Jednym z najlepszych miejsc w Europie, gdzie koniecznie trzeba się wybrać, aby zobaczyć najbardziej aktualne trendy związane z technologią AV, wyświetlaniem obrazu, a w szczególności rozwiązaniami z obszaru digital signage, już od wielu lat jest Londyn. Wcale nie muszą być to targi, ani nie trzeba udawać się do zamkniętych na co dzień działów R&D czy przestrzeni ekspozycyjnych. Wystarczy tylko wylądować na lotnisku, wsiąść do metra, udać się do restauracji czy po prostu przejść się ulicą, aby zobaczyć te najnowsze rozwiązania i kierunek rozwoju całej branży w przyszłości.
Nie dziwi zatem, że firma iiyama, jeden z liderów sektora wyświetlaczy, postanowił zorganizować pierwszą edycję spotkania dla europejskich przedstawicieli mediów „iiyama meets the press 2024” właśnie w stolicy Zjednoczonego Królestwa. W jej trakcie mogliśmy zapoznać się z ofertą producenta, znajdującymi się w niej wyjątkowymi rozwiązaniami, a także porozmawiać o rynku i o najnowszych trendach w sektorze wyświetlania obrazu. Zapraszamy do lektury relacji z tego wydarzenia!
Odbywające się 5 listopada spotkanie zostało zorganizowane w londyńskim showroomie marki iiyama. To nie tylko fantastyczna pod względem organizacji, designu i wyposażenia, ale także lokalizacji przestrzeń. Showroom jest położony w zabytkowej dzielnicy Farringdon, gdzie mieści się wiele ekskluzywnych i nieco mniej formalnych restauracji, wiele modnych barów i klubów w tym słynny londyński Fabric, wielokrotnie ogłaszany mianem najlepszej przestrzeni DJ-skiej na świecie i sąsiaduje z europejskim centrum bankowości i finansów, a więc londyńskim City. Nieopodal przestrzeni ekspozycyjnej japońskiego producenta znajduje się również stacja Farringdon, z której można z łatwością dostać się w każdą część miasta (co zresztą jest synonimem londyńskiej sieci komunikacyjnej), a także na każde z londyńskich lotnisk.
W Farringdon znajdziemy wiele biur kreatywnych, galerii sztuki czy showroomów wypełnionych po brzegi elementami wystroju wnętrz czy dziełami meblarskiego rzemiosła. Również koncepcja showroomu marki iiyama doskonale wpisuje się w bezpośrednie sąsiedztwo i ducha całej dzielnicy.
Jest on efektem współpracy japońskiego giganta technologicznego i marki Flokk specjalizującej się w produkcji krzeseł biurowych, biurek, ustrojów akustycznych oraz elementów ułatwiających organizację i zarządzanie przestrzenią biurową oraz wygodną, komfortową i efektywną pracę.
Wchodząc do showroomu nie mamy wrażenia jakby był to magazyn sprzętu, który niemal przed chwilą został rozpakowany, wyciągnięty z pudełek i podłączony, ale każde z rozwiązań marki iiyama jest zaprezentowane tutaj w odpowiednim kontekście, obudowane właśnie systemami meblowymi Flokk i przedstawione w formie całościowego rozwiązania, które od razu można wstawić do własnego biura. To zdecydowanie miejsce, które będąc w Londynie, warto odwiedzić!
Tropem wyświetlaczy iiyama
Pierwszym przedstawicielem firmy iiyama, który wygłosił prezentację w trakcie listopadowego spotkania był Jeffry Pettinga, dyrektor sprzedaży na rynku europejskim.
Zapoznał nas on ze szczegółami jego podróży do Londynu, która stała się przyczynkiem do zaprezentowania szerokiego portfolio rozwiązań producenta.
