Kilkanaście miesięcy temu wielu obserwatorów i znawców rynku zaczęło przewidywać szybki zmierzch biurowców klasy A, korporacyjnego życia i przestrzeni biurowych w ogóle. Dzisiaj już wiemy, że te przewidywania były dalekie od prawdy. Rynek biurowców wciąż się rozwija, a najbardziej rozwinięte firmy z rozbudowanymi strukturami organizacyjnymi nie tylko nie rezygnują z wynajmu dużych powierzchni biurowych w prestiżowych lokalizacjach, a wręcz szukają nowych o jeszcze wyższym standardzie, dających nowe możliwości zarówno samej organizacji, jak i wszystkim pracownikom. Przykładem może być chociażby firma CRIDO, która w czerwcu 2020 zaczęła nową historię w biurowcu Generation Park Z by Skanska w Warszawie przy ul. Towarowej. Wyposażeniem potężnej przestrzeni biurowej w nowoczesne rozwiązania AV ułatwiające codzienną działalność zajęła się firma SONITUM.

CRIDO to potężna marka z zespołem liczącym ponad 250 pracowników, która od 14 lat zajmuje się zapewnianiem przedsiębiorcom wsparcia podatkowego, prawnego, transakcyjnego i biznesowego oraz wspiera innowacyjne formy działalności, zajmując się pozyskiwaniem finansowania i środków do jej rozwoju. Przez dwanaście lat firma gościła w kompleksie biurowym Grzybowska Park. Jednak jeszcze w 2018 roku została podjęta decyzja o zmianie adresu i podpisana umowa z nowym wynajmującym, firmą Skanska. Od czerwca 2020 roku nową siedzibą CRIDO stał się jeden z biurowców wchodzących w skład Generation Park. To nowoczesny kompleks zlokalizowany na warszawskiej Woli, w okolicach Ronda Daszyńskiego. Kluczowymi zaletami obiektu są: doskonałe skomunikowanie z całym miastem i aglomeracją, dzięki bliskości metra, tramwajów i autobusów, nowoczesna infrastruktura obejmująca ścieżki dla rowerzystów i biegaczy, specjalny parking dla rowerów, prysznice i przebieralnie, ogromny taras z dużą ilością zieleni mieszczący się na najwyższym, trzynastym piętrze, zastosowany do budowy obiektu zielony beton z właściwościami samoczyszczącymi, czy zaimplementowany system Connected by Skanska ze zintegrowanym systemem administracji budynkiem, który pozwolił na zastąpienie standardowych kart dostępowych smartfonami oraz obsługę z poziomu aplikacji tzw. wirtualnej recepcji.

Dzięki dodatkowym monitorom oraz przyłączom podłogowym znajdującym się w przestrzeniach chilloutowych, również tutaj pracownicy mogą zorganizować prezentację, szkolenie, czy nieco mniej formalne spotkanie.

W nowym biurze mieszczącym się w tym nowoczesnym biurowcu, firma CRIDO zajmuje cztery ostatnie piętra, dysponując łącznie powierzchnią 4300 metrów kwadratowych. Do dyspozycji pracowników i gości są tutaj zarówno nowoczesne przestrzenie do pracy, miejsca relaksu (chilloutroomy), czy przygotowana specjalnie dla gości kawiarenka zlokalizowana na jedenastym piętrze, tuż przy recepcji. W projekcie realizacji nowej siedziby CRIDO, firma SONITUM pojawiła się już na etapie poszukiwań przestrzeni biurowej przez klienta w 2018 roku. Ostatecznie nowym adresem outsourcingowego giganta stał się powstający biurowiec Generation Park Z by Skanska. Firma SONITUM zajęła się kompleksową realizacją wszystkich elementów wchodzących w skład projektu, a więc identyfikacją i zdefiniowaniem potrzeb, na które miała odpowiedzieć nowa przestrzeń, przygotowaniem projektu koncepcyjnego, projektu wykonawczego, montażem i uruchomieniem wszystkich systemów, nie tylko z departamentu AV, a więc w szczególności centralnego sterowania i wideokonferencji, ale także telewizji przemysłowej CCTV czy automatyki rolet i oświetlenia.

Każda z sal wideokonferencyjnych została wyposażona w konsolę Crestron Mercury, która ułatwia zestawienie połączenia.

