione na strzały z karabinów, wybuchy bomb i odgłosy mieczy i potworów, to jednak wciąż towarzyszyła im dokładnie ta sama, żywo reagująca publiczność, jaka obserwuje „klasyczne” rozgrywki sportowe na stadionach całego świata. Inne medium, emocje te same. Dzięki zastosowanym systemom mogą się one udzielać nie tylko publiczność przed sceną, ale także widzowie na całym świecie – nie tylko widząc, ale także słysząc każdy detal rozgrywki.
Tekst: AVIntegracje