Gdy tylko nasz bohater wyszedł z domu, od razu zauważył kilka ekranów, z których część pochodziła właśnie z oferty firmy iiyama. Następnie przeszedł on przez bramki kontrolne i zamówił kawę w Burger Kingu, gdzie znajdowały się kolejne wyświetlacze producenta. Następnie kontrola bezpieczeństwa i wyjście przy gate’cie, gdzie znów pracowało kilka monitorów marki iiyama. Również dziś rano, jak wspomina, gdy dotarł na lotnisko, przechodząc przez kontrolę paszportową i dalej po przyjeździe na sąsiadującą z showroomem iiyama stację Farringdon, z każdej strony „patrzyły” na niego wyświetlacze japońskiej marki.
To jednoznacznie potwierdza, jak dużym udziałem w rynku i jak wieloma zrealizowanymi z powodzeniem projektami, może pochwalić się producent. To jednak nie dziwi, biorąc pod uwagę, że w portfolio znajduje się ponad 220 różnych monitorów. Integratorzy i twórcy stanowisk interaktywnych mają zatem w czym wybierać. W ofercie iiyama znajdziemy małe wyświetlacze dotykowe, które świetnie można integrować w ramach interaktywnych rozwiązań, monitory biurkowe dla graczy, wielkoformatowe ekrany dotykowe dla edukacji i sal konferencyjnych, a także monitory do zastosowań w instalacjach digital signage.
Wszystko zaczęło się od kolorowego telewizora
O historii marki i jej ofercie opowiadał dyrektor sprzedaży na rynku UK marki iiyama Steve Kilroy. Firma iiyama została założona w 1973 roku i rozpoczęła swoją działalność od produkcji komponentów do kolorowych telewizorów. Pięć lat później wystartowała produkcja pierwszych monitorów, już pod własną marką, a w 1981 roku światło dzienne ujrzał pierwszy kolorowy monitor. W 1987 roku rozpoczął się eksport pierwszych monitorów wytwarzanych przez Japońskiego producenta do Stanów Zjednoczonych i Europy.
Lata dziewięćdziesiąte to okres rozwoju portfolio i włączania do oferty kolejnych produktów. To wtedy zaprezentowany został przełomowy monitor DiamondTron czy pierwszy monitor LCD o przekątnej 12,1”. W 2004 roku producent zaprezentował pierwszy monitor wielkoformatowy, a w 2015 roku pojawiły się w jego ofercie wielkoformatowe ekrany dotykowe.
I tak ten rozwój oferty trwa do dzisiaj. Każdego roku firma dostarcza miliony wyświetlaczy klientom na całym świecie i wprowadza rozwiązania odpowiadające na potrzeby rynku.
W trakcie spotkania nie zabrakło również wielu przykładów już zrealizowanych instalacji, w których z powodzeniem, na co dzień pracują właśnie monitory marki iiyama. Zaprezentowane zostały gotowe scenariusze wykorzystania monitorów m.in. w szkołach podstawowych, na przykładzie „Grove Primary School” czy możliwości, jakie monitory dają profesjonalistom i naukowcom pracującym w Narodowym Centrum Kosmicznym w Leicester w Anglii. Wśród prezentowanych case study nie zabrakło również polskiego akcentu. Mowa tutaj o Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu, poświęconego maszynie szyfrującej Enigma i trzem polskim kryptologom, którzy złamali jej szyfry. Cała stworzona tutaj wystawa ma bardzo mocno interaktywny charakter i właśnie wyświetlacze iiyama odegrały tutaj kluczową rolę w atrakcyjnym przekazywaniu treści zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
Najgorętszy trend 2024 roku – oczywiście AI
Oczywiście w trakcie spotkania nie mogło zabraknąć również wątków związanych z najbardziej aktualnych i najgorętszym temat dzisiaj, a więc sztuczną inteligencją.
Tę prezentację ogłosił znawca i maniak technologii, Patrick Willer z firmy Innovation Network, będącej zespołem niezależnych specjalistów, ekspertów i partnerów kreatywnych specjalizujących się właśnie w technologii i nowoczesnych rozwiązaniach technicznych.
