„Mind the Gap” – czyli jak połączyć tradycję z rewolucją szturmem wprowadzaną do biur przez generację Z
Największe święto świata audiowizualnego, jakim były tegoroczne targi ISE to nie tylko okazja do poznania nowych rozwiązań, lecz także szereg bardzo interesujących prezentacji i spotkań. Na takie właśnie wydarzenie, nazwane „Making Work, Work in 2024” zapraszała firma Jabra. W jego trakcie Paul Sephton (head of brand Ccmmunications w Jabra) rozmawiał o badaniach z Joshem Blalockiem (chief video evangelist w Jabra), przybliżając najświeższe badania dotyczące nowego pokolenia – gen Z. W roku 2024 przedstawiciele generacji Z po raz pierwszy przewyższą liczebnie dotychczas najliczniejszych „boomersów”. Wraz z tym „przejęciem” zmienia się podejście do miejsca pracy. Jabra w trakcie opisywanego fireside chatu przedstawiła najważniejsze wnioski z raportu „Mind the Gap”.
Nie trzeba przeprowadzać badań, żeby zauważyć, że sposób pracy się zmienia. I dzieje się tak właśnie dzięki wchodzącemu na rynek pracy nowemu pokoleniu. Jednak, aby dokładnie określić kierunek tych zmian, warto posłuchać tych, którzy na co dzień ich doświadczają. Jabra przepytała 4473 pracowników w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Polsce, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Włoszech, Australii, Japonii, Indiach oraz w Chinach. Łącznie badaniem objętych zostało 14 krajów. Link do raportu w postaci kodu QR znaleźć można na załączonych zdjęciach.
Pierwszym istotnym wnioskiem omawianym przez Josha i Paula była autonomia, blisko 80% pracowników potwierdziło, że pracują obecnie w miejscu, które daje im całkowitą swobodę w wyborze miejsca wykonywania obowiązków. Co ciekawsze, 7 na 10 pracowników jest zadowolonych z posiadanej w ten sposób elastyczności.
Kolejny, dość zaskakujący, wniosek dotyczył produktywności. A właściwiej – co ją rujnuje. Nie są to współuczestnicy spotkania hybrydowego (a takiego wniosku się spodziewałem). Przez minione lata nauczyliśmy się już nie mówić jednocześnie czy układać sensowny plan spotkania. Czynnikiem demolującym efektywność jest… technologia. Zaskakuje to o tyle, że największe utrudnienia codziennej pracy są najłatwiejsze do usunięcia. Uczestnicy badania wskazali stabilność połączenia internetowego, zrozumiałość dźwięku oraz jakość wideo jako największe bariery dla efektywnego spotkania. I o ile nie mamy wpływu na rodzaj połączenia internetowego, to jesteśmy w stanie dostarczyć wysokiej jakości sprzęt UC – zarówno personalny, jak i do użytku w niewielkiej sali spotkań. Badania Jabra wykazały, że zaledwie jeden z trzech pracujących z domu używa słuchawek z mikrofonem na pałąku i zaledwie 19% korzysta z kamery innej niż ta wbudowana w laptopa. Muszę przyznać, że ja niestety należę to tych, którzy nie posiadają kamery w domowym biurze, a przecież moja praca to nie tylko codzienne spotkania na platformach UC, ale też dostarczanie najlepszych rozwiązań audiowizualnych, także tych do wszelkiego rodzaju spotkań. Jest więc tutaj całkiem dużo do zrobienia.
Trzeci obraz wyłaniający się z omawianych badań to przywiązanie przez młodych pracowników ogromnego znaczenia do mental wellbeing. I znów ma to odbicie w liczbach. W sytuacji, gdy aż 7 na 10 przedstawicieli generacji Z jest zadowolonych ze swojej pracy, to aż 52% zgłasza, że czuje się stale zestresowana i wypalona. Jednocześnie blisko połowa przebadanych uczestników spodziewa się zmiany pracy w ciągu najbliższego roku. W odróżnieniu do klasycznie rozumianego budowania kariery w jednym miejscu, generacja Z postrzega zmianę pracodawcy jako źródło rozwoju kariery.
