Rodzina rozwiązań do bezprzewodowej komunikacji Kramer VIA obecna jest na rynku już na tyle długo, że na stałe zapisała się w standardy branżowe. Kramer nieustannie dba, aby wszystkie nowe modele – od Go2 do największego Campus2 – nie tylko nadążały za nowymi trendami, lecz także były dopasowane do „new normal” – rzeczywistości, która już na dobre zagościła w salach konferencyjnych.
Zadania stawiane systemom do bezprzewodowych transmisji wideo nieustannie się zmieniają. To, co do niedawna było uznawane za wystarczające, dziś jest absolutnym minimum. Samo wyświetlenie power pointowych prezentacji, excelowych arkuszy czy wordowych dokumentów jest tak powszechne, że aby wyróżnić swój produkt i ułatwić pracę użytkownikowi producenci muszą nieustannie dodawać coraz to nowe funkcje do swoich produktów. Tak właśnie stało się z urządzeniami z rodziny VIA, w której niedawno zadebiutowały nowsze wersje oznaczone jako ”2”, i których możliwości zostały znacząco zwielokrotnione.
Oczywiście, każdy model Kramer VIA z powodzeniem spełni podstawowe zadanie, czyli prześle treść wideo, dokumenty czy obrazy na obecny w sali monitor lub projektor – i to w rozdzielczości 1080p/60 lub nawet 4K. Źródłem sygnału może być zarówno urządzenie BYOD (dowolny PC, Mac, Chromebook, jak i tablet lub smartfon iOS oraz Android). Jednak to dopiero początek. Każdy użytkownik bezprzewodowego systemu transmisji wideo oczekuje, że nawet, gdy połączy się z systemem w celu prezentacji treści, wciąż będzie mieć dostęp do Internetu. VIA nie tylko spełnia to wymaganie, ale wręcz umożliwia prezentację treści z folderu sieciowego. Co więcej, jeżeli w czasie prezentacji niezbędne jest wyświetlenie wideo z YouTube’a, użytkownik może użyć wbudowanego playera obsługującego tę platformę. Dzięki temu nie jest wykorzystywane połączenie pomiędzy urządzeniem prezentera a VIA, natomiast klip wideo odtwarza się płynnie, nawet jeżeli w okolicy jest bardzo dużo urządzeń wykorzystujących pasma Wi-Fi 2,4 i 5 GHz.
Możliwość wyświetlenia treści zabezpieczona jest czterocyfrowym dynamicznie zmieniającym się pinem, a content chroniony jest bardzo silnym 1024-bitowym szyfrowaniem. Dzięki temu nikt niepowołany nie będzie miał możliwości wyświetlenia treści na projektorze. Każde urządzenie z rodziny VIA daje też prelegentowi pełną kontrolę nad trwającą prezentacją – może on włączyć funkcję Nie przeszkadzać, czyli uniemożliwić pozostałym uczestnikom spotkania skorzystanie z urządzenia aż do czasu zakończenia wystąpienia. Funkcje urządzenia mogą być skonfigurowane w zależności od potrzeb – każde dostępne w menu urządzenia narzędzie można ukryć, dostosowując je do wymagań klienta.
Podstawowy sposób na połączenie się z dowolnym urządzeniem VIA, niezależnie od modelu, polega na wpisaniu adresu IP lub nazwy urządzenia w okno przeglądarki, pod którym dostępny jest niewielki plik umożliwiający następnie bezprzewodową transmisję. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie by usprawnić proces łączenia się z systemem Kramer VIA przez użycie VIA Pada. Jest to nadajnik podłączany do portu USB komputera dający użytkownikowi funkcję Dotknij i prezentuj. A gdy nie jest akurat prezentowana żadna treść, Kramer VIA pozwala na wyświetlenie dynamicznego contentu. To, w połączeniu z możliwością łączenia się systemu VIA z dyskami sieciowymi, pozwala na całkiem ciekawą integrację, a integrując VIA z kalendarzem Google, kontem Exchange, czy MS Office 365, możliwe będzie także wyświetlenie dostępności sali.
