Gdy 10 maja 2022 roku startowały targi ISE, oczekiwania i apatyty zarówno wystawców, jak i odwiedzających były ogromne. Nie dość, że cała branża w końcu, po rocznej przerwie mogła spotkać się na żywo, to jeszcze była to pierwsza edycja zorganizowana w zupełnie nowym miejscu. Już po kilku godzinach przebywania w nowych, targowych realiach, wszyscy uczestnicy imprezy nie szczędzili dobrych słów pod adresem nowej lokalizacji, znakomitej organizacji hal i miasta, które dało zupełnie nowe możliwości, takie jak chociażby możliwość organizacji spotkań branżowych pod gołym niebem w promieniach słońca. To, czego tylko mogło brakować do 100% sukcesu pierwszej edycji w stolicy Katalonii, to brak części wystawców, którzy z powodów logistycznych, trwającej pandemii czy w końcu chęci zobaczenia z boku, z jakim sukcesem odbędzie się pierwsza edycja po prostu nie pojawili się w kompleksie Fira de Barcelona. Ale mamy rok 2023! Za kilka tygodni wystartuje druga edycja targów Integrated Systems Europe w Barcelonie i to w dodatku w starym, tak ważnym dla całej branży AV terminie.
Jak wyglądają przygotowania do kolejnej odsłony ISE? Jakich atrakcji możemy się spodziewać? Jak będzie wyglądało poruszanie się po mieście, halach i jakie zaplecze hotelowe czeka na wszystkich gości imprezy? Odpowiedzi na wszystkie te pytania tylko w wywiadzie przeprowadzonym przez „AVIntegracje” z dyrektorem zarządzającym targów, Mike’iem Blackmanem.

 Już w październiku 2022 roku organizatorzy targów Integrated Systems Europe chwalili się wyższą o ponad 30% liczbą zarezerwowanej i sprzedanej powierzchni wystawienniczej, niż miało to miejsce rok wcześniej. To w liczbach bezwzględnych oznaczało, że ponad 700 firm potwierdziło swój udział, a jak wiemy z doświadczenia, bardzo wielu wystawców robi to dopiero na kilka tygodni przed imprezą – i tak jest również w tym roku. Tak wysokie liczby są z pewnością dobrą oznaką dla całej branży i wskazują na niesłabnącą ważną rolę całej imprezy. Jednak sama wystawa sprzętu i nowych technologii to nie wszystko. Jak co roku organizatorzy przygotowali przebogaty program spotkań warsztatów, konferencji i wykładów. Szczególnie interesująco zapowiada się pierwszy w historii szczyt poświęcony produkcji i dystrybucji treści. Jak powszechnie wiadomo, bez odpowiedniego contentu nawet najdoskonalsze urządzenia do wyświetlania obrazu nie są w stanie uwolnić swojego pełnego potencjału. Cała siła w odpowiednich treściach i właśnie o tym, w jaki sposób powinny one powstawać i jak można je dostarczyć do urządzeń końcowych będą rozmawiali 31 stycznia specjaliści z całego świata.
Jakich innych tematów możemy spodziewać się w trakcie ISE 2023? Z całą pewnością, w szczególności w obliczu rosnących cen energii, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, bardzo widoczne na większości stoisk będą trendy związane z oszczędzaniem energii, eko i zielonymi rozwiązaniami digital signage czy bardziej efektywnym zarządzaniem energią. Drugim gorącym tematem może być przejście od rozwiązań sprzętowych do oprogramowania, rozwiązania chmurowe, systemy „na żądanie” czy narzędzia sprzedawane w formie subskrypcji. Jeżeli chodzi o sam sprzęt, wyraźnie widać na rynku, że 2023 rok będzie rokiem rozwiązań LED o coraz większych rozdzielczościach i bazujących na coraz to nowszych technologiach. Ten rozwój jest widoczny i nic nie wskazuje, aby miał się zatrzymać. Coraz więcej producentów inwestuje i rozwija ofertę rozwiązań SoC (System-on-Chip) umożliwiających dostarczanie kompletnych wyświetlaczy, gotowych do pracy nawet w zaawansowanych systemach, zaraz po wyjęciu z pudełka. Jak zatem przebiegają przygotowania do ISE 2023 na ostatniej prostej? Dowiedzmy się z pierwszej ręki.

Mike Blackman o ISE 2023

Mike Blackman, dyrektor zarządzający Targów Integrated Systems Europe

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Z perspektywy kilku miesięcy od poprzedniej edycji targów, jak oceniasz odsłonę 2022?
Mike Blackman, Integrated Systems Europe: Nasz debiut w Barcelonie w 2022 roku zakończył się ogromnym sukcesem i przewyższył nasze oczekiwania. Z liczbą ponad 43 600 unikatowych odwiedzających z 151 krajów i łącznie ponad 90 tysiącami osób, które pojawiły się przez cztery targowe dni, wystawcy zwracali uwagę, że na ich stoiskach było znacznie bardziej tłoczno, niż się tego spodziewali, co pozwoliło na zapoczątkowanie wielu atrakcyjnych i wartościowych kontaktów biznesowych. Pracujemy na ostatniej prostej bardzo mocno, aby ISE 2023 było jeszcze większe i jeszcze lepsze i już nie możemy się doczekać, aby zobaczyć was wszystkich w styczniu w Barcelonie.