W skład przestrzeni biurowej firmy CRIDO wchodzi dwadzieścia zróżnicowanych pod względem wielkości i wyposażenia sal i jedna, najbardziej reprezentacyjna, zajmująca aż dwa piętra przestrzeń konferencyjna Sky Office. W małych salach zostały zastosowane monitory Toshiba TD-E553 o przekątnej 55”, w średnich TD-E653 w rozmiarze 65”, natomiast w salach do wideokonferencji takie same monitory zostały również wyposażone w nakładki dotykowe. Każda z tych sal została zaopatrzona w konsole Crestron Mercury, które ułatwiają przeprowadzenie zarówno tele-, jak i wideokonferencji wspierane soundbarami SAROS SB-200-P-B (po dwa na sale). W sali dzielonej, składającej się z trzech modułów, zastosowano również trzy monitory Toshiba TD-E653 zainstalowane na wózkach, wsparte dodatkowo projektorem laserowym Optoma ZH403 rzutującym na ekran Kauber. W tej przestrzeni sygnał z mediaportów trafia do urządzeń Comm-Tec DaisyNET TRX, dalej z pomocą extenderów HEX70KIT do matrycy MX44B tego samego producenta. Następnie właściwe sygnały znów za pomocą extenderów HEX70KIT są przesyłane do monitora lub projektora. Co zrozumiałe, biorąc pod uwagę rozmiary sali, największa ilość sprzętu AV została zainstalowana w dwupiętrowej, reprezentacyjnej sali konferencyjnej Sky Office. Do dyspozycji zespołu CRIDO są dwa monitory Toshiba TD-E653 i potężny, wielkoformatowy monitor iiyama o przekątnej 98 cali. Do dystrybucji sygnałów wideo została tutaj zastosowana matryca Blustream MX44AB, do której sygnały również są przesyłane z mediaportów za pomocą extenderów HEX70KIT. W najmniejszych salach, cała ścieżka sygnału została uproszczona i do przesyłania wideo są wykorzystywane po prostu połączenia HDMI. Oczywiście, oprócz rozwiązań wideo we wszystkich salach nie mogło również zabraknąć rozwiązań audio. Jak już wspomniano, w salach do wideokonferencji zastosowano soundbary SAROS. W salach dzielonych nagłośnienie bazuje na ośmiu głośnikach sufitowych Ecler iC6 zasilanych z pomocą miniaturowych wzmacniaczy CA120 tego samego producenta, natomiast w Sky Office zastosowano osiem zwieszanych głośników SoundTube RS800I-WH zasilanych wzmacniaczem Quattrocanalli firmy Powersoft i wspomaganych procesorem Xilica. Ciekawostką są również interaktywne budki telefoniczne, czyli niewielkich rozmiarów przestrzenie, które zostały uzbrojone w monitory dotykowe marki iiyama o przekątnej 27” wraz z kamerą i głośnikami podłączanymi poprzez USB i HDMI.

Zarządzanie dostępnością poszczególnych sal i dokonywanie rezerwacji przestrzeni spotkań odbywa się z pomocą jedenastu paneli Evoko Liso. Jak przyznają przedstawiciele integratora, firmy SONITUM o ich wyborze zdecydowały przede wszystkim prostota obsługi, niezawodność całego systemu i przejrzysty interfejs.

Zarządzanie dostępnością poszczególnych sal i dokonywanie rezerwacji przestrzeni spotkań odbywa się z pomocą jedenastu paneli Evoko Liso. Jak przyznają przedstawiciele integratora, firmy SONITUM, o ich wyborze zdecydowały przede wszystkim prostota obsługi, niezawodność całego systemu i przejrzysty interfejs. Do zadań integratora należało nie tylko zaprojektowanie i uruchomienie systemu AV, ale także systemu sterowania. Jego sercem jest procesor Crestron RMC3, współpracujący z panelami dotykowymi TSW-560-W-S oraz dziesięcioma modułami 2MC2 odpowiedzialnymi za sterowanie roletami. W salach z możliwością podziału zastosowano również czujniki położenia ścian GLS-PART-CN, dzięki którym system wie, jaka jest w danym momencie konfiguracja przestrzeni. Ponadto system Crestron odpowiada również, przy pomocy protokołu DALI i modułów DIN-DALI2, za sterowanie oświetleniem. Oprócz możliwości manualnego sterowania włączaniem i wyłączaniem oraz natężeniem światła, zostały zastosowane czujniki obecności i natężenia oświetlenia zewnętrznego, automatyzujące sterowanie oświetleniem i znacząco podnoszące energooszczędność całej instalacji.

W ramach realizacji projektu, monitory zostały dostarczone nie tylko do sal, ale także do przestrzeni wspólnych. W recepcji została zainstalowana ściana wideo w konfiguracji 2×2 monitory Toshiba TD-Y493. Ponadto w różnych miejscach biura zastosowano 11 monitorów 55”. Z wszystkimi tymi monitorami współpracują playery BrightSign LS424 odtwarzające komunikację wewnętrzną i specjalnie przygotowany content. Dodatkowo monitory w kuchniach i przestrzeniach chilloutowych wyposażone są w podłogowe przyłącza HDMI, które automatycznie wyłączają i włączają prezentację, w momencie gdy zostanie podłączony do nich laptop, co pozwala na organizację nieco mniej formalnych spotkań, szkoleń, czy prezentacji również w tych przestrzeniach. W poszczególnych przestrzeniach do montażu monitorów zostały wykorzystane uchwyty, wózki i systemy montażowe Edbak, takie modele jak PWB, XWB, TR1 czy VVPOL.

Sky Office zastosowano osiem zwieszanych głośników SoundTube RS800I-WH zasilanych wzmacniaczem Quattrocanalli firmy Powersoft i obsługiwanych z pomocą procesora Xilica.

Podsumowanie
Firma SONITUM zaprojektowała nowoczesny system AV, dostarczyła go do nowej siedziby CRIDO i uruchomiła. Zgodnie z całą koncepcją projektu, nie tylko zapewnia on doskonałe parametry wyświetlanego obrazu czy odtwarzanego dźwięku, ale przede wszystkim daje pracującemu w biurowcu zespołowi pełną swobodę. W każdej sali do wideokonferencji można zestawić połączenie zarówno głosowe, jak i wideo. Dzięki przyłączom i ekranom zainstalowanym w przestrzeniach chilloutowych, również tam można zorganizować nieco mniej formalne spotkanie. Całości dopełnia możliwość wyświetlenia na ekranach w korytarzach i przy recepcji aktualnych informacji o firmie, a wszystkim zarządza scentralizowany system sterowania. Aż chce się wracać do biura!

Ciekawostką, wchodzącą w skład przestrzeni zajmowanej przez CRIDO, są interaktywne budki telefoniczne, czyli niewielkich rozmiarów przestrzenie, które zostały uzbrojone w monitory dotykowe marki iiyama o przekątnej 27” wraz z kamerą i głośnikami podłączanymi poprzez USB i HDMI.

tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: SONITUM