Rozmowa z Radosławem Katarzyńskim z ESS Audio.
W marcu na łamach magazynu „AVIntegracje” w dziale Sprzęt pod lupą wnikliwie przyglądaliśmy się rozwiązaniu NewTek TriCaster Mini 4K, skupiając się przede wszystkim na parametrach urządzenia, funkcjach i potencjalnych możliwościach zastosowania. Doskonale sprawdzi się on zarówno w bardzo prostych systemach realizacji, jak i tych bardziej rozbudowanych – i to na bardzo wielu rynkach. To produkt o tak olbrzymich możliwościach, że będzie on jeszcze wielokrotnie prezentowany w naszym magazynie – tego jesteśmy pewni. Tym razem postanowiliśmy porozmawiać z przedstawicielem dystrybutora marki NewTek, firmy ESS Audio, o tym, jak rozwiązania producenta mogą pomóc w instalacjach w domach kultury czy sektorze edukacyjnym.
Wykorzystując kamery, miksery i narzędzia do streamingu można stworzyć albo wierny przekaz 1:1, czyli tak naprawdę dokumentację wideo, albo kreatywną, twórczą, angażującą treść. Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, że w dobie kultury obrazkowej twórcy muszą nieco zawalczyć o atencję odbiorcy. Aby móc to uzyskać, potrzebne są odpowiednie narzędzia, które nie tylko pozwolą na przekazanie wysokiej jakości sygnału, jego obróbkę, ale także na wzbogacenie go o elementy graficzne i atrakcyjne przejścia. Powinny też zapewnić tak nieodzowną dzisiaj integrację z systemami do wideokonferencji, umożliwiając udział w produkowanym sygnale nie tylko osobom znajdującym się przed realizatorem, ale także tym goszczącym online. Również ze względu na to, że przed pracownikami, w szczególności na rynku korporacyjnym, stawianych jest coraz więcej nowych wyzwań i zadań, bardzo ważne jest to, aby system był łatwy w obsłudze i wszystkie czynności mogła wykonywać jedna osoba. Narzędziem, które spełnia wszystkie te wymagania, są systemy TriCaster firmy NewTek. O tym, jakie dają one możliwości dla takich rynków, jak edukacja, domy kultury, czy biznes, rozmawiałem z Radosławem Katarzyńskim.
Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: W marcowym numerze prezentowaliśmy na łamach naszego magazynu urządzenie TriCaster 4K Mini. Jakie, Twoim zdaniem, są najważniejsze zalety produktów z serii TriCaster, jakimi dysponują możliwościami i jak tłumaczycie klientom, czym są te rozwiązania?
Radosław Katarzyński, ESS Audio: TriCaster, niezależnie od wersji i rozmiaru, to kompletny system produkcyjny. W jednym pudełku znajdziemy wszystko to, czego będziemy potrzebowali, aby przygotować materiał i wyemitować go w jakości broadcastowej, czy też od razu wysłać na żywo do Internetu lub opublikować na jednym z wielu portali. Mamy tutaj wszystkie narzędzia do sterowania kamerami, produkcji sygnału, obróbki, miksowania sygnałów z kamer, przez tworzenie grafik, czy nawet wirtualnej scenografii. Osoba przygotowująca taką produkcję nie musi sięgać po żadne inne systemy czy dostawiać dodatkowych urządzeń.
Jak już wspomnieliśmy, czytelnicy magazynu mogli zapoznać się z możliwościami modelu TriCaster mini 4K. Czy mógłbyś powiedzieć, czym głownie różnią się poszczególne modele TriCastera?
Niezależnie od tego, który model wybierzemy, praca z każdym z modeli TriCaster jest podobna. W podobny sposób konfiguruje się te urządzenia i obsługuje. Poszczególne modele różnią się przede wszystkim możliwościami i liczbą wejść, które będziemy mogli obsługiwać.
Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jak bardzo rozbudowanego systemu potrzebujemy i co będziemy chcieli uzyskać, ile będziemy mieli kamer, ile sygnałów wejściowych chcemy podłączyć, z ilu wejść równocześnie będziemy korzystali, jak bardzo chcemy skomplikować ścieżkę sygnału i w jakim stopniu będziemy korzystali z elementów graficznych. TriCaster mini 4K jest najmniejszym systemem dostępnym w ofercie producenta, ale to wcale nie znaczy, że jest on „mały” pod względem funkcjonalności. Powiedziałbym, że jest on zupełnie wystarczający w bardzo wielu zastosowaniach. W takich instytucjach jak domy kultury, w salach konferencyjnych, w jednostkach edukacyjnych, czy biznesie model ten jest jednym z najlepszych rozwiązań. Co więcej, system można oczywiście rozbudować, odpowiadając na potrzeby, które wystąpią w przyszłości.
Doprecyzujmy zatem, ile dokładnie wejść może obsłużyć najmniejszy i największy model wchodzący w skład rodziny produktów TriCaster?