Jak okazało się już po kilku pierwszych zdaniach, Patrick jest również absolutnym fanem sztucznej inteligencji i możliwości, które zapewnia użytkownikom. Nie można sobie zatem wyobrazić lepszej osoby, której miałaby zostać poświęcona ta część spotkania.
Na co na początku swojej prezentacji zwrócił uwagę Holender, aż 99% wszystkich wynalazków technologicznych w historii ludzkości powstało w ostatnich 250 latach, a krzywa wynalazczości w ostatnich latach zrobiła się jeszcze bardziej stroma, co obrazuje niezwykle dynamiczny rozwój technologii i ilość nowych, przełomowych rozwiązań.
Jednym z nich jest oczywiście sztuczna inteligencja i wykorzystujące ją, wciąż będące w mocno rozwojowej fazie, roboty. Jak zapewniał jednak prowadzący, już w najbliższych latach mogą one wspomóc człowieka w takich obszarach jak ochrona zdrowia, sprzedaż stacjonarna, rolnictwo czy kontrola jakości. Wspomniał on nawet o wizji, w myśl której roboty mogłyby nam pomagać w codziennych obowiązkach czy pracach domowych. Byle ten rozwój i uniezależnianie się robotów przebiegało daleko od buntu maszyn!
Patrick Willer zwrócił uwagę również na to, jak wiele możliwości w zakresie tworzenia dają rozwiązania AI. Wskazywał on na rozwiązania, które pomogą w przygotowaniu tekstu, same zamienią słowo mówione na pisane i odwrotnie, wygenerują obrazki, pokazywał materiały wideo tworzone przy pomocy AI (z których wiele trzeba przyznać, reprezentuje już bardzo wysoki poziom, odsyłam np. do jednej z najnowszych reklam marki Adidas). Ponadto pokazywał również, w jak łatwy sposób przy pomocy sztucznej inteligencji można stworzyć, na domiar złego, na dowolny temat piosenkę, ale także odniósł się do możliwości tworzenia kodu (w dużej mierze bazującej na kreatywnym odtwarzaniu tego, co ktoś już wcześniej stworzył), a nawet na generatywnym tworzeniu scenerii 3D.
Pomimo ogólnej ekscytacji AI i niewątpliwych zalet jakie może przynieść, codziennej działalności każdego z nas, w trakcie prezentacji zabrakło aspektu prawnego, który już czai się za rogiem i z całą pewnością w znaczący sposób spowolni rozwój sztucznej inteligencji, omówienia tego, w jaki sposób dzisiaj tworzone i zasilane są bazy AI, jaki ma to wpływ na prawo autorskie i jakie regulacje powinny zostać wprowadzone już dzisiaj, aby jasno oddzielić to, co zostało stworzone przez człowieka od tego, co jest dziełem sztucznej inteligencji. Z drugiej jednak strony, tych wątków jest tak wiele, że same mogłyby wypełnić całodzienną konferencję…
Co algorytmy AI mogą przynieść branży AV? Z całą pewnością, co dzieje się już zresztą dzisiaj, dają możliwość łatwego tworzenia treści. Zarówno statycznych grafik, materiałów wideo, jak i interaktywnych aplikacji czy narzędzi, które mogą być wykorzystywane np. przez nauczycieli w trakcie prowadzonych lekcji. Sztuczna inteligencja jest w stanie pomóc nam również w zarządzaniu dużymi sieciami, monitorowaniu ich pracy, wykrywaniu potencjalnych błędów, awarii i usterek, zanim się one jeszcze pojawią. Algorytmy AI są w stanie prowadzić automatyczną i bardzo dogłębną statystykę i analizę odbiorców, wyświetlanych na ekranach treści czy modyfikować prezentowane materiały w zależności od tego jaka jest pogoda, pora roku czy kto patrzy na ekran.
Londyński showroom pełen interesujących rozwiązań
Firma iiyama może pochwalić się niezwykle szeroką ofertą produktową, co jednak najważniejsze portfolio jej rozwiązań, jest budowane przede wszystkim w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadało potrzebom jej klientom i najaktualniejszym trendom.