Jakie są, Twoim zdaniem, największe różnice pomiędzy ostatnią edycją imprezy w Amsterdamie i pierwszą w Barcelonie?
ISE 2022 w Barcelonie było naprawdę fantastyczną imprezą i udowodniło, że obiekt jest po prostu idealny dla naszych potrzeb. Jest nowoczesny, ma znakomitą organizację przestrzeni, został zaprojektowany i wybudowany właśnie dla potrzeb takich imprez i jest zlokalizowany w bardzo atrakcyjnej i barwnej części Barcelony.
Decyzja o przeniesieniu imprezy do stolicy Katalonii zapadła po ponad osiemnastomiesięcznych badaniach nad opłacalnością pozostania w halach RAI w Amsterdamie. Przez wiele lat hale RAI i Amsterdam były dla nas znakomitą lokalizacją i znacząco przyczyniły się do sukcesu targów ISE. Jednak potrzeby wystawców i wzrastająca z roku na rok liczba odwiedzających pokazały nam, że ograniczona przestrzeń, jaką dysponujemy, może być hamulcem w rozwoju imprezy.
Fira de Barcelona jest jednym z najbardziej prestiżowych centrów konferencyjnych i wystawienniczych w Europie, a część Gran Via zapewnia ogromną i bardzo nowoczesną przestrzeń wystawienniczą. Łączy ona wyjątkową architekturę i znakomitą funkcjonalność, którą zapewnia osiem ogromnych hal o powierzchni ponad 200 tysięcy metrów kwadratowych. Centrum konferencyjne Fira zapewnia również naszym gościom znakomitą komunikację wewnątrz hal i najwyższej jakości usługi oraz logistykę na etapie dostarczania komponentów potrzebnych do budowy stoisk ich montażu i demontażu. Część Gran Via jest również bardzo wygodnie położona, zarówno blisko lotniska, jak i środków publicznego transportu. Natychmiast po debiucie w 2022 stało się dla nas jasne, że podjęliśmy dobrą decyzję, co potwierdziły znakomite opinie, które docierały do nas jeszcze w trakcie trwania targów zarówno od wystawców, jak i uczestników.

Czego nowego mogą spodziewać się uczestnicy po ISE 2023?
Zapowiada się, że ISE 2023 będzie bardzo barwną edycją, prezentującą bogactwo nowych technologii i zapewniającą gościom bardzo wiele możliwości spotkania z najważniejszymi osobami związanymi z branżami AV i branżą systemów zintegrowanych. W rzeczywistości ISE 2023 już jest o 30% większe niż edycja 2022 i już mamy podpisane umowy z ponad 900 wystawcami z całego świata.
Po raz kolejny cała przestrzeń wystawiennicza będzie podzielona na Strefy Technologii, w których zgrupowani zostaną wystawcy oferujący podobne technologie. Takie podejście do organizacji przestrzeni pozwala odwiedzającym na prostsze znajdowanie konkretnych wystawców oraz łatwiejsze i szybsze porównywanie oferowanych przez nich rozwiązań, co znacząco oszczędza czas. Strefy Technologii zostaną w tym roku rozszerzone o nową w hali szóstej oraz dodatkowe pokoje odsłuchowe, gdzie prezentowane będą różne technologie związane z dźwiękiem. Obydwie strefy są nowością w nowej lokalizacji.
Podział na konkretne strefy według branży będzie wyglądał w następujący sposób: rozwiązania do komunikacji (hala 2), rozwiązania dla rezydencji i systemy inteligentnego domu (hala 2), technologie dla edukacji (hala 2), technologie wielofunkcyjne (hale 3 i 5), systemy digital signage i rozwiązania outdoorowe (hala 6), produkcja treści i dystrybucja (hala 6), dźwięk (hala 7), pokoje odsłuchowe (hala 8), rozwiązania oświetleniowe i scenotechnika (hala 7). Kolejną nowością w tym roku będzie ubogacająca całą ekspozycję przestrzeń kongresowa, zlokalizowana w samym centrum kompleksu Gran Via. Wiemy, że będzie to bardzo gwarna przestrzeń wypełniona po brzegi wieloma interesującymi rozwiązaniami. Tutaj zlokalizowane będą również salony dla influencerów promujących przez cały rok wiedzę o targach ISE, a także przestrzeń dla mediów międzynarodowych, Pawilon Kataloński i inspirująca Strefa Odkrywcza, a także specjalny obszar do spotkań i rozmów biznesowych. Jesteśmy również bardzo podekscytowani, że możemy zapowiedzieć pierwszych mówców, którzy wygłoszą otwierające prezentacje. Pierwszym z nich będzie BK Johannessen, dyrektor firmy Unreal Engine, odpowiedzialny za rynek eventów na żywo i produkcji TV. Będzie on opowiadał o niezwykle popularnych dzisiaj i wdrażanych do bardzo wielu projektów treściach i elementach graficznych generowanych na żywo. Johannessen będzie również opowiadał, jak innowacje znane z gier komputerowych są adaptowane do nowoczesnych projektów w branży koncertowej, scenicznej, eventowej, w produkcjach telewizyjnych, sporcie czy architekturze. Drugim mówcą będzie Fran Chuan, CEO i współtwórca platformy Culture Innovation Assessment. Będzie on szukał odpowiedzi, na podstawie badań przeprowadzonych w roku poprzedzającym ISE 2023, jak innowacyjna jest branża AV. W ramach prezentacji zostaną przedstawione zarówno mocne, jak i nieco słabsze strony branży AV, i wskazówki, jak ją wzmocnić.