Najmniejszy, czyli TriCaster mini 4K, pozwala pracować jednocześnie z maksymalnie ośmioma wejściami sygnału i mamy do dyspozycji cztery szyny miksujące. Jeżeli popatrzymy na parametry i możliwości TriCaster 2 Elite mamy tutaj już możliwość równoczesnej obsługi do trzydziestu dwóch wejść, mamy osiem szyn miksujących z czterema warstwami na każdej z nich itd., co daje nam już ogromne możliwości.
Jakie wejścia fizyczne znajdziemy na pokładzie urządzeń TriCaster?
W każdej wersji mamy możliwość korzystania z różnych wejść – czy to SDI, HDMI, czy też NDI lub strumieni internetowych. Zależnie od modelu odpowiednie gniazda są dostępne bezpośrednio na urządzeniu lub za pomocą dedykowanych konwerterów. Właściwie wszystkie popularne sygnały wideo są bardzo łatwe do wprowadzenia do systemu.
W wielu korporacyjnych czy edukacyjnych instalacjach to wciąż jednak standard HDMI i takie złącza będą najpopularniejsze i najchętniej stosowane przez użytkowników.
To wszystko zależy od tego, co oprócz wejść będzie dla nas istotne. Możemy na przykład sięgnąć po TriCastera Mini w wersji z czterema wejściami HDMI, ale jest również wersja Mini 4K z wejściami NDI, która daje większe możliwości, a HDMI możemy podłączyć poprzez dołączone konwertery.
Firma NewTek przykłada również bardzo dużą uwagę do promocji i popularyzacji protokołu NDI, którego jest twórcą. Czy mógłbyś przybliżyć, czym jest NDI, jakie daje możliwości i dlaczego użytkownicy systemów do produkcji wideo powinni się właśnie nim zainteresować?
NDI jest przede wszystkim protokołem do przesyłania sygnału wideo, ale nie tylko. Mamy tutaj zaimplementowany zestaw narzędzi, które sprawiają, że korzystanie z protokołu NDI jest łatwe, szybkie i przyjemne i które znacznie przyspieszają całą konfigurację systemu. Co więcej jest również aplikacja, dzięki której podłączając telefon do tej samej sieci WiFi, w której pracuje TriCaster, możemy natychmiast użyć telefonu jako dodatkowej, bezprzewodowej kamery. NDI jest nie tylko protokołem transmisji, ale za jego pomocą możemy również sterować kamerami PTZ.
Kilka miesięcy temu firma NewTek wprowadziła do swoich urządzeń TriCaster kolejną, niezwykle przydatną funkcję, jaką jest integracja systemu z platformą wideokonferencyjną MS Teams.
Dawniej, chcąc wprowadzić do realizacji wideo uczestników wideokonferencji, każdy z nich musiał zostać wyświetlony na przypisanym do niego komputerze i taki obraz był przechwytywany i przesyłany do systemu wideo. Teraz, dzięki integracji aplikacji MS Teams z NDI możemy odebrać w systemie TriCaster niezależne sygnały osób biorących udział w konferencji. Dzięki temu każdy z uczestników będzie widziany jako osobny sygnał, co pozwoli poddać te sygnały niezależnemu processingowi, dodać grafiki i łatwo zarządzać nimi w naszej produkcji.
Z całą pewnością, funkcjonalnością, którą również docenią użytkownicy, jest obsługa audio i wsparcie protokołu Dante.
W zależności od tego, czego będziemy potrzebowali w trakcie realizacji, możemy, włączając odpowiednie pakiety oprogramowania, mieć do dyspozycji bardziej lub mniej zaawansowane narzędzia związane z przetwarzaniem audio. Oczywiście trzeba pamiętać, że TriCaster to nie jest mikser audio, ale platforma do produkcji wideo. Niemniej jednak sygnał dźwiękowy jest tu zawsze obecny. Stąd też do dyspozycji użytkownika jest mikser i najbardziej podstawowe funkcje DSP, takie jak kompresor, korektor, limiter, czy bramki. Dzięki temu, jeżeli tylko mamy taką potrzebę, sygnały audio, które wchodzą do TriCastera, możemy poddać obróbce i wysłać w odpowiednie miejsce. Drugą bardzo przydatną i dającą ogromne możliwości funkcją jest obsługa Dante. Dzięki wsparciu tego protokołu możemy, na przykład, wpiąć w jedną sieć zarówno transmisję NDI, jak i Dante, i w prosty sposób sieciowo przesłać sumę z miksera znajdującego się w osobnej reżyserce, sygnały z systemu konferencyjnego, czy nawet sygnał z pojedynczego mikrofonu znajdującego się na stole konferencyjnym czy katedrze.
Silnik i możliwości processingowe TriCastera to jedno. Często jednak dla osób zajmujących się realizacją wideo najważniejsze są fizyczne przyciski i szybki dostęp do poszczególnych funkcji znajdujących się „pod palcem”. Jakie sterowniki znajdziemy w ofercie firmy NewTek?