Urządzenia VIA Campus2 PLUS, Campus2, Connect PLUS oraz Connect PRO dysponują możliwością wyświetlenia na urządzeniach zalogowanych użytkowników treści prezentowanej na głównym ekranie sali. Każdy z uczestników spotkania może w rezultacie zachować sobie to, co uzna za najistotniejsze lub najciekawsze z trwającej prezentacji. A co z tymi uczestnikami, którzy w dobie spotkań hybrydowych nie mogą uczestniczyć na żywo w wydarzeniu? Dla nich udostępniany jest streaming, VIA umożliwia bowiem wysłanie wszelkiej aktywności poprzez wyjście streamingujące do dowolnego dekodera H.264. Wymienione wyżej urządzenia dysponują także możliwością współdzielenia dowolnych plików pomiędzy podłączonymi użytkownikami. Wystarczy skopiować żądany dokument do folderu współdzielonego urządzenia VIA, by każdy uczestnik spotkania natychmiast uzyskał do niego dostęp. Współpraca nad dowolnym dokumentem to także możliwość skorzystania z funkcji białej tablicy, na której wszyscy zainteresowani mogą nanosić swoje adnotacje czy ilustracje, a jeśli do VIA podłączony jest monitor dotykowy, to współpraca staje się jeszcze łatwiejsza. Użytkownicy mogą też wymieniać się wiadomościami błyskawicznymi. Nadawca definiuje, do kogo wiadomość powinna trafić. Funkcje współpracy tutaj się nie kończą, prezenter może przekazać kontrolę nad swoim komputerem dowolnemu uczestnikowi, jeszcze bardziej wzbogacając możliwości kolaboracji nad absolutnie każdym formatem dokumentu.
Dwa najbardziej rozbudowane, oparte o system Windows urządzenia VIA Campus2 PLUS i Campus mają możliwość nagrania całego wydarzenia, zarówno obrazu, jak i dźwięku, do jednego pliku dostępnego później lokalnie na dysku urządzenia. Bardzo przydatną funkcją jest VIA Versa, czyli możliwość bezprzewodowego podłączenia komputera użytkownika do kamery wideokonferencyjnej i innego sprzętu AV dołączonego do VIA Campus2/Campus2 PLUS/Connnect PLUS. Znakomicie ułatwia to przekształcenie sali konferencyjnej w pomieszczenie do wideospotkań, gotowych do naprawdę szerokiej współpracy. Wystarczy bowiem zawiesić pod monitorem soundbar z kamerą i mikrofonami, podłączyć go przez port USB Z urządzeniem VIA by dodać do sali możliwości wideokonferencyjne. Nie trzeba ciągnąć kabli do miejsca, w którym stawiany jest laptop użytkownika! Urządzenia oznaczone słowem „PLUS” w nazwie dysponują też wejściem HDMI, więc umożliwiają podłączenie przewodowego źródła – na przykład kodeka wideokonferencyjnego sygnału z przyłącza stołowego.
Liczba możliwości oferowanych przez każde urządzenie VIA jest naprawdę ogromna, co jednak nie dziwi, Kramer pracuje nad swoimi systemami do bezprzewodowej wideokolaboracji już od 2001 roku (wtedy uzyskano pierwszy patent) a same urządzenia dostarczane są na rynek od 2004 roku. Są więc naprawdę świetnie przetestowane, a producent nieustannie słucha swoich klientów. Jednym z przykładem jest VIAware, czyli rozwiązanie software’owe do zainstalowania na dowolnej maszynie pracującej pod Windows 10. Samo urządzenie pozostaje pod pełną kontrolą managerów IT. VIAware wymaga wykupienia licencji, użytkownik ma do wyboru, czy będzie to jednorazowa, wieczysta licencja z opcjonalnymi corocznymi aktualizacjami, czy subskrypcja opłacana miesięcznie.
