Kompletne narzędzie do produkcji wideo w jakości broadcastowej – NewTek TriCaster Mini 4K

Dobrze zrealizowany event online to coś znacznie więcej niż optymalnie dobrane urządzenia do jego realizacji. W zalewie webinariów, konferencji online coraz większą rolę pełni spójny i dobrze przemyślany storytelling. Wciągające produkcje, niezależnie od tego, czy transmitowane na żywo, czy on-demand, przygotować można łatwiej, gdy nie trzeba obsługiwać szeregu różnych urządzeń. Warto by pomysł na przekaz online nie był ograniczany możliwościami sprzętowymi urządzeń służących do jego realizacji. Zebranie wszystkich najważniejszych funkcji w Newtek TriCaster Mini 4K zdecydowanie ułatwia stworzenie contentu dokładnie odpowiadającemu oczekiwaniom prezentera.

Producent opisuje TriCaster mini 4K jako najbardziej kompletne narzędzie do produkcji wideo, za pomocą którego możliwe jest stworzenie contentu w jakości telewizyjnej. W praktyce TriCaster mini 4K ma na pokładzie ogromne funkcje. Na początek warto zauważyć, że system natywnie obsługuje rozdzielczości 2160p i to w 60 Hz na wszystkich wejściach zewnętrznych oraz na wyjściach miksu. Samo przetwarzanie treści – przełączanie, streaming, nagrywanie i podgląd odbywa się w pełnym 4K i obejmuje także odtwarzanie wcześniej przygotowanych plików, grafik, oraz efektów. Naturalnie TriCaster mini 4K obsługuje także natywnie treść wideo w rozdzielczości 1080p/60 na wszystkich wejściach zewnętrznych i na wyjściu miksu.


Mikser audio oferowany przez TriCaster 4k Mini pozwala na zarządzanie wszystkimi parametrami dźwięku na każdym wejściu i wyjściu.

Moduł audio TriCastera również prezentuje się imponująco, dźwięk na każdym wejściu i dla każdego wyjścia można niezależnie kształtować 7-pasmowym equalizerem. Operator ma możliwość ustawienia opóźnienia audio, dzięki czemu możliwe jest wyeliminowanie problemów z  synchronizacją pomiędzy ścieżką audio oraz wideo, a skoro mowa o łączeniu toru audio z obrazem, do dyspozycji jest też funkcja AFV (Audio follow video), w  której wejście audio przypisane do wejścia wideo będzie zawsze towarzyszyć obrazowi, niezależnie od tego, jak i  kiedy zostanie ono przełączone. Naturalnie możliwe jest też pełne miksowanie dźwięku, dzięki czemu operator ma możliwość pełnej perosonalizacji ścieżki audio niezależnie dla każdego wyjścia. Dla każdego wejścia i  wyjścia możliwe jest niezależne skonfigurowanie kompresorów i limiterów w celu regulacji kąta ataku, opadania, czy gain. To pozwoli na eliminację zniekształcenia czy przycinania dźwięku. Fukcji jest znacznie więcej, a  wśród nich jest obsługa Dante, obsługa audio na portach USB, regulacja poszczególnych kanałów stereo, czy nawet komunikacja talkback pozwalająca na rozmowę z „kulisami” za pośrednictwem zestawu słuchawkowego.


Pozornie prosty TriCaster 4K mini w  rzeczywistości oferuje wiele możliwości edycji sygnału audio i  wideo, w  rezultacie dostarczając content o  profesjonalnej jakości broadcastowej.

Moduł produkcji wideo w TriCaster 4K mini jest jeszcze bardziej rozbudowany. Urządzenie oferuje funkcję Auto Color, czyli automatyczną regulację dopasowania kolorów pomiędzy sygnałami na wejściach wideo. Pozwala to na skompensowanie poziomów oświetlenia i ustawień podłączonych kamer. Pliki dostępne dla operatora mogą być indywidualnie identyfikowane za pomocą miniaturek. Ułatwia to i pomaga zorganizować pracę operatora. Każde wejście ma szereg elementów konfigurowalnych, operator może zgrupować kilka takich parametrów, by następnie łatwiej nimi zarządzać. Obraz na każdym wejściu może też być dowolnie przycinany oraz nazywany. A jeśli konieczne jest połączenie kilku obrazów w jeden? TriCaster 4K mini umożliwia określenie kanału Alpha, a następnie sparowanie go z innym wejściem. Do kompletu TriCaster 4K mini został wyposażony w  warstwy. Operator może w czasie rzeczywistym zdefiniować, monitorować oraz zarządzać warstwami BKGD (Tło transmisji), DSK (Downstream Keyer – najczęściej używane do wyświetlania grafiki, tytułów, pasków opisów) oraz KEY (warstwa podobna do DSK – pozwala wkluczować fragment innego wejścia w  tło). Naturalnie do dyspozycji jest też regulacja balansu bieli i obrotu obrazu. Wszystkie najważniejsze dla operatora funkcje można „ubrać” w  presety do późniejszego łatwego wywołania.


Oczywiście TriCaster 4K mini w pełni obsługuje standard NDI, którego twórcą jest właśnie firma Newtek. To rozwiązanie, które daje praktycznie nieograniczone możliwości.

Ogrom funkcji tu się nie kończy. Pozornie prosty workflow polegający na podłączeniu do urządzenia dowolnych po głębszym zbadaniu daje praktycznie nieograniczone możliwości. Począwszy od zaimplementowanego protokołu NDI, pozwalającego na podłączenie i pełną kontrolę nad kompatybilnymi kamerami PTZ, przez bardzo bogatą paletę narzędzi do edycji wideo, w tym zapętlanie wideo, wyświetlanie ruchomych grafik i animacji, czy przechwytywanie pojedynczych obrazów z  dowolnego wejścia aż do wyjścia Genlock i  wyświetlania zegarów produkcyjnych. TriCaster 4K mini udostępnia swoje możliwości wraz z nabywaniem doświadczenia przez obsługującego je operatora. Początkowo znacząco ułatwia tworzenie klasycznych streamingów czy webinariów, by z czasem rozrosnąć się do profesjonalnego studia broadcastowego, spełniającego oczekiwania najbardziej wymagających inżynierów dźwięku i obrazu.

TriCaster 4K mini oferowany jest w kilku wersjach – najprostszy zestaw zawiera samo urządzenie oraz dwa moduły I/O. Do każdego z tych modułów podłączyć można dowolne urządzenie wideo. Zestaw „on-the-go” to ma dodatkowo kontroler TriCaster Mini CS, a  najbardziej rozbudowany set do produkcji wideo zawiera bogatszy kontroler TriCaster TC1SP, dwa moduły I/O oraz dwie kamery PTZ1.

Trudno podsumować tak rozbudowane narzędzie w kilku zdaniach. Analizując możliwości TriCaster 4K mini, zastanawia mnie ostatnia część nazwy. Funkcjonalność bowiem nie jest wcale „mini”, a sam TriCaster to swoisty one-stop-shop dla każdego zainteresowanego produkcją profesjonalnie wyglądających treści wykorzystywanych na dowolnej platformie streamingowej.

TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje

 

Najchętniej czytane