Z całą pewnością jednym z nich są wciąż praca zdalna, spotkania online, wideokonferencje i nowoczesne biura. Właśnie z myślą o nich producent uzbraja swoje produkty w systemy operacyjne Android 13, a za chwilę również Android 14, które nie tylko zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, ale także mają pełne wsparcie platformy Google EDLA, która pozwala na łatwą instalację m.in. aplikacji z pakietu Microsoft 365 czy zarządzanie subskrypcjami. W showroomie nie mogło zabraknąć również wielkoformatowych monitorów interaktywnych, które znacznie ułatwiają tworzenie i uczestniczenie w spotkaniach zdalnych i wideokonferencjach.
Oczywiście wszystkie rozwiązania marki iiyama do sal wideokonferencyjnych oprócz portów HDMI czy DisplayPort, są wyposażone także w złącze USB-C, tak aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby spotkań w formule BYOD. Monitory interaktywne od modelu 55” do 105” są wyposażone także w złącza OPS, dzięki czemu mogą być wyposażone w zewnętrzny, kompatybilny komputer, na którym może pracować np. system Windows.
Monitory wielkoformatowe do instalacji Digital Signage z serii LH75 są natomiast wyposażone w złącze Intel SDM, ułatwiające integrację monitorów w ramach dużych instalacji.
Dodatkowo wykorzystując technologię iiyama Share, użytkownik może nie tylko bezprzewodowo udostępniać treść z własnego komputera przenośnego czy innych urządzeń mobilnych. Jest to jednak rozwiązanie dwukierunkowe. Dzięki czemu, gdy w spotkaniu biorą również udział osoby z problemami widzenia lub ubytkiem słuchu, treści prezentowane na monitorze mogą być również przesyłane do ich urządzeń mobilnych, ułatwiając aktywny udział w spotkaniu. Na pokładzie znajdziemy również wyjść HDMI, dające możliwość przesłania sygnału do wielu monitorów, co będzie przydatne szczególnie w dużych audytoriach i przestrzeniach konferencyjnych, ale także mamy funkcję iiyama EShare, która pozwala na bezprzewodowe przesyłanie obrazu między monitorami.
Bardzo interesującą grupę rozwiązań stanowią również wielkoformatowe monitory ultrapanoramiczne z serii ProLite o rozdzielczości 5K, dostępne w rozmiarach 92” i 105”. Mogą one z powodzeniem zastąpić konfiguracje dwumonitorowe, zapewniają imponującą powierzchnię do wyświetlania treści (np. detalicznych schematów, planów, a nawet złożonych arkuszy kalkulacyjnych) i przede wszystkim są w pełni kompatybilne z układem wyświetlania treści Microsoft Teams Front Row. Warto tutaj nadmienić również, że monitory te mogą być także instalowane w pionie, dając twórcom instalacji multimedialnych bardzo użyteczne i nietuzinkowe interaktywne narzędzie do wyświetlania obrazu.
Monitory te są wyposażone w technologię dotyku PureTouch-IR+ gwarantującą bardzo precyzyjny dotyk i zapewniającą łatwe pisanie i interakcję z aplikacjami multimedialnymi.
Firma iiyama ma również w swojej ofercie cały szereg interesujących kamer wideokonferencyjnych zarówno o węższym kącie widzenia, które sprawdzą się w większych salach, zamkniętych w kompletnym wideobarze z wbudowanym zestawem mikrofonów i głośnikami, przez kompaktowe kamery instalowane na monitorze z kątem widzenia wynoszącym 120 stopni, aż po rozwiązanie z trzema obiektywami zapewniającymi kąt 180 stopni, gwarantującymi, że wszyscy uczestnicy spotkania, znajdujący się nawet w niewielkiej sali i siedzący bezpośrednio przed monitorem, będą znakomicie widoczni w wideokonferencji.