VIA Campus2 to potężne narzędzie, wyposażone w dwa wyjścia wideo, każde oferujące sygnał 4K. Na każdym z dwóch wyjść można wyświetlić do sześciu użytkowników jednocześnie. Urządzenie może być częścią wewnętrznej sieci organizacji, może też pełnić funkcję access pointa dla gości firmy. Uczniowie czy studenci uczestniczący zdalnie w zajęciach mogą dzięki VIA Campus2 współpracować z nauczycielem i ze sobą nawzajem w czasie rzeczywistym dzięki wbudowanym w urządzenie aplikacjom biurowym i do wideokonferencji.
VIA Campus2 PLUS to te same funkcje, co w Campus2, oraz dodatkowo wejście HDMI 4K30. Czasem umożliwienie lokalnym użytkownikom na podłączenie się w sposób przewodowy z systemem AV w sali. Taka opcja często jest niezbędna, zwłaszcza jeśli standardy bezpieczeństwa korporacji czy banku uniemożliwiają jakąkolwiek transmisję bezprzewodową.
Huddle room to miejsce przeznaczone dla VIA Connect PRO wyposażonej w pojedyncze wyjście HDMI 1080p60. Za jego pośrednictwem na jednym monitorze lub projektorze wyświetlić można do czterech użytkowników jednocześnie, niezależnie od tego, czy korzystają z urządzeń z systemem iOS (MacBook, iPad, iPhone), Lolipop 5.0 lub nowszym (Android), czy Chromebook. Wykorzystując dongle VIAcast, można nawet podłączyć urządzenia z Miracast!
VIA Connect PLUS, jak wspomniano wcześniej, wyposażona jest w wejście HDMI. Podobnie jak Connect PRO jest w stanie wyświetlić do czterech użytkowników na ekranie jednoczenie. Ma też zintegrowaną funkcję VIA Versa, a więc pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie niewielkich sal typu huddle room jako sale wideokonferencyjne. Urządzenie może też pracować jako procesor sterujący, wystarczy wyposażyć je w licencję BRAINware, by uzyskać możliwość kontroli nad każdym urządzeniem w sali.
VIA GO2 to najmniejsze i najprostsze urządzenie w rodzinie VIA. Można go umieścić nawet na projektorze pracującym w windzie sufitowej. Go2 ma podwójny system antenowy i wykorzystuje technologię MIMO. Urządzenie pozwala na wyświetlenie dwóch użytkowników jednocześnie na jednym ekranie i może być, podobnie jak wszystkie inne urządzenia VIA, częścią korporacyjnej sieci LAN.
Narzędzie VIA Site Management jest wręcz niezbędne wszędzie tam, gdzie w jednej sieci pracuje wiele urządzeń VIA. Oferuje przyjazny dla użytkownika interfejs zarządzania IT. Za jego pośrednictwem możliwe jest nie tylko zarządzanie, lecz też monitoring parametrów pracy urządzeń, kontrola wykorzystania pojedynczego urządzenia, czy aktualizacja firmware’u. Oprócz wersji on-site Via Site Management jest dostępne też jako usługa chmurowa. Wpisuje się to idealnie w nowy model pracy działów IT, łącząc funkcjonalności systemu on-site z elastycznością pracy z dowolnej, zdalnej lokalizacji.
Liczba i różnorodność funkcji dostępnych w każdym z urządzeń VIA czyni z nich naprawdę wszechstronne narzędzia do zdalnej bezprzewodowej, a przede wszystkim, wygodnej współpracy. Każdy typ pomieszczenia ma odpowiadającą mu wersję VIA, które dodatkowo mogą pracować w sieci, tworząc jeszcze bardziej potężne środowisko do współdzielenia treści. Zdecydowanie warto zacząć przygodę z VIA, choćby od przetestowania któregoś z urządzeń, bo nawet najbogatszy opis słowny nie jest w stanie oddać możliwości oferowanych przez dowolny z systemów.
TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje