MARTIN AUDIO ADORN

Istnieje na świecie zaledwie paru producentów, którym z powodzeniem udaje się zapełnić produktami wysokiej jakości wiele gałęzi nagłośnieniowego drzewa. Wzmocnienie sygnału dźwiękowego to przecież nie tylko domena koncertowa, ale również wszelkiego rodzaju miejsca, dla których istotne jest dostarczenie muzyki tła czy też krótkich komunikatów głosowych. Często spotykamy się z sytuacją, w której ten rodzaj nagłośnienia traktowany jest po macoszemu, powodując dyskomfort. A przecież właścicielom lub managerom tego typu obiektów chodzić powinno o zapewnienie dodatkowego atutu w postaci dobrej jakości materiału dźwiękowego odbieranego przez uszy goszczących osób. Martin Audio stworzył niedawno produkty, którym w tym kontekście warto się przyjrzeć.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]S[/fusion_dropcap]eria Adorn to w ofercie tego doświadczonego producenta propozycja małomembranowych głośników pełnopasmowych w dwóch rozmiarach oraz niewielki subwoofer, zapewniający podparcie pasma z dołu, jeśli wymagają tego okoliczności. Standardowa kolorystyka to czerń lub biel, którą z powodzeniem można malować, dopasowując tym samym wygląd urządzeń do miejsca montażu. W zestawie otrzymujemy uchwyty ścienne. 

A40/A40T
Kolumna A40 to konstrukcja o wymiarach 200 × 124 × 115 mm, wyposażona w woofer o średnicy 4 cale oraz neodymowy driver wysokotonowy 0,75 cala. Konstrukcja ma nominalną impedancję na poziomie 16 Ohm, co oznacza, że przy odpowiednim rozplanowaniu systemu można połączyć na jednym kanale wiele sztuk A40, ograniczając tym samym koszty całej instalacji. Pasmo przenoszenia zestawu zawiera się w przedziale 98 Hz – 17 kHz dla tolerancji 3 dB. Konstrukcja zapewnia pokrycie 110 stopni w płaszczyźnie poziomej oraz 80 stopni w płaszczyźnie pionowej. Dzięki zapewnieniu takiej dyspersji inwestor może być pewny, że nagłośnienie nie będzie punktowo docierać do wybranych miejsc sali, a pozwoli na równomierne pokrycie nagłaśnianego obszaru. Wersja T przeznaczona jest do instalacji opartej o napięcie 70/110 V. Ma wbudowany transformator i umożliwia stworzenie większych instalacji lub przebudowanie już istniejących, bazujących na tej formie przesyłu sygnału. Istotne z punktu widzenia parametrów jest to, że przy 40 W AES oraz 140 W w szczycie A40 wytwarza około 109 dB SPL szczytowego.
A55
Konstrukcja A55 jest nieco większa od poprzednika. Jej wymiary to 245 × 152 × 140 mm, jednak uzasadnione jest to większą średnicą membrany sekcji niskotonowej. 5,5 cala pozwala rozszerzyć zakres parametrów takich jak m.in. pasmo przenoszenia, które w tym przypadku przy tolerancji 3 dB wynosi 90 Hz – 17 kHz, a przy tolerancji 10 dB kolumna „schodzi” nawet do 65 Hz. Moc zestawu to 50 W AES oraz 200 W w szczycie, a maksymalna wartość SPL to 113 dB, czyli 4 dB wyższa niż w przypadku mniejszej wersji Adorn. W przypadku A55 niezmienne względem mniejszego brata pozostaje pokrycie 110 × 80 stopni.
SX110
Niskotonowym podparciem dla serii Adorn jest konstrukcja SX110 znajdująca zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagane jest rozszerzenie pasma przenoszenia w jeszcze niższe rejestry. Wymiary 417 × 297 × 348 mm wciąż plasują tę konstrukcję w kategorii ultrakompaktowych. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z produktami stworzonymi dla potrzeb miejsc, w których każdy centymetr może okazać się istotny, a system nagłośnieniowy w kontekście wizualnym powinien być jak najbardziej transparentny i w miarę możliwości ukryty. Kolumna wyposażona jest w głośnik o średnicy 10 cali o  nominalnej impedancji 8 Ohm. Oferuje moc 250 W AES oraz 1000 W w szczycie i pozwala dostarczyć do uszu słuchaczy 121 dB sygnału ciągłego oraz nawet 127 dB w szczycie. Przy tak niewielkich gabarytach pasmo przenoszenia schodzące do 50 Hz przy tolerancji 3 dB, a nawet 42 Hz z widełkami 10 dB, wygląda imponująco. Całości waży zaledwie 12 kg i ma otwory do montażu ściennego, więc inwestorzy mogą pokusić się o umieszczenie zestawu ponad głowami odbiorców, bez większych obaw o kwestie bezpieczeństwa. 
Podsumowanie
Martin Audio, marka znana przede wszystkim z produkcji nagłośnienia koncertowego i klubowego, z powodzeniem odnajduje się również w rejonach systemów użytkowych, gdzie nagłośnienie być może nie gra pierwszych skrzypiec, ale stanowi ważny czynnik marketingowy. Pomaga nakłonić klientów do powrotu do miejsca, gdzie jakość muzyki tła nie przeszkadza ani nie kłuje w uszy – zapewnia bowiem komfort i tworzy dodatkową wartość podczas chwil spędzonych w restauracji, pubie, sklepie czy hotelowym lobby.

TEKST: Andrzej Skowroński, AVIntegracje