Oczywiście w ofercie producenta są dostępne panele do sterowania takie jak np. TriCaster TC1SP czy 2Stripe, z pomocą których możemy, oprócz wyboru tego, co chcemy wyświetlać na ekranie, zapisywać i przywoływać makra, obsługiwać kamery PTZ, możemy sterować wbudowanymi playerami itd. Jednak to też nie jest tak, że każda instalacja i każda realizacja będzie potrzebowała koniecznie fizycznych sterowników. Jeżeli mówimy o rynku broadcastowym i realizacjach czysto telewizyjnych, to faktycznie zazwyczaj realizatorzy chcą mieć możliwie jak najwięcej fizycznych przycisków. Jednak w korporacji czy edukacji tak naprawdę mogło by się tak zdarzyć, że nie będzie kto miał tego obsłużyć, stąd też firma NewTek udostępnia również takie rozwiązanie jak LivePanel. To aplikacja webowa, wirtualny panel realizacyjny, który daje dostęp do wirtualnego panelu sterowania oraz pozwala zautomatyzować cały proces, tworząc wirtualne przyciski, które będą przywoływały określone, zaprogramowane wcześniej przez nas funkcje. I mogą być to nawet bardzo zaawansowane funkcje takie jak automatyczne miksowanie, wypuszczanie grafik, wypuszczanie plików z playerów, czy przywoływanie ustawień kamer i pozycji względem zaprogramowanego punktu. Dzięki temu bez użycia fizycznego sterownika, można tak zaprogramować TriCastera, aby osoba znajdująca się przed kamerą i mająca w ręku tylko telefon mogła sama przeprowadzić świetnie wyglądający streaming w jakości broadcastowej. Co więcej, w TriCasterze możemy mieć również wbudowaną obsługę promptera z opcją obsługi skryptów. Dzięki temu cały proces realizacji można zautomatyzować. Wynik jest taki, że praktycznie cała produkcja wykonana zostanie automatycznie, podczas gdy my czytamy tylko to, co wyświetla się na ekranie.
Rozmawialiśmy już o wejściach, jak wygląda kwestia wyjść? Dla potrzeb jakich odbiorców można wyprodukować sygnał z pomocą rozwiązań NewTek?
Mamy do dyspozycji bardzo różne rozdzielczości i aspekty. Z pomocą systemów TriCaster możemy przygotować materiał, który będzie odtwarzany w portrecie np. na telefonie komórkowym. Wprost z TriCastera możemy wysyłać dwa niezależne sygnały do wielu różnych platform. Oczywiście symultaniczna realizacja dwóch zupełnie różnych miksów będzie z pewnością trudna, natomiast sygnały dla każdej z tych platform mogą się np. różnić oprawą, logotypami, czy innymi elementami, na których zróżnicowaniu nam zależy. Oczywiście, system pozwala także na rejestrację kompletnego materiału, jak również poszczególnych sygnałów w celu postprodukcji.
Oprócz samych systemów realizacji i konwerterów w Waszej ofercie są również kamery PTZ firmy NewTek. Czy mógłbyś powiedzieć, jakie możliwości dają te rozwiązania klientom z rynku biznesowego, nauki, czy kultury?
Kamery PTZ pozwalają na sterowanie nimi bezpośrednio przez realizatora czy też same osoby prowadzące. Dzięki temu w łatwy sposób możemy tworzyć produkcje skomponowane z wielu ruchomych źródeł kamerowych, co znacząco podnosi atrakcyjność przekazu bez angażowania wielu osób i środków finansowych. Do tego takie kamery można zamontować na statywie, ale także na ścianie czy suficie, co daje znacznie większe możliwości w wyborze miejsc, z których chcemy uzyskać obraz. W tej chwili na rynki, o których wspomniałeś, chcemy oferować gotowe zestawy, tak aby klienci z tego sektora nie musieli się w ogóle zastanawiać, co jest im potrzebne, ale mogli sięgać po kompletne rozwiązanie. W przypadku domu kultury będzie to pewnie jedna, dwie lub trzy kamery PTZ, konwertery i TriCaster Mini 4K. Oczywiście, taki zestaw będzie można modyfikować np. tworząc system nie z dwiema czy trzema, ale pięcioma kamerami PTZ, większym sterownikiem, większą liczbą konwerterów, czy dodatkowym joystickiem do kamer. Dążymy do tego, aby dostarczać zestawy, w których wystarczy tylko ustawić kamery na statywach i wszystko podłączyć, aby od razu móc nadawać do Internetu bądź nagrywać materiał. Dzięki temu, wykorzystując rozwiązania NewTek, możemy zarejestrować i transmitować koncert, spektakl, konferencję, spotkanie, a nawet wydarzenia sportowe, które – jak wiadomo – są bardzo wymagające.
Rozmawiał: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: NewTek