Jak wygląda program spotkań i wykładów przygotowany na tegoroczną edycję imprezy?
Tegoroczną nowością jest szeroka gama wydarzeń organizowanych przez CEDIA, a także konferencja poświęcona technologiom dla inteligentnego domu. Również AVIXA przygotowuje przebogaty program wydarzeń. Tegoroczne konferencje będą odbywały się w specjalnie zaprojektowanych i bardzo wygodnych salach konferencyjnych na górnym poziomie kompleksu Fira Gran Via, tak aby zapewnić maksymalny komfort uczestniczenia wszystkim chętnym. Konferencje będą dotyczyły przyszłości i rozwoju całego rynku AV w różnych obszarach. Warto wspomnieć o takich jak: konferencja inteligentne budynki, konferencja technologie dla inteligentnego domu, szczyt digital signage, szczyt rozwiązań do pomieszczeń kontrolnych, szczyt dotyczący produkcji i dystrybucji treści, szczyt technologii edukacyjnych czy szczyt Inteligentnych Miejsc Pracy. Oprócz głównego programu konferencyjnego, przez wszystkie cztery dni, w Sali CC4.1 będą odbywały się spotkania z serii Tech Talks. To bezpłatne sesje mające na celu zapoznanie się gości targów z innowacjami technologicznymi i rozwojem całego biznesu AV. Sesje będą odbywały się w języku angielskim i hiszpańskim. Spotkania Tech Talks będą prowadzone przez najlepszych ekspertów z każdej z branż, którzy przedstawią swoje pomysły, rozwiązania konkretnych problemów, będą dzielili się studiami przypadków, najlepszymi praktykami dającymi kompleksowy przegląd najnowocześniejszych technologii dostępnych na rynku.

Jakich nowych wystawców możemy spodziewać się w 2023 roku?
Swój udział już potwierdziło ponad 900 wystawców. Mamy takich gigantów jak Absen, Blackmagic Design, Barco, Christie, Crestron, KNX, Lang, LG, Logitech, Panasonic, Samsung czy Shure. I wielu, wielu innych wystawców, którzy dają gościom liczne powody, aby odwiedzić nasze targi! We wspomnianym centrum kongresowym będzie można zobaczyć bardzo wiele najnowszych, najgorętszych technologii, prezentowanych wielokrotnie przez wystawców goszczących na naszej imprezie po raz pierwszy. Waszej szczególnej uwadze poświęcam również stoisko firmy produkującej oprogramowanie dla potrzeb wirtualnego studia Axximetry, firmę Netvio, mającą w swojej ofercie rozwiązania bazujące na protokołach AVoIP, HDBaseT czy HDMI, a także firmę Vanco czy producenta transparentnych ekranów LED, firmę Flylights.

Czy wprowadzacie jakieś zmiany w organizacji dojazdów, komunikacji sposobie poruszania się po Barcelonie? Czy pomysły zrealizowane w 2022 roku sprawdziły się w pełni?
Ogólne głosy, które do nas docierały w ubiegłym roku, były jak najbardziej pozytywne i z przyjemnością ogłaszamy, że znów podróże po Barcelonie będą bezpłatne dla wszystkich gości ISE 2023. Ogólny schemat działania będzie dokładnie taki sam. Wystarczy pokazać swój identyfikator, aby przy jednym z biurek przy wejściu południowym lub wschodnim odebrać czterodniowy bilet na wszystkie środki transportu, bez limitu! Z biletu można korzystać w całym mieście, a także w drodze na lotnisko!
Jeżeli chodzi o zakwaterowanie po raz kolejny nawiązaliśmy współpracę z bnetwork, która ułatwia szybkie i skuteczne znalezienie zakwaterowania w Barcelonie w trakcie targów. Wystarczy tylko wejść na isehotels.bnetwork.com, aby dowiedzieć się więcej.
Ja natomiast zapraszam wszystkich czytelników magazynu „AVIntegracje” do bezpłatnej rejestracji na stronie www.iseurope.org, gdzie również można zapoznać się ze wszystkimi szczegółami. Do zobaczenia w styczniu w Barcelonie!

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVintegracje”
Zdjęcia: Integrated Systems Europe