Czasy telewizorów Rubin czy Beryl, dumnie ustawionych na swarzędzkiej lub – jeśli ktoś dysponował większymi zasobami finansowymi – jugosłowiańskiej meblościance, ewentualnie regale z domu meblowego Emilia, odeszły w niepamięć. Dzisiejsze telewizory w niczym nie przypominają tych kanciastych skrzynek z kineskopem – technologie LED, a tym bardziej OLED upodobniły je do żywych obrazów. Zmieniły się także sposoby montażu ekranów wielkoformatowych. Obecnie mogą one równie dobrze stać na podłodze, na jednej, centralnej kolumnie, na kilku nóżkach czy stelażu, jak też wisieć na ścianie, na uchwytach naściennych. Na przykład takich jak opisywane w poniższych akapitach modele Peerless-AV SmartMount Supreme Full Service Video Wall Mount DS-VW775, DS-VW765-LQR oraz DS-VW755S.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]P[/fusion_dropcap]eerless-AV to przedsiębiorstwo amerykańskie, z siedzibą w mieście Aurora w stanie Illinois. Dużą część jego oferty stanowią specjalistyczne uchwyty dla sprzętu audio-wideo, i nie chodzi tu wyłącznie o telewizory. Z działu produkcyjnego firmy wychodzą też urządzenia takie jak soundbary Xtreme, przystosowane do pracy na zewnątrz budynków, sufitowe uchwyty do projektorów i stołowe do tabletów, ponadto bezprzewodowe systemy transmisyjne AV PeerAir z wyposażeniem akcesoryjnym, a nawet outdoorowe wyświetlacze LCD UltraView o przekątnej ekranu do 65 cali i wiele, wiele innych.

Peerless-AV DS-VW775
Określony przez producenta wyznacznik nośności uchwytu – podobnie w pozostałych przedstawianych tu modelach – świadczy nieomylnie o tym, że sprzęt pochodzi z kręgu krajów anglojęzycznych i posługujących się imperialnym systemem miar. Bo o ile w angielskim systemie została ona wyznaczona jako okrągłe 125 funtów, o tyle przeliczywszy tę wartość na metryczną, otrzymujemy 56,8 kg. Tak czy siak, całkiem sporo. Peerless-AV DS-VW775 zaprojektowano do montażu ekranów wielkoforma-towych o przekątnej ekranu od 46 do 60 cali, montowanych przy użyciu otworów montażowych w standardzie VESA 200 × 200, 300 × 300, 300 × 200, 400 × 300 lub 400 × 400. Uchwyt pomalowany jest lakierem proszkowym na czarny kolor. Masa samego urządzenia wynosi 13,6 kg, zaś wymiary to 622,3 × 139,7 × 717,6 mm. Pamiętam, jak pierwszy raz mocowałem inny uchwyt do ściany. Po zamocowaniu okazało się, że całość nie zachowuje poziomu. Pies drapał sam uchwyt, bo i tak go przecież nie widać, ale ekran wisiał dosyć wyraźnie krzywo. Problem usunąłem nieco partyzancką metodą, ale gdybym zainwestował w uchwyt Peerless-AV, problem można byłoby rozwiązać w znacznie prostszy i bardziej elegancki sposób. Urządzenie wyposażone jest w system mikroregulacji, działający w zakresie 1,5 cala we wszystkich trzech osiach. Uchwyt wyposażony jest także w kanały kablowe, co producent określa nieco dziwacznym terminem „systemu zarządzania kablami”, którymi w estetyczny sposób można poprowadzić przewody biegnące do ekranu. Oba wspomniane wyżej rozwiązania zastosowano zresztą we wszystkich omawianych tutaj modelach uchwytów. DS-VW765-LQR Drugi model umożliwia montaż ekranów wielkoformatowych nieco większych niż w przypadku opisanego wyżej modelu, bo o przekątnej do 65 cali, ale o tej samej masie maksymalnej. Rozstaw otworów mocujących może wynosić od 200 × 400 do 700 × 40 mm. Konstrukcja uchwytu – uzupełniona o system Quick Release (o nim słów kilka za moment) – pozwala umieścić go, wraz z zamontowanym odbiornikiem, we wnęce ściennej. Wymiary samego uchwytu po zmontowaniu wynoszą 904 × 543 × 78–97 mm (w zależności od ustalonej odległości od ściany). Wykończenie jest takie samo jak w modelu DS-VW775 – czarnym lakierem proszkowym. Wróćmy do wspomnianego systemu Quick Release. Jego działanie polega na tym, że po naciśnięciu przedniej ściany wyświetlacza wysuwa się on na uchwycie, co umożliwia dokonanie czynności serwisowych, np. podłączenie czy odłączenie przewodów, ale też wygodniejszy demontaż z mocowania. W przypadku pierwszego z opisywanych modeli system QR jest dostępny jako wyposażenie opcjonalne, akcesoryjne. Mechanizm ten można zablokować za pomocą śrub, uniemożliwiając przypadkowe wysunięcie wyświetlacza. Modułowa konstrukcja uchwytu pozwala łączyć go z innymi, a tym samym wykorzystać do budowy ścian wideo. DS-VW755S Trzeci z prezentowanych modeli, czyli DS-VW755S, oferuje nieco mniejsze możliwości montażowe. Owszem, pozwala zamon-tować telewizor o takiej samej przekątnej ekranu, poprzedni, ale może to być odbiornik o masie najwyżej 36,4 kg, natomiast wybór rozstawu otworów mocujących jest bardziej ograniczony – 200 × 200 lub 400 × 400 mm. Jako opcjonalne wyposażenie można jednak dokupić specjalny adapter, który umożliwi zamontowanie ekranu wielkoformatowego z rozstawem 600 × 400 lub 800 × 400. Uchwyt pozwala montować wyświetlacz w orientacji poziomej (landscape), jak i pionowej (portrait). Podobnie jak DS-VW765-LQR, wyposażony został w mechanizm Quick Release z możliwością zablokowania. I podobnie jak on może być wykorzystany do tworzenia ścian wideo. Wszystkie trzy modele są uzbrojone w system zabezpieczający przed przypadkowym wypadnięciem zamocowanego wyświetlacza. Podsumowanie Uchwyty naścienne SmartMount Supreme Full Service Video Wall Mount firmy Peerless-AV sprawiają wrażenie solidnych i niezawodnych. Podejrzewam, że współczynnik bezpieczeństwa przewiduje możliwość o wiele większego obciążenia niż nominalne, ale nikogo nie zachęcam do weryfikowania mojej opinii. W końcu po coś producent podał takie a nie inne limity. Niestety, uchwyty Peerless-AV do tanich nie należą. Powiedziałbym nawet, że cenowo – ale też pod względem jakościowym i funkcjonalnym – to zupełnie inna kategoria niż uchwyty, jakie można kupić w hipermarkcie. No cóż, c’est la vie – rzeczy o wysokiej jakości muszą kosztować. 

TEKST: Marek Korbecki, AVIntegracje