Wygoda i elastyczność wykonywania pracy ma kolosalne znaczenie również w kontekście osiągania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Dla generacji Z work-life balance oznacza bardzo wyraźne rozgraniczenie tych dwóch światów. Choć aż 82% przedstawicieli gen Z wciąż deklaruje, że osiągnięcia związane z karierą jest podstawą do określenia osobistego sukcesu, to nie skłaniają się oni do poświęcania jednego na korzyść drugiego. Sam styl pracy też się zmienia. Wraz ze wzrostem znaczenia niezależności pracowników coraz więcej pojawia się freelancerów, nawet w dziedzinach, w których do niedawna taki model pracy był nie do pomyślenia. Ma to także związek z deklaracją ponad 40% generacji Z, w której zaznaczają oni, że posiadanie własnego biznesu jest najbardziej pożądanym modelem kariery. Organizacje chcące zatrzymać pracowników u siebie muszą być znacznie bardziej uważne. Zauważenie czynników, do których gen Z przywiązuje największą wagę pozwala na nawiązanie dłuższej współpracy z nimi. Choćby komunikacja przez chat. Aż 29% przepytanych uczestników ceni wyżej takie niebezpośrednie metody komunikacji z przełożonymi czy współpracownikami od spotkań twarzą w twarz czy na wideo.
Kierowanie zespołem specjalistów jest dziś trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Potrzeby zespołów czy wymagania ról przypisanych do pracowników zmieniają się coraz szybciej. Stąd wyłania się kolejny wniosek – generacja Z wskazuje, że preferuje empatycznego managera od takiego, który jest świetnym specjalistą z dużym doświadczeniem. Szczerość i uczciwość ma dla badanych pięciokrotnie większą wartość od wysokich kwalifikacji. Tę drugą cechę managera ceni zaledwie 1 na 10 przepytanych uczestników. Pracujemy z ludźmi, codziennie komunikujemy się oko w oko, na wideo czy głosowo. Nawet jedna wartościowa rozmowa tygodniowo może pomóc przywiązać pracownika do miejsca pracy, zwiększając jego lojalność. Nie bez znaczenia jest tutaj to, co przekazujemy niewerbalnie – gesty, mimika czy postawa, jakie prezentujemy w czasie ważnej dla podwładnego rozmowy. Ogromne znaczenie ma więc także możliwość przekazania tych szczegółów na odległość. To niełatwe zadanie będzie coraz ważniejsze – już nie wystarczy po prostu „się zdzwonić” i zdawkowo coś ustalić, robiąc w międzyczasie kilka innych zadań. W przestrzeniach do pracy hybrydowej niezbędny będzie sprzęt zdolny do rozwoju razem z napływem kolejnych fal młodego pokolenia Z. Przed sprzętem UC stawiane będą coraz to nowe wymagania, a projektant wraz z architektem już dziś muszą brać pod uwagę wszystkie te uwarunkowania.
Podsumowanie
Odwiedzając co roku ISE, staram się znaleźć właśnie takie momenty, gdy prezentowane są wewnętrzne, oparte na solidnych podstawach spostrzeżenia. Dzięki temu nie tylko jestem w stanie lepiej zrozumieć wymagania klienta, dla którego przygotuję projekt, ale także udaje mi się zrozumieć powody wprowadzania nowych rozwiązań do sprzętowego portfolio świata AV. Na stoisku Jabra, tuż po spotkaniu Joshem i Paulem i ich ciekawym przedstawieniem spostrzeżeń z najnowszego raportu, mogłem sprawdzić, jak już dziś ten producent przygotował się na nadchodzące pokolenie. Na przykład nowy, dostępny w wideobarach Jabra Panacast 50 chipset Qualcomm jest na tyle potężny, że pozwoli inżynierom tego producenta dodawać nowe funkcje do już działających u klientów urządzeń. Ścisła współpraca z Microsoft pomaga z kolei wyciągnąć to, co najlepsze z MS Teams i kamer Jabra – jak choćby tryb białej tablicy. Wystarczy że suchościeralna powierzchnia będzie znajdować się w polu widzenia panoramicznej, trzyobiektywowej kamery by użytkownik mógł wysłać odpowiednio wykadrowany obraz jako prezentację w czasie wideorozmowy. Badania i ich dostępność dla wszystkich zainteresowanych to solidne podstawy ułatwiające nadążanie za zmieniającymi się nieustannie trendami, a więc i na dostarczanie optymalnych rozwiązań dla świata UC.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Pawluś, „AVIntegracje”