Firma iiyama ma w swojej ofercie również oprogramowanie iiSignage, które służy do zarządzania treściami digital signage, jest kompatybilne z profesjonalnymi ekranami wielkoformatowymi producenta z serii 40 i co ważne, jest dołączane bez żadnych dodatkowych opłat. Aplikacja pozwala na łatwe przygotowywanie i publikowanie własnych materiałów reklamowych, zarządzanie nimi i tworzenie angażujących treści z grafikami, materiałami wideo, widgetami i elementami interaktywnymi.
Co więcej, wkrótce na rynku pojawi się również zewnętrzny player, który pozwoli na wpięcie do systemu digital signage również wyświetlaczy innych producentów i wspólne zarządzanie całym ekosystemem z jednego miejsca.
W londyńskim showroomie producenta prezentowane są również ekrany pojemnościowe, które można wykorzystać w kioskach interaktywnych. Przedstawiciele prasy goszczący na zorganizowanym przez producenta listopadowym evencie, mogli także z bliska zapoznać się z możliwościami ekranów, które nie tylko mogą być instalowane w pionie i poziomie, ale także w tzw. trybie face-up, zabudowując je m.in. w stole. Jest to możliwe, dzięki specjalnej konstrukcji z dodatkową wentylacją. Ekrany te, oprócz tego, że są przygotowane do zabudowy, przechodzą także drobiazgowe testy odporności na uderzenia. Na ekran, z wysokości 1,3 m, spuszczana jest metalowa kulka o wadze ok. pół kilograma. Jest on robiony jeszcze na etapie produkcji i do użytkownika przyjeżdża już gotowy do montażu wyświetlacz po wszystkich testach. Kolejnym wyróżnikiem tego ekranu jest również zastosowana w nim technologia direct bonding. Oznacza to, że matryca i szyba są sklejone najbliżej jak to możliwe, co zapewnia zdecydowanie lepszą jakość wyświetlanego obrazu jeżeli chodzi o jasność, poziom odwzorowania kolorów, kontrasty itd.
Każdego roku firma iiyama może pochwalić się ponad 50% wzrostem sprzedaży na rynku digital signage i tylko w tym roku producent dostarczył m.in. do jednej z polskich sieci handlowych 400 ekranów. Producent przykłada bardzo dużą wagę do jakości produkowanych przez siebie rozwiązań, dbając o to, aby mogły one pracować bezawaryjnie nawet w trybie 24/7.
Od tego roku wprowadzona została druga generacja oprogramowania iiSignage. Zunifikowane zostały również platformy DS, dzięki czemu użytkownik może zarządzać z poziomu oprogramowania już nie jedną, ale czterema seriami monitorów. Mowa tutaj o ekranach o jasności 500cd/m2 z matrycami VA i IPS, monitorach o jasności 800cd/m2 z matrycą IPS, a od niedawna również o pojemnościowych ekranach dotykowych, którymi również można zarządzać w scentralizowany sposób. Dodatkowo partnerzy mają również możliwość instalowania zewnętrznych aplikacji do zarządzania contentem.
Nowości tuż za rogiem
W trakcie londyńskiego spotkania firma iiyama poinformowała również, że już w trakcie zbliżających się targów ISE zaprezentuje całą paletę nowych produktów. Będą to m.in. monitory interaktywne z systemem Android 14, z wbudowanym czytnikiem kart NFC, z czujnikiem ruchu i technologią optical bonding, zapewniającą znakomitą jakość wyświetlanego obrazu.
Zorganizowany w listopadzie event był znakomicie przygotowaną imprezą i świetną okazją do zapoznania się przez przedstawicieli europejskich mediów branżowych z ofertą producenta i najnowszymi rozwiązaniami oraz trendami rynkowymi.
Zawsze miło spędzić kilkanaście godzin z technologią, szczególnie w tak fantastycznym otoczeniu Londynu. Mamy nadzieję, że w przyszłości będą odbywały się kolejne edycje imprezy i jeszcze wielokrotnie będziemy mieli przyjemność opowiadać wam o rozwiązaniach producenta na łamach magazynu „AVIntegracje”!
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel „AVIntegracje”